Gå til innhold

Hva studerer du?


Marna

Anbefalte innlegg

Har studert reiseliv (y) og nei, jeg er IKKE guide på buss! Får heller ikke reise jorda rundt gratis...

Still love it <3

Hva gjør du da? Har aldri snakket med noen som har studert reiseliv, så jeg er interessert i hva studiet består av, og hva uteksaminserte driver med

Nikken: Jeg kjenner flere som har studert sosionom og sosiologi, noe spesielt du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer dette selv, men er usikker. Har jobbet på Boliger i over 1 år nå, og liker meg godt, og ser for meg en jobb innen dette fagfeltet etter ferdigutdanning. Men ikke som direkte Hjelpepleier/eller direkte på brukeren. Jeg kunne tenkte meg å jobbe med planlegging/kartlegging osv. Og lurer på hvor lett det er å få jobb innen dette, lønn, arbeidsmuligheter, og sånn generelt om yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer dette selv, men er usikker. Har jobbet på Boliger i over 1 år nå, og liker meg godt, og ser for meg en jobb innen dette fagfeltet etter ferdigutdanning. Men ikke som direkte Hjelpepleier/eller direkte på brukeren. Jeg kunne tenkte meg å jobbe med planlegging/kartlegging osv. Og lurer på hvor lett det er å få jobb innen dette, lønn, arbeidsmuligheter, og sånn generelt om yrket.

Om du vil jobbe med saksbehandling: Sosionom, eventuelt helse- og velferdsarbeid. Som sosionom havner du som oftes i NAV, men det er vel meningen at helse- og velferdsarbeidere skal ta over mye av denne jobben.

Om du vil jobbe med miljøarbeid: Vernepleie. Systematisk kartlegging, planlegging og gjennomføring av tiltak, generelt miljøarbeid er det de er flinkest til. I tillegg har de medikamentell kompetanse på linje med sykepleiere, bortsett fra at vernepleiere kunn lærer subkutane- og intramuskulære injeksjoner.

Barnevernspedagog er mer retta mot barn, mye saksbehandling her også.

Start lønna for de fleste er vel rundt 400000 vil jeg tro? Varier litt med stillingsprosent osv. På alle disse utdanningene er vanskelig å få seg fast jobb med en gang, man får gjerne vikariat er 25%, 50% stillinger i begynnelsen.

Hvorfor nevner jeg alle disse i samme slengen? Fordi alle gir deg status som miljøterapeut etter endt utdannelse og de kan alle søke de samme jobbene med denne som stillingsbeskrivelse. Er den som leter etter ansatte desperate hender det at de ansetter førskolelærere, ergoterapeuter og sykepleiere i disse stillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer økonomi og administrasjon (sykt originalt). Om 15 studiepoeng kan jeg kalle meg økonom, og om 2.5 år kan jeg forhåpentligvis putte på sivil foran. Planlegger å ta master i finans og strategi, gleder meg skikkelig! Har tidligere studert årsstudium i psykologi, samt ledelse i forsvaret så jeg satser på at det blir en bra kombinasjon!

Går fortsatt bachelor, men har allerede sikret meg jobb når jeg omsider blir ferdig med utdanningen. Tipp topp tommel opp! Litt synd at ”alle” plutselig skal bli økonomer, men det gjelder bare å velge rett skole så er det null stress å skaffe seg en jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer nautikk ved fagskole. Det er skolen for folk som har vært på sjøen enten som matros eller lærling, så kan man ta videre utdanning for å bli styrmann, og da etter hvert kaptein.

Det er litt stress å skaffe seg jobb med denne linja nå i Norge, men hvis man er villig til å "senke krava" litt så går det bra, det vanskeligste er uansett å få seg kadettplass. Vi må gå ett år i lære etter skolen før vi får "lappen".

Skoledagene er tunge, det er heltids studie med mange tunge fag. Lite sted der jeg studere og kun ca seksti studenter ved hele skolen, i alle aldersklasser, så det er ikke mye til studentliv akkurat. Men ferdig til sommeren!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer økonomi og administrasjon (sykt originalt). Om 15 studiepoeng kan jeg kalle meg økonom, og om 2.5 år kan jeg forhåpentligvis putte på sivil foran. Planlegger å ta master i finans og strategi, gleder meg skikkelig! Har tidligere studert årsstudium i psykologi, samt ledelse i forsvaret så jeg satser på at det blir en bra kombinasjon!

Går fortsatt bachelor, men har allerede sikret meg jobb når jeg omsider blir ferdig med utdanningen. Tipp topp tommel opp! Litt synd at ”alle” plutselig skal bli økonomer, men det gjelder bare å velge rett skole så er det null stress å skaffe seg en jobb!

Selvom mange velger det kan du alikevel skille deg ut og komme langt. Gjelder å stå på hver dag og jobbe mot noe stort! :)

Forøvring virker det som fitnessbloggen folk er skikkelig geeks, tar mye utdanning. Det er jo helt konge! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått siv.ing.datatek, psykologi og tannlege. Tannlege er det desidert jævligste jeg har utsatt meg selv for. De andre er som å være på ferie i forhold. Men jobben er fin, om man kan tåle å leve i konstant angst og forfølgelsesparanoia.

Dette må du nesten uttdype. Jeg ble interressert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegestudiet er 40 timer pasienter i uken + eksamener, oppgaver etc felles med medisinstudiet første 2-3 årene og deretter en del slanket, men likevel 12-14 timers arbeidsdager i 5 år. Skal du betale husleien din kan du med andre ord ikke ta en deltidsjobb på dagtid, du må jobbe nattskift i helgene. Miljøet er også berømt og beryktet: http://www.dagbladet.no/2013/10/30/nyheter/innenriks/trakassering/universitetet_i_oslo/30041035/

Angst og paranoia fordi man må gjøre en del kirurgi like inntil nerver osv, og det finnes alltids en mulighet for skade både her og der. Er det noe ingen tannlege har råd til er det en misfornøyd pasient, så da ligger man våken hele natten fredag-lørdag-søndag etter kirurgi med dødsangst og har lyst til å ringe pasienten og spørre om de trenger mer smertestillende eller en hånd å holde i, hehe :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etter planen ferdig med en bachelor i nordisk(norsk egentlig :p) språk og litteratur til våren, med 60 stp religionsvitenskap inkludert i graden i stedet for bacheloroppgave. I tillegg har jeg et årsstudium i latin. Fra høsten av blir det å søke seg inn på PPU og forhåpentligvis er jeg da ferdig adjunkt med tillegg og klar til å søke jobb sommeren 2015 =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegestudiet er 40 timer pasienter i uken + eksamener, oppgaver etc felles med medisinstudiet første 2-3 årene og deretter en del slanket, men likevel 12-14 timers arbeidsdager i 5 år. Skal du betale husleien din kan du med andre ord ikke ta en deltidsjobb på dagtid, du må jobbe nattskift i helgene. Miljøet er også berømt og beryktet: http://www.dagbladet.no/2013/10/30/nyheter/innenriks/trakassering/universitetet_i_oslo/30041035/

Angst og paranoia fordi man må gjøre en del kirurgi like inntil nerver osv, og det finnes alltids en mulighet for skade både her og der. Er det noe ingen tannlege har råd til er det en misfornøyd pasient, så da ligger man våken hele natten fredag-lørdag-søndag etter kirurgi med dødsangst og har lyst til å ringe pasienten og spørre om de trenger mer smertestillende eller en hånd å holde i, hehe :).

Det beste jeg vet med tannlegen er at jeg alltid får premie. Premie eller dop. Synes alle burde få premie når de er flinke, selv om man er såkalt voksen! Jeg byttet tannlege bare for å få premie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere business with HRM i Edinburgh. Vil jobbe med mennesker, helst innen rekruttering innen en av de store oljeselskapene (tross alt Rogalending i bånn), eventuelt være en av dem som plukker ut morgendagens ledere til Forsvaret om jeg får muligheten til det :)

Også over gjennomsnittet interessert i coaching og mental trening og vurder sterkt å ta master i ledelse - og organisasjonspsykologi etter jeg er ferdig med graden her borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...