Gå til innhold

Treningsforum VS Fitnessbloggen VS Iform


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det handler mer om hver enkelt bruker enn selve forumene. Alle har sine idioter og smarte folk. Det er dog et forferdelig overskudd av folk på dette forumet som er helt overbevist at siden de veier 1kg mer enn den forrige som postet om å gå ned i vekt, så må de skrive sin egen tråd.

Så det eneste man kan gjøre er å finne frem til dem som har noe vettug å si og ignorere resten på alle forumene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynte å interessere meg for trening startet jeg på treningsforum. Mitt inntrykk derfra er at veldig mange svarer ufint, og hvis du er noob og ikke gjør ting riktig får du huden fletta for at du ikke klarte å forstå hvordan du søker.

Diskusjoner som foregår der er også mye mer drittsnakking, selv om det til tider kan komme heftige diskusjoner her også er det etter min erfaring tonet veldig ned i forhold til treningsforum.

Artikkelmessig og kvalitet på det som blir skrevet på treningsforum kan jeg ikke svare på, men syns nivået på kunnskap her på forumet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsforum i sin storhetstid var best .. helt til det ble veldig populistisk rundt 2009-2010 og alle 16-åringene aka verdensmesterne skviset ut alle som bidro til forumet siden de akkurat hadde lest sin første artikkel og fått sin første proteinbøtte. Lært mye av mange profilerte byggere og styrkeløftere der inne. Good times.

Etterhvert hoppet mange over hit .. et forum som også har blitt veldig populistisk og kan snart likestilles med kvinneguiden. Fortiden er det så mye noobies her og folk som er her fordi de ikke har noe annet sosialt nettverk virker det som. Virker som det går i retning treningsforum her også. Hadde sin storhetstid > blir populært > noobies ødelegger og kjernen drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet opp med styrketrening, så var det Treningsforum som var tingen. Jeg plukket meg ut en del personer som viste god kunnskap, forståelse og ikke minst engasjement til å gi meg gode, fornuftige svar. Men, som noen sier - så tok "generasjon-vet-alt-protein-kviseguttene" over.

Iform: Av forumet å dømme, så er dem gjennomsyret av 5splitt, ørten sett, total failure-trening og juice. Liker veldig godt treningsvideone deres, da. :)

Fitnessbloggen har ekstremt mye fokus på utseende. Greie artikler og noen med god kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert hoppet mange over hit .. et forum som også har blitt veldig populistisk og kan snart likestilles med kvinneguiden. Fortiden er det så mye noobies her og folk som er her fordi de ikke har noe annet sosialt nettverk virker det som. Virker som det går i retning treningsforum her også. Hadde sin storhetstid > blir populært > noobies ødelegger og kjernen drar.

Jeg er ikke uenig, og det er det nok heller få som er. Tror ingen ønsker å komme til det siste punktet. Men hva kan man gjøre? Hvordan holde kunnskapsnivået vedlike? Man kan ikke kaste noen på dør, og det ville ikke vært et godt forum om nybegynnere ikke fikk lov til å være nettopp nybegynnere. De absolutt aller fleste har vært på et punkt hvor du ikke kunne en dritt om hverken trening eller kosthold, hva som var riktig og hva som var galt. Hva om ingen hadde hjulpet deg?

Det er et helt reelt spørsmål. Vi sitter ikke med fasiten, så innspill er hjertelig velkommne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke uenig, og det er det nok heller få som er. Tror ingen ønsker å komme til det siste punktet. Men hva kan man gjøre? Hvordan holde kunnskapsnivået vedlike? Man kan ikke kaste noen på dør, og det ville ikke vært et godt forum om nybegynnere ikke fikk lov til å være nettopp nybegynnere. De absolutt aller fleste har vært på et punkt hvor du ikke kunne en dritt om hverken trening eller kosthold, hva som var riktig og hva som var galt. Hva om ingen hadde hjulpet deg?

Det er et helt reelt spørsmål. Vi sitter ikke med fasiten, så innspill er hjertelig velkommne :)

Dere kan nekte folk å stille de samme spørsmålene, gang på gang på gang. Det er helt latterlig hvor mange av de helt sammen spørsmålene som dukker opp på "nye innlegg" da 99% relatert til egenkomponerte programmer eller *GRØSS* vektnedgang. Spørsmålene er blitt stilt og svart på en million ganger før.

Dere kan nekte folk å holde personlige samtaler midt i trådene (Åpne 5 forskjellige tråder og jeg garanterer deg at du finner det på dette forumet)

Dere kan droppe å poste en ny artikkel månedlig om hvordan gå ned i fett % som tar for seg 99% av det samme som artikkelen forrige måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitnessbloggen har helt klart en bedre forumløsning. Treningsforum henger langt etter på det tekniske, svært lite er gjort med layout og forumscript siden oppstarten i 2003, og jeg tror dette bidrar til at enkelte brukere (som meg) forlater forumet.

Det at brukere forlater forumet som følge av dette (og andre grunner), fører også til minkende aktivitet, noe som gjør at enda flere brukere stikker, altså en ond sirkel.

Det jeg derimot savner fra Treningsforum, er større takhøyde for trolling og drittslenging. Som Myrheim skriver, Fitnessbloggen minner mye om Kvinneguiden (Gud forby om noens følelser blir såret). Overdrevet sensurering kan fort slå tilbake på moderatorene og forumet... just saying.

Det er også generelt høy østrogen- og fjortissfaktor her. 90% av alle bildene som lastes opp på forumet, er av feminin mat, klær, (u)motiverende postere og annet tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iform kom vel først, så treningsforum, så fitnessbloggen. Alle tre var bedre før de ble for store. Fitocracy har en mye bedre løsning på å håndtere brukermassen, med grupper der du lett kan følge med på de som har samme interesser/utgangspunkt somdet du Har. Fitnessbloggens største problem er at det som kan være interessant, forsvinner i bloggestøyen, ingen trenger å ta formbilder hver dag, heller ei av all maten de spiser. Iform og spesielt trenigsforum var bedre på krangler rundt treningsforskning. Litt dårlig stemning iblant.

Det jeg savner mest fra iform og treningsforum er Apacos treningsdagbok. FB kunne trengt en;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere muligens lage et lukket forum.

Selv syns jeg det er for dumt det som skrives i denne tråden, det viser jo bare at man faktisk ikke tollererer at noen ikke har peil, og dermed blir det med en gang en mye større sannsynlighet for at man aldri lærer noe.

heldigvis vet jeg med erfaring herfra at folk faktisk er veldig hjelpsomme og toleranne, så får dere som hater forumet stikke et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan nekte folk å stille de samme spørsmålene, gang på gang på gang. Det er helt latterlig hvor mange av de helt sammen spørsmålene som dukker opp på "nye innlegg" da 99% relatert til egenkomponerte programmer eller *GRØSS* vektnedgang. Spørsmålene er blitt stilt og svart på en million ganger før.

Dere kan nekte folk å holde personlige samtaler midt i trådene (Åpne 5 forskjellige tråder og jeg garanterer deg at du finner det på dette forumet)

Dere kan droppe å poste en ny artikkel månedlig om hvordan gå ned i fett % som tar for seg 99% av det samme som artikkelen forrige måned.

Det er helt fantastisk hvor ofte de samme spørsmålene dukker opp, og til og med når det allerede er en eller flere tråder på første siden av underforumet som har svaret.

Link til svar/tråd, be dem om å bruke søkefunksjon, eller slett tråden, med mindre målet er å generere maks trafikk og søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet stort problem her på FB vs TF er at det virker som om det er flere som har fullført videregående her, noe som gjør at de kan skrive norsk, og gjør dem istand til å få mye vranglære/misinformasjon/søppel til å høres fornuftig ut.

Er det lettere å skille vranglære/misinformasjon/søppel fra korrekt informasjon om alt er skrevet med dårlig norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo en gang at en slags FAQ side kunne vært fornuftig å ha. Greit at den nok kan vokse til å bli ganske stor, men tror vi kunne fått ned antall "unødvendige" tråder med noe sånt.

Vi har vel et par FAQs liggende. Problemet er at svært få leser disse, ev. at de tror at deres "historie" er så sykt spesiell at den trenger en egen tråd siden den ikke passer 150 % overens med FAQen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel et par FAQs liggende. Problemet er at svært få leser disse, ev. at de tror at deres "historie" er så sykt spesiell at den trenger en egen tråd siden den ikke passer 150 % overens med FAQen.

Så da får vi bare la dem stille det samme spørsmålet alle sammen. Litt av en løsning =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig, og det er det nok heller få som er. Tror ingen ønsker å komme til det siste punktet. Men hva kan man gjøre? Hvordan holde kunnskapsnivået vedlike? Man kan ikke kaste noen på dør, og det ville ikke vært et godt forum om nybegynnere ikke fikk lov til å være nettopp nybegynnere. De absolutt aller fleste har vært på et punkt hvor du ikke kunne en dritt om hverken trening eller kosthold, hva som var riktig og hva som var galt. Hva om ingen hadde hjulpet deg?

Det er et helt reelt spørsmål. Vi sitter ikke med fasiten, så innspill er hjertelig velkommne :)

Hva kan man gjøre? Løsningsorientert som jeg er, så foreslår jeg et naziregime light.

Når man registrerer en ny bruker, kommer det opp en videosnutt (som dere har laget) som man må se. Der nevner dere det mest grunnleggende. Webnørden (espen?) deres kan da fikse dette?

Ikke tillatt nye slanketråder (ned 1kg, hvordan miste siste fettvalken, går ikke ned HJELP!!!!!!11).

Mekk flere FaQ'er der folk kan diskutere i de aktuelle trådene. Litt som rate-my-diet osv. Med andre ord alt repostsvineriet om slanking, ned i fett%, kosthold, kreatin osv i hver sin respektiv tråd.

Tråder fra brukere med under 100 innlegg må godkjennes av moderator, før de blir publisert i forumet.

Ellers: Begrensing på latterlige bloggbilder, formbilder, trynebilder, smilyer og chatting i interessante tråder. Begynn å gi folk advarsler. Enkelte klarer jo ikke å holde fingrene av tastaturet, og blir lei de samme brukerne poste, poste og atter poste. Og ja, jeg vet det er en ignorefunksjon, men det blir for dumt å lage hull i debattene ved å ignorere alle som irriterer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...