Gå til innhold

Treningsforum VS Fitnessbloggen VS Iform


Anbefalte innlegg

Dette her blir nesten komisk. Er vel allerede nevnt før: Hvis dere ikke trives med å være i et miljø på nettet hvor det kryr av hobbymosjonister og nybegynnere, så ikke vær med i det. Ingen tvinger dere. Blir nesten litt for dumt dette her. Gå heller og opprett en egen side hvor kun de som har en eller annen utdanning i trening/ernæring får lov til å melde seg inn. De må kunne ta så og så mye i baseøvelser med god teknikk og ha video som bevis. Da slipper dere alle disse "nybegynner" trådene, og dere trenger ikke å irritere dere over gjentattet tråder.

Som man sier "Alle klager på været, men ingen gjør noe med det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt "problem" på FB er jo at det er så inni hampen mange tråder om alt, heletiden, som gjør at jeg ikke får med meg mer enn de 20 øverste trådene på "nye innlegg" i tillegg til "fulgte tråder". Ang. sistnevnte så ligger FB mye lengre fremme på mulighetene til spesialiseringer enn alle andre fora jeg har vært på, så jeg er veldig fornøyd og imponert over det. Men, selv en nybegynner som jeg merker at det er stor forskjell på hvem som svarer på nybegynnertrådene nå kontra i august 12 når jeg ramla inn her for alvor.

Svarer på mine vegne.

Det jobbes med tiltak, desverre er det er mer komplekst problem en først tiltenkt. Og sånn tror jeg det er generelt ellers på andre forum. På Treningsforum, iForm og her.

På en måte vil man at nye folk skal føle seg velkomne til å stille spørsmål, på den andre måten vil man begrense. Spørsmålet er hvordan man kan klare å gjøre begge deler uten at den ene må lide - virker som en umulig oppgave (jeg har til gode å finne et forum som har klart det) men i teorien skal det jo la seg løses.

Men folk er forskjellige. Hadde alle les FAQs og bare skrevet innlegg i tråder de bryr seg om, brukt søk-funksjonen både som nybegynner og erfaren bruker og ikke irritert seg over en flom av andre tråder så hadde problemet hvert løst. Men selv ikke moderatorer, erfarne brukere eller nybegynner klarer alt dette i lengden så noe må gjøres. Spørsmålet er hva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som ønsker repetetive tråder om det samme temaet, men som det har blitt nevnt ørten ganger så er det sykt mye jobb, og vi gjør så godt vi kan med moderering.

Og om du syns at FB er fullt i skrot og et elendig internettfora... hvorfor er du her da?

Vi jobber med å finne løsninger for å holde det ryddig og trivelig her inne, og ja det er mye som kunne vært bedre. Så bidra heller med gode forslag til hvordan ting kan løses, istedet for å vær trollete/negativ etc.

Er det et godt forslag å be aktive brukere å dra andre steder (med en lett retorisk undertone)? Du skyter deg selv i foten nå.

Som Kame sier, man kan lett se at det er helt andre mennesker som svarer jevnt i det siste, kontra et halvt år tidligere, og kvaliteten på gjennomsnittet av disse svarene er ikke mye å skryte av. Kanskje flukten allerede har startet ganske smått? Det er en liten kjerne som holder FB gående, forsvinner de blir det ille, hjelper lite å sitte igjen men noen tusen brukere som innehar kunnskap fra Kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et godt forslag å be aktive brukere å dra andre steder (med en lett retorisk undertone)? Du skyter deg selv i foten nå.

Som Kame sier, man kan lett se at det er helt andre mennesker som svarer jevnt i det siste, kontra et halvt år tidligere, og kvaliteten på gjennomsnittet av disse svarene er ikke mye å skryte av. Kanskje flukten allerede har startet ganske smått? Det er en liten kjerne som holder FB gående, forsvinner de blir det ille, hjelper lite å sitte igjen men noen tusen brukere som innehar kunnskap fra Kvinneguiden.

Det var et spørsmål, ikke et hint om å dra pokker i vold sånn som du så fint insinuerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en moderatorjobb. I første omgang kan det være så enkelt og passelig automatisert som at man må ha X antall innlegg for å få tilgang høyere opp.

Til info så finnes dette allerede for medlemmer med over 1000 innlegg. Per dags dato er innholdet mest rettet mot innholdet på forumet og andre mer tekniske ting tilknyttet forumet/bloggen.

Det fungerer nok ikke slik du skisserer her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe så enkelt som en ukes karantene fra du registrerer deg? første uka får du ikke starta nye tråder, bare lagt inn svar på eksisterende tråder? ville nok luket vekk endel av de som bedriver "post and run". Er sånn på endel andre forum og siter jeg er registrert på. Er det veldig viktig så har man tid til å vente, eller så blir man kanskje blir utålmodig nok til å lete rundt selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan oppfattes akkurat sånn som man vil oppfatte det tydligvis. Men for all del, fortsett med kverruleringa, det er jo tydligvis det som er målet.

Men intensjonen var ikke den dere skal ha det til, og det tror jeg Tamadeus skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så finnes dette allerede for medlemmer med over 1000 innlegg. Per dags dato er innholdet mest rettet mot innholdet på forumet og andre mer tekniske ting tilknyttet forumet/bloggen.

Det fungerer nok ikke slik du skisserer her..

Jeg bare prøver å komme med forslag på noe alle synes er et problem basert på det lille jeg kan og har vært borti på andre fora.

(Dette med at jeg blir dritsur etc var en fleip. Jeg er ingen superfan av smileys, og det har vært en aldri så liten omveltning for meg å være her inne, hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsforum i sin storhetstid var best .. helt til det ble veldig populistisk rundt 2009-2010 og alle 16-åringene aka verdensmesterne skviset ut alle som bidro til forumet siden de akkurat hadde lest sin første artikkel og fått sin første proteinbøtte. Lært mye av mange profilerte byggere og styrkeløftere der inne. Good times.

Etterhvert hoppet mange over hit .. et forum som også har blitt veldig populistisk og kan snart likestilles med kvinneguiden. Fortiden er det så mye noobies her og folk som er her fordi de ikke har noe annet sosialt nettverk virker det som. Virker som det går i retning treningsforum her også. Hadde sin storhetstid > blir populært > noobies ødelegger og kjernen drar.

Hvor drar de da ? Vil være med !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare prøver å komme med forslag på noe alle synes er et problem basert på det lille jeg kan og har vært borti på andre fora.

(Dette med at jeg blir dritsur etc var en fleip. Jeg er ingen superfan av smileys, og det har vært en aldri så liten omveltning for meg å være her inne, hehe.)

Joa, var fine forslag det der. Var bare til info, siden du tydeligvis ikke var klar over det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan oppfattes akkurat sånn som man vil oppfatte det tydligvis. Men for all del, fortsett med kverruleringa, det er jo tydligvis det som er målet.

Men intensjonen var ikke den dere skal ha det til, og det tror jeg Tamadeus skjønte.

Jeg har gitt opp. Hele diskusjonen som har utartet seg her viser vel til mye av problemet med hele blåggen. En ukes karantene har jeg foreslått før, med flere argumenter for hvorfor det er en fin måte å løse problemet på. Men en eller annen moderator var bestemt på at folk registrerer seg for å stille spørsmål, så da blir en ukes karantene bare dumt :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, var fine forslag det der. Var bare til info, siden du tydeligvis ikke var klar over det ;)

Pfft, nå skal jeg bruke fire dager på å gi noobsene mange korte og fyndige svar, så har jeg firehundreogtjuefire poster på null komma svisj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Jeg har gitt opp. Hele diskusjonen som har utartet seg her viser vel til mye av problemet med hele blåggen. En ukes karantene har jeg foreslått før, med flere argumenter for hvorfor det er en fin måte å løse problemet på. Men en eller annen moderator var bestemt på at folk registrerer seg for å stille spørsmål, så da blir en ukes karantene bare dumt :confused:

Det er helt og holdent opp til Espen Espelund, vi som er moderatorer har ingenting direkte med slike ting å gjøre når det gjelder å bestemme for eller imot. Bare som et innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare vært medlem her i snart 2 uker, men har vært innom både iform og treningsforum. Likte ingen av de i det hele tatt, så har vært på bodybuilding.com siden 2011. Var ikke klar over at fitnessbloggen eksisterte, ble linka hit av en kompis og liker dette forumet veldig godt. Egentlig først og fremst pga varsel-funksjonen som er helt fantastisk, men synes også det er gode innlegg som skrives her og.

Om jeg skulle klage på noe må det ha vært at en tråd tidligere ikveld fikk alle innleggene slettet for deretter å bli låst fordi diskusjonen skle "off topic" etter at OP strengt tatt fikk svar på spørsmålene sine. Ville holdt med en advarsel om noen ble for frekk i kjeften, unødvendig å ødelegge diskusjonen for de andre som deltok.

Til slutt en kommentar om diskusjonen som foregår over meg her - etter å ha lest kun noen få linjer:

Det vil alltid være noobs på forum, med mindre man skal være helt elite-klubb med invite-funksjon er det en naturlig progresjon uansett hvor du er hen. Spør du meg syns jeg ikke fitnessbloggen virker ødelagt av noobs (inb4 noen arresterer meg og sier jeg er noob)

edit: Vegar L informerte meg om at tråden jeg referte til kun ble flyttet, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideell verden skulle man selvfølgelig ønske at det var et realistisk forhold mellom faktisk kompetanse og selvopplevd kompetanse. I det minste skulle man ønske at folk hadde en viss grad av ydmykhet overfor vitenskapen.

På et internettforum blir det dessverre alt for mange som befinner seg helt til venstre i denne grafen, spesielt når man snakker om trening og kosthold...

Dunning-Kruger-graphique.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag til en teknisk bedring av en allerede glimrende forumløsning er å se på stackexchange/stackoverflow, sitene man som tekniker/utvikler alltid havner på og alltid finner gode svar på når man trenger det. Deres tekniske løsning ser i grove trekk ut som et forum, men er veldig fokusert rundt spørsmål og svar. De store forskjellene på fitnessbloggen og stackoverflow er som følger:

  • Tagging. Når man starter en tråd eller stiller et spørsmål tagger man spørsmålet med predefinerte tagger. Denne typen metainformasjon gjør det helt hinsides mye lettere å søke seg frem til relevant informasjon. Et kjapt eksempel: I tillegg til at en tråd ligger i "Vektnedgang"-underforumet kan den også være tagget med "finpuss", "lavkarbo", "ketose" og "styrketrening", og plutselig blir det verdens minste problem å finne tråder der folk kombinerer ketogen kost med styrketrening og vektnedgang.
  • Up-/downvotes. Alle registrerte, innloggede brukere kan up- og downvote svar på alle spørsmål, slik at det fort blir lett å se hvilke svar som er gode. Denne må så klart skilles tydelig fra "Liker"-knappen, da en upvote skal reflektere kvaliteten i svaret, ikke hvor morsomt det er eller hvor fin rumpa det er bilde av måtte være. Mulig også med begrensning på hvem som får gi votes.
  • "Accepted answer". Trådstarter oppfordres til å velge et svar som det aksepterte svaret på spørsmålet. Nå er dette mye lettere i en teknisk setting der et svar faktisk kan være helt rett eller helt feil, noe man skjeldent får til med trening og kosthold, og kanskje er det heller ikke nødvendig om man har Up-/downvotes.

Det aller viktigste, slik jeg ser det, må være taggingen av tråder. Søkeløsningen er for å være ærlig så generisk at den rett og slett ikke er nevneverdig nyttig, akkurat som på andre fora. Metatagging er et så godt svar på hvordan man gjør søk intuitivt og nyttig at jeg faktisk tillater meg å tagge inn Espen Espelund her. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag til en teknisk bedring av en allerede glimrende forumløsning er å se på stackexchange/stackoverflow, sitene man som tekniker/utvikler alltid havner på og alltid finner gode svar på når man trenger det. Deres tekniske løsning ser i grove trekk ut som et forum, men er veldig fokusert rundt spørsmål og svar. De store forskjellene på fitnessbloggen og stackoverflow er som følger:

  • Tagging. Når man starter en tråd eller stiller et spørsmål tagger man spørsmålet med predefinerte tagger. Denne typen metainformasjon gjør det helt hinsides mye lettere å søke seg frem til relevant informasjon. Et kjapt eksempel: I tillegg til at en tråd ligger i "Vektnedgang"-underforumet kan den også være tagget med "finpuss", "lavkarbo", "ketose" og "styrketrening", og plutselig blir det verdens minste problem å finne tråder der folk kombinerer ketogen kost med styrketrening og vektnedgang.
  • Up-/downvotes. Alle registrerte, innloggede brukere kan up- og downvote svar på alle spørsmål, slik at det fort blir lett å se hvilke svar som er gode. Denne må så klart skilles tydelig fra "Liker"-knappen, da en upvote skal reflektere kvaliteten i svaret, ikke hvor morsomt det er eller hvor fin rumpa det er bilde av måtte være. Mulig også med begrensning på hvem som får gi votes.
  • "Accepted answer". Trådstarter oppfordres til å velge et svar som det aksepterte svaret på spørsmålet. Nå er dette mye lettere i en teknisk setting der et svar faktisk kan være helt rett eller helt feil, noe man skjeldent får til med trening og kosthold, og kanskje er det heller ikke nødvendig om man har Up-/downvotes.

Det aller viktigste, slik jeg ser det, må være taggingen av tråder. Søkeløsningen er for å være ærlig så generisk at den rett og slett ikke er nevneverdig nyttig, akkurat som på andre fora. Metatagging er et så godt svar på hvordan man gjør søk intuitivt og nyttig at jeg faktisk tillater meg å tagge inn Espen Espelund her. :whistle:

Flott med forslag. Selv om dette fungerer topp hos stackoverflow er det flere grunner til at det ikke passer på godt i forum. :)

Tagging. Mange nye (og gamle) brukere klarer knapt nok å gi tråden sin et bedre navn enn "Hjelp..." og putter den i feil forum. Å forvente at de skal tagge på en fornuftig måte har jeg ikke troa på.

Up-/downvotes. Vi har tråder (diskusjon), og ikke Q&A. Å bytte rekkefølgen på svarene vil ofte rote til alt, og gjøre det svært vanskelig å lese. Vi har riktignok likes som bidrar noe til å vise gode poster.

"Accepted answer". Trådstarter vil i mange tilfeller merke feil svar som accepted, og har ikke nødvendigvis kompetanse til å se hvem som gir et korrekt svar. Når feil svar blir merket som riktig vil dette igjen gjøre at andre går god for det som står der. Igjen, fint å en Q&A side hvor folk tester om svaret funker, men ikke fullt så bra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...