Gå til innhold

Personlig Trener - Har det gått forlangt?


Nikko21

Anbefalte innlegg

Hvis jeg først skulle gått til PT hadde jeg ALDRI tatt en av de typiske bleikfeite nyutdannede tassene som skal ha deg til å ta knebøy på en medisinball i hvertfall. Hadde sett etter en som hadde mest mulig lik kropp som det som var målet mitt.

Ser egentlig ikke poenget med PT når det er så insanely mye god info på nett. (jaaadaaaa, det står mye piss på nett. Derfor leser du ikke bare EN artikkel om ett emne, men mange, fra anerkjente nettsider og folk. Ikke minst, artikler med kilder).

Jeg har lest meg til alt jeg kan, selv, kjenner mange som er utdannet PT og jeg tror ikke noen av dem har lært meg en dritt. MEN, jeg har hørt utrolig mye piss komme ut av kjeften på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kjeden jeg jobber er det krav om minimum bachelor (eller pågående bachelor) i idretts-/treningsrelatert studie for å få jobb både som treningsveileder og PT. I mine øyne trenger ikke det nødvendigvis være positivt, da det er flere eminente PT'er/coacher uten noe relevant akademisk utdannelse (les: Norum og Fagerli). Det er dog et godt utgangspunkt, så får man heller gjøre unntak når slike tilfeller oppstår.

Ser egentlig ikke poenget med PT når det er så insanely mye god info på nett. (jaaadaaaa, det står mye piss på nett. Derfor leser du ikke bare EN artikkel om ett emne, men mange, fra anerkjente nettsider og folk. Ikke minst, artikler med kilder).

Alle sitter ikke inne med evnen til god kildekritikk. I tillegg er det enormt mange påstander som går direkte på tvers av hverandre, og begge blir solgt som løsningen. Lavkarbo vs lavfett er ett av mange eksempler. Da er det kjekt å ha en person som rydder opp i alt det logiske rotet i hodet og får personen på rett vei igjen.

Mitt "problem" er ikke pter altså, men hvordan fler av de kan forsvare timeprisen som virker ganske "flatt" hos de fleste uavhengig av kvalifiaksjoner hos pten. Syntes avogtil synd på kundene som betaler mye for dette og kvaliteten på opplegget er helt på trynet de gangene jeg har vært rundt å trent ect.

Og for all del mange flinke der ute også, men man legger ofte mer merke til en jobb dårlig utført enn en jobb godt utført!

Yrkesstolthelt er ikke å forakte :)

Prisen per time er det ikke hver enkelt PT som avgjør, men kjedene. Dette gjelder naturligvis ikke for selvstendige.

Må også legge til at det som i utgangspunktet ser helt på trynet ut ofte har en god grunn. Som en som titter inn i en PT time nå og da er det umulig å vite helsetilstanden, treningsbakgrunnen og skadehistorikken til kunden, og hva som er lagt til grunn for utviklingen av programmet.

De aller fleste kundene (les: utrent dame/mann 40+) har heller ikke behov for at PTen sitter på enormt mye treningsfaglig kunnskap. Det derimot alle har behov for er en pedagogisk PT med svært gode sosiale egenskaper og evne til å motivere, og se hvert enkelt individ. Det er det siste jeg ser på som det største problemet, ikke nødvendigvis det treningsfaglige.

Når det er sagt er jeg fullstendig enig i at det er fryktelig mange dårlige PTer, og det er synd, da man kan ende opp med å dra hele yrkesgruppen under én kam og gi det et dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sitter ikke inne med evnen til god kildekritikk. I tillegg er det enormt mange påstander som går direkte på tvers av hverandre, og begge blir solgt som løsningen. Lavkarbo vs lavfett er ett av mange eksempler. Da er det kjekt å ha en person som rydder opp i alt det logiske rotet i hodet og får personen på rett vei igjen.

Det er ingen som kan rydde opp for noen uten å ta en bestemt side i lavkarbo diskusjonen da. Det er et tema der du må gjøre opp din egen mening etter å ha sett på det fra alle mulige sider og velge hva du vil tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan rydde opp for noen uten å ta en bestemt side i lavkarbo diskusjonen da. Det er et tema der du må gjøre opp din egen mening etter å ha sett på det fra alle mulige sider og velge hva du vil tro på.

Hmm, ja? Ville ikke du satt pris på at en tredjepart med større faglig tyngde forteller deg hvilken løsning som passer deg best? Dette gjelder da ikke bare PT-yrket, men alle mulige yrkesgrupper (varmepumpe eller ikke?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjeden jeg jobber er det krav om minimum bachelor (eller pågående bachelor) i idretts-/treningsrelatert studie for å få jobb både som treningsveileder og PT. I mine øyne trenger ikke det nødvendigvis være positivt, da det er flere eminente PT'er/coacher uten noe relevant akademisk utdannelse (les: Norum og Fagerli). Det er dog et godt utgangspunkt, så får man heller gjøre unntak når slike tilfeller oppstår.

Alle sitter ikke inne med evnen til god kildekritikk. I tillegg er det enormt mange påstander som går direkte på tvers av hverandre, og begge blir solgt som løsningen. Lavkarbo vs lavfett er ett av mange eksempler. Da er det kjekt å ha en person som rydder opp i alt det logiske rotet i hodet og får personen på rett vei igjen.

Prisen per time er det ikke hver enkelt PT som avgjør, men kjedene. Dette gjelder naturligvis ikke for selvstendige.

Må også legge til at det som i utgangspunktet ser helt på trynet ut ofte har en god grunn. Som en som titter inn i en PT time nå og da er det umulig å vite helsetilstanden, treningsbakgrunnen og skadehistorikken til kunden, og hva som er lagt til grunn for utviklingen av programmet.

De aller fleste kundene (les: utrent dame/mann 40+) har heller ikke behov for at PTen sitter på enormt mye treningsfaglig kunnskap. Det derimot alle har behov for er en pedagogisk PT med svært gode sosiale egenskaper og evne til å motivere, og se hvert enkelt individ. Det er det siste jeg ser på som det største problemet, ikke nødvendigvis det treningsfaglige.

Når det er sagt er jeg fullstendig enig i at det er fryktelig mange dårlige PTer, og det er synd, da man kan ende opp med å dra hele yrkesgruppen under én kam og gi det et dårlig rykte.

Selvsagt, man kan bli en god pt uten relevant studier men da burde man ihvertfall ha mange år med erfaring som i dette faget kan bety alt.

Om man setter lista med denne gruppen trenger man ikke veldig mye kunnskaper nei, heller ikke mange utfordinger. De om det:)

Da forstår man egentlig mer hvorfor bunn nivået er som det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden jeg jobbet hos Elixia hadde de tre nivåer på personlige trenere, nettopp for å betale for erfaring. Hvordan de har det nå er jeg usikker på.

I dag er det 4 nivåer og prisene på nivå 4 er fra 890 kr (60t) - 1500kr (3t) timen

1000kr/t da burde man kunne vise til gode referanser og mer enn 3 månders balikurs!

For å komme opp på en slik pris/nivå i Elixia kreves det minimum en relevant bachelorgrad, og hvis jeg ikke tar helt feil over 4 000 gjennomførte pt timer.

Ganske dyrt, det er jeg enig i. Jeg er ingen ekspert på økonomi, men mener jeg hørte noe om tilbud og etterspørsel på videregående og at markedet har en egen evne til regulere seg selv;) Sist jeg sjekket var det heller ingen som ble tvunget til å kjøpe pt. De aller fleste nordmenn kan å lese og i 2013 har de aller fleste tilgang på internett. Likevel velger mange å betale for denne typen tjenester. Ikke vet jeg, men kanskje de synes det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener på stamina, og der ser jeg pt'r i drøssevis. EN av dem, er faktisk veltrent. Resten er litt slabbedasker!

Jeg mener at når man er så forbanna interesert i trening og kosthold, så burde det reflekteres litt på en PT.

Ikke det at de ikke har kunnskapen. Men om du som selger drar på seminarer og skal promotere et super produkt som skal hjelpe deg ned i vekt, men du selv ser ut til å komme rett ifra kebabsjappa, hvor fristende er det å betale dyre summer for akkurat dette produktet? Og hvor mye tror du på denne personen virkelig er i stand til å hjelpe deg? Vil du betale for en som er drillet i salgsteknikk, å ende opp med et produkt som ikke fungerer?

Det samme kan tenkes om mange PT'r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på stamina, og der ser jeg pt'r i drøssevis. EN av dem, er faktisk veltrent. Resten er litt slabbedasker!

Jeg mener at når man er så forbanna interesert i trening og kosthold, så burde det reflekteres litt på en PT.

Ikke det at de ikke har kunnskapen. Men om du som selger drar på seminarer og skal promotere et super produkt som skal hjelpe deg ned i vekt, men du selv ser ut til å komme rett ifra kebabsjappa, hvor fristende er det å betale dyre summer for akkurat dette produktet? Og hvor mye tror du på denne personen virkelig er i stand til å hjelpe deg? Vil du betale for en som er drillet i salgsteknikk, å ende opp med et produkt som ikke fungerer?

Det samme kan tenkes om mange PT'r.

kan hende jeg ikke er helt på nett i dag, men jeg skjønner ikke hva du mener. I det ene øyeblikket betviler du ikke kunnsapsnivået til PTen(e), om kunnskapen er der, hvordan skal du da ende opp med et produkt som ikke "fungerer"?

..Og er det ikke opp til enhvær å bestemme om hvem kundene bruker som ekspertise? Virker som om man fort kan dømme hvor gode PTer er bare etter utseende, noe som for mange gjør at Hollywoodtreneren Erlander som ett eksempel blir en meget kunnskapsrik og god PT satt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende jeg ikke er helt på nett i dag, men jeg skjønner ikke hva du mener. I det ene øyeblikket betviler du ikke kunnsapsnivået til PTen(e), om kunnskapen er der, hvordan skal du da ende opp med et produkt som ikke "fungerer"?

..Og er det ikke opp til enhvær å bestemme om hvem kundene bruker som ekspertise? Virker som om man fort kan dømme hvor gode PTer er bare etter utseende, noe som for mange gjør at Hollywoodtreneren Erlander som ett eksempel blir en meget kunnskapsrik og god PT satt på spissen.

Nei mulig jeg ikke var helt i det gode skrivehjørnet. Det er ikke det at de ikke har kunnskaper, for noe kunnskaper må de jo selvfølgelig ha. Men alt i en varierende grad. Det er liksom for mange som er pt, det blir produsert i kvantitet foran kvalitet mener jeg fra et personlig synspunkt da. Jeg setter ikke alle under en kam, selv om det kan virke sånn.

Ja jeg mener at når man skal presentere et prdukt som i denne casen er i form av en pt time, så mener jeg at det skurrer litt når denne pt'n ser ut som mount everest.

Skal denne personen liksom drille deg i trening, hvor viktig det er, helsegodene du får, hvor viktig et godt, sunt og solid kosthold er? Eller andre veien, vedkommende er skrøpelig tynn og ser aldri ut til å ha løftet noen som helst vekter?

Viktig å poengtere at dette er det JEG! synes. Jeg personlig ville aldri betalt for 900 kr i timen med en pt som så ut som erna solberg eller en fyrstikk. Hvorfor? Fordi de kan ha seilet gjennom et pt kurs, og følger en mal framfor fleksibilitet. Eksempelvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...