Jump to content

Ninian

Members
  • Content Count

    356
  • Joined

  • Last visited

About Ninian

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 08/17/1985

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vel, som du ser i innlegget mitt, så er 14% fett alt for lite for en sunn hormonbalanse. Du har jo vært kjempeflink som har lagt på deg, men det er fortsatt en vei å gå.. Du må rett og slett bare fortsette å spise masse, og særlig få i deg nok fett (fett er alfa og omega for hormonell balanse!!). Jeg skal ikke skryte på meg å følge denne 100%, men her er Weston A. Price Foundations rettningslinjer for optimal kost (bør følges minst 6 mnd før, under graviditet og under amming for maximalt næringsinntak). Jeg prøver å etterstrebe dette, men såklart, det går ikke alltid. THE DIET FOR HEALTHY BABIES Fiskeleverolje tilsvarende 20,000 IU vitamin A og 2000 IU vitamin D hver dag 1 liter rå, syrnet helmelk daglig, og/eller 140-170g upasteurisert, rå ost. Minst 1 egg om dagen, fortrinnsvis fra høner som har spist naturlig mat, med så mange ekstra eggeplommer som mulig. 4 ss smør/ghee daglig, fortrinnsvis fra gressgående kuer. 50-100g lever minst 2 ganger i uka, fortrinnsvis fra dyr som har spist naturlig fôr. Fersk sjømat, 2-4 ganger i uka, fortrinnsvis rogn, skalldyr, skjell, fet fisk som sardiner, makrell og villaks. Ferskt kjøtt av storfé, svin, lam eller kylling daglig, alltid konsumert med fettet! Fet fisk eller smult daglig, for vitamin D. (evt tilskudd) 2 ss kokosolje daglig, i mat eller varm drikke. Melkesyregjærede matemner eller drikker. Kraft i supper, stuinger og sauser daglig. Skikkelig tilbredte helkorn, belgfrukter og nøtter. (Bløtlagt, spiret, melkesyrnet) Friske grønnsaker, frukt og bær, helst økologiske og sesongbaserte. Uraffinert salt (Himalaya, Maldon eller havsalt) Unngå all ferdigmat, fast food og søppelmat som inneholder: Transfettsyrer Flytende vegetabilske oljer og margariner. Raffinert søtning som sukker, høyfruktose maissirup, yacon sirup og agave nektar. Kunstige søtningsstoffer (inkl Pepsi Max) Hvitt mel, frokostblandinger og korn som ikke er skikkelig behandlet. Soya. Koffein og koffein-liknende stoffer (kaffe, te og kakao) Mikrobølgevarmet og strålet mat. I tillegg bør du unngå: Springvann med høyt innhold av fluor, klor og andre kjemikalier (ikke et problem på landet). Å utsette deg for sprøytemidler, plantevernmidler og industrielle kjemikalier i f.eks pleieprodukter. Sigaretter og snus. Alkohol. Vaksiner. Syntetiske vitaminer. Medikamenter. Dette er basert på forskning på urbefolkningers kosthold, særlig i forbindelse med unge mennesker som skal reprodusere. Jeg kan ihvertfall nesten garantere at man blir fruktbar av å følge dette! Min største fallgruve er sjokolade (spiser vel ca 50g 74-86% sjokolade om dagen..) Men har blir flink til å spise innmat da!
  2. Jeg er veldig interessert i dette med optimal fettprosent i et evolusjonært og helsemessig perspektiv. Jeg driter i trender, bikiniform og utseende-idealer, mitt mål er å ha en kropp (og en livsstil) som er mest mulig optimal, sunn og frisk. I den sammenheng kom jeg over forskningen til Rose E. Frisch, professor ved Harvard University, som har forsket på kvinner, fettprosent og fruktbarhet i 30 år. Hvis man tenker evolusjon, så er jo formålet vårt for eksistens å få friske avkom som bringer arten videre. Dermed må optimal fettprosent være den mengden fett som gir optimale forhold for unnfangelse, graviditet og amming. Det er rimelig å anta at dette er den sunneste tilstanden for kvinner i fruktbar alder. Frisch sin forskning viser at man må ha over 18% kroppsfett for å ha regelmessig eggløsning, og at optimalt nivå ligger mellom 22-26%. Dette er veldig logisk synes jeg, da vi trenger kroppsfett for å nære et foster, og for å kunne amme i mellom 2,5 og 6 år (som er vanlig i ursamfunn). Særlig amming tærer på fettreservene våre, og spesielt fettet rundt hofter, rumpe og lår er viktig, siden det inneholder ekstra mye omega 3 fettsyrer (EPA og DHA), som er viktig for utviklingen av barnets hjerne. Det vil alltids finnes unntak som blir gravide med lavere fettprosent, men de er UNNTAK. For den jevne unge kvinne er det dette som gjelder for optimal helse. Det er et skikkelig faresignal fra kroppen når man mister eggløsning, det være seg pga undervekt, eller overvekt (gjerne med tilleggsdiagnose pcos). Men såklart, i disse dager er desverre de fleste unge kvinner mer opptatt av bikinikroppen enn i sin egen helse, og mange klarer overhodet ikke å tenke fremover (med mulig sterilitet og benskjørhet). Det er en tragisk utvikling.. Liten link: http://www.hsph.harvard.edu/rose-frisch/ Selv ligger jeg rundt 24-25% tror jeg, har bra med hofter, og ble kjapt gravid og fødte et velskapt barn for 1 år siden. Ammer masse enda, og planlegger å amme til barnet er MINST 2,5 år. Jeg har også hatt regelmessig menstruasjon siden jeg fikk den første gang som 14-åring (var veldig tynn som barn, dermed seint ute). Det finnes forresten masse alternativer til hormonprevensjon hvis man er opptatt av å ikke kødde til balansen og risikere bivirkninger som blodpropp: - Fruktbarhetscomputer (pearly/lady comp) - Villgullrotfrø (kan kjøpes på tidsporten.no) - Femidom (kommer i disse dager en ny variant fra Sverige) - Kondom - Lære deg å kjenne syklusen din ved hjelp av skjedesekret - En kombinasjon av disse. Så moralen er: IKKE KØDD MED MENSEN!
  3. Vi baserer oss på mye av de samme kildene som artiklene i Helsemagasinet VOF, hvis du kjenner til det? Flere av gutta der er også våre forelesere, sammen med f.eks Fedon Lindberg og Sofie Hexeberg. Pensumlitteraturen vår inkl bl.a Volek og Phinney, Holford og Brant, Kendrick, Allan og Lutz, Eenfelt osv. Vi bruker også Journal of Orthomolecular Medicine, og er vel å regne som alternative i forhold til myndighetenes anbefalinger. Men dette er vel ganske off topic?
  4. K2. Det er fermenteringsprosessen som lager det, mye av de samme bakteriene som også produserer k2 i en frisk tarm. Skikkelig fiskeleverolje inneholder et balansert forhold mellom naturlig A og D-vitamin, og i tillegg vil d-vitaminet minske toxisiteten til A-vitamin når de tas sammen. Det beste vil alltid være å få i seg næringsstoffer fra varierte matemner, ikke piller, siden maten inneholder makro/mikronæring, sporstoffer og antioksidanter osv, som balanserer hverandre, i motsetning til høye doser av random tilskudd. Fiskeleverolje er mat. Jeg skjekker forresten d-vitaminnivået mitt flere ganger i året, ligger på ca 125 nmol/l. Det er passe, og nok til å gi babyen litt ekstra via morsmelk. (Ammer veldig mye enda.)
  5. Jepp, det er et komplekst samspill i kroppen, uten tvil! Det er en av grunnene til at jeg velger fermentert fiskeleverolje, den inneholder både A, D, E og K-vitamin, i tillegg til en rekke andre viktige stoffer. I tillegg er det kjempeviktig å ha en god tarmflora for opptak, derav kokosnøttkefir, melkesyrnede matemner, smør og kokosolje. Pluss å innføre mat forsiktig og etter som babyen utvikler toleranse for ting, ikke kjøre på med gluten og kumelk fra 4 mnd..
  6. Hei igjen! Nå nærmer det seg eksamen (juni), og jeg lurer på om jeg kan få utvidet signaturen min.. Jeg studerer ernæringsterapi her, og er halvveis til mål. Ser at noen andre har fått "studerer xxx" i signaturen sin nemlig.
  7. Nå er min "baby" i ferd med å bikke 1 år (tiden flyr gitt!), men hun har fått fermentert fiskeleverolje siden hun var 6 uker. I begynnelsen var det bare bittelitt ytterst på skjeen, ved 3 mnd økte vi til 1/4 ts og ved 6 mnd til 1/2 ts. Hun ELSKER smaken (rare unge..), og blir supergira når jeg finner frem glasset om morgenen! Vi følger Weston A. Price-foundations anbefalinger for spedbarnsernæring, bl.a har jeg studert disse bøkene veldig grundig: Nourishing Traditions of Baby & Child Care og Super Nutrition for Babies. Disse rettningslinjene omfatter alt fra mat til soleksponering, og for å supplere d-vitaminene i fiskeleveroljen har jeg smurt henne inn med kokosolje (naturlig solbeskyttelse, stopper ikke UVB), og latt henne ligge naken i sola noen minutter om dagen (opptil en halvtime) når det har vært fint vær. (Må ikke bli brent selvfølgelig!!) Jeg har også tatt store doser vitamin D selv, og fullammet til hun var nesten 10 mnd (med smaksprøver fra 6 mnd altså, men hun har vært veldig puppeglad.) Hun har vært tidlig ute på alle ting, satt selv ved 4 mnd, sto ved 5 mnd, krabbet ved 7 mnd osv. Påfallende sterk og robust sammenliknet med gjevnaldrende. Nå skal det sies at vi også har et rimelig spesielt (bra) kosthold til henne da, hun har fått eggeplomme, lever, kraft, smør, kokosolje, kjøtt, fisk, grønnsaker, bær og frukt, alt økologisk/vilt, pluss melkeprodukter som er økologiske, fra gressfora dyr, upasteuriserte og uhomogeniserte, samt kokosnøttkefir og andre fermenterte greier.. Har styrt unna korn, ferdigmat, sukker, vegetabilske oljer og annen søppelmat. Så det er vel en kombinasjon av flere ting.
  8. Haha! Det eneste JEG klarer å fokusere på er at fyren trenger belte..
  9. Er helt opphengt i beina hennes om dagen! Hele Beyonce er perfekt da, men de beina!! (vi trenger en siklesmiley!!)
  10. Female body shape - Wikipedia, the free encyclopedia En studie fra 2005 med 6000 kvinner viste at kun 8% var ekte timeglass. Så jeg blir også fascinert av hvor mange som mener de har det både her og generelt på internett.. Jeg har timeglassfigur, hofter, pupper og skuldre er ca like store, mens midjen er drastisk smalere (mer enn 30 cm forskjell). Fettet legger seg helt jevnt over hele kroppen, bortsett fra på magen. Jeg har anlegg for sixpack, men jeg har ingen ønsker om å skaffe meg det. (Har sixpack-allergi.. )
  11. Hva skjer med ansiktet til Fredriksen? Må jo være plastisk kirurgi innvolvert? Skjønner ikke helt at noen gjør sånt frivillig da men..
  12. Hahaha!! Hva er det hun driver med?? Adriana lima - Supermodellen viste fram musklene - Seoghør.no Kjendisnytt
  13. Fy flate! Den dagen jeg spiser eggehvite og avokado og kaller det et måltid; Skyt meg!! Det er mulig hun er dedikert og sånn ass, men det der er rett og slett forstyrra! Det er helt sykt å strebe etter en kropp som krever sånt matinntak.. Det smaker jo ingen ting! Og eggeplommen er jo det sunneste ved hele egget! Nei, legg til plomme, kaviar, litt grøntfor og smør, så kan jeg vurdere det.
  14. Denne ble delt på facebook av en kollega, og jeg syntes den var fantastisk vakker. Sikkert noen som bare tenker koffert av den, men i mitt hode er det mer som aktfotografi i bevegelse. Vil dele den fordi kvinnene er så flotte og myke, og jeg blir veldig inspirert til å gjøre yogaen min, selv om jeg foretrekker klær på. Link http://www.youtube.com/watch?v=5lypeF-OUE4 (Vet ikke om så mye nakenhet er tillatt, men da får moderatorene slette videoen evt..)
×
×
  • Create New...