Gå til innhold

Treningseksperter barker sammen - Cornelis Elander og Martin Norum


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tåpelig. Virker som Cornelis går etter "all PR er god PR".

Å si at treningsmetodene til Norum ikke funker; bitch please. Jeg trener på gymmet han jobber på, og har bare en ting å si: maskin. Greit nok at han ikke er Arnold i størrelse, men han er sterk, kan j***** mye, virker som en oppegående fyr, ja. List goes on. Cornelis virker som en klovn.

Norum > Cornelis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig det må være greit at PTen ikke har de samme mål som meg og dermed ikke har vært gjennom akkurat det jeg vil/skal. Forskning og bakgrunnskunnskap any day over personlig anekdote/det funker for meg-greia.

Ja, for all del, kunnskap er viktig. Men jeg tviler på at Cornelius er kunnskapsløs. Heller ikke noe dårligere i det fagfeltet han har fokusert med å jobbe med. Martin er kanskje litt mer all-round PT ( gjetting) siden han jobber ved Akademiet for PT ( Veldig bra skole btw). Men anyway, jeg synes en PT skal ha kunnskap og erfaringer derav se ut som han faktisk satser 100%! Smak og behag,

PS, Cornelius er bråkjekk, derfor mange kanskje oppfatter han som en idiot, men sånn er det i LA. Folk blir påvirket av hvor de bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at en trener som ser mer ut som du vil bli, vil ha forståelse for vanskeligheter eller hindringer i treningen din enn en som ikke gjør det, men tviler ikke et sekund på at PTer som ikke trener intenst tungt/mye også har veldig bra kunnskaper og interesse for faget.

Føles bare tryggere å velge en som allerede kan vise fram suksessen sin og vil fortelle deg av egen erfaring hvor tungt dette vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PT må selvfølgelig være trent,- men ikke nødvendigvis med masse muskler, kan også være spinkel og mer typisk "langdistanseløper". Det viktige er at han har KUNNSKAP om ulike treningsformer, og veier til ulike mål kundene kan ha.

EN PT må også være en menneskekjenner,- og ha kunnskap om, naturlig eller tillært, folks psykologi , er også en viktig del av jobben. Han (eller, selvsagt kan det også være hun...Men siden det hele startet med to menn her...) må kunne "Lese" hva kunden EGENTLIG ønsker med treningen,- mål og samtdig, er dette målet MULIG for denne personen ut fra hva denne forteller om interesser, lidenskaper og behov. VIl anta at 90% som velger PT sier de "vil gå ned i vekt og stramme litt opp"....VEnene dit er lange og de er mange.. Kostholdkunnskap er selvsagt alfa og omega,- og IKKE bare det type kosthold han selv følger. Han må kunne litt om alt og MULIGE ulike livsstiler..Og tlipasse dette til hver enkelt kunde. En PT som begynner med lavkarbo, og ber meg kutte ut det meset av frukt og brød vil jeg IKKE ha...Kanskje er da kcal-TELLING mer riktig for meg? Slikt skal en god PT klare "lese" ut fra kundens svar, mener jeg.

Om jeg skulle hatt en PT, hadde det vært for og bli raskere på løpe/joggeturene mine. OM han var stor, og muskulørs og drev kun styrketrening når han trener på egen hånd, så hadde det gått greit. Hvis han hadde kunnskap nok til og gi meg de verktøy JEG trenger for og få opp farten på mine "distanser":.VIl jo si seg selv at han ikke (mest sannsynlig) hadde greid og være med som "hare" på 21km,- men er ikke dermed sagt han ikke var i stand til og hjelpe meg til mitt mål. PÅ samme måte som en marathonløper, med nok menneske- og treningskunnskap sikkert kunne trent en person hivs mål er og bli "stor og sterk".

ALt ligger i kunnskap, evne til og formidle, lese kunden og finne ut hva denne vil, EGENTLIGE mål, og de midler mest egnet for og nådd et målet ut fra kundes personlighet, livsstil, livssituasjon og evne og vilje til og bidra på egenhånd. Igjen, jeg vil ha en PT som skjønner meg, ser mine behov og hjelper meg til og nå mine mål,- på en måte som passer meg...En PT må være så interessert i kropp og helse at han holder seg selv i form og ergo er godt trent, men være åpen nok til og innse at noen vil bli stor og sterk, andre vil bare blri sterk, en annen vil forebygge, en annen vil kun ha en helsegevinset, så kommer det noen som vil løpe fort og langt, andre vil bare lære og løpe osv osv..OG en GOD pt, greier og hjelpe alle disse ulike kundene.

Har litt på følelsen av at "PT"-er her inne er litt for "frelst" på SIN måte og trene på. Det funket på meg,- ergo funker det på hele verden. Rå-styrektrening, lavkarbo og BOM;- jeg kan hjelpe hvem som helst..DA blir man ikke god PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to ting jeg synes Ellander har rett i.

Det ene er at mange må øke intensiteten i treninga si. Full fokus på trening når man skal trene.

Det andre er å ta trening "back to basics".

Baseøvelser, keep it simple, stupid. Men når han kommer drassende med bosuball og hei og hå, faller det jo på sin egen urimlighet. Tok ikke lange tida før jeg slutta å lese artiklene hans for tips. Nå er det underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener omkrets på diverse ekstremiteter har noe å si om kunnskap innenfor trening, helse og prestasjon, så tror jeg du kanskje burde vurdere dine egne evner til informasjonsinnhenting.

Og prøv å si at Martin ikke er i god form, da har du åpenbart ikke følgt med på hva han driver med.

I mine øyne er det ikke en gang verdt å diskutere dette. Elander er bare ute etter litt mer tid på scenen, det er jo helt åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg velge side, og det må jeg jo, velger jeg Cornelis. Martin er sikkert en hyggelig fyr han, men han lider litt av "flinkis-syndromet" altså å gi kundene det han føler at de behøver, og ikke det de nødvendigvis vil ha. Mange PT'er mener for eksempel at trening av "six-packen" ikke har noen hensikt, eller at dedikert "biceps-trening" ikke er nødvendig. Dette prøver de å tvinge på kundene sine til tross for at kundene gjerne vil trene både six-pack og biceps. Sier ikke at Martin er slik, men han har tydelige likheter med slike "flinkiser"

Cornelis er helt i andre enden av skalen. Kommersiel, salgbar og ser bra ut. Tviler ikke et sekund på at kundene hans får det det vil, om det nødvendigvis er det aller mest effektive kommer litt i andre rekke etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg velge side, og det må jeg jo, velger jeg Cornelis. Martin er sikkert en hyggelig fyr han, men han lider litt av "flinkis-syndromet" altså å gi kundene det han føler at de behøver, og ikke det de nødvendigvis vil ha. Mange PT'er mener for eksempel at trening av "six-packen" ikke har noen hensikt, eller at dedikert "biceps-trening" ikke er nødvendig. Dette prøver de å tvinge på kundene sine til tross for at kundene gjerne vil trene både six-pack og biceps. Sier ikke at Martin er slik, men han har tydelige likheter med slike "flinkiser"

Cornelis er helt i andre enden av skalen. Kommersiel, salgbar og ser bra ut. Tviler ikke et sekund på at kundene hans får det det vil, om det nødvendigvis er det aller mest effektive kommer litt i andre rekke etter min mening.

:lol: Plyo, jeg visste det var verdt å sjekke tråden igjen når du kommenterte :p:D inb4 jimmies being rustled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...