Gå til innhold

Tynn for å være PT


Nikamari

Anbefalte innlegg

Som jeg nevnte ovenfor, du har to valg som PT: Feit og smart, eller #fit og dum.

Sånn ordentlig polarisering er jeg god på sjø.

Da velger jeg feit og smart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du vel allerede valgt? ;)

(Har en følelse av at jeg kaller deg feit i alle innlegg jeg skriver om deg her inne, men du er hveldi flink også altså!)

Ouch !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt pt studie på Bali, og har kommet inn. Men nå begynner jeg å tvile litt om jeg passer til det, sånn med tanke på vekta mi. Jeg er bare 163cm høy og veier 73kg, jeg trener mye og spiser sunt, og interesser meg for trening og kosthold selv om at jeg ikke er tynn som ei flis, eller har markerte muskler(enda).

Hva tenker dere om PT-er som er litt større enn gjennomsnittet?

Er bare så redd for at folk skal tro at jeg er en sofagris som ikke tenker på helsa..

Tenkte jeg bare skulle svare deg litt direkte, siden tråden blir litt generell.

Eller, fanken heller... det blir generelt det her og.

1. Under PT-studiet spiller det null rolle hvordan formen er.

2. Som begynnende PT, der mye av konseptet er at du skal selge deg selv, så vil det være en stor fordel dersom du har en kropp som umiddelbart gir inntrykk av at du trener. Dersom du allerede har skaffet deg en slags kundebase, eller kunder kjenner deg og veit hva slags kompetanse du står inne for, så blir dette mindre relevant.

3. Som etablert PT så spiller din egen fysiske form veldig liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det estetiske betyr ikke særlig mye for meg. Det jeg ser på er om vedkommende kan produsere resultater på kundene sine og har den nødvendige kunnskapen inne for at jeg skal nå mitt mål. Ja det at PT'en er fit er en bonus og det gir et inntrykk av at han kan noe, men så har du jo også eksempler hvor de er rimelig bra trent men kunnskapsnivået er på lik linje med en geit*host cornyelius*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det estetiske betyr ikke særlig mye for meg. Det jeg ser på er om vedkommende kan produsere resultater på kundene sine og har den nødvendige kunnskapen inne for at jeg skal nå mitt mål. Ja det at PT'en er fit er en bonus og det gir et inntrykk av at han kan noe, men så har du jo også eksempler hvor de er rimelig bra trent men kunnskapsnivået er på lik linje med en geit*host cornyelius*.

Man skal ikke falle for fristelsen av å kalle gymbros for dumme bare fordi de ikke er PubMed warriors, det er både slik at erfaringsbasert kunnskap ofte ligger langt foran vitenskapen i en del områder når det kommer til trening. Ganske sikker på at Cornelis kunne fått 90% av fitnessbloggens medlemsmasse innenfor målene sine om han hadde prøvd, selv om han er en klovn på internett. Den største faren med å velge trener etter størrelse på biceps er jo risikoen for at du får deg en boletrener som trener deg som om du skulle ha vært dopet selv om du er ren, og trener deg helt i senk eller med et helt idiotisk opplegg, nettopp fordi det meste funker med litt superhavregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du har interesse for trening og kosthold :) Du sier også at du ikke har så mye muskler - enda, noe som jeg tolker dithen at du har tenkt til å trene fremover og kanskje bygge litt mer muskler, og et sted må man jo begynne som en annen kommenterte i starten.

Hadde en gang en PT/veileder som var svakere enn meg og jeg er ikke spesielt sterk, så synes det var litt merkelig, men hun var veldig flink og motiverende, så synes ikke det gjorde så mye, - så lenge du holder deg i form og at treningsinteressen/kunnskapen er der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger med to bilder for å understreke av utseende gjelder:

Martin_Norum.jpg

Ser ikke så stor ut, men er ganske sterk. En av landets dyktigeste PTer, hadde han solgt på Elixia? JA! Klarer han å overbevise litt over gjennomsnittet sterkinger? nei. Bare se her:

Dette er i fra en artikkel som handler om å øke i styrke og muskelmasse, så må man prioritere rekkefølgen på øvelsene.

Norum kan utentvil faget sitt, er sterk, men han klarer tydligvis ikke overbevise alle på grunn av utseendet.

Hadde en litt for tjukk PT klart å overbevise en potensiell kunde at h*n kan hjelpe henne med slanking? Heller tvilsomt.

Sorry mac, men ville aldri ha ansatt ham som min trener. kanskje om jeg ville løpe marathon...

/inb4 rage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke falle for fristelsen av å kalle gymbros for dumme bare fordi de ikke er PubMed warriors, det er både slik at erfaringsbasert kunnskap ofte ligger langt foran vitenskapen i en del områder når det kommer til trening. Ganske sikker på at Cornelis kunne fått 90% av fitnessbloggens medlemsmasse innenfor målene sine om han hadde prøvd, selv om han er en klovn på internett.

I tillegg handler jo det å være PT vel så mye om å kunne motivere og støtte som det gjør om å ha kunnskap om alt mulig rart. Prinsippene for å få fremgang på trening for en hvilken som helst random er tross alt forholdsvis enkle, og det er begrenset hvor mye en slik random egentlig har behov for Det Aller Siste Evidensbaserte Og Mest Optimale Spesialtilpassede Treningsprogrammet™. Da handler det stort sett bare om å være der for kunden, vise litt øvelsesteknikk og rope "KOM IGJEN NÅ ÉN REP TIL DU ER SYKT FLINK!" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt en PT jeg ikke kunne sett opp til...

Men dette fordi det da er motivasjon for meg.

Active Education kjører kurs der jeg trener, og ærlig talt blir jeg skeptisk..

De fleste av "studentene" ser ut som de går på VGS og er med på en gymtime, samt ser ikke ut som de trener noe særlig selv?..

Ikke noe jeg ville turt å satse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med PT for noen uker siden, og valgte ei som jeg så i aksjon på senteret - altså hun trente selv. Den energien og gliset hun hadde om munnen kombinert med treningsmetoden hennes var egentlig alt jeg trengte for å velge henne som PT. Hun kjørte 20 hopp på 70 cm boks + 10 pullups + 5 reps a 40 kg pendlay rows. Sirkeltrening. Dette er ei lita dame på 155cm/48kg....!!! Helt rått!

Velger ikke PT utfra kropp, men mer holdning og helse. Altså - en som har energi, overskudd og godt humør. Kunne aldri valgt meg ei som virker LAT og sliten. Samtidig må jeg nevne at en PT (dame) som er svært deffet (uten å skulle stille i fitnesskonk. e.l), og gjerne ikke virker 100% frisk mtp spising/overdreven trening heller ikke appellerer til meg.

Så også ei PT på elixia her om dagen som satt på ei kasse, og så på at kunden utførte noen hopp. Dette mens hu tygga ivirg og tydelig på tyggegummi. For meg virker det svært umotiverende og lite engasjerende... mulig hu er flink osv... men å sitte der å virke mer opptatt av tyggegummien sin enn av klienten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er "vanskelig", jeg prøvde to PTer før jeg valgte en som jeg fulgte i fire-fem måneder. De første to var ei dame som var gråådig god på slyngetrening men så ut som en middels trent dame i førtiårene men som var velmenende og sikkert grei nok for de som ikke hadde noen styrkeløfterdrømmer - og en fyr i midten av tjue-åra som var OK trent og kunne sine ting men var passe uinteressert i kundene sine med mindre de var pene jenter. Han jeg valgte var interessert i styrkeløft og mye av det jeg er interessert i og jeg lærte masse av ham - men jeg føler at opplegget mer var at jeg skulle fortsette å trene med ham for det å få et konkret treningsprogram var passe umulig.

Hadde det betydd noe om de hadde annerledes kroppsfasong? For meg, nei. Jeg vet at PTer er mennesker de også, det er ikke for alle å ha en HÅK som blir lagt merke til. Og hvorfor skal de det? Så lenge de kan det de skal kunne, har interesse, forståelse, er hjelpsomme og tilpasningsdyktige?

Hvis jeg skulle jobbet som PT ville jeg kunnet bidra med det jeg har lært uansett om jeg klarte å overføre dette til meg selv eller ikke. Jeg kan gå opp i vekt og miste muskelmasse fordi jeg har en slapp periode men så har jeg tilegnet meg kunnskap nok til å komme med ned igjen i fettprosent og bygge tilbake musklene når jeg kommer i gang igjen. I min verden er det kunnskapen som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det pent, jeg ville heller hatt de to øverste som PT, fremfor han nederste :) Så nei, kropp må ikke ha så mye å si. Kunnskap er det viktigste :)

Er dette eksempelet seriøst? Louie Simmons og Lord rippetoe er muligens verdens mest profilerte styrke coacher, du kan ikke sammenligne dem med en som tar PT kurs i Bali. Disse gutta har nok referanser så det holder, de trenger ikke å se bra ut. En nyutdannet pt på andre siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette eksempelet seriøst? Louie Simmons og Lord rippetoe er muligens verdens mest profilerte styrke coacher, du kan ikke sammenligne dem med en som tar PT kurs i Bali. Disse gutta har nok referanser så det holder, de trenger ikke å se bra ut. En nyutdannet pt på andre siden...

Ja, det var seriøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare svar her. Hvordan en PT "skal se ut"? En PT`s jobb er ikke å se "bra ut" for kundene, men å få kundene sine til og se "bra ut"! Nok av de som slenger rundt med en sertifisering i baklomma, men det som kjennetegner en God PT er en med erfaring/passion og Skikkelig interesse for trening! Ikke stå å speile seg under halve økta... Mine PT`s blir ikke ansatt av utseende, men personlighet/erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare svar her. Hvordan en PT "skal se ut"? En PT`s jobb er ikke å se "bra ut" for kundene, men å få kundene sine til og se "bra ut"! Nok av de som slenger rundt med en sertifisering i baklomma, men det som kjennetegner en God PT er en med erfaring/passion og Skikkelig interesse for trening! Ikke stå å speile seg under halve økta... Mine PT`s blir ikke ansatt av utseende, men personlighet/erfaring!

AMEN !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...