Jump to content

selters

Members
  • Content Count

    1280
  • Joined

  • Last visited

About selters

  • Rank
    Fitness blogger
  • Birthday 04/22/1985

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Slutt med trening som belaster leggene. Løping og sykling er fy fy hvis du vil ha mindre legger.
  2. selters

    Overtrent

    Redusert, mener du?
  3. Dette er ikke fra noen peer reviewed double blind experimenta longitudinal study, men jeg følger YouTube-kanalen Juggernaut Fitness TV. Jason Blaha, som driver kanalen, er som regel redelig og forskningsbasert i sine uttalelser. Der det ikke finnes mye eller noen forskning så presenterer han nokså balanserte uttalelser basert på erfaring fra drevne utøvere styrkeløft og kroppsbygging. Han påstår 12-18% er healthy range for de fleste udopede menn. Helsemyndigheter i Vesten oppgir vel 10-20%. Noen menn kan mye på grunn av gener ligge lavere, men fortsatt ha en del muskler, uten å lide av det.
  4. Det spørs hva man legger i "lean". De fleste menn bør ligge i området 12-18% uansett hva målet er. Over 18% så blir man tung og ubevegelig, og ser i overkant rund ut i kantene. Testosteronverdier synker gjerne noe og risikoen for mange sykdommer øker. Mange som går under 12% vil måtte fokusere veldig mye på "dietten" sin og vil bruke mye av sin viljestyrke på å holde seg under 12%. Hormonnivåer faller også utenfor normal range for mange hvis de prøver å pushe fettprosenten lavere enn ca. 12%. Mange kan gå under 12% uten å få noen negative virkninger av det, men mange som "naturlig" holder en del fett, bør ikke gå lavere enn 12% ish.
  5. Hvorfor skulle de fremste fagmiljøer på ernæring i vesten alle ta feil angående veiledende karbohydratinntak? Er det virkelig så ille med 60% karbohydrater?
  6. Når ble sunt=høyproteinkosthold med mest proteiner fra kjøtt/fisk? Helsedirektoratet sier at det ikke er nødvendig. Tar de feil?
  7. Det var noen veldig imponerende løft du hadde, spesielt benkpressen. Kun en person i Norge har løftet mer enn deg i utstyrsfri benkpress i din vektklasse og aldersklasse. Forslag til hva du kan gjøre videre: 1) Satse på styrkeløft 2) Satse på fitness/bygging. Det høres litt rart ut gå tilbake til kroppsvekttrening når du er så sterk som du er. Da må det i så fall bli for å gjøre noe lignende som denne karen her: http://fitnessbloggen.no/hannibal-4-king-legenden-kommer-til-norge/
  8. Fantes kroppsbyggere på Julius Cæsars tid?
  9. Herbalife har ikke dårlige produkter på noen måte, men de er mye dyrere enn tilsvarende produkter fra andre produsenter.
  10. Virker som at du tar veldig mange øvelser med lette vekter veldig ofte. Jeg mener du bør ta færre øvelser med færre sett med tyngre vekter. Kardio 2-3 ganger i uka er greit.
  11. Man vil ikke ligge på 90% av makspuls hvis man føler det går lett, men det er ikke helt ekstremt å ligge på 90% av makspuls i 30 minutter på en litt hard økt. Ligger ikke langrennsgutta på rundt 180 i puls (=omtrent 90% av makspuls) i konkurranser mesteparten av tiden, frem til de nærmer seg innspurten?
  12. Jeg går mot strømmen og sier at for de fleste er BMI et godt mål på om noen bør gå ned i vekt eller ikke. De fleste har ikke så mye muskler at de kan forsvare en BMI langt over 25.
  13. Ja. Man kan bygge muskler uten kalorioverskudd hvis man ikke er veltrent. De fleste er ikke veltrente. Ergo: De fleste kan bygge muskler i kaloriunderskudd. De som vil løfte mest mulig raskest mulig, vil få ekstremt mye raskere fremgang av å ligge i et greit kalorioverskudd, men for mange som ønsker å se lean ut året rundt, så fører denne bulkemetoden til mer økning av fettmasse enn det de foretrekker. Se for øvrig doktorgradsarbeidet til Ina Garthe ved Norges Idrettshøgskole om vektregulering og eliteutøvere. Omtalt her: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/vektregulering-og-eliteutovere/
×
×
  • Create New...