Gå til innhold

Personlig Trener - Har det gått forlangt?


Nikko21

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig går man til en PT for å snakke om trening, foreleseren våres( idrett bachelor) sa at når vi er ferdig med studiet så har vi 70 timer med treningslære. En lege har null(!) timer treningslære, mens en fysioterapeut har 7 timer treningslære iløpet av sine studier, trur det er greit at PT tar over for treningen!

Problemet ligger i at mange PT-er mangler mye av kompetansen til, eksempelvis, en fysioterapaut...

Men etter fylleturen til Bali så har de nå lov til å fremstå som om de har det.

Og da man ikke skiller på en PT som har en mastergrad innen faget, eller en som har vært med på to ukers intensivkurs... For oss som faktisk besitter en viss kompetanse selv, så er det jo grei skuring. Men for de som ikke vet "noe" selv, så er det "umulig" å vite hva som er riktig eller ikke.

Da hjelper det heller ikke at PT-en med minst utdanning, som regel er den som er sikrest i sin sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg syns det er galskap at folk er villig til å betala 500kr/t for tjenestane til ein 20-åring som har 3mnd PT-kurs frå Bali, når denne prisen er like høg eller høgare enn timeprisen hos ein manualterapeut med fysioterapiutdanning og to års vidareutdanning.

Denne prisen blir jo selvfølgelig bestemt av tilbud/etterspørsel i markedet. Men med alle disse nye kurstilbyderane som spyr ut PT-ar i rekordfart, skulle ein tru at prisane vil bli pressa nedover etter kvart.

Inb4 #russ2013 #PTbali2014 #bikinifitness2015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns det er galskap at folk er villig til å betala 500kr/t for tjenestane til ein 20-åring som har 3mnd PT-kurs frå Bali, når denne prisen er like høg eller høgare enn timeprisen hos ein manualterapeut med fysioterapiutdanning og to års vidareutdanning.

Denne prisen blir jo selvfølgelig bestemt av tilbud/etterspørsel i markedet. Men med alle disse nye kurstilbyderane som spyr ut PT-ar i rekordfart, skulle ein tru at prisane vil bli pressa nedover etter kvart.

Inb4 #russ2013 #PTbali2014 #bikinifitness2015

Folk betaler 900kr timen for timer meg meg og jeg hadde siste eksamen igår 500var litt underdrivelse;)! Den der "fylleturen " til bali krever mer pugging og læring enn dere tror. Du må bestå eksamen for å bli sertifisert, og jeg vil si at alle som består en teori eksamen i anatomi, en skriftlig eksamen i fitness instruksjon, og en praktisk eksamen med godt kvalifiserte sensorer, har ganske greit grunnlag til å hjelpe andre å komme i bedre form! Og er det ikke det som er målet? å hjelpe folk å komme i bedre form? Det er stort sett det alle pt-er gjør, med unntak av de FÅ som misslykkes og rett og slett ikke får det til. Det finnes da leger som faen ikke skulle rørt en pasient, og nok av de ! for ikke å snakke om fysioterapauter. Vits med 4 års utdannelse når det er like mange prosentvis som driter seg ut i det yrket? En PT er også MYE mer enn bare en som sitter med kunnskap om trening. En lege vet som regel ikke en dritt om hvordan jeg kan forbedre min 1RM i knebøy. Han kommer heller til å si, nei det hørtes ikke trygt ut, slutt med det"

og btw RUSS2013 ftw !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang utdanning skal man egentlig ha for å lære folk å gjøre øvelser riktig? Personlig trening er vel ikke akkurat noe 3-5 års studie :p

Edit: på ingen måte meninga å rakke ned på trenere, mange flinke, men det jeg mente er at jeg forstår at det ikke tar lang tid å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tar folk bachelor grad for å være barnehageonkel, så skjønner at folk reagerer på at PT kun trenger et 3måneders kurs for å bli sertifisert. Jeg synes samfunnet er blitt helt sykt mtp papirutdannelser, da de fleste jobber krever arbeidserfaring, og svært lite av kunnskapen i jobben kommer fra skolebenken, dog kommer mye av grunnlaget for å lære fra nettopp skolen.

Tror at "mangelfull" kunnskap hos mange PTer er ganske problemfritt, da mange som søker hjelp hos en tilfeldig PT vil ha et treningstilbud som er enkelt, risikofritt og generelt. Noe man med enkelthet bør kunne gi etter et tre-måneders kurs. For de mer avanserte kundene spørr seg frem og finner rett PT til deres behov, med den kunnskapen det innebærer. Tror mange har et litt skjevt inntrykk av tittelen PT, og tror de er en allvitende treningsorakel. Sannheten er at de har en generell basic utdannelse, men kan ha spesialfelt innnefor ulike typer trening. Mitt tips er å spørr deg frem og få innblikk i din PT før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke møtt så veldig mange Personlige Trenere.

Men de jeg har møtt har vært dyktige i det de gjør, noen vil ha mindre erfaring eller kunnskap enn andre.

Men slik er det i de fleste yrker. Vil tro det er de dyktige som også overlever i bransjen, du klarer ikke i lengden å markedsføre deg om ikke kundene er fornøyde.

Muligens forventningene er for høye også, en PT vet ikke nødvendigvis anatomien til hele kroppen din og er en ekspert på kosthold. Kunden må kunne skille mellom hva en personlige trener skal kunne tilby, Personlige Trener skal ikke være 2000 tallet sine heksedoktorer, det har vi leger osv. til.

Det er en forskjell på de som vil komme i form, som trenger grunnlegende veiledning og de som satser på ett høyere nivå.

En som søker en personlig trener til å hjelpe de med f.eks Styrkeløft eller Fitness så må man finne en med kompetansen og erfaringen på akkurat det feltet.

Du som kunde har også ett ansvar i å finne en personlig trener som du tror passer til deg.

Skulle jeg hatt en rørlegger til fikse ett eller annet, hadde jeg ikke bare gått for en random. Jeg hadde gått for en vet har kompetanse eller positive referanser, relatert til jobben som skal utføres.

Det er litt som å tro at Gutten som selger Datamaskiner på Expert er automatisk en "Dataexpert"..

De har ikke nødvendigvis en Ingeniør Utdanning i IKT, men de kan nok gi deg en anbefaling av maskinvare og reparere de vanligste feilene på maskinen din.

Skal vi legge en ny tråd?

Ansatte i elektrobutikker, har det gått for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1+ til aux som skriver akkurat det jeg personlig er meget enig i. Spesielt punktet om at kunden selv har ansvar med å finne personer som kan hjelpe dem.

Markedet ser ut til å trenge mange PT'er, det utdannes mange PT'er men ettervært er det fremdeles bare de som klarer å levere som overlever i bransjen. Der er PT bransjen ganske lik liknende bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk betaler 900kr timen for timer meg meg og jeg hadde siste eksamen igår 500var litt underdrivelse;)! Den der "fylleturen " til bali krever mer pugging og læring enn dere tror. Du må bestå eksamen for å bli sertifisert, og jeg vil si at alle som består en teori eksamen i anatomi, en skriftlig eksamen i fitness instruksjon, og en praktisk eksamen med godt kvalifiserte sensorer, har ganske greit grunnlag til å hjelpe andre å komme i bedre form! Og er det ikke det som er målet? å hjelpe folk å komme i bedre form? Det er stort sett det alle pt-er gjør, med unntak av de FÅ som misslykkes og rett og slett ikke får det til. Det finnes da leger som faen ikke skulle rørt en pasient, og nok av de ! for ikke å snakke om fysioterapauter. Vits med 4 års utdannelse når det er like mange prosentvis som driter seg ut i det yrket? En PT er også MYE mer enn bare en som sitter med kunnskap om trening. En lege vet som regel ikke en dritt om hvordan jeg kan forbedre min 1RM i knebøy. Han kommer heller til å si, nei det hørtes ikke trygt ut, slutt med det"

og btw RUSS2013 ftw !

spesielt å sammenligne leger med pter :p

Det finnes alt for mange ubrukelige pter som tar insane timepris

I noen tilfeller kan man heller sammenligne pter og alternativmedisin. Dyrt uten å ha oppnådd noe, svindel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spesielt punktet om at kunden selv har ansvar med å finne personer som kan hjelpe dem.

Der er jeg veldig uenig. Tar man betalt for en tjeneste så skal man også klare å levere den. Klarer man ikke det så kan man heller ikke ta betalt for en tjeneste man ikke kan levere. Da må selvsagt dette forklares til kunden så han kan finne andre som kan utføre arbeidet.

Man oppsøker gjerne hjelp for ting man selv ikke kan så kunden kan ikke altid vite hva den som leverer et produkt kan eller ikke når man oppgir en "titel" som representerer et helt fag.

Kunden kommer med en problemstilling og betaler for en løsning og det er selvsagt en fordel å bli enige om en felles plan fremover slik at partene til slutt er enige om sluttresultatet. Hvordan det skal gjøres for å oppnå det felles målet kan ikke kunden vite. Det er ikke han sitt problem, men den som får betalt. Nettopp dette man betaler for!

Finnes det kontakt mellom partene så er hvertfall ansvarsfordelingen klar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg veldig uenig. Tar man betalt for en tjeneste så skal man også klare å levere den. Klarer man ikke det så kan man heller ikke ta betalt for en tjeneste man ikke kan levere. Da må selvsagt dette forklares til kunden så han kan finne andre som kan utføre arbeidet.

Man oppsøker gjerne hjelp for ting man selv ikke kan så kunden kan ikke altid vite hva den som leverer et produkt kan eller ikke når man oppgir en "titel" som representerer et helt fag.

Kunden kommer med en problemstilling og betaler for en løsning og det er selvsagt en fordel å bli enige om en felles plan fremover slik at partene til slutt er enige om sluttresultatet. Hvordan det skal gjøres for å oppnå det felles målet kan ikke kunden vite. Det er ikke han sitt problem, men den som får betalt. Nettopp dette man betaler for!

Finnes det kontakt mellom partene så er hvertfall ansvarsfordelingen klar!

Godt poeng, alikevel føler jeg at uavhengig av tjeneste så må man være enig om hva man kan levere. F.eks Kommer en kunde å vil ned 10kg på 4 så burde det ringe noen bjeller hos PT´en.

Igjenn, så er det å være PT ingen rakketteknologi sett fra et grovt synspunkt. Kunnskaen om periodisering samt noenlunde riktig priortering av øvelser i forhold til mål samt teknikksjekk sender en god del kunder på riktig spor. Sekundært har man hver personlig treners egen evne til å motivere, veilede og målbevistgjøring underveis.

Noen kunder har hårreisen mål, min påstand er at de fleste rimelige mål hos Ola Nordmann vil en PT med et halvt år utdanning klare å veilde i riktig retning.

Så mener jeg det er opp til hver enkelt om hvorvidt man synes kronesummen er verdt det.

Sett fra et annet synspunkt. Hvor skal man gjøre av alle nyutdannede PT´er? Jeg mener, alle spør etter erfaring, men ingen er villig til å teste noen uten erfaring. Hvordan skal nyutdannede PT´er få erfaring da?

Satt mindre på spissen så er det det aux skriver i klartekst. For å være helt ærlig, så skal det en god del til for å klare å trene noen helt på bærtur. Personlig har jeg sett mye rart fra PT´er, aldri har jeg tenkt at her var det noen som virkelig var på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, alikevel føler jeg at uavhengig av tjeneste så må man være enig om hva man kan levere. F.eks Kommer en kunde å vil ned 10kg på 4 så burde det ringe noen bjeller hos PT´en.

Igjenn, så er det å være PT ingen rakketteknologi sett fra et grovt synspunkt. Kunnskaen om periodisering samt noenlunde riktig priortering av øvelser i forhold til mål samt teknikksjekk sender en god del kunder på riktig spor. Sekundært har man hver personlig treners egen evne til å motivere, veilede og målbevistgjøring underveis.

Noen kunder har hårreisen mål, min påstand er at de fleste rimelige mål hos Ola Nordmann vil en PT med et halvt år utdanning klare å veilde i riktig retning.

Så mener jeg det er opp til hver enkelt om hvorvidt man synes kronesummen er verdt det.

Sett fra et annet synspunkt. Hvor skal man gjøre av alle nyutdannede PT´er? Jeg mener, alle spør etter erfaring, men ingen er villig til å teste noen uten erfaring. Hvordan skal nyutdannede PT´er få erfaring da?

Satt mindre på spissen så er det det aux skriver i klartekst. For å være helt ærlig, så skal det en god del til for å klare å trene noen helt på bærtur. Personlig har jeg sett mye rart fra PT´er, aldri har jeg tenkt at her var det noen som virkelig var på bærtur.

Nyutdannende uansett yrke vil altid mangle kompetanse, men en plass må man begynne og det er ikke vanlige i andre yrker å fakturere like mye som en med 10års ansinitet, derev begynnerlønnen er selvsagt derfor lavere enn en med noen år på baken.

Jeg syntes det er galskap når pter hos storekjeder tar opp mot 1000kr/t, men dette er kanskje mer sentrene som styrer og ikke de ansatte. For meg er det på grensen til svindel i noen tilfeller

1000kr/t da burde man kunne vise til gode referanser og mer enn 3 månders balikurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyutdannende uansett yrke vil altid mangle kompetanse, men en plass må man begynne og det er ikke vanlige i andre yrker å fakturere like mye som en med 10års ansinitet, derev begynnerlønnen er selvsagt derfor lavere enn en med noen år på baken.

Jeg syntes det er galskap når pter hos storekjeder tar opp mot 1000kr/t, men dette er kanskje mer sentrene som styrer og ikke de ansatte. For meg er det på grensen til svindel i noen tilfeller

1000kr/t da burde man kunne vise til gode referanser og mer enn 3 månders balikurs!

Er det ikke da urettferdig at selgere et selskap får lik basislønn til tross for at noen har jobbet lengre enn andre? Og er det ikke urettferdig for oppdragsgiver at de må betale en gitt sum uavhenging om det er nybegynnere eller personer emd erfaring som jobber?

Poenget jeg prøver å stille er at personlig trener som yrke ikke er unikt i tilfellet du skisserer, forskjellen er kanskje at det er mer til offentlig skue enn andre.

For argumentet om 3mnder kurs så syns jeg det blir en del feilfakta. Noen går årsbasis, andre halvårskurs, noen kurs over sjøen. Uansett og uavhengig så er det gjennomført X antall timer i hvert av fagene som gir X antall studiepoeng. Lite forskjeller der altså.

Den tiden jeg jobbet hos Elixia hadde de tre nivåer på personlige trenere, nettopp for å betale for erfaring. Hvordan de har det nå er jeg usikker på.

Jeg vet om en håndfull yrker der man bare gjennom noen kurs har høyere lønn. Kurs som er langt kortere enn hva PT´er gjennomgår, men som alikevel gir høyere lønn.

Hovedpoenget mitt er at jeg mener at begrunnelsen om hvorvidt utdanningen er for kort basert på tiden studert blir feil når man vet at det avlegges eksamener og man oppnår studiepoeng.

Så er det opp til kunden(e), arbeidsgivere og personens egen arbeidsmoral og etikk for hvor god PT man ønsker å være/klarer å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke da urettferdig at selgere et selskap får lik basislønn til tross for at noen har jobbet lengre enn andre? Og er det ikke urettferdig for oppdragsgiver at de må betale en gitt sum uavhenging om det er nybegynnere eller personer emd erfaring som jobber?

Poenget jeg prøver å stille er at personlig trener som yrke ikke er unikt i tilfellet du skisserer, forskjellen er kanskje at det er mer til offentlig skue enn andre.

For argumentet om 3mnder kurs så syns jeg det blir en del feilfakta. Noen går årsbasis, andre halvårskurs, noen kurs over sjøen. Uansett og uavhengig så er det gjennomført X antall timer i hvert av fagene som gir X antall studiepoeng. Lite forskjeller der altså.

Den tiden jeg jobbet hos Elixia hadde de tre nivåer på personlige trenere, nettopp for å betale for erfaring. Hvordan de har det nå er jeg usikker på.

Jeg vet om en håndfull yrker der man bare gjennom noen kurs har høyere lønn. Kurs som er langt kortere enn hva PT´er gjennomgår, men som alikevel gir høyere lønn.

Hovedpoenget mitt er at jeg mener at begrunnelsen om hvorvidt utdanningen er for kort basert på tiden studert blir feil når man vet at det avlegges eksamener og man oppnår studiepoeng.

Så er det opp til kunden(e), arbeidsgivere og personens egen arbeidsmoral og etikk for hvor god PT man ønsker å være/klarer å være.

Så lenge det er lite konkurranse bland den/de store kjedene og det er et tilbud folk vil ha kan de stortsett gjøre hva de vil og man blir mer opptatt av kvantitet fremfor kvalitet.

Lite konkurranse er dårlig for oss, men bra for de som selger tjenesten

Ja det er noen jobber som ikke altid krever store kvalifikasjoner i perioder pga de trenger folk og lønnen er bra. Dette forsvinner selvsagt når tidene ikke er like gode og da betyr papirer alt.

Innen noen områder i oljebransjen kreves det ofte bare kursing i diverse, men stortsett vil man altid havne bakerst i køen når det er søkere med mer kompetanse, noe det ca altid er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om konkurransen blant de større kejdene, hva de tar eller hvordan annsettelsesprossesen så det kan jeg ikke diskutere siden jeg vet alt for lite om det.

Innen noen områder i oljebransjen kreves det ofte bare kursing i diverse, men stortsett vil man altid havne bakerst i køen når det er søkere med mer kompetanse, noe det ca altid er!

Sistnevnte der gjelder også personlig-trener bransjen, eneste grunnen til at jeg tør å påstå dette er fordi jeg fremdeles snakker med tidligere kollegaer som fremdeles arbeider i bransjen på alt fra ledernivå ned til trener nivå, og tillstandsrapporten er at en del av de større kjedene "sliter" med å annsette folk fordi de finner ikke gode nok folk.

Igjen, jeg finner kritikken mot bransjen ensidig ifht til mange andre yrker der ute som er i ganske lik problemstilling, om ikke helt lik i noen tilfeller. Av en eller annen merkelig grunn later det til at alle regler endres når det handler om ens eller annens kropp.

Ironisk nok er andelen av ikke personlige trenere her på forumet minst like flinke, eller flinkere en pt´er generelt. Alikevel er det mange som blir bevist feilaktige i bastante påstander - og når vi først skal kalle en spade for en spade - samtidig som det virker som de er ute av evne til å motta eller gi kritikk på en konsturktiv måte sett i perspektivet av hvordan de skriver budskapet.

Det er veldig lett å kritisere personlige trenere fordi de er så lett synlige, og fordi alle "kan" noe eller mye eller gud forby alt om trening. Hadde personlige trenere jobbet i en lukket eller delvis lukket arbeidsplass ville mye av kritikken falt bort tror jeg. Ikke at bransjen eller personlige trenere ikke trenger å høre kritikk, men noe og til dels mye av kritikken er svært uberettiget og i det beste tilfellet svært mangelfull etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er ikke kunnskapsnivået blant mange PT'er høyt nok. Gikk personlig på en kjempesmell med det, så jeg er nok ikke helt nøytral.

Dette gjelder for øvrig ikke bare PT'er, men innafor mange yrker. Forskjellen er for meg at om dama på rema suger i jobben sin, så går livet mitt videre uten noe problemer. Om en PT lærer meg å kjøre knebøy med bekkentilt herfra til himmelen, blir hverdagen min litt verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om konkurransen blant de større kejdene, hva de tar eller hvordan annsettelsesprossesen så det kan jeg ikke diskutere siden jeg vet alt for lite om det.

Sistnevnte der gjelder også personlig-trener bransjen, eneste grunnen til at jeg tør å påstå dette er fordi jeg fremdeles snakker med tidligere kollegaer som fremdeles arbeider i bransjen på alt fra ledernivå ned til trener nivå, og tillstandsrapporten er at en del av de større kjedene "sliter" med å annsette folk fordi de finner ikke gode nok folk.

Igjen, jeg finner kritikken mot bransjen ensidig ifht til mange andre yrker der ute som er i ganske lik problemstilling, om ikke helt lik i noen tilfeller. Av en eller annen merkelig grunn later det til at alle regler endres når det handler om ens eller annens kropp.

Ironisk nok er andelen av ikke personlige trenere her på forumet minst like flinke, eller flinkere en pt´er generelt. Alikevel er det mange som blir bevist feilaktige i bastante påstander og når vi skal kalle en, spade for en spade, ute av evne til å motta eller gi kritikk på en konsturktiv måte om du skal dømme de etter hvordan de skriver.

Det er veldig lett å kritisere personlige trenere fordi de er så lett synlige, og fordi alle "kan" noe eller mye eller gud forby alt om trening. Hadde personlige trenere jobbet i en lukket eller delvis lukket arbeidsplass ville mye av kritikken falt bort tror jeg. Ikke bransjen eller personlige trenere ikke trenger å høre kritikk, men noe og til dels mye av kritikken er svært uberettiget og i det beste tilfellet svært mangelfull etter min mening.

Mitt "problem" er ikke pter altså, men hvordan fler av de kan forsvare timeprisen som virker ganske "flatt" hos de fleste uavhengig av kvalifiaksjoner hos pten. Syntes avogtil synd på kundene som betaler mye for dette og kvaliteten på opplegget er helt på trynet de gangene jeg har vært rundt å trent ect.

Og for all del mange flinke der ute også, men man legger ofte mer merke til en jobb dårlig utført enn en jobb godt utført!

Yrkesstolthelt er ikke å forakte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt "problem" er ikke pter altså, men hvordan fler av de kan forsvare timeprisen som virker ganske "flatt" hos de fleste uavhengig av kvalifiaksjoner hos pten. Syntes avogtil synd på kundene som betaler mye for dette og kvaliteten på opplegget er helt på trynet de gangene jeg har vært rundt å trent ect.

Yrkesstolthelt er ikke å forakte :)

Oppfattet ikke som at du hadde et problem med personlige trenere annet enn oppsettet og prisen, men følte for å dele noen tanker rundt det.

Når det kommer til kvalitet og kvalifikasjoner er det mange andre yrker jeg syns synd på noe av kundemassen. Et gitt eksempel er bilselger, bare at der virker kundemassen noe mer oppdatert og kunnskapsfulle enn hva kundemassen til Personlige trenere gjør i forhold til egen kropp - en personlig oppfattning uten noe som helst dokumentasjon forøvrig.

Siste innskudd fra meg er at det er ikke altid vi normale som ser på hva personlige trener gjør, vet hvorfor de egentlig gjør det. Du kan ha helt rett i at opplegget er dårlig, eller at kvalitetene er på trynet, men hva som faktisk er tilfellet kan være så mangt.

Kunden kan ha skader, sære preferanser eller at treneren ser forbedringer over tid. Når det kommer til periodesering og programopplegg er det en hel del faktorer som f.eks livstil, treningserfaring og kundens evne til å trene alene spiller inn. For oss andre kan programmet virke bak mål, og øvelsene helt forferdelige. For kunden er programmet tilpasset tiden, skaden og hva han/hun føler seg komfortabel med og for den personlige treneren er det en del av utviklingene og rette på teknikken/se ann over tid før man gjør noe drastisk.

Altså det jeg prøver å si er at variablene er utenfor "vår" kontroll å sjekke opp. Noen ganger er det faktisk en personlig trener som burde skiftet yrke, andre ganger er det en god trener osv osv. At vi som bedrevitere skal sitte på sidelinjen og dømme med lite informasjon er mildt sagt meget ironisk syns jeg.

Personlig har jeg har vært hos mange hos en del kiropraktorer som ikke passet meg, eller som ikke klarte å hjelpe meg. Det var sure 700kr brukt på 20 minutter, men jeg vet kvaliteten er varierende og jeg vet jeg trenger en kiropraktor så den sjansen må jeg ta.

Til sist må jeg bare fortelle at jeg jobber hos kriminalomsorgen og har gjort det i snart tre år, så min yrkesstolthet ligger ikke under personlig trener om det var det du hintet til :) Jeg har bare vært så heldig at jeg har fått jobbet med trening som er noe jeg brenner for, og gjort meg noen erfaringer rundt yrket på godt og vondt.

Edit: Så ikke at du hadde redigert på innlegget Emil. Så derfor er du "feilsitert" og beklager for dårlige setninger. Uoversiktelig på telefon, og det hjelper ikke at norskkunskapene mine er på nivå med en tiendeklassing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kvalitet og kvalifikasjoner er det mange andre yrker jeg syns synd på noe av kundemassen. Et gitt eksempel er bilselger, bare at der virker kundemassen noe mer oppdatert og kunnskapsfulle enn hva kundemassen til Personlige trenere gjør i forhold til egen kropp - en personlig oppfattning uten noe som helst dokumentasjon forøvrig.

Tror godt du kan gå for bilmekaniker her.

Mange som veit hva de ser etter i en bruktbil og sånt... men dra til et verksted med bilen din, og det blir omtrent opp til dem å bestemme hvor ille ting skal bli

Og så har du merkeverksteder som er de "verste" av alle, for de kan slippe unna med nesten alt.

(men igjen, så har du da de mekanikerene som gjør en god jobb... og som får credz for det, og som da de som har litt interesse av bil går til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfattet ikke som at du hadde et problem med personlige trenere annet enn oppsettet og prisen, men følte for å dele noen tanker rundt det.

Når det kommer til kvalitet og kvalifikasjoner er det mange andre yrker jeg syns synd på noe av kundemassen. Et gitt eksempel er bilselger, bare at der virker kundemassen noe mer oppdatert og kunnskapsfulle enn hva kundemassen til Personlige trenere gjør i forhold til egen kropp - en personlig oppfattning uten noe som helst dokumentasjon forøvrig.

Siste innskudd fra meg er at det er ikke altid vi normale som ser på hva personlige trener gjør, vet hvorfor de egentlig gjør det. Du kan ha helt rett i at opplegget er dårlig, eller at kvalitetene er på trynet, men hva som faktisk er tilfellet kan være så mangt.

Kunden kan ha skader, sære preferanser eller at treneren ser forbedringer over tid. Når det kommer til periodesering og programopplegg er det en hel del faktorer som f.eks livstil, treningserfaring og kundens evne til å trene alene spiller inn. For oss andre kan programmet virke bak mål, og øvelsene helt forferdelige. For kunden er programmet tilpasset tiden, skaden og hva han/hun føler seg komfortabel med og for den personlige treneren er det en del av utviklingene og rette på teknikken/se ann over tid før man gjør noe drastisk.

Altså det jeg prøver å si er at variablene er utenfor "vår" kontroll å sjekke opp. Noen ganger er det faktisk en personlig trener som burde skiftet yrke, andre ganger er det en god trener osv osv. At vi som bedrevitere skal sitte på sidelinjen og dømme med lite informasjon er mildt sagt meget ironisk syns jeg.

Personlig har jeg har vært hos mange hos en del kiropraktorer som ikke passet meg, eller som ikke klarte å hjelpe meg. Det var sure 700kr brukt på 20 minutter, men jeg vet kvaliteten er varierende og jeg vet jeg trenger en kiropraktor så den sjansen må jeg ta.

Til sist må jeg bare fortelle at jeg jobber hos kriminalomsorgen og har gjort det i snart tre år, så min yrkesstolthet ligger ikke under personlig trener om det var det du hintet til :) Jeg har bare vært så heldig at jeg har fått jobbet med trening som er noe jeg brenner for, og gjort meg noen erfaringer rundt yrket på godt og vondt.

Edit: Så ikke at du hadde redigert på innlegget Emil. Så derfor er du "feilsitert" og beklager for dårlige setninger. Uoversiktelig på telefon, og det hjelper ikke at norskkunskapene mine er på nivå med en tiendeklassing.

Absolutt, treningsbransjen er garantert ikke alene om det!

Ja mobil er stress! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...