Gå til innhold

Treningsforum VS Fitnessbloggen VS Iform


Anbefalte innlegg

Flott med forslag. Selv om dette fungerer topp hos stackoverflow er det flere grunner til at det ikke passer på godt i forum. :)

Tagging. Mange nye (og gamle) brukere klarer knapt nok å gi tråden sin et bedre navn enn "Hjelp..." og putter den i feil forum. Å forvente at de skal tagge på en fornuftig måte har jeg ikke troa på.

Har inntrykket av at du har skrevet fitnessbloggens forumløsning fra bunn. Om det stemmer, kudos, for det er utvilsomt den beste forumløsninga jeg har brukt (og jeg er jaggu en kompetent dommer som pro webutvikler selv :pompous: ). Dermed tror jeg ikke det er noe problem for deg å få til en god, intuitiv metatag-løsning, som hadde vært til stor hjelp for dem som vil brenytte den. Edit: Errm, du er webutvikler.. hva gjør du, om fitnessbloggen bruker en ferdigløsning? :p For alle andre forblir jo forumstrukturen akkurat den samme, så tagging hadde blitt ren bonusfunksjonalitet.

Edit: Å finne et godt, interessant og unikt navn til en tråd er omtrent det vanskeligste man gjør på et forum. Å velge blant gode predefinerte tagger er enkelt og intuitivt.

Up-/downvotes. Vi har tråder (diskusjon), og ikke Q&A. Å bytte rekkefølgen på svarene vil ofte rote til alt, og gjøre det svært vanskelig å lese. Vi har riktignok likes som bidrar noe til å vise gode poster.

Mulig jeg har blingsa, men jeg mener stackexchange og co. ikke bytter rekkefølgen på ting. Voting-systemet er ene og alene der for at trådstarter lett skal kunne se hvilke svar som er viktigst å gi oppmerksomhet. Fitnessbloggen er et forum, ja, men en stor andel av trådene som starter er spørsmål av ymse sort. Veldig mange av svarene er i den store sammenhengen såpass irrelevante at det blir tåpelig å henvise nye brukere til søkefunksjonen. Om de klarer å finne en tråd som er relevant for det de lurer på er tråden fortsatt gjerne 10-20 sider lang, og et fåtall av svarene er relevante.

Kanskje man på dette punktet også kunne se til slashdot.org, der man rater alle kommentarer på en skala fra 0-5 (og gir en kategori for ratingen, f.eks. "4, Informative", eller "3, Funny"), og har en slider-bar som avgjør hvilke svar som skal vises eller skjules. Selvsagt må ikke ting som er skjult fjernes helt, men f.eks. kollapses slik at man ser det er et svar der men at det ikke nødvendigvis er det man er ute etter.

"Accepted answer". Trådstarter vil i mange tilfeller merke feil svar som accepted, og har ikke nødvendigvis kompetanse til å se hvem som gir et korrekt svar. Når feil svar blir merket som riktig vil dette igjen gjøre at andre går god for det som står der. Igjen, fint å en Q&A side hvor folk tester om svaret funker, men ikke fullt så bra her.

Helt enig. Det er flott funksjonalitet i en setting der svarenes riktighet er helt svart/hvitt, veldig mye mindre god funksjonalitet for generell forumaktivitet.

Mitt løsningsforslag?

  • Valgfri metatagging for trådstartere vil gjøre søking i forumet så enormt mye bedre for dem som bruker det at det vil føre til mer traffikk og respons på taggede tråder, som igjen vil føre til flere taggede tråder.
  • Rating av svar enten med up-/downvotes eller fast skala, og en lett tilgjengelig rangebar øverst på trådvisninga for å angi terskel for hva som skal vises/skjules. Votes er vel den beste måten å rangere svarene, men det gjør det noe vanskeligere å sette terskelen.

Hadde den funksjonaliteten vært der kunne vi linket nye brukere som spør samme gamle spørsmål til søkesiden med relevante tags, hvorpå resultatene bragte personen til tråden med terskelen satt såpass høyt at nybegynneren slapp å lese 50 sider med semi-off-topic krangling og tullete og morsomme svar for å i det heletatt se om tråden inneholdt noe nyttig. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott med forslag. Selv om dette fungerer topp hos stackoverflow er det flere grunner til at det ikke passer på godt i forum. :)

Tagging. Mange nye (og gamle) brukere klarer knapt nok å gi tråden sin et bedre navn enn "Hjelp..." og putter den i feil forum. Å forvente at de skal tagge på en fornuftig måte har jeg ikke troa på.

Up-/downvotes. Vi har tråder (diskusjon), og ikke Q&A. Å bytte rekkefølgen på svarene vil ofte rote til alt, og gjøre det svært vanskelig å lese. Vi har riktignok likes som bidrar noe til å vise gode poster.

"Accepted answer". Trådstarter vil i mange tilfeller merke feil svar som accepted, og har ikke nødvendigvis kompetanse til å se hvem som gir et korrekt svar. Når feil svar blir merket som riktig vil dette igjen gjøre at andre går god for det som står der. Igjen, fint å en Q&A side hvor folk tester om svaret funker, men ikke fullt så bra her.

For ikke snakke om at det kanskje ikke støttes av XenForo? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

 

 

På 21.4.2013 den 18.13, Terskeltrening skrev:

Når jeg begynte å interessere meg for trening startet jeg på treningsforum. Mitt inntrykk derfra er at veldig mange svarer ufint, og hvis du er noob og ikke gjør ting riktig får du huden fletta for at du ikke klarte å forstå hvordan du søker.

 

Diskusjoner som foregår der er også mye mer drittsnakking, selv om det til tider kan komme heftige diskusjoner her også er det etter min erfaring tonet veldig ned i forhold til treningsforum.

 

Artikkelmessig og kvalitet på det som blir skrevet på treningsforum kan jeg ikke svare på, men syns nivået på kunnskap her på forumet er bra.

Veldig enig i det du sier her. Uavhengig om man er på internett eller på gymmen skal dette være tilfellet.

Mye av verdiene jeg har lært innen et godt treningsmiljø har jeg fått gjennom CrossFit. Hvis det er et sted for god informasjon, anbefaler jeg: https://www.crossfit46.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...