Gå til innhold

Tynn for å være PT


Nikamari

Anbefalte innlegg

Ja, fordi du mener man heller kan "bygge om fett til muskler" via energifrigjøring av fett som så går til muskelbygging, korrekt?

I såfall har den overvektige ingen reell fordel, da dette er en underlegen strategi effektivitetsmessig, vs det å spise seg opp og så kutt ned overflødig fettmasse.

Vel, personlig erfaring økte jeg som normalvektig+ i styrke ved å trene og øke på vektene i et halvt år uten å gjøre noen som helst endringer i kostholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg sier er bare at du hadde økt mer i på det halve året hadde du brukt en del av det med et kontrollert kcaloverskudd og den andre med et kontrollert kcalunderskudd, med lik sluttvekt som det du hadde.

Fortsatt mener jeg det var lettere for meg å øke styrken enn en undervektig person fordi denne hadde måtte spise en del mer i tillegg til å trene hard styrke (uansett hvor mye økning det er snakk om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstanden om at det er lettere for en overvektig person å øke i styrke baserer seg tilsynelatende på en forutsetning om at det å lite på kroppens evne til å gjøre fettreserver tilgjengelig for energiforbruk på trening på en eller annen måte er å foretrekke fremfor å bare innta mer energi gjennom kosten. Noen synes det er vanskelig å spise nok, noen synes det er vanskelig å spise lite nok. Det er ekstremt meningsløst å skulle etablere at de ene har det lettere enn de andre på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som olveh sier, så er recomp lite effektivt når det kommer til fremgang i styrke, så argumentet om at fettreservene spiller så stor rolle, blir ikke riktig, da en tradisjonell bulk/overskudd er totalt overlegent.

Er man overvektig, har man dog gode muligheter for å forbedre kroppskomposisjonen på et vedlikehold av kcal.

På bulk er alt mulig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg er helt enig - men en overvektig vil fortsatt ha en fordel framfor en undervektig uansett hvor liten denne er og hva som er de beste måtene å øke:p

o_O Hvordan vil en overvektig ha fordel, fremfor en undervektig? Kan du forklare hva du tenker her?

En undervektig har i tillegg mindre muskelmasse i utgangspunktet pga lav fettprosent som medfører større potensiale for å legge på seg muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kilo kroppsfett kan løses inn i..et vist antall kalorier per døgn.

Personer med nok kroppsfett bærer følgelig på mer innløsbar energi, som kan oversettes i mer gainz, gitt at energibehovet ikke dekkes av kostholdet.

I tillegg er jo kroppen sterkere i utgangspunktet fordi den er vant til å bære større belastning.

Muskler foretrekker karbs som energikilde. Glykogenlagre i muskler og lever består derfor ikke av fett :p

Har du hørt om noen som "karber" opp på fett ?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler foretrekker karbs som energikilde. Glykogenlagre i muskler og lever består derfor ikke av fett :p

Joda, men kroppen er vel slik at den og spiser det det må spise for å overleve og, gjør den ikke?

Gitt kaloriunderskudd , nok proteiner og godt med fettreserver på kroppen, vil ikke en feit person kunne øke godt i muskelstyrke via innløsning av fettreserver i mer gangbar kroppsvaluta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o_O Hvordan vil en overvektig ha fordel, fremfor en undervektig? Kan du forklare hva du tenker her?

En undervektig har i tillegg mindre muskelmasse i utgangspunktet pga lav fettprosent som medfører større potensiale for å legge på seg muskelmasse.

Ikke nødvendigvis, lav fettprosent er jo ikke det samme som mindre muskelmasse. En person med fettprosent på 13 kan ha like mye muskler som en med fettprosent på 25 vel? Men eksempel på hva jeg mener; Jeg som undervektig vil slite med å løfte tyngre enn jeg gjør i dag med mindre jeg øker på matinntaket og gir kroppen noe slik at den ikke bryter ned musklene da den ikke har mye fett å hente energien til løftene fra. Da jeg hadde en høyere fettprosent var det ikke problem å øke på vekter til tross for at jeg inntok samme energimengde gjennom økningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men kroppen er vel slik at den og spiser det det må spise for å overleve og, gjør den ikke?

Gitt kaloriunderskudd , nok proteiner og godt med fettreserver på kroppen, vil ikke en feit person kunne øke godt i muskelstyrke via innløsning av fettreserver i mer gangbar kroppsvaluta?

hva har overlevelse å gjøre med å bygge muskler/styrke? ingenting :p

første pri er selvsagt nok proteiner og nok næring. Folk flest sliter ikke akkurat å få i seg fett eller karbs så det pleier ikke å være ett problem.

Om energien taes fra fettlagre eller via munnen betyr ikke så mye for kroppens funksjoner generelt, men det vel ikke så mange som skal prestere hvor de kun bruker den ene formen som energikilde. Muskler og hjerne trenger karbs for å fungere optimalt. Fett er en god energikilde dersom energien skal vare lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, lav fettprosent er jo ikke det samme som mindre muskelmasse. En person med fettprosent på 13 kan ha like mye muskler som en med fettprosent på 25 vel? Men eksempel på hva jeg mener; Jeg som undervektig vil slite med å løfte tyngre enn jeg gjør i dag med mindre jeg øker på matinntaket og gir kroppen noe slik at den ikke bryter ned musklene da den ikke har mye fett å hente energien til løftene fra. Da jeg hadde en høyere fettprosent var det ikke problem å øke på vekter til tross for at jeg inntok samme energimengde gjennom økningene

Ja, men her snakker du om å ligge på vedlikehold. Da vil du, som nevnt tidligere, nyttegjøre deg av recomposition som naturligvis fungerer best for overvektige. Men du, som undervektig, må jo selvfølgelig spise i overskudd for å øke. Det bør i grunn alle som skal øke effektivt i styrke og muskelmasse.

Poenget er at recomp er ineffektivt, mens overskudd av kalorier gjennom kostholdet er mye mer effektivt. Ergo vil det ikke være noe fordel å være tjukk når man benytter seg av den mest effektive metoden for gains: Bulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva har overlevelse å gjøre med å bygge muskler/styrke? ingenting :p

første pri er selvsagt nok proteiner og nok næring. Folk flest sliter ikke akkurat å få i seg fett eller karbs så det pleier ikke å være ett problem.

Om energien taes fra fettlagre eller via munnen betyr ikke så mye for kroppens funksjoner generelt, men det vel ikke så mange som skal prestere hvor de kun bruker den ene formen som energikilde.

Poenget mitt var ikke at folk kan bli swole på 110% fettkost, men at overvektige kan bli sterkere på underskudd fordi de bærer på så mye ekstra energi,en mulighet slanke individer ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke at folk kan bli swole på 110% fettkost, men at overvektige kan bli sterkere på underskudd fordi de bærer på så mye ekstra energi,en mulighet slanke individer ikke har.

Ja om man setter de opp imot hverandre så. En tjukk bruker sine fettlagre, mens en tynn bruker sine. Vel man trenger ikke å være raketforsker for å forstå hvem som vinner her :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men her snakker du om å ligge på vedlikehold. Da vil du, som nevnt tidligere, nyttegjøre deg av recomposition som naturligvis fungerer best for overvektige. Men du, som undervektig, må jo selvfølgelig spise i overskudd for å øke. Det bør i grunn alle som skal øke effektivt i styrke og muskelmasse.

Poenget er at recomp er ineffektivt, mens overskudd av kalorier gjennom kostholdet er mye mer effektivt. Ergo vil det ikke være noe fordel å være tjukk når man benytter seg av den mest effektive metoden for gains: Bulk.

De fleste overvektige har insulinresistens, som faktisk setter ned muskelens opptak av næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...