Gå til innhold

Folkeopplysningen i kveld: Supermat! 2045 NRK


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

du leser jo ikke hva som står, jeg hadde gjort det først.

jeg syntes JA denne kommentaren hans er usaklig: Noe annet som funker: opprette en månedlig autogiro på 500kr til kontonummer 2650.03.2221

Det tror jeg flere enn meg kan mene og. Som jeg har skrevet er det ikke i mitt hodet at blodprøver har en helt annen verdi 2 uker etter å ha prøvd dette, så det er ikke mitt hodet det er blod tatt fra mine årer og resultater sjekket av Legen, så det er ikke er personlig oppdiktet erfaring det er fakta. det er ingen her som har snakket om å ikke ha ydmykhet ovenfor generell erfaring jmfr forskning, da leser du jo ikke hva som står. Poenget var så simpelt at det funker for noen og noen kan dokumentere det.

Hva er jeg ikke leser? Kommentaren til Ulrik? Jeg tror de fleste leser den som et humoristisk innslag og ikke et saklig bidrag. Håper det kan være takhøyde på Fitnessbloggen til å spøke litt og ikke bli støtt av litt lett humor.

Når jeg sier det er i ditt hode, så mener jeg ikke at du innbiller deg effekten. Placebo effekten kan gi reelle resultater (for eks på blodprøver som du viser til), selvom man spiser virkningsløse piller. Effekten sinnet har over kropp er ganske fenomentalt, hvis en tror på "behandlingen".

Men jeg vil allikevel hevde at det er litt mangel på ydmykhet å avskrive forskning, fordi egen erfaring ikke samsvarer med vitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vedrørende wikipedia, er det satt på spissen når jeg skrev hvem som helst. jeg vet ikke hvem som helt kan skrive der, poenget var at du kan ikke vis til den siden og garantere for fakta for det er det ikke.

Her er næringsinnholdet, les å se!

Næringsinnhold Pr. 100 g ( gjennomsnittsverdier):Anbefalt dagsdose: 2 g (1 ts.) vises i parentesen nedenfor.

Energi: 1501 kJ / 358 kcal (30 kJ / 7 kcal)

Protein: 59,5 g (1,19 g)

Totalt karbohydrater: 19,2 g,(0,56 g)

Hvorav sukker/sockerarter: 0 g, (0 g)

Totalt fett/fedt: 1,0 g, (0,02 g)

-hvorav mettet fett: 0,24 g,(0,004 g)

Kostfiber: 9,6 g,(0,019 g)

Vitamin A ( betakaroten): 14100 μg, (282 μg)* (18,8%)Vit. B1 ( tiamin): 310 μg,(6,2 μg)*( 0,31 %)Vit B 2 ( riboflavin): 300 μg, (6,0 μg)* ( 0,21 %)Vit B 3 (niacin): 212μg,(4,24 μg)*(0,01 %)Vitamin B 6: 977 μg,(19,54 μg)* (0,46 %)Vitamin B12: 341 μg,(6,28 μg)*(75,8 %)Jern: 170 mg,(3,4 mg)*( 12,6 %)Magnesium: 350 mg,(7 mg)*( 1,16 %)

* i % anbefalt maksimum døgndose. Forskrift om kosttilskudd: FOR 2004-05-20 nr 755.

Før du svarer bør du kanskje lese det jeg skriver, eller hva..?

Det første, bokstavelig talt det første jeg skriver i posten min er en link til siden jeg hentet næringsinformasjonen fra. Næringsinformasjonen som sier, svart-på-hvitt, at Chlorella inneholder veldig få av de stoffene du ramser opp, og forsvinnende lite av de få stoffene den faktisk inneholder. Dette kan du ikke diskutere på. Det er goddamned fakta, og fakta overstyrer subjektiv opplevelse hver. eneste. gang.

For å presisere: Du kan føle at Chlorella inneholder Betakaroten og Vitamin B12 alt du vil, akkurat som du kan føle at vann er tørt og ild er kjølig. Det endrer ikke det enkle faktum at Chlorella ikke inneholder Betakaroten eller B12, noe mer enn fysikkens lover bøyer seg etter din oppfattning av verden når det gjelder aggregattilstander eller temperatur.

Wikipedia-artikkelen jeg linket til var bare for å gi et raskt overblikk over den lille informasjonen jeg fant om "PABA" i menneskelig ernæring. Hadde det stått påstander der du kunne dokumentere at ikke stemte hadde det vært veldig enkelt for deg å gjøre nettopp det. Det gjør det ikke, alt uttrekket mitt gjør er å påpeke en mangel på informasjon.

Forøvrig er det dette med å bruke hodet litt. Tenke litt rasjonelt. Dersom Wikipedia var et sted der hvem som helst kunne skrive hva som helst, tror du ikke Wikipedia hadde vært fullt av glødende omtaler av ting som Chlorella, Spirulina og hvetegress? Slike opphausede "superduper"-produkter er tross alt en multimilliardindustri, så man skulle tro bedriftene som produserer og selger disse produktene gjorde sitt ypperste for å legge inn alt de mente var god informasjon på Wikipedia, right..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er jeg ikke leser? Kommentaren til Ulrik? Jeg tror de fleste leser den som et humoristisk innslag og ikke et saklig bidrag. Håper det kan være takhøyde på Fitnessbloggen til å spøke litt og ikke bli støtt av litt lett humor.

Når jeg sier det er i ditt hode, så mener jeg ikke at du innbiller deg effekten. Placebo effekten kan gi reelle resultater som du viser til (på blodprøver etc), selvom man spiser virkningsløse piller. Effekten sinnet har over kropp er ganske fenomentalt, men det forutsetter at en tror på det selv.

Men jeg vil allikevel hevde at det er mangel på ydmykhet å avskrive forskning fordi en har opplevd noe ikke samsvarer med forskningen.

Nei det var ikke kommentaren til Ulrik jeg mente du ikke leste, å nei jeg har ikke sagt noe om hva det er takhøyde for og ikke av humør.

å det er ingen som har skrevet noe om å avskrive forsking.

Da kunne jeg like godt sagt at du er et ikke ydmykt menneske fordi du ikke tror på supermat? funker ikke sånn vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det ikke gir mening å snakke om protein/karb/fett når en dagsdosering er 2g, så kan vi jo se på resten:

Vitamin A ( betakaroten): 14100 μg, (282 μg)* (18,8%)

Vit. B1 ( tiamin): 310 μg,(6,2 μg)*( 0,31 %)

Vit B 2 ( riboflavin): 300 μg, (6,0 μg)* ( 0,21 %)

Vit B 3 (niacin): 212μg,(4,24 μg)*(0,01 %)

Vitamin B 6: 977 μg,(19,54 μg)* (0,46 %)

Vitamin B12: 341 μg,(6,28 μg)*(75,8 %)

Jern: 170 mg,(3,4 mg)*( 12,6 %)

Magnesium: 350 mg,(7 mg)*( 1,16 %)

* i % anbefalt maksimum døgndose. Forskrift om kosttilskudd: FOR 2004-05-20 nr 755.

Her er altså det "supre" i super så vidt jeg kan skjønne.

Sett bort i fra Vitamin A (betakaroten) på 18% av anbefalt daglig inntak, Vitamin B12 på 75% og Jern på 12% av anbefalt daglig inntak så er det altså de 3 som kan dekkes til en viss grad. Alle de andre ligger på ca 1% eller mindre av anbefalt daglig inntak. I tillegg så er det mye som ikke er i denne.

La oss f.eks se på dette opp i mot en søtpotet:

post-531-14440988338777_thumb.jpg

Søtpoteten er billigere, smaker bedre, mer anvendelig og METTER. Den har også en overlegen sammensetning av de samme næringstoffene.

Ja du kan argumentere for at det er en høyere konsentrasjon i pulveret (åpenbart), men nå spiser man ikke 2 teskjeer potet heller, men 200-300 gram.

Poenget mitt er at det er ingenting med "superpulveret" som kan forsvares alene eller opp mot alternativer.

Du kan jo eventuelt argumentere med at "supermat" er greit å bare ha 2 teskjeer i en shake, men det vil være billigere å ta en multivitamin/mineral fra butikken. Den vil også ha en bredere sammensetning av vitaminer og mineraler.

Så hva er egentlig bruksområdet til supermaten når det ikke er pris, smak, næringsinnhold eller metthet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er market for å kjøpe konsentrerte næringstoffer til blodpris, så er det kanskje også marked for å selge redusert fløte som SuperGainz til 1499 kr/liter.

Det må da være mye bedre enn å drikke 4 liter H-melk hver dag på SS kjøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det stemmer at 1ts chlorella dekker 75% av dagsbehovet for B12, og hun tar 2 teskjeer daglig, så er det kanskje ikke så rart at dette funker for henne.

2 ts er 75% but still.

Også merkelig at hun tok B12 sprøyter i tiden før blodprøvene var fine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er market for å kjøpe konsentrerte næringstoffer til blodpris, så er det kanskje også marked for å selge redusert fløte som SuperGainz til 1499 kr/liter.

Det må da være mye bedre enn å drikke 4 liter H-melk hver dag på SS kjøret?

du har jo ikke forstått noen ting, noen ganger lønner det seg å ha litt kunnskap før man uttaler seg, skorter på det her gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom det ikke gir mening å snakke om protein/karb/fett når en dagsdosering er 2g, så kan vi jo se på resten:

Vitamin A ( betakaroten): 14100 μg, (282 μg)* (18,8%)

Vit. B1 ( tiamin): 310 μg,(6,2 μg)*( 0,31 %)

Vit B 2 ( riboflavin): 300 μg, (6,0 μg)* ( 0,21 %)

Vit B 3 (niacin): 212μg,(4,24 μg)*(0,01 %)

Vitamin B 6: 977 μg,(19,54 μg)* (0,46 %)

Vitamin B12: 341 μg,(6,28 μg)*(75,8 %)

Jern: 170 mg,(3,4 mg)*( 12,6 %)

Magnesium: 350 mg,(7 mg)*( 1,16 %)

* i % anbefalt maksimum døgndose. Forskrift om kosttilskudd: FOR 2004-05-20 nr 755.

Her er altså det "supre" i super så vidt jeg kan skjønne.

Sett bort i fra Vitamin A (betakaroten) på 18% av anbefalt daglig inntak, Vitamin B12 på 75% og Jern på 12% av anbefalt daglig inntak så er det altså de 3 som kan dekkes til en viss grad. Alle de andre ligger på ca 1% eller mindre av anbefalt daglig inntak. I tillegg så er det mye som ikke er i denne.

La oss f.eks se på dette opp i mot en søtpotet:

[ATTACH=full]150735[/ATTACH]

Søtpoteten er billigere, smaker bedre, mer anvendelig og METTER. Den har også en overlegen sammensetning av de samme næringstoffene.

Ja du kan argumentere for at det er en høyere konsentrasjon i pulveret (åpenbart), men nå spiser man ikke 2 teskjeer potet heller, men 200-300 gram.

Poenget mitt er at det er ingenting med "superpulveret" som kan forsvares alene eller opp mot alternativer.

Du kan jo eventuelt argumentere med at "supermat" er greit å bare ha 2 teskjeer i en shake, men det vil være billigere å ta en multivitamin/mineral fra butikken. Den vil også ha en bredere sammensetning av vitaminer og mineraler.

Så hva er egentlig bruksområdet til supermaten når det ikke er pris, smak, næringsinnhold eller metthet ?

yes og jeg gjentar som er skrevet mange ganger, så var problemet fortsatt at grunnet en tarmsykdom kan ikke jeg i mitt tilfelle spise oksekjøtt, masse rå grønnsaker, tungtfordøyede ting ect så det er ikke bare å stappe i seg søtpotet og biff! I mitt tilfellet må man ha et tilskudd av noe som funker, å det har dette gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg rett og slett ikke sett det, regner med at du har fått svar ved å se på innholdsfortegnelsene?

Innholdsfortegnelsen gjør på ingen måte saken din sterkere som nok andre ha påpekt. Hvorfor reklamerer de med at det er så mye bra i det når det er så minimalt at det får NADA å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...