Gå til innhold

Folkeopplysningen i kveld: Supermat! 2045 NRK


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Om jeg forstår Tronaldo korrekt så mente han ikke at "ingenting i denne diskusjon kan sies med sikkerhet eller ikke", men at det var et spørsmål vedrørende om det er mulig å fastslå med rimelig sikkerhet at tilskuddet tas bedre opp i den ene formen over den andre. Hvorfor skulle pulver fra et merke være bedre en piller fra et annet, om innholdet er det samme.

Jeg tolker det i hvertfall dithen at å ilegge denne meningen til hele temaet ikke er det Tronaldo mente. Men mulig jeg misforstår her.

Du forstår helt rett.

Og sånn for ordens skyld så stiller jeg meg skeptisk til at supermat er særlig supert, i alle fall på generell basis. Samtidig så er anlenhas situasjon litt spesiell i og med at hun har en (for oss udefinert) tarmsykdom og vitaminmangler. Altså snakker vi om et særtilfelle, og ikke den generelle populasjon.

Kan hun ha nytte av tilskudd med chlorella? Mye mulig.

Kan tradisjonelt kosttilskudd ha gjort samme nytte til en billigere penge? Mye mulig.

Kan hun ha opplevd placeboeffekt som følge av tilskudd av chlorella (energi, overskudd osv.)? Mye mulig.

Vi ender vel opp med at "det funker for henne", som det ofte gjør i sånne situasjoner der folk opplever positiv virkning på noe som har mangelfullt vitenskaplig belegg.

Som Alan Aragon sier: Han kunne ha malt opp hesteklover til pulver og solgt som kosttilskudd, og med samme markedsføring som andre kosttilskudd (og for så vidt supermat) så ville folk sverget på at det har positiv og merkbar virkning. Verden vil bedras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forstår helt rett.

Og sånn for ordens skyld så stiller jeg meg skeptisk til at supermat er særlig supert, i alle fall på generell basis. Samtidig så er anlenhas situasjon litt spesiell i og med at hun har en (for oss udefinert) tarmsykdom og vitaminmangler. Altså snakker vi om et særtilfelle, og ikke den generelle populasjon.

Kan hun ha nytte av tilskudd med chlorella? Mye mulig.

Kan tradisjonelt kosttilskudd ha gjort samme nytte til en billigere penge? Mye mulig.

Kan hun ha opplevd placeboeffekt som følge av tilskudd av chlorella (energi, overskudd osv.)? Mye mulig.

Vi ender vel opp med at "det funker for henne", som det ofte gjør i sånne situasjoner der folk opplever positiv virkning på noe som har mangelfullt vitenskaplig belegg.

Som Alan Aragon sier: Han kunne ha malt opp hesteklover til pulver og solgt som kosttilskudd, og med samme markedsføring som andre kosttilskudd (og for så vidt supermat) så ville folk sverget på at det har positiv og merkbar virkning. Verden vil bedras.

Da er vi enige i alle fall, så skal ikke bygge videre på dette men stiller meg godt bak det du sier her.

On a side note: Hadde jeg vært "kriminell" eller i minste fall manglet fullstendig moralske skrupler så hadde jeg bare startet i kostliskuddbransjen. Kjøpe billige bestanddeler, mixet sammen med et tynningspulver, gjemt meg bak "Propriatary blend", klistra en muskelhung på boksen og kalt det noe som "Hydro Anabolic Beast Stack" og solgt det med fet embalasje til vanvittige summer. Helt lovlig og med mer avanse og ingen risk i forhold til kriminaliserte greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige i alle fall, så skal ikke bygge videre på dette men stiller meg godt bak det du sier her.

On a side note: Hadde jeg vært "kriminell" eller i minste fall manglet fullstendig moralske skrupler så hadde jeg bare startet i kostliskuddbransjen. Kjøpe billige bestanddeler, mixet sammen med et tynningspulver, gjemt meg bak "Propriatary blend", klistra en muskelhung på boksen og kalt det noe som "Hydro Anabolic Beast Stack" og solgt det med fet embalasje til vanvittige summer. Helt lovlig og med mer avanse og ingen risk i forhold til kriminaliserte greier.

Det er jo basically det som skjer overalt idag :p Konkurransen blir hard, eirich! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedrørende wikipedia, er det satt på spissen når jeg skrev hvem som helst. jeg vet ikke hvem som helt kan skrive der, poenget var at du kan ikke vis til den siden og garantere for fakta for det er det ikke.

Her er næringsinnholdet, les å se!

Næringsinnhold Pr. 100 g ( gjennomsnittsverdier):Anbefalt dagsdose: 2 g (1 ts.) vises i parentesen nedenfor.

Energi: 1501 kJ / 358 kcal (30 kJ / 7 kcal)

Protein: 59,5 g (1,19 g)

Totalt karbohydrater: 19,2 g,(0,56 g)

Hvorav sukker/sockerarter: 0 g, (0 g)

Totalt fett/fedt: 1,0 g, (0,02 g)

-hvorav mettet fett: 0,24 g,(0,004 g)

Kostfiber: 9,6 g,(0,019 g)

Vitamin A ( betakaroten): 14100 μg, (282 μg)* (18,8%)Vit. B1 ( tiamin): 310 μg,(6,2 μg)*( 0,31 %)Vit B 2 ( riboflavin): 300 μg, (6,0 μg)* ( 0,21 %)Vit B 3 (niacin): 212μg,(4,24 μg)*(0,01 %)Vitamin B 6: 977 μg,(19,54 μg)* (0,46 %)Vitamin B12: 341 μg,(6,28 μg)*(75,8 %)Jern: 170 mg,(3,4 mg)*( 12,6 %)Magnesium: 350 mg,(7 mg)*( 1,16 %)

* i % anbefalt maksimum døgndose. Forskrift om kosttilskudd: FOR 2004-05-20 nr 755.

Blir litt vanskelig å ta deg seriøst når du klager på kvaliteten på kildene jeg referrerer til samtidig som du så langt ikke har benyttet en eneste kildehenvisning selv.

Det har blitt sagt mye fornuftig her i tråden siden jeg var innom sist. Blant annet har det blitt påpekt at dersom du lider av en mangel på de 1-2 stoffene det faktisk finnes nevneverdige mengder av i chlorella er det godt mulig du opplever bedring av det.

Jeg har likevel et par punkter jeg forsatt er veldig nysgjerrig på, og hadde satt pris på skikkelige svar på.

1) Gitt at en alminnelig multivitamin inneholder nøyaktig de samme stoffene som chlorella (i tillegg til flere andre) men i større mengder, hvordan mener du pulveret er bedre enn pilla? Er det magi? Inneholder chlorella et eller annet stoff som hele forskningsverden har prestert å ikke oppdage, og som konsekvent ikke viser seg i studier?

2) Er du i det heletatt åpen for at all denne energien din kan være en placeboeffekt? Det er godt kjent at placeboeffekten er kraftigere jo mer pasienten føler at den bør være kraftig. F.eks. gir sprøyter med placebo bedre resultat enn placebopiller på smertelindring. Er du åpen overhodet for at du kan ha falt for "super-organisk-naturlig"-hypen, og får mye av resultatet ditt fra forventningen din til et produkt med "super" i navnet og en vanvittig prislapp..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel, det er vel ikke akkurat fiksjon. Med masse vitaminmangel og fast på medisiner. Kan jeg si at i og med at jeg har kunnet slutte på medisiner fordi supermaten har hevet alle mangler opp til over normalnivå så er ikke det ikke veldig fiksjon for min del.

Det har VitaePro funnet ut også. Etter at det er kommet frem at dokumentasjonen på produktets effekt er svært tynn, så har de bare begynt å bruke "det virker for meg" som slagord i reklamer. Da har de automatisk meldt seg ut av diskusjonen. Men det er vel det som er hensikten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjernen min smeltet faktisk mens jeg så programmet.

Men det hadde sikkert å gjøre med at jeg får i meg både melk og gluten. For å ikke snakk om all strålingen fra den bærbare datamaskinen min.

Prøv å legg datamaskinen på magen å sjekk om du tåler den! Kan jo være den også, i tillegg til alt gluten og kaseinet som smelter hjernen. Stay strong! Heldigvis finnes det folk med 3 helgekurs som kan hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...