Gå til innhold

Treningsforum VS Fitnessbloggen VS Iform


Anbefalte innlegg

Problemet er at hvis man ikke tillater folk å spørre nybegynnerspørsmål i nye tråder, eller lage tråder som ligner på noe annet som er laget før, så vil det til slutt ikke bli så mange nye tråder å lage.

Jeg synes vi heller bør fokusere på å gjøre disse unøvendige trådene litt morsommere.. for eksempel kan alle svare på rim :) eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sagt tidligere er den tekniske løsningen på forum fantastisk dårlig på treningsforum, den ser jo også utrolig kjip ut. Derfor bruker jeg Fitnessbloggen. En ting her er vel at de aktive er 90 % damer.. Men.. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å bli negativt :p anyways, artiklene er også rettet mot "gjennomsnitsmannen" og jenter, noe som da trekker fler av dem. Det trengs og har trengtes i mange år, så FB skal bare ha skryt for det igrunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At n00bs lærer opp hverandre er ikke til å komme bort ifra på et større forum. Det er ingen som orker å sitte og fikse hele internett til evig tid. Man kan skrive guider til man blir grønn i ansiktet, men folk gidder ikke lese dem. Folk gidder ikke bruke søkefunksjonen. Dette er ikke adferd man vil klare å tvinge frem heller, med mindre 20% av forumbrukerne også skal være moderatorer.

Man får ikke både en stor brukermasse, fryktelig mange innlegg og samtidig jevnt over høy kvalitet. Disse tingene er i mine øyne gjensidig utelukkende. Da må man gjøre en av to ting, entenb å droppe forumaktivitet hvis det er fryktelig irriterende, eller å være mer selektiv med hvilke tråder man går inn og leser i. Dette gjelder for så vidt også loggbøkene. Ja, det er nok en del som får mindre oppmerksomhet fordi de poster færre bilder og er mindre blomstrende i formen, men sånn er nå verden.

Man kunne hatt nerdeunderforumer, men det hjelper liksom heller ikke når alle med tilgang på wikipedia og abstracts på pubmed er selvutnevnte treningseksperter. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kjøre et strengt regime og slette poster er at moderatorene på et eller annet tidspunkt favoriserer sine venner og kjente, og slipper igjennom mye søppel som ellers ikke hadde gått igjennom fra "vanlige" brukere. Et slikt regime kommer til å slå tilbake på seg selv, og jeg har gjentatte ganger sett dette på andre typer forumer.

Det jeg er for er kraftig moderering på kostholdsunderforumet, det er altfor mye synsing og feilinformasjon, selv om noe av dette er godt ment, men kan ende opp ganske stygt siden det handler om liv og helse.

En nylig eksempel er fra "amok i matfatet" tråden hvor det kommer et forferdelig tips om å faste i 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien er vel den samme nesten uavhengig av hvilke forum man snakker om. I begynnelsen er det lite folk, men de som har startet det har klart å samle en del kompetanse slik at nivået er ganske høyt. Etterhvert som det kommer flere medlemmer, så synker nivået automatisk. Spesielt ettersom svært mange har totalt urealistiske meninger om sin egen kompetanse (Dunning Krüger-effekten i praksis). Det blir masse tullete diskusjoner ettersom alle mener at dette er noe de bør uttale seg om.

Dette medfører at de som sitter på kompetansen ikke gidder mer, og flytter over til neste forum som startes, og historien gjentar seg.

Når det gjelder moderering så har jeg opplevd dette fra begge sider, og ser uansett ikke en god løsning på det. På den ene siden er jeg helt enig med han over som mener at hard moderering i kostholdsforumet vil være nyttig, men dette kan henge sammen med at det er her jeg selv har kompetanse og lettere spotter uheldige innlegg. Hadde jeg hatt treningsfaglig bakgrunn ville jeg nok vridd meg i smerte over hva som skrives i treningsforumet.

Samtidig så tas ikke dette godt imot fra brukernes side, og det blir mye sutring på dette "maktmisbruket" fra moderatorenes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mange som har et høyt kompetanse nivå som ikke liker hvordan forumet har blitt så kan dem jo gå sammen og lage et privat forum der de kan ha passord eller krav om kompetanse for å bli medlem av.... Hvis du er mye her på fitnessBLOGGEN og klager over bloggbilder, tryne bilder, blogging, og annet mindre fitness relatert så er kanskje dette ikke stedet å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nylig eksempel er fra "amok i matfatet" tråden hvor det kommer et forferdelig tips om å faste i 24 timer.

Det er forferdelig fordi du ikke er enig, ikke overdramatisér. :)

Spiser du 4000kcal i overskudd trengs en hel uke med -500kcal/dag for å rette opp i det. Én dags harmløs faste ville gjort mer eller mindre det samme. You only have so many tomorrows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer mange gode innspill her.

Først vil jeg trekke frem hva Vegard sier, om hvordan en del forummedlemmer mener moderatorene driver såkalt "maktmisbruk". Jeg går utifra at jeg kan snakke på vegne av alle moderatorene når jeg lover dere at vi ikke tilbringer såpass mye tid her inne som vi gjør for å heve oss over noen, "favorisere" våre venner eller for å skape et crap forum med dårlig stemning. Det tror jeg de fleste kan forstå. Vi ønsker å skape et godt forum, hvor alle kan ha noe å bidra med. Det er litt vesentlig at dere stoler på at vi gjør den jobben vi er her for, hvis ikke er det liten vits i å gjøre den.

Gjentakende tråder og FAQs. Dette har blitt tatt opp mange ganger, og jeg forstår at det er irriterende med tråder som omhandler tilsynelatende akkurat det samme som den skrevet fem minutter tidligere i samme underforum. Jeg vil derimot be dere om å se dette fra de nye brukernes synspunkt. De er frustrerte, slitne, har kanskje prøvd og prøvd og prøvd å få resultater, men gjør det ikke. De lurer på hva som er galt med nettopp dem, og vet ikke hva de skal gjøre. Tror du ikke de har lest mange tråder? Artikler? Tips og triks på alt fra fitnessbloggen til MyRev og tilbake igjen? Når du ikke kan noe som helst fra før er det en uendelig jungel av informasjon, og du ønsker hjelp til å finne den røde tråden blant alt sammen.

Å sende dem til FAQs og lignende vil kunne hjelpe litt, men de trenger fortsatt å tilpasse opplegget for nettopp dem og sine mål. En person er sjelden kun 170cm og 65kg. En person har en treningshistorie, en sykdomsbakgrunn, et mål og et ønske om å finne sin egen vei, og den finner man ikke nødvendigvis hos en annen person på 170cm og 65kg.

Som Kristin nevner over her, dere kan selv velge hva dere vil lese. Dere trenger ikke å gå inn på en tråd hvor det står hjelp med store bokstaver. Dere trenger definitivt ikke å svare i den. Godta at alle ikke kan like mye som dere, og vær aktive i de trådene dere anser som interessante og givende.

Angående FAQs og tråder ala Rate My Diet er jeg enig i at dette kan være gode tilbud til nye brukere. Mange har nok dratt god nytte av guiden over styrketrening for nybegynnere. Derimot sitter man ofte igjen med en del spørsmål etter det. En mulighet er uansett og alltid be dem lese gjennom linken først, for deretter å stille spørsmål om de fremdeles er ubesvarte. En annen ting jeg vil trekke frem er at det å lage slike FAQs og opprettholde slike tråder er tidkrevende, for ikke å snakke om energikrevende. Tildels virker det som dette er noe mange brukere forventer at moderatorene skal gjøre. Vi er bare mennesker og ei ikke så mange, og dermed trenger vi hjelp fra dere forummedlemmene om dette skal være gjennomførbart. Fortell meg: Hvor mange ganger har dere hjulpet noen i Rate My Diet tråden? Har dere noen gang sett hvor mange innlegg der som er ubesvart? Skjønner dere da kanskje hvorfor de oppretter en ny tråd?

Når det kommer til å godkjenne alle innlegg fra brukere med under 100 innlegg er vi tilbake til dette med moderator = menneske. Forumet har 26000 medlemmer og vokser stadig. Det er en ganske stor prosentandel av de 26000 som har under 100 innlegg. Det skal også sies at det å ha over 100 innlegg ikke er ensbetydende med nok kompetanse til å ikke trenge moderering.

Jeg synes forslaget om en "videosnutt", eventuell en artikkel e.l., som man må gjennom når man blir medlem av forumet kan være en god ide. En forutsetning må være at det ikke er avskremmende og gir inntrykk av nettopp et naziregime. Det kan bidra til å opplyse om mange standardspørsmål, og vise til hvor man kan gå for å få mer svar.

Dette var noen av mine innspill, for de som orket å lese gjennom det.

Fra dere medlemmene ber jeg derimot om noen få ting. Enkelte av dere ønsker at moderatorene skal ha mer takhøyde for "småkommentarer" og diskusjoner, da bør dere også kunne ha takhøyde for nybegynnere og gjentakende tråder. Ikke heng dere opp i unødvendig ting, men bruk forumet på en måte som gir dere noe positivt. Bidra til å opprette gode tråder, svar på andre tråder når dere har noe å bidra med, og la vær å svare dersom dere ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Ser ut som folk helt har glemt Myrevolution? Der var det jo masse aktivitet der før dette forumet kom. Design og innholdsmessig var det en ganske heftig rip off da det kom.

Treningsforum: roidrage!

Myrevolution: Saklig og koselig, men stille

Fitnessbloggen: kvinneguiden møter Facebook møter artige møter myrevolution. Et stort kalas av sosiale relasjoner, internettbitching, humor og litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som folk helt har glemt Myrevolution? Der var det jo masse aktivitet der før dette forumet kom. Design og innholdsmessig var det en ganske heftig rip off da det kom.

Treningsforum: roidrage!

Myrevolution: Saklig og koselig, men stille

Fitnessbloggen: kvinneguiden møter Facebook møter artige møter myrevolution. Et stort kalas av sosiale relasjoner, internettbitching, humor og litt trening.

Mener du at fitnessbloggenforumet designmessig var en ripoff fra MyRev-forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri testa treningsforum eller iform fordi jeg startet her og foreløbig så trives jeg, både pga. fagkunnskapen og de litt mindre faglige diskusjonene.

Nå skal det sies at jeg sikkert selv er en av disse noobene uten peiling som plager folk med dumme spørsmål, men jeg setter jo pris på at jeg får lov til å stille dem. Møter heldigvis få dårlige holdninger når jeg spør om råd. Fordelen med å spørre noen i stedet for å google seg herfra til evigheten er at en selv slipper å sortere ut hva som er relevant informasjon. It's a jungle out there, og man finner motstridende meninger i alle retninger. I stedet for å lese gjennom nok dokumentasjon til å kunne skrive en doktorgradsavhandling så får man konkrete råd.

Samtidig så kan det være litt vanskelig å finne frem her inne også, selv om man søker, for kanskje er det som er riktig for noen andre ikke riktig for en selv. Vi har forskjellige skader, forskjellige mål, og også forskjellig bakgrunnsinformasjon, og jeg synes nå helt klart det er bedre å spørre en gang for mye enn å misforstå noe og dermed trene feil. Vi noobsa vil jo bli like flinke og informerte som mange av dere mer etablerte her inne, men veien er lang. I tillegg bør kanskje søkefunksjonen for forumet være mer synlig og også tilgjengelig fra søkefeltet i banneret. Eksempelvis når man har søkt, så kan man få opp "søker du ikke etter artikkel? Prøv å søk i forum." eller noe lignende. Jeg er ganske internettvant, men det tok litt tid før jeg la merke til at det var to forskjellige søkefunksjoner :)

Ang. etablerte brukere som er lei av armeen av plagsomme nybegynnere. Jeg er med på et annet forum der man har mulighet til å skjule enkelte forum man ikke ønsker å følge, så det kan jo være en tanke å ha et eget nybegynnerforum, der vi kan stille alle disse "dumme" spørsmålene som det er vanskelig å finne ut av på egen hånd. Så kan de som ønsker å hjelpe gjøre nettopp det, mens de som irriterer seg kan velge bort forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å logge på Treningsforum i 2006 pga. aktivitet innenfor styrkeløft. Har aldri vært innom iform omtrent.

Etter noen år ble TF overfylt med trolling, styrkeløfterne forsvant og aktiviteten om styrkeløft også.

Så da var det over for meg også.

Rundt 2009? Startet jeg min egen blogg, Styrkeboka.com. Fokuset mitt første og fremst har vært på å logge trening på en strukturert og oversiktlig måte, å blogge er som å skrive ned treningen på et papir, man får ikke noe oversikt uten å bla igjennom innleggene eller legge inn talene i excel. Sann er det på et forum også, man får ikke oversikt eller f.eks. notifications på perser eller sett mengde per uke/måned, følge fremgang i øvelser både på 1,2 og 3RM osv.

Så i 2010 startet jeg å utvikle en treningsblogg som gjør all jobben for meg (TrainingBlog - Sosial treningsblogg), lansert 2012. En del av FitnessBloggen's brukere er allerede brukere på denne siden og copy/paster innleggene sine hit. Noe jeg også startet med i november for å prøve å øke rekrutteringen og promotere Styrkeløft (y)

Som noen nevner her så er det uten tvil pga. forum-plattformen/teknologien FB er blitt mer populært enn både TF og iForm. Så kommer artikler, fagkunnskap og det andre i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke integrere verktøyet TrainingBlog i Fitnessbloggens (styrkeløft) loggbøker som opsjon?

Det ville gjort Fitnessbloggen enda mer brukervennlig.

:)

Espen Espelund og Stian Walgermo ?

Når det er sagt synes jeg det er en stor ironi når personer ber nybegynnere om å bruke søkefunksjonen fordi de forsøpler forumet. Vel, om det er så enkelt å bruke søkemotoren så er ikke søppelet noe problem ettesom man har en søkefunksjon?

Det vil altid komme mange av de samme trådene, spørsmålene og svarene om og om igjen. Om man skal legge føringer, restriksjoner eller kontrollarbeid på dette i større grad en FAQ's og generelle opplysninger blir det et tapsprosjekt.

I bunn og grunn er det opp til folk selv om de vil klikke seg inn på en tråd, om de vil bruke tid på å svare og om de i det hele tatt vil lese en diskusjon. Har du sett lignende trådnavn før og mistenker hva den handler om, la vær, bruk tiden på noe mer fornuftig som å lete opp tråder som er interresange for deg.

Jeg har altid synes at diskusjonen rundt nybegynnere og søkeknapper er den største ironien når det er de mest erfarne brukerne er nettopp de som vet hvordan å søke frem informasjonen.

Hvordan kultur vil man egentlig ha? En kultur hvor det er tillatt å stille spørsmål flere ganger på rad om akkurat same temaet, eller en kultur der ingen har lov til å stille spørsmål før de kan henvise til søk-knappen, relevant informasjon eller kunnskap om temaet. Folk spør fordi de ikke kan. Og noen spør fordi informasjonene de søkte opp var mostridende.

Jeg har ett hett tips, er man irritert av "søppeltråder", nybegynnertråder eller "put-trådtype inn her" så ikke klikk deg inn der. Det er ingen som tvinger deg, det er ingen som sier du må og i beste tilfellet sparer du deg selv for mye irritasjon og kanskje mange andre da innlegg skrevet med irritasjon har en tendens til å... skinne gjennom av irritasjon.

Fungerer fint for meg, og sikkert en helt drøss andre.

En liten avstikker fra TS egentlige tema, men det gjelder alle forum du noen gang skulle poste på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å dy meg....

Her har vi helt klart det mest seriøse og opplyste forumet. Det beste er jo at gruppen har snart 30.000 følgere på facebook

Norwegian Aesthetics • Se emne - Bryst

Mange følgere på facebook er jo ikke så vanskelig. Det er jo bare å mate på med bilder av folk som tren-er hardt og spiser clen, rumper og maksimalt antall "lik og del"-statuser. Jeg husker den gjengen prøvde å starte en blogg også, det ble mindre vellykket! :D Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å dy meg....

Her har vi helt klart det mest seriøse og opplyste forumet. Det beste er jo at gruppen har snart 30.000 følgere på facebook

Norwegian Aesthetics • Se emne - Bryst

men ALDRI flat benk, flat vil som det står i tittelen, flate ut kassen og gi en god struktur, men ikke masse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...