Gå til innhold

Treningseksperter barker sammen - Cornelis Elander og Martin Norum


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er ganske sikker på at Norum kan levere trening der man både får større biceps og sixpack. Kunden skal tross alt få det de ønsker, om det er den optimale målsetning for en ptkunde å ha er en annen sak. Føler meg trygg på at Norum er i besittelse av en god dose mer kunnskap enn Cornelis, hadde definitivt valgt Norum som min personlige trener av de to.

Når det kommer til at en PT skal se trent ut så kan jeg godt skjønne det. Man selger tross alt seg selv som et produkt, ser man ut som en pose med poteter, begynner man muligens å sette spørsmålstegn ved PTens even til å bruke kunnskapen de burde sitte på. Man vil ha en Pt som ser ut som han har peil på trening. Men det viktigste er tross alt kunnskapen PTen sitter inne med og kompetansen de har til å hjelpe deg nå det målet du har satt deg.

Hvis vaskemaskinen din er brutt sammen og det er helt nødvendig med et vaskebrett så skal du selvsagt få det. Da valger man en PT som har kunnskapen til å gi deg dette selv om denne PTen har en super velfungerende vaskemaskin og ikke har noe behov for vaskebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kjennskaper til kunnskapene noen av de innehar, men Cornelius må ha gjort noe riktig for sin kundemasse og deres målsettinger. Dessuten, hvordan en PT ser ut og hvilken treningsbakgrunn han/hun innehar, har noe å si. Jeg kastet bort ett år på å kukerundt etter et program satt opp av ei jente. Hun jobbet som PT på det tidligere senteret jeg trente på, med bakgrunn som danser. Men, jeg tenkte hun var jo PT - kunne sikkert sakene sine selv om hun bare så tynn ut. Vel, når jeg sa (uten kunnskap at all) at "jeg vil ikke trene bein, for de er så store fra før av" - så sa hu "det skjønner jeg" og satte opp et treningsprogram mtp styrke UTEN EN eneste beinøvelse. Skulle kjøre det 3 ganger i uka ettersom jeg ville ha flat mage. Ble sabla mye mageøvelser og situps i det programmet. Jeg fikk visst aldri den magen jeg ville ha.

Men, igjen - det kommer helt an på målene til kunden. Etter dette har jeg hatt utelukkende positive opplevelser med å velge PTer som SER ut som de har trent en del styrke tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kjennskaper til kunnskapene noen av de innehar, men Cornelius må ha gjort noe riktig for sin kundemasse og deres målsettinger. Dessuten, hvordan en PT ser ut og hvilken treningsbakgrunn han/hun innehar, har noe å si. Jeg kastet bort ett år på å kukerundt etter et program satt opp av ei jente. Hun jobbet som PT på det tidligere senteret jeg trente på, med bakgrunn som danser. Men, jeg tenkte hun var jo PT - kunne sikkert sakene sine selv om hun bare så tynn ut. Vel, når jeg sa (uten kunnskap at all) at "jeg vil ikke trene bein, for de er så store fra før av" - så sa hu "det skjønner jeg" og satte opp et treningsprogram mtp styrke UTEN EN eneste beinøvelse. .

Herregud, dette har ingenting med utseende å gjøre. Dette handler om kompetanse. Om jeg går til en som ikke ser ingeniør ut og ber han om å lage en konstruksjon til meg og konstruksjonen detter sammen . Er det ikke fordi han ikke ser ut som en ingeniør, det er fordi han mangler kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså å gi kundene det han føler at de behøver, og ikke det de nødvendigvis vil ha. Mange PT'er mener for eksempel at trening av "six-packen" ikke har noen hensikt, eller at dedikert "biceps-trening" ikke er nødvendig. Dette prøver de å tvinge på kundene sine til tross for at kundene gjerne vil trene både six-pack og biceps.

Jeg syns det blir litt merkelig å betale en PT tusenvis av kroner hvis kunden likevel vet hva som er best. Jeg har aldri hatt en PT, så jeg skal for all del ikke uttale meg skråsikkert, men en PT som sier bare det jeg vil høre er ikke verdt en krone for meg. Og hvis jeg har så mye kunnskap at jeg kan fikse det selv trenger jeg jo ikke en PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette har ingenting med utseende å gjøre. Dette handler om kompetanse. Om jeg går til en som ikke ser ingeniør ut og ber han om å lage en konstruksjon til meg og konstruksjonen detter sammen . Er det ikke fordi han ikke ser ut som en ingeniør, det er fordi han mangler kompetanse.

Det er mye mulig - men det har også noe med tillit å gjøre. Min tillit til en person som du ser har trent riktig er større, enn til en som ikke trener på samme måte som meg. At en annen person som ikke ser biff ut kan inneha rett kompetanse er det ingen tvil om, men en PT skal også kunne selge seg selv og flere timer. Ansetter man en ingeniør ser du på arbeidet han/hun har gjort tidligere, ikke på utseendet. En personlig trener, på sin side, jobber nettopp med å forandre utseendet til mange av sine kunder - derfor er for meg den største indikatoren på resultatene denne veiledningen gir å se på nettopp treneren sitt utseende. I mange tilfeller vil det være feil, men noen av dagens største coacher har vel strengt tatt hatt en ok fysikk tidligere, selv om de ikke ser slik ut nå. Om det hadde kommet inn en ny og overvektig PT på ditt senter som ikke har noen referanser fra tidligere og du har valget mellom denne og en som ser ut som han/hun har kjørt knebøy et par ganger tidligere - hvem ville du da gått for? Dette gitt at ønsket var å lære seg riktig teknikk i de store baseøvelsene.

Hun satte sikkert opp et program uten beinøvelser fordi hun var jente, ikke pga manglende kompetanse eller fordi du som kunde faktisk bad om dette.

Hvorfor var dette kun fordi hun var jente? Jeg ytret ønske om en fit fysikk ved hjelp av styrketrening. Selv om jeg, ganske så uvitende, ikke ønsket å trene bein, så burde hun med rett kompetanse fortelle meg at det ikke var det lureste ønsket, men om det var absolutt det jeg ville så kunne hun gi meg det. Det var aldri noe fra hennes side som tilsa at styrke på bein ikke ville gi meg større lår enn en flodhest. I min mening burde hun fortalt meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var dette kun fordi hun var jente? Jeg ytret ønske om en fit fysikk ved hjelp av styrketrening. Selv om jeg, ganske så uvitende, ikke ønsket å trene bein, så burde hun med rett kompetanse fortelle meg at det ikke var det lureste ønsket, men om det var absolutt det jeg ville så kunne hun gi meg det. Det var aldri noe fra hennes side som tilsa at styrke på bein ikke ville gi meg større lår enn en flodhest. I min mening burde hun fortalt meg dette.

Jeg tror det var ironi. Men fokus på "jente" (håper jeg, ble litt usikker her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansetter man en ingeniør ser du på arbeidet han/hun har gjort tidligere, ikke på utseendet. En personlig trener, på sin side, jobber nettopp med å forandre utseendet til mange av sine kunder - derfor er for meg den største indikatoren på resultatene denne veiledningen gir å se på nettopp treneren sitt utseende.

troller du nå ?

Om det er arbeidet som er gjort tidligere som er en indikator på kvalitet må du jo se på kundebasen til treneren ikke på treneren selv. Om alle tidligere klienter har elendig erfaring og dårlige resultater hjelper det ikke mye om treneren er "fuuuuckin hhhhuuuuuuge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var dette kun fordi hun var jente? Jeg ytret ønske om en fit fysikk ved hjelp av styrketrening. Selv om jeg, ganske så uvitende, ikke ønsket å trene bein, så burde hun med rett kompetanse fortelle meg at det ikke var det lureste ønsket, men om det var absolutt det jeg ville så kunne hun gi meg det. Det var aldri noe fra hennes side som tilsa at styrke på bein ikke ville gi meg større lår enn en flodhest. I min mening burde hun fortalt meg dette.

tumblr_mcoj44f9VU1qmsrb7.gif

Det var du som rettet fokus på at du hadde fått disse tipsene fra en PT som var jente. Andre prøvde å hinte i retning av at dette handlet om kompetanse, ikke kjønn eller utseende.

Ansetter man en ingeniør ser du på arbeidet han/hun har gjort tidligere, ikke på utseendet.

Sikker på at du ikke vurderer ingeniøren etter hvordan det ser ut hjemme hos vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

troller du nå ?

Om det er arbeidet som er gjort tidligere som er en indikator på kvalitet må du jo se på kundebasen til treneren ikke på treneren selv. Om alle tidligere klienter har elendig erfaring og dårlige resultater hjelper det ikke mye om treneren er "fuuuuckin hhhhuuuuuuge."

Nei. Jeg, med kun utseendet som preferanse, hadde valgt en som så over gjennomsnittet trent ut, fremfor en som så mindre trent ut om denne personen skulle gi meg en PT-time. Hadde valget stått mellom Ripptoe og en random biff fra Sats så hadde valget falt annerledes, men det hadde også preferansene i forkant av valget vært. :)

Sikker på at du ikke vurderer ingeniøren etter hvordan det ser ut hjemme hos vedkommende?

Tja, det kunne jeg forsåvidt ha gjort også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg, med kun utseendet som preferanse, hadde valgt en som så over gjennomsnittet trent ut, fremfor en som så mindre trent ut om denne personen skulle gi meg en PT-time. Hadde valget stått mellom Ripptoe og en random biff fra Sats så hadde valget falt annerledes, men det hadde også preferansene i forkant av valget vært. :)

sense-this-picture-makes-none.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet mitt hadde vært å bli flink til å løpe ville jeg valgt en som har løping som sin egen interesse, ville jeg blitt stor og sterk, ja da hadde jeg valgt en som var det, jeg legger min lit til PTer som viser sin interesse udat, ingen tvil om at det finnes mangen flinke og kunnskapsrike PTer der ute, men jeg vil heller velge en som har min målsetning som personlig lidenskap, de er mer engasjerte i ditt mål, for de har vært i samme situasjon selv for å komme dit de er. De har og lettere for ¨motivere deg og forstå når noe er vanskelig eller det er noe du ikke får til. For de oftest har vært der selv/lest ekstra mye om disse tingene pga risikoen for å havne der selv eller for de har en omgangskrets som har samme lidenskapen.

En ting er sikkert, ikke velg en PT som ikke har utdanning, uansett din målsetning. Pter skal hjelpe deg til målet ditt og presse deg til å gjøre de tingene du ikke vil og fortelle deg sannheten når du kommer med teite unnskyldninger enten det gjelder kosthold eller øvelser du ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du de som av ulike årsaker aldri ble god i sin idrett, kanskje pga skader, sykdom osv, og som heller satset på en trenerkarriere. Har ikke vært god selv, men kan være en jævel på å gjøre andre gode!

Man blir gjerne god ved å erfare hva som skal til for å bli best. Det er forskjell på en PT som f.eks. Martin Norum som spesialiserer seg på å hjelpe folk uten treningsbakgrunn og en coach som skal hjelpe deg til å bli en verdensener. Da handler det mer om å være en god selger og motivator, og det er ikke så mye spesialkunnskap som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...