Gå til innhold

Treningseksperter barker sammen - Cornelis Elander og Martin Norum


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selvom det er fullstendig irrelevant i mine øyne så er det ikke helt utenkelig at Norum tar mer i markløft :) Greit å ha i bakhodet at Ståle sannsynligvis både har trent en del lengre, og veier en del mer enn martin også :)

1) Det er ikke irrelevant i det hele tatt :)

2) Nei, han tar ikke mer i markløft enn PLYO

3) PLYO veier nok litt mer ja, men all den ekstra vekten ligger i biceps, for det har ikke MN så mye av ;)

4) Du klarer jo kunsstykket å veie lite, løfte mye, OG ha litt biceps, så det går ann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser folk nevner at de hadde ønsket å ha Rippetoe, simmons, dave tate ol. personligheter som PT'er.

Dette er utøvere/trenere som har vært åpne om sin dopingbruk.

Føler dere ikke at rådene dems faller litt til kort med tanke på at mesteparten av fremgangen de har oppnådd har blitt gjort mens de har brukt bol? Forutsett at du selv er naturlig that is.

Tankegangen gir jo ikke helt mening. Man kan ikke bare basere seg på sine egne erfaringer for å bli en god trener. Selv om det er viktig å ha mye personlig erfaring i det man driver med, så er det hovedsakelig treningen av andre de baserer kunnskapen sin på. De lever ikke i et vakum. Ingen av dem har funnet opp alt på egenhånd, men satt sammen informasjon basert på hva de mener er effektivt.

Det at de selv har valgt å bole betyr ikke at det de sier er feil. Nå setter jeg det litt på spissen, men det blir litt som å si at en som har brukt en kalkulator i sin livstid ikke kan lære bort gangetabellen.

Uansett er mye av det de lærer bort også øvelsesteknikk, og da spiller ikke dop noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen gir jo ikke helt mening. Man kan ikke bare basere seg på sine egne erfaringer for å bli en god trener. Selv om det er viktig å ha mye personlig erfaring i det man driver med, så er det hovedsakelig treningen av andre de baserer kunnskapen sin på. De lever ikke i et vakum. Ingen av dem har funnet opp alt på egenhånd, men satt sammen informasjon basert på hva de mener er effektivt.

Det at de selv har valgt å bole betyr ikke at det de sier er feil. Nå setter jeg det litt på spissen, men det blir litt som å si at en som har brukt en kalkulator i sin livstid ikke kan lære bort gangetabellen.

Uansett er mye av det de lærer bort også øvelsesteknikk, og da spiller ikke dop noen rolle.

Jeg ser hva du mener og jeg mener vel heller ikke at en som har fått all fremgangen sin med bol ikke kan hjelpe naturlige utøvere til å bli mye bedre.

Men om jeg skulle valgt en PT basert på han/hun sine egne prestasjoner så ville jeg heller valgt den personen som hadde vært rein enn han som hadde brukt superdrops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rippetoe har vel spesialisert seg mer på å gjøre nybegynnere veldig sterke, vs Tate/Simmons som har tatt folk som allerede er veldig sterke og gjort de til monstre.

Hva gjelder topic burde ikke utseendet/prestasjonen taes i betraktning når man vurderer informasjonen man får, at vedkommende som "coacher" deg har resultater fra sin lære kan helt klart vært motiverende, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bestemte utøvere du referer til?

De eneste jeg har sett som har hatt bra fremgang med rip sin 5x5 variant er folk som er totalt utrente.

Du har ikke peiling, du er jo fra BÆRUM!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns så mange jeg har ikke oversikten :) Starting strength, texas method, bill starr, fjeldmann sin xpress er vel også basert på 5x5, stronglifts ++

Starting Strength er 3x5, ikke 5x5 og det eneste 5x5 programmet som kan kalles "Rippetoe sitt" er nok Texas Method. Dette funker utmerket for litt mer viderekomne løftere da progresjonen er noe roligere enn SS.

Nei si det.. Med tanke på Mark Rippetoe sin popularitet så syns jeg bare det er rart at jeg ikke har sett han produsere elite løftere i fleng. Jeg vet ikke om noen men så har jeg vel heller ikke letet så nøye heller.

Det har kanskje noe med at Rippetoe ikke trener styrkeløftere på elitenivå, noe han har sagt flere ganger selv. Han er ute etter å hjelpe folk til å bli sterke, ikke hjelpe de med å løfte mest mulig, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger meg....uhm....Børge Fagerli eller Eirik Sandvik :p

Må man liksom velge? Jeg tipper at begge to har gode råd, tips og triks å komme med og er gode på sine respektive områder. Jeg tipper at Cornelis ikke bare gjør utfall på en ball med kettlebells, men at dette er ett demonstrasjonstriks fra side2 eller andre mediekanaler for å nå massene. Det er nemlig slike ting som når ut til (iallefall jentene) folk, ikke dype knebøy til man nesten løfter på seg hjerneblødning eller 250 kg i markløft. Noen må være litt mainstream og folkelig, andre kan være litt mer "spesialiserte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Det er ikke irrelevant i det hele tatt :)

2) Nei, han tar ikke mer i markløft enn PLYO

3) PLYO veier nok litt mer ja, men all den ekstra vekten ligger i biceps, for det har ikke MN så mye av ;)

4) Du klarer jo kunsstykket å veie lite, løfte mye, OG ha litt biceps, så det går ann...

Det er greit at du mener det, men jeg anser det ikke som universal fakta :)

Hvordan vet du det?

20kg biceps..awesome! :)

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dømme etter utseende vil nok ofte være ganske feil, men meldte meg inn på sats for 3 måneder siden og fikk da denne satsYou på kjøpet og jeg prøvde dette. Møtte opp til en som hadde tatt et kettlebellskurs og var godkjent av sats som personlig trener. Nå må jeg være ganske direkte her, men hun så ikke ut som hun trente underkroppen whatsoever. Hun spurte meg hva jeg VILLE gjøre begge gangene jeg var innom der og målet mitt for de 8 ukene med satsyou var "stramme opp kroppen". Skulle møtt til tredje møte, men klarte ikke oppdrive motivasjon til å møte opp. Så mitt møte med pt på sats ble et total fiasko og jeg er ganske enig i at en pt bør se ut som hun/han trener. og TROR/beviser det de lærer vekk. Og om de ikke ser ut som det, så er siste sjanse at de de beviser det på andre måter. Jeg er ikke overbevist og er glad jeg fant motivasjon på egenhånd gjennom tips på internett.

Jeg aner ikke hvem disse to er, men har hatt et ganske negativt første møte med en pt, så jeg kommer til å være særdeles skeptisk om jeg noen gang skal bruke en igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dømme etter utseende vil nok ofte være ganske feil, men meldte meg inn på sats for 3 måneder siden og fikk da denne satsYou på kjøpet og jeg prøvde dette. Møtte opp til en som hadde tatt et kettlebellskurs og var godkjent av sats som personlig trener. Nå må jeg være ganske direkte her, men hun så ikke ut som hun trente underkroppen whatsoever. Hun spurte meg hva jeg VILLE gjøre begge gangene jeg var innom der og målet mitt for de 8 ukene med satsyou var "stramme opp kroppen". Skulle møtt til tredje møte, men klarte ikke oppdrive motivasjon til å møte opp. Så mitt møte med pt på sats ble et total fiasko og jeg er ganske enig i at en pt bør se ut som hun/han trener. og TROR/beviser det de lærer vekk. Og om de ikke ser ut som det, så er siste sjanse at de de beviser det på andre måter. Jeg er ikke overbevist og er glad jeg fant motivasjon på egenhånd gjennom tips på internett.

Jeg aner ikke hvem disse to er, men har hatt et ganske negativt første møte med en pt, så jeg kommer til å være særdeles skeptisk om jeg noen gang skal bruke en igjen.

Akkurat hva var det hun gjorde som ikke innfridde forventningene dine? Nå vet jeg ikke helt hvordan SATSyou fungerer, men på de fleste andre senter er de mulighet til å spørre resepsjonen om hva de ulike PT'ene interesserer seg for og hva slags bakgrunn de har slik at det passer overens med det du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...