Gå til innhold

Personlig Trener - Har det gått forlangt?


Nikko21

Anbefalte innlegg

Personlig Trener, har blitt et veldig hett yrke og det er mange som tar denne utdannelsen. Utdanningen taes gjennom AFPT, Active Education eller NIH(De aller fleste i hvertfall). Kursene varer i underkant av et skoleår, eller enda mindre og foregår ofte kun i helgene eller på Bali, USA, eller kanskje Dubai. Når de er ferdig utdannet og skal ut i arbeidslivet, så er det så klart ikke så vanskelig å få seg jobb i Elixia eller andre store treningskjeder, for etterspørselen etter Personlige trener er stor! Det er også viktig og ta med seg at Personlig Trener er en ubeskyttet tittel, så mannen på gata kan også ta på seg treningsklær og kalle seg PT - selv om dette ikke blir så viktig i mitt innlegg.

Før i tiden så reiste folk til legen for å klage på at de var for slappe, trente for lite, og var blitt tjukke. Slankingen foregikk gjerne med kostholdsoppsett via legen, og et simpelt treningsprogam som de fikk med seg ut døra. Dette var tilfellet for mange. Resten ble videresendt til fysioterapauter eller ernæringsfysiologer for å få hjelp til å få et bedre liv. Begge de to eller tre nevnte yrkestitlene som jeg nevner er høyutdannelser og som er på minst 3 år etter videregående. De to siste er til og med spesialiserte på nettopp trening og kosthold.

Og det var ikke bare kostholdet legene, fysioterapautene og ernæringsfysiologene skulle hjelpe folk med, det var også å komme i gang med fysisk aktivitet i form av kondisjonstrening og styrketrening. Det er de samme velutdannede folkene - denne gangen også.

Nå er det Personlig trenere som utfører den største kakebiten av de her oppdragene. Folk betaler i store summer for å komme i form, og i tillegg rehabeliteres ved hjelp av en person med et PT- diplom etter et halvt års utdanning. De personlige trenerne får stor ros, for arbeidet de gjør er jo fantastisk bra. Men er det riktig? Er det riktig at fysioterapauter og ernæringsfysiologer ikke skal bli brukte til fordel for en Personlig Trener?

Det jeg vill frem til i dette innlegget er at det er fryktelig store oppgaver som blir utført av personer med forholdsvis simpel utdanning. De erstatter de kommunale i mange tilfeller, og i tillegg går de under en ubeskyttet tittel. Er det rett og slett for få krav til å bli Personlig Trener i forhold til hvilken jobb de skal utføre? For det er jo langt i fra bare trening de skal hjelpe folk med.

Nå er det viktig å ta med seg at jeg selv vurderer å bli PT, og at jeg synes det er en kul utvikling for PT-yrket, men at jeg synes tittelen er blitt for stor i forhold til utdannelsen. Og jeg drar selvsagt ikke alle PTer under en og samme kam, for det er mange som tar tillegsutdannelse som ernæringsfysiologer eller innen skadeforebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser poenget ditt, men litt sånn på siden... Er det slik at folk velger PT istedetfor ernæringsfysiolog/fysioterapeut, eller velger de det istedetfor ingenting?

Det har jo vært mye snakk om at mange PTer gjør en dårlig jobb, ikke kan god teknikk osv, så den delen av kritikken er vel grei. Men om de faktisk erstatter andre tilbud har jeg aldri hørt noe om. Finnes det kommunale tilbud som ikke blir brukt? Er det vanskelig for ernæringsfysiologer og fysioterapeuter å få pasienter? Mitt inntrykk er at det ikke er det, men jeg har aldri hørt noe konkret om nettopp den problematikken der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men litt sånn på siden... Er det slik at folk velger PT istedetfor ernæringsfysiolog/fysioterapeut, eller velger de det istedetfor ingenting?

Det har jo vært mye snakk om at mange PTer gjør en dårlig jobb, ikke kan god teknikk osv, så den delen av kritikken er vel grei. Men om de faktisk erstatter andre tilbud har jeg aldri hørt noe om. Finnes det kommunale tilbud som ikke blir brukt? Er det vanskelig for ernæringsfysiologer og fysioterapeuter å få pasienter? Mitt inntrykk er at det ikke er det, men jeg har aldri hørt noe konkret om nettopp den problematikken der..

Jeg tror ingen av de sliter med kunder, men det er selve oppgaven jeg ser på. At de har samme oppgave, eller tilnærmet lik oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv akkurat fullført PT-studiet til Active Education, høstsemesteret i Florida. Etter egen erfaring med trening og studie kan jeg si så mye som at personlighet og kunnskap betyr utrolig mye. En PT er aldri ferdig utlært, og har muligheten til å "spesialisere og utvikle" seg hele tiden, på eget initiativ. Du får som du sier en tittel av det relativt korte studiet, men det er fortsatt de best likte, og de som legger mest i å lykkes som en god PT som oftest sitter igjen med kundene. Når det gjelder fysioterapeuter og ernæringsfysiologer (som du nevner), så vet vi at disse har egne oppgaver og spesialfelt utenom trening og teknikk/utførelse av opplegget (som i og for seg er en stor oppgave hvis kunden skal følges over tid). Og hele poenget med personlige trenere er at vi samarbeider med nettopp, andre helsefagarbeidere etter behov, for å fremme kundens ønsker mål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk 2 gratis PT-timer med en dame som også var fysioterapaut, jeg hadde den ene timen, og takket nei til den andre for å si det sånn..

Hun var bare opptatt av at alt skulle være supertrygt og sånn at det ble helt latterlig. Hun kunne ikke ordentlig markløft-teknikk en gang (hun kalte marken min for knebøymarkløft, fordi jeg bøyde knærne mine, og sa at jeg ikke måtte bøye knærne mine at all) + at jeg skulle vise teknikken min med en 6 kilos kettlebell (jeg tar vanligvis med stang, 60 kilo, noe jeg sa til hun). Helt talentløst..

Men dette er bare min erfaring! Man skal ikke dra alle over en kam. :) Men jeg kommer nok ikke til å spørre en fysioterapaut om treningsråd flere ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i TS utsagn, og det er mye så som så på markedet vil jeg tro. Er hvertfll det jeg har opplevd selv. Men så er det jo veldig individuelt vil jeg si, for noen tar nok PT utdanning fordi det er 'lettvindt' og kan smykke seg med tittetlen Personlig Trener. Imens har du de som virkelig ønsker å bli skikkelig flinke og går veldig inn for å bli det beste de kan bli, uavhengig om det tar 6 mnd eller 5 år.

Jeg personlig har vurdert å ta AFPT eller noen av disse andre 'korte' utdanningene, men jeg er redd for at jeg ikke skal bli tatt seriøst, og ikke er 'god nok'. Videre vil jeg si at det er helt opp til hver enkelt om de reiser til en PT eller en fysioterapaut og hva man finner seg i å betale og ikke er også opp til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 2 gratis PT-timer med en dame som også var fysioterapaut, jeg hadde den ene timen, og takket nei til den andre for å si det sånn..

Hun var bare opptatt av at alt skulle være supertrygt og sånn at det ble helt latterlig. Hun kunne ikke ordentlig markløft-teknikk en gang (hun kalte marken min for knebøymarkløft, fordi jeg bøyde knærne mine, og sa at jeg ikke måtte bøye knærne mine at all) + at jeg skulle vise teknikken min med en 6 kilos kettlebell (jeg tar vanligvis med stang, 60 kilo, noe jeg sa til hun). Helt talentløst..

Men dette er bare min erfaring! Man skal ikke dra alle over en kam. :) Men jeg kommer nok ikke til å spørre en fysioterapaut om treningsråd flere ganger..

Jeg begynner med en trepinne og 2,5 kg eleikoplastikkskiver. Uansett hvor "godt trent" du er. Du kompenserer grovt uansett om du er selvlært, stort sett alltid, inntil et visst styrkenivå (selv da).

Jeg er også veldig opptatt av at man skal løfte "supertrygt". Det handler om at et "supertrygt" løftemønster også er er effektivt løftemønster stort sett. Mindre energilekkasje, redusert skaderisiko, optimal fremgang OVER TID.

Jeg tror du overdriver noe i innlegget ditt for å få frem poenget ditt, og jeg er til dels enig i fysioterapeuter kan av og til ta seg en bolle.. men det er noen, ikke alle. De fleste vi hører om er, tross alt, de negative historiene og ikke de positive. Hvem bryr seg om "min fysio-PT hjalp meg ta knebøy"? :)

PS!

De fleste bøyer knær/svaier i ryggen for mye for å erstatte bevegelse i hoften.

Personlig Trener, har blitt et veldig hett yrke og det er mange som tar denne utdannelsen. Utdanningen taes gjennom AFPT, Active Education eller NIH(De aller fleste i hvertfall). Kursene varer i underkant av et skoleår, eller enda mindre og foregår ofte kun i helgene eller på Bali, USA, eller kanskje Dubai. Når de er ferdig utdannet og skal ut i arbeidslivet, så er det så klart ikke så vanskelig å få seg jobb i Elixia eller andre store treningskjeder, for etterspørselen etter Personlige trener er stor! Det er også viktig og ta med seg at Personlig Trener er en ubeskyttet tittel, så mannen på gata kan også ta på seg treningsklær og kalle seg PT - selv om dette ikke blir så viktig i mitt innlegg.

Enig i innlegget, men tror man må skille mellom "ta kundene til" og rollen til yrkesgruppene.

Generell hjelp mot spesial hjelp.

Har jeg vondt i skulderen går jeg IKKE til PT.

Har jeg en ernæringsrelatert sykdom går jeg IKKE til PT.

Har jeg et generelt trening- og kostholdsbehov drar jeg til PT.

Som alle andre yrker, og dette har jeg sagt før også, finnes det gode og dårlige PTer. Akkurat som det finnes gode og dårlige arbeidere i alle yrker. Det handler ikke nødvendigvis om PTer (bare at det er mer synlig og "alle" er eksperter og mener ditt og datt).

Det er kunden sin jobb å undersøke hvilken PT som er flink. Samme som det er kunden sin jobbe å finne en flink rørlegger. Det er den aktuelle arbeideren sin jobb å utføre jobben i sin beste evne og holde seg oppdatert. Det går begge veier.

Det samme gjelder KUNDEN. Det er kunden sin jobb å gjøre det som blir sagt. En PT kan eksempelvis ikke "spise" for kunden, men PTen kan gjøre planen mer innbydende og satt opp etter det kunden ønsker. Kunden må likevel følge den for å få resultatet forutsagt av PTen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden så reiste folk til legen for å klage på at de var for slappe, trente for lite, og var blitt tjukke. Slankingen foregikk gjerne med kostholdsoppsett via legen, og et simpelt treningsprogam som de fikk med seg ut døra. Dette var tilfellet for mange. Resten ble videresendt til fysioterapauter eller ernæringsfysiologer for å få hjelp til å få et bedre liv. Begge de to eller tre nevnte yrkestitlene som jeg nevner er høyutdannelser og som er på minst 3 år etter videregående. De to siste er til og med spesialiserte på nettopp trening og kosthold.

Bare sånn kjapt. Ernæringsfysiolog er også en ubeskyttet tittel.

(klinisk ernæringsfysiolog derimot...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er så mye variasjon i PTer at det er vanskelig å kritisere utdanningene. Det essesielle er viljen og evnen til å utvikle seg selv (som tidligere nevt her). Det er antagelighvis PTer som ikke har noe utdanning som er bedre rusta enn de utdannet fra NIH AFPT etc. Man kan håpe at ryktet går om de gode PTene, men folk flest vet kanskje ikke hva som er en bra PT. De fleste her er nok langt over gjennomsnittet og derfor reagerer vi på mange ting folk flest ville tatt "for god fisk".

Når det gjelder fysioterapautene og legene som PTer er det ikke noen automatikk i at de er noe bedre enn de utdannet fra disse byråene. "Fysioterapeuter driver både individuell behandling og behandling i grupper. Ofte har pasienten henvisning fra lege eller annen instans..." (Wikipedia). Dvs de er behandlere for å fremst. Ja det finnes nok fysioterapauter som er gode PTer, men det er ikke nødvendighvis fordi de er fysioterapauter.

Min mening er at en PT er jo bare en trener som har en og en utøver (+ litt komersialisering). I all idrett finnes det folk med mer eller mindre av god og dårlig utdanning og ofte har det lite samsvar med hva de har utretta. (eks. har vel Atle Kvålsvoll bare det laveste nivået av trenerkurs fra NIF (MENER JEG Å HA HØRT ET STED) og det holdt jo til å trene opp en verdensmester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mening er at en PT er jo bare en trener som har en og en utøver (+ litt komersialisering). I all idrett finnes det folk med mer eller mindre av god og dårlig utdanning og ofte har det lite samsvar med hva de har utretta. (eks. har vel Atle Kvålsvoll bare det laveste nivået av trenerkurs fra NIF (MENER JEG Å HA HØRT ET STED) og det holdt jo til å trene opp en verdensmester)

Mener å ha hørt det, jeg og...

Men dette tilsier jo muligens noe annet.

Olympiatoppens topptrenerutdanning er utviklet

av Bjørge Stensbøl, Åsne Havnelid og Atle

Kvålsvoll fra Olympiatoppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke den typiske kunden til Pter på din eller min alder, men gjerne mordi. Nå kjenner ikke jeg til alle 40+ damer, men jeg har inntrykk av at de fleste ikke vet hva shredded er.

Det jeg mente var å bli "fast" eller "komme i form" "se bedre ut" som de fleste Elixia / sats kunder vil`? Trenger litt mindre krav til veiledning kontra de som har problem med rotator cuffene eller overvekt. Så min mor på 66 med muskelsmerter ville jeg nok ha sent til fysioterapeuten ja :)

Men som du sier, synd at PT er en så "bred tittel" som ikke skiller utdanning. Kanskje enda mer synd at den kundegruppen du nevner ikke vet 100% hvordan man velger riktig PT for sine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med en trepinne og 2,5 kg eleikoplastikkskiver. Uansett hvor "godt trent" du er. Du kompenserer grovt uansett om du er selvlært, stort sett alltid, inntil et visst styrkenivå (selv da).

Jeg er også veldig opptatt av at man skal løfte "supertrygt". Det handler om at et "supertrygt" løftemønster også er er effektivt løftemønster stort sett. Mindre energilekkasje, redusert skaderisiko, optimal fremgang OVER TID.

Jeg tror du overdriver noe i innlegget ditt for å få frem poenget ditt, og jeg er til dels enig i fysioterapeuter kan av og til ta seg en bolle.. men det er noen, ikke alle. De fleste vi hører om er, tross alt, de negative historiene og ikke de positive. Hvem bryr seg om "min fysio-PT hjalp meg ta knebøy"? :)

PS!

De fleste bøyer knær/svaier i ryggen for mye for å erstatte bevegelse i hoften.

Jeg underdrev, faktisk..

Føler ikke selv at man får den samme teknikken med 10% av vekta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man skal ikke dra alle over en kam, men jeg gjør det likevel" :whistle:

Haha. :) Det jeg mente, mer presist, er at jeg gjerne ikke lenger spør fysioer først hvis jeg lurer på noe når det gjelder teknikk på grunn av det dårlige førsteinntrykket. Prøver å være positiv til yrket generelt, men akkurat i den sammenhengen følte jeg det ble kræsj med hun dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. :) Det jeg mente, mer presist, er at jeg gjerne ikke lenger spør fysioer først hvis jeg lurer på noe når det gjelder teknikk på grunn av det dårlige førsteinntrykket. Prøver å være positiv til yrket generelt, men akkurat i den sammenhengen følte jeg det ble kræsj med hun dama.

Og sånn skal det også være. En PT skal kunne mer om øvelsesteknikk enn meg, og jeg skal kunne mer om behandling av skader enn han. Om fysioen også var utdannet PT, så var det vel heller en dårlig PT enn en dårlig fysio du møtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går man til en PT for å snakke om trening, foreleseren våres( idrett bachelor) sa at når vi er ferdig med studiet så har vi 70 timer med treningslære. En lege har null(!) timer treningslære, mens en fysioterapeut har 7 timer treningslære iløpet av sine studier, trur det er greit at PT tar over for treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...