Gå til innhold

Hva studerer du?


Marna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har en bachelor i økonomi og administrasjon med spesialisering innen samfunnsøkonomi, og er på siste semesteret av en siviløkonom-master med tillegg av systemutvikling, prosjektledelse og produktutvikling/innovasjon. Bacheloren er mye cookie-cutter økonomifag innen regnskap, finansiering og investering, men også mye markedsførings- og organisasjonsfag, og selvfølgelig samfunnsøkonomi i form av grunnleggende mikro- og makroøkonomi.

De fleste økonomi-bachelorgrader er vel rimelig generelle (og som følge av det kan du gå ut i veldig mange forskjellige typer stillinger), men kan anbefale en spesialisering innen samfunnsøkonomi hvis man vil ha en grunnleggende forståelse for ting som rente, inflasjon, arbeidsledighet og mange av de andre faktorene som utgjør verdensøkonomien, og/eller hvis man er interessert i samspillet mellom individuell forbrukeratferd, skatter, avgifter og annen offentlig inngripen i markeder. Jeg er sinnsykt glad for at jeg spesialiserte meg innen samfunnsøkonomi, for det har gjort meg bedre i stand til å forstå hvor komplisert økonomisk politikk (og politikk generelt) er, og jeg slipper (stort sett) å være den som driter seg aller mest ut i kommentarfeltet når fæle onkel stat har satt opp avgiftene IGJEN og dette er fullstendig hårreisende og min løsning på dette problemet er mye bedre og Jens må gå. Selvfølgelig finnes det også en god del stillinger hvor fagkunnskap om samfunnsøkonomi er nødvendig eller svært nyttig.

Når det gjelder mastergraden så er det en veldig uvanlig spesialisering, men jeg har vært bevisst hva jeg ville med den hele veien. Jeg tror det nesten alltid er nyttig å ha en viss innsikt i problemstillinger av en mer teknisk natur – selv bare på et overordnet nivå – når man skal ut i jobb som økonom, selvfølgelig litt avhengig av hvor man har tenkt å jobbe. Jeg er uansett glad jeg bestemte meg for å ta master og vil oppfordre andre som tar bachelor i øk. adm. til å gjøre det samme hvis man ikke føler seg helt ferdigstudert!

For øyeblikket skriver jeg masteroppgave om verdikjeden og logistikken til et produkt hos en stor leverandør til olje- og gassindustrien, og til høsten begynner jeg å jobbe hos et internasjonalt konsulentselskap som Business Intelligence-konsulent. Så det er håp for alle! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykologstudent i Oslo. Har tre lange år igjen før jeg er ferdig, men jeg koser meg underveis, fordi psykologi er det mest spennende faget av dem alle, som prøver å finne svar på de dype spørsmålene alle har stilt seg fra tid til annen. Jeg kan nesten ikke fatte at noen ikke vil studere psykologi ;).

Profesjonsutdannelsen i Oslo er en delt forsker-kliniker utdanning, slik at det er mulig å jobbe innen begge felt. De første tre årene jeg har tilbakelagt nå har i all hovedsak omhandlet normalpsykologi og forskningsmetode, mens jeg nå endelig beveger meg over i mer klinisk rettet psykologi. Gleder meg, med sommerfugler og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bachelor i økonomi og administrasjon med spesialisering innen samfunnsøkonomi, og er på siste semesteret av en siviløkonom-master med tillegg av systemutvikling, prosjektledelse og produktutvikling/innovasjon. Bacheloren er mye cookie-cutter økonomifag innen regnskap, finansiering og investering, men også mye markedsførings- og organisasjonsfag, og selvfølgelig samfunnsøkonomi i form av mikro- og makroøkonomi.

De fleste økonomi-bachelorgrader er vel rimelig generelle (og som følge av det kan du gå ut i veldig mange forskjellige typer stillinger), men kan anbefale en spesialisering innen samfunnsøkonomi hvis man vil ha en grunnleggende forståelse for ting som rente, inflasjon, arbeidsledighet og mange av de andre faktorene som utgjør verdensøkonomien, og/eller hvis man er interessert i samspillet mellom individuell forbrukeratferd, skatter, avgifter og annen offentlig inngripen i markeder. Jeg er sinnsykt glad for at jeg spesialiserte meg innen samfunnsøkonomi, for det har gjort meg bedre i stand til å forstå hvor komplisert økonomisk politikk (og politikk generelt) er, og jeg slipper (stort sett) å være den som driter seg aller mest ut i kommentarfeltet når fæle onkel stat har satt opp avgiftene IGJEN og dette er fullstendig hårreisende og min løsning på dette problemet er mye bedre og Jens må gå. Selvfølgelig finnes det også en god del stillinger hvor fagkunnskap om samfunnsøkonomi er nødvendig eller svært nyttig.

Når det gjelder mastergraden så er det en veldig uvanlig spesialisering, men jeg har vært bevisst hva jeg ville med den hele veien. Jeg tror det nesten alltid er nyttig å ha en viss innsikt i problemstillinger av en mer teknisk natur – selv bare på et overordnet nivå – når man skal ut i jobb som økonom, selvfølgelig litt avhengig av hvor man har tenkt å jobbe. Jeg er uansett glad jeg bestemte meg for å ta master og vil oppfordre andre som tar bachelor i øk. adm. til å gjøre det samme hvis man ikke føler seg helt ferdigstudert!

For øyeblikket skriver jeg masteroppgave om verdikjeden og logistikken til et produkt hos en stor leverandør til olje- og gassindustrien, og til høsten begynner jeg å jobbe hos et internasjonalt konsulentselskap som Business Intelligence-konsulent. Så det er håp for alle! (y)

Signerer den! Spesialiserer meg selv i samfunnsøkonomi! Anvendt mikro og makro. Veldig interessante fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer Bachelor i Idrett ved Høyskolen i Bergen. Studiet involverer en del praksis i skole og læring av diverse aktiviteter som ballspill, dans, styrke, utholdenhet, turn osv. Av fag har vi mye pedagogikk, fysiologi, treningslære, anatomi og bevegelseslære. En del av utdannelsen er skiturer og treningstur til spania. Siste året kan man velge mellom PT-kurs og spesialisering i friluftsliv.

Er det mulig å ta enkeltfag fra graden din hos hib? Jeg skal begynne å jobbe der i mars, men kjenner jeg fikk mer lyst til å studere når jeg leser at de har idrettsfag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var riktig nok ferdig å studere våren 2013, men håper det er ok at jeg svarer, siden TS spurte etter pedagogikkstudier:)

Jeg studerte allmennlærer, for så å ta mastergrad i spes.ped. (dvs lektor). Utrolig spennende og anbefaler det virkelig. Årene på spes.ped. var både gøye, interessante, og ikke minst nyttige. Vet ikke hva du ønsker å jobbe med, men for meg som er lærer var faget gull verdt. Det blir bare mer og mer problemer av ulike slag i skolen, og kunnskapen fra spes.ped. hjelper meg ihvertfall litt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg R1, R2 og FY1 som privatist siden jeg ikke hadde realfag på videregående, og jeg ble bare mer og mer fristet mot en ingeniørutdanning innenfor elektronikk etter jeg var i førstegangstjenesten. Så målet blir vel en bachelor på HiOA, deretter 2-årig mastergrad(siving) på NTNU hvis jeg virkelig er motivert etter 3år.

Hva studie går ut på? Matte, matte, matte og matte etter det jeg har forstått, så blir det mange forskjellige jobbmuligheter, men jeg sikter meg inn mot medisinskteknologi eller kommunikasjonssytemer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bachelor administrasjon og ledelse

bachelor organisasjonspsykologi

master organisasjonspsykologi

Nyt tiden, fantastisk sosial og flott tid. Dog veldig deilig å ikke måtte jobbe hver fuckings helg for å ha lommepenger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...