Jump to content

Martbart

Members
  • Content Count

    133
  • Joined

  • Last visited

About Martbart

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei! Leit å høre at du har fått akillesbetennelse, men trøsten er at med rett behandling så blir det bra igjen! Har selv slitt med akillesbetennelse og det har en lei tendens til å vende tilbake.. Så ta signalene på alvor! Løper mye og løping belaster akillessene, samt leggen hardt. For min del ble jeg ikke kvitt de stadig tilbakevendende betennelsene før jeg fikk kartlagt, og tok tak i det som utløste irritasjonen og belastningen. Har du fått utredet dette? Du sier ikke noe om hva du normalt sett trener, men kan komme med noen generelle tips og hva jeg blant annet brukte som alternativ trening under mine perioder med betennelser. En kan faktisk gjøre overraskende mye! Jeg brukte bl.a annet mange timer på sykkelen og i bassenget. Svømming og aqua jogging. Staket også mye på ski/rulleski. All aktivitet som ikke belastet akillessene noe særlig. Hadde også økter på "Bråsterk" og romaskin med en fot. Så slipp kreativiteten løs! Ellers vil nok også styrke på overkroppen gå greit, samt beinøvelser hvor akillesen ikke er involvert. Mulig du må ty litt til noen apparater, men bedre enn ingenting! Så det er absolutt ingen grunn til å ikke trene på 2uker!! Når det gjelder tøyeøvelser, opptrening og forebygging anbefaler jeg deg å ta kontakt med en fysioterapeut eller lignende, som gjerne har mye bedre kunnskap ang. dette enn leger.. Jeg drev med mye eksentrisk trening på leggene og akillesene og kjører slike øvelser daglig den dag i dag, for å forebygge. Noe som har hatt veldig god effekt! Til slutt vil jeg, dersom du løper/går en del, anbefale deg å investere i ordentlig gode sko tilpasset deg. Har du Løplabbet i nærheten anbefaler jeg de på de varmeste. De selger også innleggshælkapper (finnes også på de fleste/store sportsbutikkene). God bedring og god trening!
  2. Du har et poeng;) Men det går nok også, om ikke like mye, på måten spørsmålene blir stilt på; "Hva er en mann?" og "Hva betyr det å være en mann?" er ganske to forskjellige spørsmål, som kan tolkes på og defineres(dersom en absolutt skal definere) på ulike måter;)
  3. Da er jeg og flere andre kvinner jeg kjenner ganske så ålreite menn..:happy: Kjenner derimot også mange andre menn som jeg oppfatter og ser på som "mann", men som definitivt ikke scorer og innehar alle disse egenskapene;) Jeg er veldig enig med deg, det finnes igrunnen ikke noe fasitsvar på hva en mann er. En kan fysisk være en mann uten at man nødvendigvis føler seg som en mann. Jeg ville f.eks kanskje kunne ha sett på en person som en mann, mens personen selv ikke ser på seg selv/føler seg som en mann. Er han da mann? På samme måte som en fysisk kan være en kvinne, men ikke føle seg som en. Hva skal en da ta hensyn til og definere begrepet mann/kvinne etter? Ser vel også dette noen ganger ganske tidlig også, med såkalte "guttejenter" og "jentegutter". Tøffe, røffe og aktive småjenter som liker å leke/gjøre det gutter bruker blir ofte omtalt som en guttejente. Altså oppfører seg/går litt mot normen, og det som blir "forventet" av verden og miljøet rundt en. Vice versa.
  4. Speilegg, tomatbønner og et par skiver bacon, Gjerne servert med en par skiver ristet brød med et lag halvsmeltet smør:love:
  5. Bruker rett og slett mengdetreningskoene mine når jeg er på jobb! Løpesko som jeg bruker i treningen, som er godt dempet og gjerne stive i sålen. Bruker føttene mine så mye, så MÅ ta godt vare på dem (og kroppen ellers) dersom den skal fungere i idretten og treningen min. En hel dag på jobb gående og stående, det belaster kroppen! Veldig viktig med rett type sko da! Spesielt dersom man er utsatt for eller har pådratt seg litt plager;) Anbefaler deg, som flere over her, å dra til en ortoped eller en sportsbutikk med god peiling på sko, slik at du får sko som er tilpasset deg. Evt. innleggsåler. Legg frem plagene dine og la dem undersøke foten din, så skal de ha kunnskap til å hjelpe deg. Å bytte ut de flate conversene/tøyskoene mot ordentlige joggesko har i hvert fall vært gull verdt for meg! Et ordentlig par sko er selvfølgelig litt dyrere enn bare et stykke tøy, men på langsikt og helsemessig sett, så er det en meget god investering som kan forebygge mye plager!
  6. Martbart

    Rulleski

    Finnes også kombiski! Tykkere dekk enn de rene skøyteskiene, men med "stoppen" bak, slik at det er mulig å gå diagonalgang. Dersom du er nybegynner ville jeg anbefalt deg å kjøpe kombiski. Da kan du variere stilarten på øktene (uten at du behøver å kjøpe to par ski). De er også mer stabile når du skøyter også Det du da må være litt obs på er stavlengden. Optimalt sett kortere staver til klassisk enn til skøyting. Holder å kjøpe rulleskipigger, så kan du bare bytte pigger på de stavene du bruker om vinteren. Trenger ikke å kjøpe "rene" rulleskisko" heller. Kan fint bruke et gammelt par. Men det er smak og behag, samt hvor mye du ønsker å legge i det/investere i. Er klart at dersom du skal trene rulleski aktivt (mer enn 3-4 ganger i uken), så ville jeg nok vurdert å legge litt mer i det;) Ellers i forhold til teknikk, så er det de samme prinsippene som ved langrenn. Utforkjøringene er nok det eneste som ikke er "likt". Ploger du for hardt, går du på tryne.. Anbefaler å ta noen korte testturer og bli kjent med skiene og føle deg litt frem. Gjerne start flatt, før du prøver videre med noen korte/slake bakker. Er heller ikke noe skam i å ta av seg skiene ned de verste utforkjøringene. Det har jeg gjort flere ganger. Heller det enn å slå meg skikkelig i asfalten.. Ellers så er rulleski en fantastisk treningsform, som jeg virkelig anbefaler! Kan trene det meste. Alt i fra langkjøringer, til styrkestak, til intervaller(motbakker, stakeintervaller, korte, lange, etc.), samt at du bygger god overkroppsstyrke:). Og ikke minst så kommer man seg ut i frisk luft. Mestringsfølelsen når du nailer den ekle unnabakken, er det heller ikke noe å si på:cool: Vær dog obs på at det kan være litt hardt til skuldrene/armene i starten, da det er atskillig tøffere å stake på asfalten, enn det er i snøen. Råder deg til også til å forhøre deg litt i sportsbutikken om hvilket utstyr de anbefaler og mener du bør ha. Lykke til! Kjøper du og starter du å bruke/får dreisen på rulleski, så kan jeg love deg at du ikke kommer til å angre;)
  7. Hei! Er igrunnen veldig individuelt hva som passer for hver enkelt å spise rett før trening/konkurranser. Noen må spise 4timer før, andre kanskje bare 1,5time før. Noen fungerer best på havregrøt, mens andre på brødskiver. Derfor er det beste du kan gjøre og prøve deg litt frem selv! Noen opplever også at de er mer sensitive før konkurranser(nerver, etc.), som gjør at de da må være veldig obs på hva de spiser. Mange sliter også med å få i seg mat på konkurransedagen, så da er det viktig å spise noe en liker og som en faktisk får i seg. Høres ut jo ut som du har en kjempefin rutine med næringsinntak før konkurranser! Anbefales et hovedmåltid 2-3timer før og evt. litt ekstra opptil en time før, og da særlig karbohydrater(banan, litt yoghurt+korn, etc.). Spesielt om det er løping og utholdenhetstrening! Selv vet jeg at jeg fungerer godt med et siste hovedmåltid ca.2,5timer før. Da gjerne havregrøt, kornblanding eller brødskiver med lettfordøyelig pålegg. Så evt. en banan en time før. Middagsmat og sterk mat, er ikke magen min veldig glad i før løpeøkter og konkurranser. Men dette er som sagt individuelt så; Prøv deg frem! Finner fort ut hva om funker bra/best og ikke! Veldig viktig hva man spiser gjennom dagen også! Det som fyller opp lagrene! Nytter ikke å være en mester i før/etter trening mat dersom en slurver med resten av måltidene! 2. Etter trening du tenker, regner jeg med? Hvor viktig det er med inntak rett etter trening (innen 30min), avhenger av hvor fort du bør restituere deg. Hvor mye du trener, og hva som kreves av kroppen. Dersom du trener flere økter om dagen er det viktig å spise noe rett etter trening, slik at kroppen får begynt å bygge seg opp med en gang! Merker selv at andreøkta ofte blir dårlig dersom jeg har slurvet litt med restitusjonsmåltidet.. I tillegg spiller jo det du trener litt inn. Mellomsprint krever jo mye av kroppen. Regner med du trener en del anaerobt? Mye langsprint? Kortintervaller og styrke? Drilløkter? Sier seg jo selv at ei langsprint økt krever litt mer enn ei drilløkt, men dersom du ønsker å restituere deg best mulig til kveldsøkta, eller økten neste dag så vil jeg anbefale deg å spise noe rett etter trening før du går i dusjen, og senere inntar et hovedmåltid. Dersom en skal bli god i idrett og det som ofte skiller de som blir best, fra de som aldri når helt opp, er nettopp slike "småting". Viktige detaljer som har større betydning enn man kanskje tror;) Er man mosjonist og trener 3-4 ganger i uken, vil det ikke på samme måte være nødvendig å hive innpå noe rett etter øktene, da man da har lengre tid på å restituere seg.
  8. Hei! Fint at du er aktiv og opptatt av å spise nok slik at du har overskudd til kondisjonstreningen! Og selv om du kanskje ikke ser det selv, så ser du veldig bra ut! Du er 18 år, 50kg fordelt over 160cm, du driver aktivt med fotball og langrenn, og du ønsker å gå ned i fettprosent.. Ser du hva jeg vil frem til her? Det er flott at du er fornøyd og ser at overkroppen din ser bra ut, men jeg vil sterkt råde deg til å kanskje flytte fokus litt. Hva er det du egentlig ønsker og har mest lyst til? Å ha energi til å drive med idretten og forbedre deg der, eller å tyne kroppen din ned mot det i dine øyne den perfekte kroppen? For mange vil nok si at den har du allerede! Den vekten du har nå er allerede ganske lav mtp. høyden din og den treningsmengden du har.. Om du mister mye fett nå, så vil nok det kunne gå utover kroppens funksjoner (hormoner,mens, stoffskifte, etc.) og evnen din til å prestere på trening og i idretten vil bli svekket.. Er det det du egentlig ønsker? Dersom du vil ha en bedre rumpe og lår, vil jeg heller anbefale deg å fokusere på å trene den/dem opp. Det vil stramme opp! Styrketrening og for din del også spensttrening, da det nok vil komme godt med både i skisporet og på fotballbanen! Så vil jeg også råde deg til å prøve å "åpne" øynene dine litt. Du ser skikkelig bra ut, men hva er det egentlig som er viktig her i livet? En plettfri kropp, eller en kropp som er ment for livet? En kropp som er med deg på det du ønsker å gjøre av aktiviteter, som ikke gir deg plager og som lar deg leve livet? Stå på videre og nyt sommeren! Forhåpentligvis med mange rulleski-/fjellturer og timer på fotballbanen! Bikinikroppen har du definitivt!
  9. Mye bra tips over her, fra folk som kan en del mer om styrketrening og bygging av muskelmasse/minske fettprosent enn hva jeg gjør, så ta til deg og bruk de tipsene! Forsto jeg deg rett, så er målet ditt (evt. problemet) hvordan du skal kunne forbedre deg, bli sterkere og få en bedre kropp, uten at "vrakhaugen" din kollapser av ulike skader? All forbedring krever jo at man stadig må utfordre kroppen gjennom annen eller mer utfordrende belastning. Styrkemessig hvordan det bør gjøres har de andre over her som sagt mye mer peiling på en meg, men dersom du også ønsker å forbedre den utholdende biten/kondisjonsmessig, så kan jeg kanskje komme med noen tips. En ting er ihvertfall sikkert, om man virkelig bestemmer seg og går inn for det, så er det lett å komme seg ut av komfortsonen gjennom utholdenhetstrening! Om du er ute etter å pushe grenser så er det supert å gjøre det gjennom styrketrening, men enda bedre om du gjør det på begge områdene. Ihvertfall om du ikke er en "kardiohest" som du sier. Da får du testet og pushet det mentale litt også Dersom du sliter veldig med ryggprolapser og slarkete knær, så bør du nok ikke satse på å bli en maratonløper nei, da løping er fryktelig belastende både muskulært og på skjelett, samtidig som det er veldig monotont.. Isåfall må det bygges opp gradvis! I din nåværende situasjon ville jeg nok heller anbefale deg å prøve svømming eller f.eks sykling(litt obs. på knærne ved sykling). Svømming kan faktisk være ganske morsomt og det trenger heller ikke være laaange økter frem og tilbake i bassenget.. Intervaller funker faktisk kanonbra! Bakkeintervall på sykkel? Ellers vil jeg tro gåturer kanskje vil gå bra? Om du ikke er av den typen som liker lange "kjedelige" økter, så kan du jo f.eks kjøre bakkeintervall ved gange? Evt. ha ekstra belastning. Gående utfall i motbakke, gå baklengs, gå i myr/marka. Bare fantasien som setter grenser! Sirkeltrening med øvelser du vet kroppen tåler? Med mange repetisjoner og kort pause, slik at du virkelig får opp pulsen og kommer deg ut av komfortsonen? Kajakkpadling? Romaskin dersom ryggen og skuldrene dine tillater det? Rulleski? Morsomt og kanontrening i samme slengen! Alt dette utgår jo, om du kun kan trene på treningssenteret. Men kanskje er det å komme seg ut av det senteret også en fin måte å pushe grenser på? Kanskje vil det gagne kroppen din godt med litt annen trening og andre bevegelsesformer, samt belastning, enn bare styrketreningen? Bare fantasien som setter grenser(og viljen til å prøve/se muligheter), og det er alltid noe som kan gjøres. Grenser er til for å pushes og du klarer det du vil! Du må bare bestemme deg og ikke gi deg! Start gradvis, kom igang, så skal du se at det blir lettere og lettere for hver gang! Finn noe du trives med å trene, men ikke vær redd for å gjøre ting du kanskje ikke er så fan av, eller føler du må litt ut av komfortsonen for å gjøre. Det gjør deg bare sterkere!
  10. Litt ala det å kaste de svette treningsokkene i do, istedet for i skittentøykurven ved siden av.. Skjedd opptil flere ganger:facepalm: Bortevekk og utslitt sa du?
  11. Haha, morsomt spørsmål og noe å fundere på. Holder en knapp på David Rudisha! 800meter løper. Raskere enn de aller fleste, og holder en lang nok distanse til å løpe fra offeret;) Rask og relativt utholdende. Best of both worlds!:cool:Evt. så får han et så stort forsprang, at offeret/forfølgerne ikke ser hvor han tok veien. Innehar verdensrekorden på 800 meter, på intet mindre enn tiden; 1.40,91. For å gi et enda tydeligere bilde av hvor fort det faktisk er, så tilsvarer det 13,3 60metere rett etter hverandre, på ca.7,5sekunder. Skulle likt å se den som tok igjen han!
  12. Jeg synes også boken var skikkelig bra! Gjorde som flere her over har nevnt; leste den skikkelig(to ganger) og tok notater den andre gangen. Veldig enig i det EmilieM her over skriver! Oppsummer det igrunnen veldig bra!:)Driver selv seriøst med idrett og har virkelig hatt nytte av boken. En ting er å vite om mental trening, og "tro" at en driver med det, men noe annet er å være bevisst det. Alle valgene jeg tar igjennom dagen, har betydning for min utvikling som idrettsutøver. Boka hjalp meg til å bli bedre kjent med tankene mine, kjenne igjen tankemønsteret, og vite/reflektere over hvordan jeg snakker til meg selv. Har som sagt hatt masse bruk for det i idrettssammenheng, men også i forhold til skole og livet ellers. Så tidligere på meg selv som ganske sterk psykisk og mentalt, da jeg har jobbet meg gjennom alvorlig spiseforstyrrelse og angst, samt drevet med idrett. Hadde fra før altså mye kunnskap om hvordan "hjernen" fungerer. Om drevet med mye terapi og mental jobbing. Føler likevel jeg har hatt god bruk og nytte av boken!! Om jeg ikke var mental sterk fra før, så er jeg ihvertfall enda sterkere nå! Så jeg vil anbefale boken på det varmeste. Men som flere har poengtert tidligere; hvilken nytte en kommer til å ha av boken kommer helt an på innstillingen! Kan du "alt" fra før og ikke er innstilt på å kankje lære noe nytt, så vil du heller ikke gjøre det. Jeg vil iallefall anbefale å gi den en sjanse!
  13. Tran og jern! Ellers får jeg i meg det jeg trenger av næringsstoffer gjennom kostholdet;)
  14. Veldig enig i det du skriver Astrid Kristine! Gode poeng og vesentlig det som har kommet frem i tråden! Hverdagsaktiviteten har blitt betydelig redusert, og de aller fleste av oss higer etter det mest komfortable hele veien (som det jo poengteres at ligger i vår natur..) Samtidig vil jeg sette et lite spørsmålstegn og rette et litt kritisk øye mot hva man faktisk karakteriserer som trening. Ser det er særlig trening i treningsstudio som trekkes frem i artikkelen, noe som nok også er det mest vanlige blant ungdommene i dag. Har ett inntrykk av at styrketrening, fitness og generellt det å trene på treningsstudio har blitt veldig populært og nærmest en trend.. Er selv 19år, og har ikke tall på hvor mange av vennene mine (tidligere idrettsutøvere, aktive fotball-/håndballspillere, skiløpere, etc.) som har sluttet med idretten og gått inn i "treningsstudioenes verden". Ikke at det nødvendigvis er dårlig, men jeg tror det er ganske stor forskjell på hvor mye innsats og hvor mye bedre form man blir av det. For hva er god form, og i hvor god form blir man av å løfte litt vekter en liten time hver dag? Ville det ikke gitt bedre treningseffekt å være på fotball/håndball/ski/friidrettstrening i halvannen time? Hvor man bruker hele kroppen, og får utfordringer både styrkemessig og kondisjonsmessig? Og heller supplere med litt løfting i studio? Tror mange ville hatt en enorm forbedring om de tok i bruk naturen litt mer i treningen, og ikke bare fokuserte på å se bra ut i et studio, med speil all around.. Har medlemsskap på et treningsstudio, og bruker det aktivt i mine ukentlige 11-16 treningsstimer, som idrettsutøver(såklart ikke det som er "normalen" blant unge i dag - men bare for å poengtere). Men det meste av treningen min foregår løpende ute, klubbtrening i friidrettshall, skiturer ute, fjellturer, basseng - og som sagt styrke i studio, samt en del tredemølle og ved behov ellipse og spinningsykkel.. Mulig noen føler seg trampet på tærne her, men hvor stor effekt "formmessig" får man egentlig av studiotreningen? Kommer jo helt klart an på hva som trenes og hvor mye innsats hver enkelt velger å gi, men poenget mitt er at studiotrenden kanskje har tatt litt "av". Ingen tvil om at man kan oppnå gode resultater utseendemessig og styrkemessig (også utholdenhet og man velger å trene det), men kanskje er det også her problemet ligger? Kankje bør vi flytte fokus litt? Er fokuset blitt litt for stort på utseende? Kommer jo helt klart som et resultat av hvordan verden ser ut/er i dag, men ville vi ikke vært i bedre form om flere hadde oppdaget idrettsgleden eller gleden av å være ute i naturen/bruke kroppen? Ville vi ikke automatisk vær litt mer aktive da? Ble veldig rotete dette her, men er et tema som fenger;) Ikke meningen å rakke ned på "studiotrenerne" - da mange faktisk virkelig yter en innsats og faktisk trener ordentlig. Men kanskje gjelder dette for noen..? Men som i mange andre problem er det nok også i dette tilfellet flere årsaker. Hverdagsaktiviteten og den utviklingen samfunnet vårt har hatt(fremkomstmidler, media, soiale medier, kommunikasjonsmidler etc.) er nok en av de største "synderne" - men jeg tror nok også det er masse en kan gjøre selv om man klarer å være ærlig med seg selv. Hvor bra trener jeg egentlig? Og så må man ikke glemme de som er med å trekker snittet opp! Mange ungdommer er faktisk i veldig bra form, og er helt på grensen av hvor mye aktivitet som faktisk er bra. Det stakkerslige ved dette, er nok kanskje at det også er disse ungdommene slike artikler treffer.. For mye aktivitet er heller ikke bra. En skal kunne slappe av og sitte i sofaen noen timer noen kvelder. Balansegangen dere!
  15. Synes det er en litt latterlig og lite reflektert liste! Er jo helt tydelig at de idrettene som står størst i Norge er de idrettene som vinner frem på denne listen. Er jo snakk om "Norges største idrettsutøver", men man bør jo kunne se det i et lite større perspektiv og på hvor store/utbredt idrettene er i verden.. For å sette det litt på spissen; er man topp 5 i langrenn i Norge, så er man jo nærmest garantert topp 10 i verden.. Ser man på friidrett, svømming o.l, som er svære verdensidretter, så blir bildet derimot noe helt annet.. Selvfølgelig ikke utøvernes feil, og all creds til vintersportsutøverne som legger ned all den knallharde jobbingen! Men synes det er litt synd, at så mange idretter og sterke prestasjoner får så lite oppmerksomhet og på et vis blir litt glemt.. Hva med Karoline Bjerkeli Grøvdal og Sindre Buraas - begge nr. 13 på 5000m i VM! Løping som alle i hele verden driver med!! Og de er ikke med på listen en gang! Tror ikke folk er helt klar over hvor stor prestasjon det er! Og Magnus Carlsen på første plass, når det engang ikke er definert/bestemt om sjakk er en idrett eller ikke (ikke tenkt å ta den diskusjonen her, men betviler ikke at det ligger maaassevis av arbeid bak prestasjonene hans!!) Å lage en slik liste blir nesten litt for dumt synes jeg. Å måle idrettene opp i mot hverandre er jo så og si umulig, og noe journalistene helt klart ikke har evnet. Men bare så det er sagt; all ære til utøverne, prestasjonene deres og all jobbingen de har lagt ned, uansett idrett!
×
×
  • Create New...