Gå til innhold

Folkeopplysningen i kveld: Supermat! 2045 NRK


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så du har tatt medisiner over en lengre periode for å korrigere vitaminmangler, slutter med dem og begynner med supermat i stedet, måler normale nivåer av vitaminene to uker senere, og tilskriver dette supermaten i stedet for medisinene..?

Nei, dersom du leser igjen så ser du hva jeg sier. Jeg har hatt kronisk manglel i mange år, når jeg går på medisiner så blir verdiene normale, dersom jeg slutter går de ned. Om jeg da tar medisiner igjen vil verdiene øker, dersom jeg ikke tar de vil verdiene gå ned. Så da har jeg altså sluttet på medisinene , tatt blodprøve 5 uker etterpå, fått konstatert at verdiene er blirr veldig lave igjen, DROPPET å ta medisiner, men testet supermat i stedet etter råd fra lege, biopat og ernæringsfysiolog. Og dermed 2 uker etterpå tatt en blodprøve og verdiene er normalisert UTEN medisiner, men med supermat som er den eneste endringen som er gjort i kostholdet. Det er hva jeg sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke opplyse oss om hva supermaten din er da og hvor mye du får i deg av vatminene og mineralene per dose?

Som vi så i folkeopplysningen inneholder den supermaten de testet så små mengder at det ikke gir noen effekt og det er det jeg/vi tar utgangspunkt i.

det kan jeg gjør Ulrik.

Så legger jeg til nok en gang, at jeg har en tarmsykdom som gjør at jeg ikke kan spise Rødt kjøtt, masse rå grønnskaer ect. Så nei jeg kan ikke BARE helle i meg frukt og grønt som noen foreslår det er problemet.

Det jeg benytter heter: Chorella.

består av 60 % proteiner, inkludert alle de 8 essensielle aminosyrene, samt de fleste vitaminer og mineraler i lett opptakelig form. Chlorella er et grønt kosttilskudd som også er velegnet for vegetarianere som kan mangle betakaroten, B12, jern og enkelte proteiner som finnes i rødt kjøtt

Det inneholder følgende:

100% ren ekstrakt fra Chlorella-algen. Pulveret inneholder rikelige mengder med: Nukleinsyrer (RNA/DNA), 19 aminosyrer (inkludert alle de 8 livsviktige), samt klorofyll (verdens rikeste kilde), betakaroten, vitamin B1, vitamin B3, vitamin B12, pantotensyre, folsyre, biotin, kolin, inositol, PABA, vitamin E og vitamin K, fosfor, kalium, magnesium, svovel, jern, kalsium, mangan, kobber, sink, jod, kobolt og dessuten CGF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jeg gjør Ulrik.

Så legger jeg til nok en gang, at jeg har en tarmsykdom som gjør at jeg ikke kan spise Rødt kjøtt, masse rå grønnskaer ect. Så nei jeg kan ikke BARE helle i meg frukt og grønt som noen foreslår det er problemet.

Det jeg benytter heter: Chorella.

består av 60 % proteiner, inkludert alle de 8 essensielle aminosyrene, samt de fleste vitaminer og mineraler i lett opptakelig form. Chlorella er et grønt kosttilskudd som også er velegnet for vegetarianere som kan mangle betakaroten, B12, jern og enkelte proteiner som finnes i rødt kjøtt

Det inneholder følgende:

100% ren ekstrakt fra Chlorella-algen. Pulveret inneholder rikelige mengder med: Nukleinsyrer (RNA/DNA), 19 aminosyrer (inkludert alle de 8 livsviktige), samt klorofyll (verdens rikeste kilde), betakaroten, vitamin B1, vitamin B3, vitamin B12, pantotensyre, folsyre, biotin, kolin, inositol, PABA, vitamin E og vitamin K, fosfor, kalium, magnesium, svovel, jern, kalsium, mangan, kobber, sink, jod, kobolt og dessuten CGF

http://nutritiondata.self.com/facts/custom/569428/2

Chlorella inneholder riktignok 19 aminosyrer slik du sier, men som Ulrik påpeker er mengden protein så liten at jeg har litt vansker med å se hvor relevant det er.

Klorofyll skal jeg ikke si stort om da jeg rett og slett vet for lite. Har aldri sett noe som tyder på at det har noen positiv effekt (annet enn nettsider som skriker om beviselige tullebegrep som "cleansing" og "detox"), men har heller ikke sett noe som bestemt sier at det ikke kan ha positive effekter.

Chlorella inneholder ikke:

  • Betakaroten
  • Vitamin B12
  • Folsyre
  • Biotin
  • Kolin
  • Inositol
  • Vitamin K
  • Kalium
  • Svovel
  • Mangan
  • Kobber
  • Jod
  • Kobolt

Chlorella inneholder forsvinnende lite:

  • Vitamin B1 (Thiamin)
  • Vitamin B3 (Niacin)
  • Pantotensyre
  • Vitamin E
  • Fosfor
  • Kalsium

Chlorella inneholder faktisk noe:

  • Jern
  • Sink

Øvrige stoffer du nevner:

PABA

ref: http://en.wikipedia.org/wiki/4-Aminobenzoic_acid#Nutritional_supplement

Despite the lack of any recognized syndromes of PABA deficiency in humans, many claims of benefit are made by commercial suppliers of PABA as a nutritional supplement.

CFG, Chlorella Growth Factor

Klarer ikke å finne et snev av informasjon om dette påståtte vidundermiddelet utenfor nettsidene som selger Chlorella. Igjen skal jeg ikke si at dette bare er tull, men om det faktisk eksisterte noe ved det navnet ville jeg tro det var lett å finne pålitelig informasjon om det. Uansett.. hvorfor skulle en alge-vekstfaktor påvirke menneskeceller på noen positiv måte noe mer enn menneskelig veksthormon eller IGF-1 antagelig hadde påvirket alger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastbox, først må du jo si noe om hvor du henter dine "opplysninger" fra.

Blir jo en smule skremt av mennesker som henviser Wikepedia som en kilde?!?

regner med du er klar over at man kan skrive omtrent det man ønsker der.

CGF, er det ikke vanskelig å finne informasjon om, Det omhandler sårheling.

Det er det japanerne kaller den faktoren som setter algen i stand til en rask celledeling,

Noe som gir en helende virkning på huden, noe Chlorella har vist at den har.

Grønnalgen Chlorella er i følge japanske studier meget effektiv til å øke celleveksten, som er av stor betydning i helingen av vev og sår etter operasjoner ved hjelp av CGF (Chlorella Growth Factor). Veksten av knokler og muskler styrkes, sammen med immunsystemet. Grunnstoffet silisium hjelper til i helingen av hud, senebånd, sener og andre vev.

http://nutritiondata.self.com/facts/custom/569428/2

Chlorella inneholder riktignok 19 aminosyrer slik du sier, men som Ulrik påpeker er mengden protein så liten at jeg har litt vansker med å se hvor relevant det er.

Klorofyll skal jeg ikke si stort om da jeg rett og slett vet for lite. Har aldri sett noe som tyder på at det har noen positiv effekt (annet enn nettsider som skriker om beviselige tullebegrep som "cleansing" og "detox"), men har heller ikke sett noe som bestemt sier at det ikke kan ha positive effekter.

Chlorella inneholder ikke:

  • Betakaroten
  • Vitamin B12
  • Folsyre
  • Biotin
  • Kolin
  • Inositol
  • Vitamin K
  • Kalium
  • Svovel
  • Mangan
  • Kobber
  • Jod
  • Kobolt

Chlorella inneholder forsvinnende lite:

  • Vitamin B1 (Thiamin)
  • Vitamin B3 (Niacin)
  • Pantotensyre
  • Vitamin E
  • Fosfor
  • Kalsium

Chlorella inneholder faktisk noe:

  • Jern
  • Sink

Øvrige stoffer du nevner:

PABA

ref: http://en.wikipedia.org/wiki/4-Aminobenzoic_acid#Nutritional_supplement

CFG, Chlorella Growth FactorKlarer ikke å finne et snev av informasjon om dette påståtte vidundermiddelet utover nettsidene som selger Chlorella. Igjen skal jeg ikke si at dette bare er tull, men om det faktisk eksisterte noe ved det navnet ville jeg tro det var lett å finne pålitelig informasjon om det. Uansett.. hvorfor skulle en alge-vekstfaktor påvirke menneskeceller på noen positiv måte noe mer enn menneskelig veksthormon eller IGF-1 antagelig hadde påvirket alger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom kritikk av kildebruken til Plastbox, er det på sin plass å legge ved egne kilder til de punkter som motstrider PlastBox sine punkter.

Ref wikipedia som kildebruk, så er det en av de mer pålitelige kildene når det kommer til de mer naturvitenskapelige områdene.

Jaja Raptorial, du får lese på den siden da vet du å dele mulig feilaktig informasjon videre.

Her har du uttalelse fra en profesor om hans mening med denne siden:

Wikipedia har mye bra og ryddig informasjon, men man vet aldri hvor godt kvalitetssikret informasjonen er, sier Sørensen, og presiserer:

- Det grunnleggende problemet med Wikipedia er at hvem som helst kan skrive hva som helst. Da kan man lett tenke seg at noen av de som vil skrive om et bestemt tema er mennesker med veldig sterke synspunkter.

- Det kan bety at det er tilfeldig om det du leser på Wikipedia er faglig etterrettelig, eller om det er ideologisk styrt. Særlig kan dette bli et problem hvis de som leverer materiale er organiserte grupper av mennesker med ekstreme og kontroversielle synspunkter.

Så ja, jeg tror velutdannede ernæringsfysiologer, leger, dokumenterte blodprøver og biopater har litt mer kunnskap enn en hvem som helst som kan skrive på Wikipedia at en agurk er en frukt, at en løk er en grønsak og det bare er sånn fordi at han som bor i det huset nede på hjørnet der sier det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anlaha:

Vi mennesker (alle) gjør vanvittig mange tankefeil, som å blande korrelasjon/årsak, post hoc ergo propter hoc, påvirkes av placebo osv osv. Det er en grunn til at forskning gjøres slik den faktisk gjøres, og at god vitenskap krever analyser, dobbeltblindede studier osv. og ikke bare enkeltpersoner som melder om at de føler (x) - altså anekdotiske "bevis".

Det er fint at du føler dette funker for deg, og at du er frisk nok til å ikke ta medisiner, men du har ikke the science on your side. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anlaha:

Vi mennesker (alle) gjør vanvittig mange tankefeil, som å blande korrelasjon/årsak, post hoc ergo propter hoc, påvirkes av placebo osv osv. Det er en grunn til at forskning gjøres slik den faktisk gjøres, og at god vitenskap krever analyser, dobbeltblindede studier osv. og ikke bare enkeltpersoner som melder om at de føler (x) - altså anekdotiske "bevis".

Det er fint at du føler dette funker for deg, og at du er frisk nok til å ikke ta medisiner, men du har ikke the science on your side. Sånn er det bare.

Da har du heller ikke lest hva jeg skriver Kari Amalie.

For min del trenger ikke jeg å ha science one my side. Jeg har mange år med sykdom endelig funnet noe som faktisk gjør at jeg slipper å ta medisiner lenger, da blodprøver endelig viser bra resultater for første gang på mange år. Jeg trenger ingen andre bevis for min del enn det. Det at noen velger å hardnakka nekte for at det kan funke å kaste bort tid på å diskutere og nekte i stedet for å godta at det funker for noen eller bare prøve det selv vet jeg ikke.

Jeg skrev bare jeg at min erfaring med dette har vært sykt bra og dette kommer jeg til å fortsette med. Om enkelte ikke vil gå på det går jeg ikke til angrep for det, det for være deres valg akkurat som det er mitt valg at jeg bruker det og mener det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som funker: opprette en månedlig autogiro på 500kr til kontonummer 2650.03.2221

er du virkelig personlig trener Ulrik? Utrolig, vanvittig usaklig også den siste kommentaren din. Hva med å være konstruktiv og voksen bør gå an når du har rundet 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du virkelig personlig trener Ulrik? Utrolig, vanvittig usaklig også den siste kommentaren din. Hva med å være konstruktiv og voksen bør gå an når du har rundet 20 år.

For min del trenger ikke jeg å ha science one my side. Jeg har mange år med sykdom endelig funnet noe som faktisk gjør at jeg slipper å ta medisiner lenger, da blodprøver endelig viser bra resultater for første gang på mange år. Jeg trenger ingen andre bevis for min del enn det

Du krtiserer Ulrik for å være usakelig. Er det sakelig å avfeie all vitenskap som ikke stemmer overens med personlig erfaring? Hva om det du opplever er placebo effekt? Flott for deg, men det kan bety at effekten du opplever kun er i ditt hode.

Jeg skjønner at personlige erfaringer er knyttet til følelser og fort kan trumfe alt annet, men det betyr ikke at personlige erfaringer er sannheten. Litt ydmykhet ifht hva generell erfaring (forskning) sier, kan gi et mye bredere og riktigere verdensbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastbox, først må du jo si noe om hvor du henter dine "opplysninger" fra.

Blir jo en smule skremt av mennesker som henviser Wikepedia som en kilde?!?

regner med du er klar over at man kan skrive omtrent det man ønsker der.

CGF, er det ikke vanskelig å finne informasjon om, Det omhandler sårheling.

Det er det japanerne kaller den faktoren som setter algen i stand til en rask celledeling,

Noe som gir en helende virkning på huden, noe Chlorella har vist at den har.

Grønnalgen Chlorella er i følge japanske studier meget effektiv til å øke celleveksten, som er av stor betydning i helingen av vev og sår etter operasjoner ved hjelp av CGF (Chlorella Growth Factor). Veksten av knokler og muskler styrkes, sammen med immunsystemet. Grunnstoffet silisium hjelper til i helingen av hud, senebånd, sener og andre vev.

Før du svarer bør du kanskje lese det jeg skriver, eller hva..?

Det første, bokstavelig talt det første jeg skriver i posten min er en link til siden jeg hentet næringsinformasjonen fra. Næringsinformasjonen som sier, svart-på-hvitt, at Chlorella inneholder veldig få av de stoffene du ramser opp, og forsvinnende lite av de få stoffene den faktisk inneholder. Dette kan du ikke diskutere på. Det er goddamned fakta, og fakta overstyrer subjektiv opplevelse hver. eneste. gang.

For å presisere: Du kan føle at Chlorella inneholder Betakaroten og Vitamin B12 alt du vil, akkurat som du kan føle at vann er tørt og ild er kjølig. Det endrer ikke det enkle faktum at Chlorella ikke inneholder Betakaroten eller B12, noe mer enn fysikkens lover bøyer seg etter din oppfattning av verden når det gjelder aggregattilstander eller temperatur.

Wikipedia-artikkelen jeg linket til var bare for å gi et raskt overblikk over den lille informasjonen jeg fant om "PABA" i menneskelig ernæring. Hadde det stått påstander der du kunne dokumentere at ikke stemte hadde det vært veldig enkelt for deg å gjøre nettopp det. Det gjør det ikke, alt uttrekket mitt gjør er å påpeke en mangel på informasjon.

Forøvrig er det dette med å bruke hodet litt. Tenke litt rasjonelt. Dersom Wikipedia var et sted der hvem som helst kunne skrive hva som helst, tror du ikke Wikipedia hadde vært fullt av glødende omtaler av ting som Chlorella, Spirulina og hvetegress? Slike opphausede "superduper"-produkter er tross alt en multimilliardindustri, så man skulle tro bedriftene som produserer og selger disse produktene gjorde sitt ypperste for å legge inn alt de mente var god informasjon på Wikipedia, right..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du krtiserer Ulrik for å være usakelig. Er det sakelig å avfeie all vitenskap som ikke stemmer overens med personlig erfaring? Hva om det du opplever er placebo effekt? Flott for deg, men det kan bety at effekten du opplever kun er i ditt hode.

Jeg skjønner at personlige erfaringer er knyttet til følelser og fort kan trumfe alt annet, men det betyr ikke at personlige erfaringer er sannheten. Litt ydmykhet ovenfor hva generell erfaring er jmfr forskning sier, kan gi et litt bredere og riktigere verdensbilde.

du leser jo ikke hva som står, jeg hadde gjort det først.

jeg syntes JA denne kommentaren hans er usaklig: Noe annet som funker: opprette en månedlig autogiro på 500kr til kontonummer 2650.03.2221

Det tror jeg flere enn meg kan mene og. Som jeg har skrevet er det ikke i mitt hodet at blodprøver har en helt annen verdi 2 uker etter å ha prøvd dette, så det er ikke mitt hodet det er blod tatt fra mine årer og resultater sjekket av Legen, så det er ikke er personlig oppdiktet erfaring det er fakta. det er ingen her som har snakket om å ikke ha ydmykhet ovenfor generell erfaring jmfr forskning, da leser du jo ikke hva som står. Poenget var så simpelt at det funker for noen og noen kan dokumentere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...