Jump to content

Keegil

Members
  • Content Count

    7925
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    123

Everything posted by Keegil

  1. Eldhuset – Kristiania Skjenkestue Genialt hvis du liker store porsjoner med amerikansk BBQ-style mat til en meget ålreit pris. Veldig gode sliders, ribs og brisket, magiske fries og knallgod epleterte. Kjøp en party platter med sju sliders til deg selv, så blir du garantert mett! St. Lars Kongen av biff, hands down den beste entrecôten jeg har spist. Pluss for digg grillet hummer til forrett! Til å være i en helt annen liga enn biff på en random restaurant er ikke prisene så hårreisende heller. Døgnvill Etter min mening byens beste burger. Munchies og Illegal er fint som nattmat, men Døgnvill er i en annen klasse. Hvis det du liker best med hamburger er selve burgerkjøttet er det ingen som leverer bedre enn Døgnvill. Sykt bra søtpotetfries, og behagelig prisnivå til å være en veldig ålreit restaurant. Burger Joint Byens nest beste burger, og kanskje mer inspirert på tilbehørsfronten og på smakskombinasjoner enn Døgnvill. Ganske kule lokaler, men bedre som takeaway enn som "ut å spise." Smalhans Bare vært her en gang, og det var på et arrangement med forhåndsbestilt "krøsusmeny." Hvis du ikke er så fan av full retard fine dining, men likevel liker gjennomført og litt over middels sofistikert mat, tror jeg Smalhans kommer til å falle i smak.
  2. Altså, det er ikke det at det ikke finnes gode argumenter mot en sukkeravgift eller tilsvarende, for det gjør det absolutt. I tillegg finnes det garantert tiltak som er bedre og mer effektive, men mye dyrere og vanskeligere å gjennomføre. Jeg tenker at en god approach til problemstillingen for eksempel kan være å diskutere hvilke andre ordninger og tiltak man kan supplere med, og hvordan de potensielt kan gjennomføres. Det er all grunn til å tro at det er fordelaktig samspill mellom avgifter som inntektskilde og investeringer i andre, mer effektive tiltak. Det går an å gjøre flere ting på en gang!
  3. Dette har vi snakket om før. Det er to sider av en slik avgift: atferdsregulering og omfordeling av penger. Atferdsreguleringseffekten av avgifter på sukker og "usunn" mat varierer ganske mye basert på en hel del ulike forutseninger, men det er jevnt over akseptert at slike avgifter fungerer til en viss grad, og at de kunne fungert bedre om de var vesentlig høyere. Helt isolert kommer du ikke bort fra at en økt pris alltid vil redusere etterspørselen etter ordinære goder. Og når det gjelder "ekstra inntekt til Staten©™" ... Kila var allerede inne på hvordan pengene fra slike avgifter faktisk kan gå til å kompensere for den skaden overvekt volder det offentlige når de må betale legeregningene, samt til forebyggende arbeid. Eksternaliteter, remember? Er du keen på å drikke så mye brus at du får diabetes? Vel, da sørger i praksis avgiften for at det er du som må betale for insulinet ditt også. Det offentlige spiller et nullsumspill; de tjener ikke penger, de omfordeler penger og investerer dem i sparing og i nasjonens fremtid. Lønnsnivået til offentlig ansatte er slettes ikke noe å skryte av, så forestillingen om at staten avgiftsbelegger og bøtelegger i hytt og gevær for å "line their own pockets" er fullstendig absurd, og det samme er forestillingen om at en dude på et treningsforum eller en random rosablogger har "skjønt" alt som ikke en samling politikere som har som sin oppgave å legge til rette for at befolkningen skal få best mulig helse på en pragmatisk måte har. De har et mye bedre beslutningsgrunnlag og informasjonsgrunnlag enn du og jeg har. De "skjønner" dette mye bedre enn oss begge. End of story.
  4. Enda godt det er forbeholdt eliten å sole seg i glansen av sin egen påståtte fortreffelighet på nett. Som ordinær plebeier ser jeg for meg at dette kanskje kunne fått meg til å føle meg en smule ufordragelig. På en annen side kan det jo hende at dette ville vært første steg mot elitestatus, ettersom det tilsynelatende bare er oss "vanlige" folk som ser på dette som det det faktisk er: en ekstremt dårlig egenskap og et generelt frastøtende karaktertrekk.
  5. Jepp, og det er derfor vi har en ADI på dem. Dermed spiller det egentlig ingen rolle om man ville knasket det hver for seg eller ikke. For øvrig er de andre bestanddelene i Pepsi Max også ting du vil finne i ulike former i naturen og i den egen kropp.
  6. Bare sånn for ordens skyld: om du plukker fra hverandre en ku ned på samme nivå som bestanddelene i Pepsi Max og sammenligner med aspartam, vil du finne at de består av de samme tingene. Aspartam består av fenylalanin og asparaginsyre. Fenylalanin finner du blant annet i kumelk, og asparaginsyre finnes i stort sett alle animalske proteiner. Om du ikke ville knasket ingrediensene i Pepsi Max i deg hver for seg, så kan du egentlig ikke spise kjøtt heller. Det er ikke det at din filosofi nødvendigvis er en dum filosofi å følge i praksis, for all del. Men det er likevel verdt å ha i bakhodet at premisset om at det er noen slik forskjell på naturlig og kunstig er galt.
  7. Nope, har ikke fått. Epic fail TBH.
  8. Det er nå en god del folk innenfor diverse trenings- og fitnessmiljøer som angivelig digger sånt som det her fordi det er Motivasjon™, Sinnsykt Imponerende Resultater© og Handler Om Å Vise Frem Musklene®. Det er jo selvfølgelig helt greit, og Lone og Solveig får nå bare fortsette å drive med det hvis de synes det er OK. Men man kan ikke akkurat forvente at den jevne gymgåer skal synes det her er særlig stuerent.
  9. Hva slags jobber har du sett etter?
  10. Dude, jeg skjønner at det er kjipt å ikke føle seg på topp. I really do. Men slik jeg har forstått det så har du skiftarbeid som innebærer både dagvakter, kveldsvakter og nattevakter litt om hverandre, og du har i tillegg en ekstremt høy treningsmengde med ganske mye tung trening. Bare det første er krevende nok i seg selv, og om du plusser på 3 timer på gymmen hver dag så er du veldig langt unna oppskriften på opplagthet og uthvilthet i hverdagen. Det går selvfølgelig an å micromanage med kosttilskudd, apps og drugs, og det vil utvilsomt hjelpe noen (kanskje mange), men det vil ikke gjøre noe med de to faktorene som med stor sannsynlighet betyr desidert mest for energinivået ditt. Jeg har også hatt månedslange perioder der jeg har følt meg lite opplagt, og som de fleste andre ting så går det rett og slett over i 90 % av tilfellene uten noen intervensjon med mindre man har belastende, vedvarende stressfaktorer. Jeg er også overbevist om at noe av det som suger aller mest energi er å være ekstremt bevisst på sitt eget energinivå og være veldig var for å ikke føle seg opplagt og uthvilt. Det er litt som å skulle sovne om kveldene; jo mer du stresser med å prøve å sove, jo mer våken blir du. Det er først når du forsøker å holde deg våken eller rett og slett bare er lei og begynner å gi faen at du faktisk sovner. Det er selvfølgelig veldig vanskelig å forsøke å legge fra seg ting som man føler går ut over funksjonsnivået, det skjønner jeg godt. Men jeg tror i hvert fall ikke at du dør av det, og jeg kan garantere at du vil føle deg bedre hvis du jobber litt med å akseptere at sånn er det når du jobber skift og har en ekstremt høy treningsmengde, og sikkert stresser litt med mat også, samtidig som du forholder deg løsningsorientert overfor ting som kan hjelpe deg. Treningsmentaliteten handler jo mye om at man skal føle seg mest mulig på topp hele tiden, og da er det fort gjort å glemme at det faktisk er helt normalt å være sliten, og at det er helt normalt og greit å glemme ting, misforstå ting og ikke få med seg alt som skjer mellom linjene. Alle er slitne og alle føler seg som zombier rett som det er, men de fleste gidder ikke snakke om det så mye som fitnessbloggere gjør. TL;DR-versjon: - Tren litt mindre og/eller tren litt lettere. Kanskje til og med ta en løpeøkt i stedet for en styrkeøkt noen ganger. - Spis litt mer - ikke fordi du må, ikke fordi det inneholder proteiner, ikke fordi det inneholder karbohydrater - men fordi du (forhåpentligvis) er sulten. - Du vil alltid kunne være sliten når du jobber skift, og det er helt greit. Jeg blir sliten og uopplagt av å tidvis jobbe 12 timer om dagen, men ingen av oss dør av det. Aksepter det så godt du bare kan, stress minst mulig med det, og gjør de grepene du har lyst til å gjøre for at du skal føle deg bedre. - It's fine, bro. You're okay! Vil for ordens skyld påpeke at jeg på ingen måte betviler at ME er reellt, noe det veldig åpenbart er. Men det er greit å være helt ærlig med seg selv før man i det hele tatt vurderer om man har noe slikt. Believe me, it's not something you want.
  11. Liker du det nye brukernavnet ditt? EDIT: Dokumentert for good measure:
  12. inb4 noen skriver teksten "NO EXCUSES" på bildene og lager motivasjonspostere av dem
  13. Det finnes en mellomting mellom et samfunn hvor alle er stakkarslige ofre på nåde av miljøet – you know, der de "velmente forståsegpåerne" bor – og et samfunn hvor løsningen på problemene utelukkende handler om å ta seg sammen. Alle har litt rett, men det er lov å etterlyse at man tar for seg noen av nyansene hvis det skal bli en diskusjon av det.
  14. Ikke alle som røyker 30 om dagen får elendig helse og dør tidlig, og ikke alle som trener vil klare å løfte tyngre vekter med lavstangbøy enn med høystangbøy. Likevel kan vi si at det er greit å ta utgangspunkt i at å ikke røyke 30 om dagen gir deg lavere risiko for å dø tidlig, basert på forskning, på samme måte som vi kan si at lavstangbøy i henhold til hva som er optimalt rent biomekanisk er det beste utgangspunktet for de aller fleste for å løfte tyngst mulig vekter. Man kan ikke bare trekke frem unntak og outliers og påstå at man har "motbevist" hypoteser og retningslinjer som er ment til å gjelde på generell basis.
  15. Sorry, har ikke fått spilt så mye i det siste. Har stort sett mest tid i helgene!
  16. Keegil

    Dagens Glade

    Så bildet i bildefeeden, trodde det var noen som hadde kvernet masse digg kjøtt...
  17. Høres ut som en bra kombo ja! Jeg var vel på rundt 2k rating i 2v2 i TBC, da på warrior sammen med en kompis som spilte warlock. Sannsynligvis den aller dårligste arenakomboen du kunne få på den tiden. Etter TBC la jeg arena på hylla dritlenge, men har lyst til å ta det opp igjen nå fordi det som sagt er gøy å smelte tryner som ret paladin! Mean burst machine med tonnevis av utility. Bare legg meg til på Battle.net: [email protected] eller Keegil#2331
  18. Konge! Har du en noob char som du er gira på å teste ut med? Det er litt kjipt om du er stæsjet opp i full epic gear når jeg har én gladiator-epic. Jeg er hveldi flink å sånn, men det er en stund siden jeg har PvP-et skikkelig.
  19. Noen som spiller alliance og har lyst til å teste ut 2v2 eller 3v3 arena? Har funnet ut at det er gøy å smelte tryner i PvP som ret pally, så må få gjort litt arena for å få gladiator epix fortere!
×
×
  • Create New...