Gå til innhold

Tynn for å være PT


Nikamari

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Espen Tønnessen er helt konge foreleser, men han ser ikke ut som den super fit døden med six pack (gawd håper ikke han er på fitnessbloggen!!!) :p

Han var en av våre forelesere under idrettsernæring og mannen er en karismatisk geni! Morsom personlighet. :) Det var blant annet han som også delvis introduserte meg til det treningsoppleget som er mitt nåværende.

Første forelesning vi hadde han så tok det han noen sekunder å observere at en i vår klasse hadde halv cm mindre lengde på den ene foten enn den andre. Det tok han noen ytterlige sekunder å se at jeg var stiv som en stokk og ville ha meg opp foran klassen for å vise hvordan man ikke tar knebøy. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger med to bilder for å understreke av utseende gjelder:

Martin_Norum.jpg

Ser ikke så stor ut, men er ganske sterk. En av landets dyktigeste PTer, hadde han solgt på Elixia? JA! Klarer han å overbevise litt over gjennomsnittet sterkinger? nei. Bare se her:

William Skårer

Kanskje Martin "DYEL" Norum skal vurdere å løfte litt vekter selv før han gir råd til andre? Er vanskelig å ta han seriøst når han ser sånn ut. Jeg har hørt om utrykket "chicken legs", men Martin introduserer utrykket "chicken arms". Blir som å få råd om hvordan man skal bli rik av en uteligger.

Svar · Liker · 2 · Følg innlegget · Redigert · 31. mars kl. 18:57

  • 225713_10150570170575511_7600109_a.jpg


    Jon André Fossum · Toppkommentator · Høgskolen i Nord-Trøndelag
    Langt i fra, det er mange som vet hva de snakker om selv om de ikke ser ut som Arnie. Og denne karen er sterk, selv om han ikke ser ut som en bodybuilder.
    Svar · Liker · 9 · 31. mars kl. 19:35


  • 275494_880875467_1948342414_q.jpg


    Tommy Hauge · Naprapathögskolan
    Du trenger ikke å ha vært en hest for å bli en god jockey!!
    Svar · Liker · 5 · 31. mars kl. 22:47


  • 187592_724270653_565837314_q.jpg


    Hênrik Padilla Larsen Toften · Toppkommentator · Elverum, Norway
    William Skårer. For en latterlig kommentar, og for en tragisk fyr du e.
    Svar · Liker · 2 · 1. april kl. 03:11


  • 1622230_10151968522012825_1635686262_s.jpg


    Martin Norum · Følger · Toppkommentator · Daglig leder hos Norum Cancer Association · 186 abonnenter
    Jeg har aldri trent for å være svær. Jeg har trent for å bli sterk ifht min kroppsvekt. Jeg løfter:

    235 i markløft
    170 i knebøy
    135 i benkpress
    80 i militærpress
    tar 12 sammenhengende muscleups
    tar 1 chinup med 60 kg ekstra.

    Synd det ikke holder for deg og at jeg må ha store armer for at du skal se på hva jeg skriver, men too bad:)

Dette er i fra en artikkel som handler om å øke i styrke og muskelmasse, så må man prioritere rekkefølgen på øvelsene.

Norum kan utentvil faget sitt, er sterk, men han klarer tydligvis ikke overbevise alle på grunn av utseendet.

Hadde en litt for tjukk PT klart å overbevise en potensiell kunde at h*n kan hjelpe henne med slanking? Heller tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamadeus, visste du ikke at dersom du har tittelen PT, så kan du redde verden? :huh:

Jeg leste på facebook for noen uker siden at det var verdens viktigste yrke, så noe annet skulle tatt seg ut.

Når det er sagt så virker det jo som om veldig mange tar PT-utdannelsen sin som en slags kroppslig dannelsesreise, og noe kjekt de gjør i et par år, og ikke som en permanent karriereløsning. Det virker som en del av de som dro på FHS tidligere blir PTer i stedet nå :p Da er det jo ingenting som står i veien for at både utdannelsen og tiden etterpå kan være helt ok. Men utseendet _vil_ ha noe å si for mange når de vurderer hvilken PT de skal bruke noe som også er greit illustrert i denne tråden her. Det blir ikke borte av at man antar seg bort fra det.

Som PT må man ikke bare ha kunnskapen på plass, men rett og slett klare å selge seg selv. Overbevise kundene at de ikke klarer å oppnå målene sine uten hjelp av deg som PT.

Og dette har skapt utrolig mange ubehjelpelige mennesker på treningssentre og på internett som tror de ikke klarer noe som helst uten hjelp og derfor er det ingen vits å prøve.... Synes det er dårlig gjort å plante sånne direkte feilaktige ideer i hodene til folk.

Det jeg kan tilby som PT er egen erfaring med anstrengt forhold til mat, trening som terapi og muskelbygging. Det er ikke garantert at jeg vil en dag få kunder som er i den situasjonen jeg er i, men den dagen det kommer en slik kunde, er jeg all in med hele hjertet.

...Og med din egen erfaring i bunn håper jeg også du har selvinnsikt nok til å skjønne at det kanskje kreves litt mer enn en PT å håndtere slike typer problemstillinger. No offence altså, men det der ble jeg skremt av å lese.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig mener jeg det kommer ann på hva kunden ønsker å oppnå med å oppsøke en PT.

Hvis jeg ønsker å gå ned 10kg så oppsøker jeg en fit PT..

Ønsker jeg å legge på meg 10kg muskler tar jeg kontakt med en muskelbunt..

Ønsker jeg å bli verdensmester i styrkeløft tar jeg kontakt med en som er flink f.eks CYC.. selvom han regnes som ganske så overvektig :)

Ønsker jeg derimot en PT som kan alt av teori spør jeg bare etter den PT'n med høyest utdanning etc..

Handler om å treffe kunden. Inspirere kunden, å kunne si: "Se her hva jeg har fått til, nå kan jeg vise deg hvordan du kan klare det".

Men jeg tør påstå at 90% av alle som oppsøker PT er interessert i å "stramme opp" og gå ned 5-15kg og derfor er det viktig at PT'n er fit mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på facebook for noen uker siden at det var verdens viktigste yrke, så noe annet skulle tatt seg ut.

Når det er sagt så virker det jo som om veldig mange tar PT-utdannelsen sin som en slags kroppslig dannelsesreise, og noe kjekt de gjør i et par år, og ikke som en permanent karriereløsning. Da er det jo ingenting som står i veien for at både utdannelsen og tiden etterpå kan være helt ok. Men utseendet _vil_ ha noe å si for mange, noe som også er greit illustrert i denne tråden her. Det blir ikke borte av at man antar seg bort fra det.

Og dette har skapt utrolig mange ubehjelpelige mennesker på treningssentre og på internett som tror de ikke klarer noe som helst uten hjelp og derfor er det ingen vits å prøve.... :p Synes det er dårlig gjort.

...Og med din egen erfaring i bunn håper jeg også du har selvinnsikt nok til å skjønne at det kanskje kreves litt mer enn en PT å håndtere slike typer problemstillinger. No offence altså, men det der ble jeg skremt av å lese.,

Noen ganger glimter disse "OSK-vennene" til altså.

images?q=tbn:ANd9GcQD0_CXKZHW5FXq8oKJKt9YFpkJYha7XmHe8xVjkVKLLbGVz3Ob

For meg virker kurset som Dietmar og Samnøy holdt på topiddretssenteret (Trenerkurs tror jeg de kalte det, ikke like catchy som PT, men...) som en bedre "coach" sertifisering enn denne såkalte PT tittelen du kan drikke deg til på Bali.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Men da er vi tilbake igjen til den fantasien en del PTspirer har om at det de kommer til å trene er toppidrettsutøvere i ulike idretter - når realiteten er at størsteparten av tiden brukes til å hjelpe relativt lite trente mennesker over i en litt bedre form. Har du en nisje vil det være mindre viktig selvsagt, men som nyutdannet PT kommer man ikke til å trene nisjeutøvere, man kommer til å trene massene. Og de har preferanser av typen du illustrerte med 10 kg opp - 10 kg ned.

Toppidrettsutøverne vil stort seg holde seg til nettopp det. Idretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo akkurat det som var poenget mitt Pinglo :) 90% av alle de som oppsøker en PT vil bare gå ned 5-15 kg.. og derfor mener jeg PT'n bør være fit. (for å nå massene)

Hadde disse 90%ene bestått av mennekser som ville legge på seg 5-15kg muskler............

Også går det ann å ha et mål om å f.eks bli sterk i styrkeløft uten å være toppidrettsutøver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også går det ann å ha et mål om å f.eks bli sterk i styrkeløft uten å være toppidrettsutøver

Artig påstand å spinne litt videre på.

:)

Om du ER sterk i styrkeløft, så er du mest sannsynlig toppidrettsutøver...

Om du VIL BLI sterk i styrkeløft, så bør du mest sannsynlig forholde deg som en toppidrettsutøver for å kunne lykkes... Neida - du kan ikke - og bør ikke - forandre på alt i livet med engang og legge om til "The Petter Northug Lifestyle" men alt for mange tror at med litt innsats så kan de bli litt sterkere, få litt mer markerte muskler og komme i litt bedre form. Enhver ønsket og villet endring krever mer enn litt innsats.

Skal du bli sterk i styrkeløft må du trene hardt, progressivt og målrettet - over tid. Og du må ha et gjennomtenkt forhold til kosthold og hvile som også er avpasset aktivitetsnivået i hverdagslivet forøvrig. Det gjør deg ikke til toppidrettsutøver - men det gjør deg til en dedikert utøver.

Og det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste på facebook for noen uker siden at det var verdens viktigste yrke, så noe annet skulle tatt seg ut.

Når det er sagt så virker det jo som om veldig mange tar PT-utdannelsen sin som en slags kroppslig dannelsesreise, og noe kjekt de gjør i et par år, og ikke som en permanent karriereløsning. Det virker som en del av de som dro på FHS tidligere blir PTer i stedet nå :p Da er det jo ingenting som står i veien for at både utdannelsen og tiden etterpå kan være helt ok. Men utseendet _vil_ ha noe å si for mange når de vurderer hvilken PT de skal bruke noe som også er greit illustrert i denne tråden her. Det blir ikke borte av at man antar seg bort fra det.

Og dette har skapt utrolig mange ubehjelpelige mennesker på treningssentre og på internett som tror de ikke klarer noe som helst uten hjelp og derfor er det ingen vits å prøve.... Synes det er dårlig gjort å plante sånne direkte feilaktige ideer i hodene til folk.

...Og med din egen erfaring i bunn håper jeg også du har selvinnsikt nok til å skjønne at det kanskje kreves litt mer enn en PT å håndtere slike typer problemstillinger. No offence altså, men det der ble jeg skremt av å lese.,

Jeg kommer ikke til å plante ideen om at man ikke klarer å trene på egen hånd til alle mine kunder! Men slik er jo ideen bak salg, overbevise kunden at den trenger dine tjenester.

Og ja, jeg har såpass selvinnsikt at trening ikke er den eneste veien til å bli frisk av en spiseforstyrrelse. Den kan bidra til å bli frisk, ved å lære at man faktisk må spise for at kroppen skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette handler jo om prinsipper - om du liker å se ut som du gjør betyr jo ikke at du ikke kan hjelpe dem komme i formen de vil ha. Noe annet hadde vært om du hadde prøvd å komme i fitform og ikke klarte metodene dine selv. Vet om flere venninner som stiller seg kritiske til f.eks gruppetrenere (spinning etc) som er litt store eller litt små - men det handler jo om å skulle få andre i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et eksempel til mtp. kropp og salg osv. For de av dere som ikke har sett meg IRL...jeg ser ikke ut som en typisk person som løper. Veier 104 kg med fettprosent på rundt 20. Men allikevel har jeg kunder som driver med triathlon, Birken og andre ultradistanser, hvorfor vet jeg faktisk ikke. Men jeg TROR det kan ha med at jeg har mer enn nok kunnskap til å hjelpe de med å nå sine mål. Har hjulpet de med alt fra løpsteknikk til blokkperiodisering av løp og styrketrening for å utvikle og påvirke sentrale faktorer til rett tid av sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et eksempel til mtp. kropp og salg osv. For de av dere som ikke har sett meg IRL...jeg ser ikke ut som en typisk person som løper. Veier 104 kg med fettprosent på rundt 20. Men allikevel har jeg kunder som driver med triathlon, Birken og andre ultradistanser, hvorfor vet jeg faktisk ikke. Men jeg TROR det kan ha med at jeg har mer enn nok kunnskap til å hjelpe de med å nå sine mål. Har hjulpet de med alt fra løpsteknikk til blokkperiodisering av løp og styrketrening for å utvikle og påvirke sentrale faktorer til rett tid av sesongen.

Som jeg nevnte ovenfor, du har to valg som PT: Feit og smart, eller #fit og dum.

Sånn ordentlig polarisering er jeg god på sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...