Gå til innhold

Hva studerer du?


Marna

Anbefalte innlegg

Har en bachelor i økonomi og administrasjon med spesialisering innen samfunnsøkonomi, og er på siste semesteret av en siviløkonom-master med tillegg av systemutvikling, prosjektledelse og produktutvikling/innovasjon. Bacheloren er mye cookie-cutter økonomifag innen regnskap, finansiering og investering, men også mye markedsførings- og organisasjonsfag, og selvfølgelig samfunnsøkonomi i form av grunnleggende mikro- og makroøkonomi.

De fleste økonomi-bachelorgrader er vel rimelig generelle (og som følge av det kan du gå ut i veldig mange forskjellige typer stillinger), men kan anbefale en spesialisering innen samfunnsøkonomi hvis man vil ha en grunnleggende forståelse for ting som rente, inflasjon, arbeidsledighet og mange av de andre faktorene som utgjør verdensøkonomien, og/eller hvis man er interessert i samspillet mellom individuell forbrukeratferd, skatter, avgifter og annen offentlig inngripen i markeder. Jeg er sinnsykt glad for at jeg spesialiserte meg innen samfunnsøkonomi, for det har gjort meg bedre i stand til å forstå hvor komplisert økonomisk politikk (og politikk generelt) er, og jeg slipper (stort sett) å være den som driter seg aller mest ut i kommentarfeltet når fæle onkel stat har satt opp avgiftene IGJEN og dette er fullstendig hårreisende og min løsning på dette problemet er mye bedre og Jens må gå. Selvfølgelig finnes det også en god del stillinger hvor fagkunnskap om samfunnsøkonomi er nødvendig eller svært nyttig.

Når det gjelder mastergraden så er det en veldig uvanlig spesialisering, men jeg har vært bevisst hva jeg ville med den hele veien. Jeg tror det nesten alltid er nyttig å ha en viss innsikt i problemstillinger av en mer teknisk natur – selv bare på et overordnet nivå – når man skal ut i jobb som økonom, selvfølgelig litt avhengig av hvor man har tenkt å jobbe. Jeg er uansett glad jeg bestemte meg for å ta master og vil oppfordre andre som tar bachelor i øk. adm. til å gjøre det samme hvis man ikke føler seg helt ferdigstudert!

For øyeblikket skriver jeg masteroppgave om verdikjeden og logistikken til et produkt hos en stor leverandør til olje- og gassindustrien, og til høsten begynner jeg å jobbe hos et internasjonalt konsulentselskap som Business Intelligence-konsulent. Så det er håp for alle! (y)

Spennende!

Selv så vet jeg ikke helt hvor jeg skal ta veien når jeg ferdig med bachelor i samføk.

Vet ikke om jeg eier gode nok matematisk evner til å ta den dype og rene økonomutdanningen. Eller om

interessen er der.

Hva slags emner man velger på veien er så avgjørende og jeg veldig for spesialisering. Det er så sinnsykt mange økonomi og administrasjonsutdanninger i Norge at man utdanner for mange. Det gjør markedet trangt og man burde ha det litt spesielle når det gjelder fagkombinasjon for å skille seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Spennende!

Selv så vet jeg ikke helt hvor jeg skal ta veien når jeg ferdig med bachelor i samføk.

Vet ikke om jeg eier gode nok matematisk evner til å ta den dype og rene økonomutdanningen. Eller om

interessen er der.

Hva slags emner man velger på veien er så avgjørende og jeg veldig for spesialisering. Det er så sinnsykt mange økonomi og administrasjonsutdanninger i Norge at man utdanner for mange. Det gjør markedet trangt og man burde ha det litt spesielle når det gjelder fagkombinasjon for å skille seg ut.

Jeg har flere bekjente som har gått videre fra en samfunnsøkonomibachelor til en master i finansiell økonomi eller tilsvarende, som stort sett er en type master man kan ta enten man har øk. adm.-bakgrunn eller samf. øk.-bakgrunn, litt avhengig av hvor man søker. Såvidt jeg har forstått er en slik master kanskje en litt mer empirisk basert, anvendt og praktisk variant enn mange av de veldig teoretiske samfunnsøkonomiutdanningene – noe jeg imidlertid ikke kan si med særlig stor sikkerhet ettersom min erfaring med universitets-samf. øk. begrenser seg til 37,5 studiepoeng.

Det er sikkert lurt å forhøre seg med noen som faktisk har gått 5 år med rendyrket samfunnsøkonomi før du bestemmer deg. Da jeg søkte jobb så jeg mange annonser som rettet seg mot både samfunnsøkonomer og "bedriftsøkonomer", men jeg vet ikke hvordan man stiller som rendyrket samfunnsøkonom vs. bedriftsøkonom vs. litt av hvert. Min filosofi har vært å favne så bredt som mulig, ikke minst fordi jeg er interessert i litt av hvert. Når det gjelder muligheter i arbeidsmarkedet så kommer det sannsynligvis helt an på hva slags jobber man har tenkt å søke på. I noen stillinger later det til å være en fordel å ha gått mer i dybden, i andre er det helt klart en fordel med bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiologi.

Her lærer man blant annet at karb på kvelden gjør deg feit og at proteiner skader nyrene dine. Det er helt sant.

Akkurat nå holder jeg på med modulen som heter BroScience

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiologi.

Her lærer man blant annet at karb på kvelden gjør deg feit og at proteiner skader nyrene dine. Det er helt sant.

Akkurat nå holder jeg på med modulen som heter BroScience

Frykt ikke, det gjør vi på sykepleie også. Ernæringsboka vår er fra 1997. Oldie but a goldie, or so they say. Egg er farlig og kreatin er bol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du på skole i Rwanda? Nyeste utgave av Ernæring, mer enn mat og drikke er fra 2011(den bruker vi) , og den er nok hakket mer fornuftig enn runene dere bruker til pensum.

Ja jeg går på skole i Rwanda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke deg, men hun over. Både hun og jeg studerer sykepleie, stusser litt på at de bruker pensum fra 97.

Vi bruker også Sortland sin, men fordi det er såpass få kapitler satt opp (resten går under "ernæring under sykdom" i sykdom og behandling og klinisk sykepleie) har de bare scannet inn de aktuelle kapitlene og lagt på fronter. Fra originalversjonen <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...