Gå til innhold

Hva studerer du?


Marna

Anbefalte innlegg

Trives du?

Jeg er i gang med siviløkonomutdanning, men føler at jeg egentlig er en samfunnsøkonomi. Er vel for sent nå. :(

Jeg trives! Føler det er en god blanding av matematikk, analyse, politikk, samfunn og samfunnsproblemer. Det er et vidt spekter av fag, og man kan spesialisere seg innen mye rart. Det er selvsagt et krevende studie, og man må jobbe jevnt og sette seg inn i det - men slik er det vel med alle studier ;) Føler samfunnsøkonomi er veldig fleksibelt - man kan jobbe i store og små bedrifter, utland og innland, i de fleste byer osv. En utdanning man kan bruke til mye!

Og.. det er aldri for seint! Søk deg inn til samfunnsøkonomi til høsten - jo før jo bedre. De fagene du tar nå får du sikkert god bruk for på samfunnsøkonomi, kanskje du kan flette dem inn i utdanningen så du slipper å ta noen obligatoriske fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og...det er aldri for seint! Søk deg inn til samfunnsøkonomi til høsten - jo før jo bedre. De fagene du tar nå får du sikkert god bruk for på samfunnsøkonomi, kanskje du kan flette dem inn i utdanningen så du slipper å ta noen obligatoriske fag :)

Høres veldig spennende ut!

Vel, jeg er 30 år til sommeren, så jeg begynner å bli litt stresset. Alternativet for min del blir nok å ta noen vekttall innen samfunnsøkonomi og så eventuelt søke på masterstudium i samfunnsøkonomi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig spennende ut!

Vel, jeg er 30 år til sommeren, så jeg begynner å bli litt stresset. Alternativet for min del blir nok å ta noen vekttall innen samfunnsøkonomi og så eventuelt søke på masterstudium i samfunnsøkonomi. :)

Han ene som går sammen med meg på profesjon, er eiendomsmegler og begynte på profesjonsstudiet da han var 33-34 år. Har også sett et par eldre karer under forelesninger (deriblant en mann som var hvertfall 70 år gammel!). Så du må ikke la alderen begrense deg. Uansett, høres ut som en grei plan det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bachelorgrad (og forhåpentligvis snart en mastergrad) i historie med spesialisering innen antikk historie :) Jeg har den spennende tittelen historiker som jeg altså ikke jobber som, men kult å ha. Ser bra ut på CVen også vistnok ifølge arbeidsgivere.

Antikk historie høres veldig bra syns jeg :) :) men jeg trodde man måte ha mastergrad får å kunne kalle seg historiker, det gjelder innen kunsthistorie vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ferdig med en bachelor i bioingeniørfag i vår. Kort sagt går det ut på å analysere forskjellig biologisk materiale, som blod, urin, fæces osv. Man kan f. eks få jobb på sykehuslaboratorie med blodprøvetaking og medisinsk biokjemi, innen transfusjonsmedisin (blodbank), patologi, nukleærmedisin eller mikrobiologi. Mange veier å gå! Det er også mulighet for å ta master i ulike emner etter endt bachelor :)

I studiet lærer man mye fysiologi, kjemi, biologi og statistikk og det er mye praktisk labarbeid. Jeg har hvertfall ikke angret på valg av utdanning etter snart et år i jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg skal mest sannsynlig begynne å studere til høsten, er det veldig interessant å høre hva andre studerer og hvordan "det glade stundentliv" er :) Har selv tenkt pedagogikk, så har du erfaring innen dette studiet, del gjerne :D

Jeg studerer pedagogikk, ferdig med bacheloren nå til sommeren, og fortsetter videre på master i spes.ped. til høsten.

Jeg valgte pedagogikk fordi jeg vil jobbe med barn og unge med vansker, først og fremst sosiale vansker. Jeg vil også gjerne jobbe med familier som trenger veiledning og støtte. Ved å velge pedagogikk låser jeg meg ikke til noe bestemt yrke, og vil ha mange muligheter i fremtiden. Jeg kommer mest sannsynlig til å jobbe i PPT til å begynne med, hvor de forøvrig skriker etter folk her i området, men ser for meg at jeg vil sikte meg inn mot barne- og ungdomspsykiatri etter hvert, når jeg har fått litt arbeidserfaring.

Bare å spørre, om det er noe du lurer på ang. ped. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg..." studerte" siv.ing kjemi ved ntnu i et år før ting gikk så på ræva at jeg ikke kunne fortsette, så tok jeg fagbrev som kokk, og nå leker jeg med tanken på å dra tilbake til skolebenken og studere noe mer, muuuuuligens lærer eller noe innenfor ernæring. ernæringsfysiolog, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ene som går sammen med meg på profesjon, er eiendomsmegler og begynte på profesjonsstudiet da han var 33-34 år. Har også sett et par eldre karer under forelesninger (deriblant en mann som var hvertfall 70 år gammel!). Så du må ikke la alderen begrense deg. Uansett, høres ut som en grei plan det også!

Har inntrykk av at på universitetet er det ganske bredt spenn. Går nå på BI (nødløsning) og har inntrykk av at det stort sett er unger. Det faglige nivået er også lavt, selv om jeg tror det blir bedre neste år når de svakeste forhåpentligvis gir opp.

Var på et par forelesninger i kalkulus på UiO og der var det minst like mye voksne mennesker. Blant annet enn eldre kar i 50-årene med skinnvest og bandana. Fikk han ikke helt til å passe inn, men joda. :)

Problemet mitt som eldre student er vel først og fremst økonomien, da jeg er vant med å tjene penger og i tillegg har en omgangskrets som bruker mer penger enn en gjennomsnittlig student. Det å studere og lære nye ting elsker jeg. Får se hva jeg gjør til høsten. Synes i hvert fall studieplanen på ditt studiet er langt mer spennende enn min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer ikke enda, men planen er at jeg skal studere slik at jeg ender opp som revisor. Økonomi med tall og slikt er min ting!:p Ønsker også å ta en master i noe etterhvert.. Var først litt redd for at det kunne bli alt for mye kontorsitting, men har hørt at det er ikke så ensidig likevel. Vet også at jeg alltid skal trene på siden selv når jeg er i arbeidslivet og en gang kanskje har en familie. Har bestemt at jeg aldri skal bli sløv og på latsiden som jeg føler mange har en tendens til etter barn og giftemål (hehe)

Målet er og leve et lykkelig liv med den jobben jeg ønsker (pluss bra betalt) samtidig leve i en sunn, frisk og aktiv kropp.

Det som også hadde vært utrolig morsomt er å starte sin egen bedrift! Om jeg plutselig en dag kommer på et sykt bra konsept som jeg tror kan selge og gjøre det bra, gjør jeg det! Har økonomi og administrasjon som fag på skolen slik at jeg kan ligge litt foran med forståelsen når studietiden starter. Faget gir meg en ufattelig lyst til og bare starte min helt egen bedrift! :roflmao: Masse mål og tanker for livet, men jeg skal gjøre det bra og lykkes. GLEDER MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at på universitetet er det ganske bredt spenn. Går nå på BI (nødløsning) og har inntrykk av at det stort sett er unger. Det faglige nivået er også lavt, selv om jeg tror det blir bedre neste år når de svakeste forhåpentligvis gir opp.

Var på et par forelesninger i kalkulus på UiO og der var det minst like mye voksne mennesker. Blant annet enn eldre kar i 50-årene med skinnvest og bandana. Fikk han ikke helt til å passe inn, men joda. :)

Problemet mitt som eldre student er vel først og fremst økonomien, da jeg er vant med å tjene penger og i tillegg har en omgangskrets som bruker mer penger enn en gjennomsnittlig student. Det å studere og lære nye ting elsker jeg. Får se hva jeg gjør til høsten. Synes i hvert fall studieplanen på ditt studiet er langt mer spennende enn min. :)

Hvis du tar masteren på NHH kan du velge fordypninger selv, og kan da f.eks ta hovedprofil i samfunnsøkonomi og støtteprofil i noe annet. Jeg tar masteren min der nå og jeg er litt eldre (blir 29 i år), og selvom de fleste er litt yngre enn meg så er det faglige nivået meget bra, og du kan ta utrolig mange spennende fag. I tillegg er man veldig ettertraktet i arbeidsmarkedet, de aller fleste får jobb før de er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antikk historie høres veldig bra syns jeg :) :) men jeg trodde man måte ha mastergrad får å kunne kalle seg historiker, det gjelder innen kunsthistorie vet jeg.

Dette er jo ikke kunsthistorie :) Ikke hørt noe om at man må ha mastergrad for å kalle seg historiker, men det kan være noe jeg ikke har fått med meg. Forøvrig er jeg ferdig med mastergraden innen dette året er over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...