Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester
Vi hadde ihvertfall et tre med kjøttmoreller når jeg vokste opp. De var veldig gode. Tror ikke proteininnholdet var noe større enn vanlige moreller da ;)

Ante ikke at det var noe som het det, trodde du insinuerte.....noe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, å spise kjøtt er ondskap. Jeg mener det er ondskap uansett: Selv om du behandler dyret godt så dreper du et individ som ønsker å leve. En kus liv har like stor verdi for henne som ditt liv har for deg. Heldigvis behøver vi ikke animalske produkter for å spise godt eller holde oss friske, og det er flere og flere som oppdager gledene og godene ved en vegansk livsstil :)

Da er det jaggu mange dyr der ute som er ondskapsfulle også! Hvis måsene hadde mutert seg til 4x vår størrelse skal jeg love deg at de ikke hadde nølt med å spise oss heller.

Å spise andre dyr er naturens lov, dyr spiser hverandre og vi spiser dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks på denne gården:

Skal ikke kaste stein i glasshus her da jeg selv kjøper kyllingfilet på Rema. Men skulle gjerne sett at normen var litt bedre vilkår i norsk kjøttproduksjon også. Det gir også bedre kvalitet på kjøttet.

Skrev jo "de fleste", og ikke alle.

Men jeg liker ikke kyllling og egg, så ikke se på meg, heh :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noen tvil for meg iallefall om at dyrene vi spiser og stadig klager over høye priser på ikke har det spesielt bra. Det er tross alt produksjon satt i system for å gi oss billigst mulige råvarer til våre middager. Det sier seg selv at noen må lide for at prisene skal holdes lave.

Om man skal spise kjøtt eller ei: "Whatever makes you happy!". Vi lever bare en gang, så hver velger sin vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden her. Men siden det finnes så mange ekstreme vinklinger på ting, så er det avogtil greit å ta en pause og påpeke hvordan ting ofte ikke er som de først ser ut.

At griser henges opp etter hælene for så sakte å dø, er ganske langt fra standarden (og loven) i siviliserte land.

Studerer selv biologi og er litt over gjennomsnittet interessert i dyr, så det er vel selvsagt at jeg ikke er noen stor fan av dyremishandling.

tumblr_lza18hGOan1qaac30o1_500.gif

acesparklegirl:

netforce0:

descartes-and-thosecartes:

:

:

Say hello to mechanically separated chicken. It’s what all fast-food chicken is made from—things like chicken nuggets and patties. Also, the processed frozen chicken in the stores is made from it.

Basically, the entire chicken is smashed and pressed through a sieve—bones, eyes, guts, and all. it comes out looking like this.

There’s more: because it’s crawling with bacteria, it will be washed with ammonia, soaked in it, actually. Then, because it tastes gross, it will be reflavored artificially. Then, because it is weirdly pink, it will be dyed with artificial color.

But, hey, at least it tastes good, right?

High five, America!

oh my god

bitch that’s the tubby custard machine

tumblr_lwxth3JruD1r2nblvo1_500.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være vegeterianer stemmer neppe godt overense med vårt opphav som jeger/sanker. Jeg har snakket med diverse frustrerte ernæringsfysiologer som forteller om at det er vanskelig å få til et godt kosthold for de fleste, da det er ganske mye grønt og frukt fra forskjellige steder som skal settes sammen hver dag. B12 er så å si håpløst. Det samme gjelder D3. Selv forsøker jeg å spise villfisk, vilt og ellers forsøker jeg også å handle på en gård utenfor karlstad, der mesteparten av dyrene går ute hele året og har det rimelig godt, inntil et skudd smeller da. Raskt og smertefritt. Hønseegg får jeg fra en fyr som lar hønene løpe ute og rote i skogen. De finnes, de også. Også såååå gode og gule plommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte kjøtt på butikken idag. Tenkte å steike det til middag imorgen.

Når det er sagt, selv etter og ha sett filmen, blir jeg fremdeles til å sove godt inatt.

Og jeg kan ærlig innrømme at jeg blir aldri og stå på burgerking/McDonald kl 03.30 og tenke; Stakkars dyrene som døde for dette helt ok smakende måltidet.

Det gjelder forsåvidt uansett tidspunkt.

Ikke det at jeg ikke mener at dyr burde behandles ordentlig, men etterhvert som kravet om kjøttmengde øker, blir matprodusentene og gjøre det de må for å matche takten.

Dette er konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det jaggu mange dyr der ute som er ondskapsfulle også! Hvis måsene hadde mutert seg til 4x vår størrelse skal jeg love deg at de ikke hadde nølt med å spise oss heller.

Å spise andre dyr er naturens lov, dyr spiser hverandre og vi spiser dyr.

Så klart. Men forskjellen mellom oss og andre dyr er at vi har evnen til å stille oss moralske og etiske spørsmål.

Etisk sett, så synes jeg ikke at det finnes noe godt argument for å spise kjøtt. Men fakta er at vi trenger kjøtt i kostholdet vårt for å fungere optimalt. Alle vegetarianere bruker det moralske argumentet, men det jeg ikke liker er når noen sprer dårlig informasjon om helseargumentet, som at du ikke trenger kjøtt i kostholdet, at vegatarianere lever lengre, osv.

Filmen over er fra Samsara (2011). Og ikke overraskende er den tatt ute av kontekst. Filmen handler om mennesket og verden vi lever i og hvordan folk er i forskjellige deler av verden, det er ikke en anti-kjøtt film. Sluttbilde av mannen som skal fjerne fettet på slutten vises etter et bilde av fast food kjeder og folk som spiser der, og før det så viser den en film av folk som handler (veldig mye). Jeg tolker at dette skal vise "consumerism" i vestlig verden, som og gjelder masseproduksjon av mat. :)

Regissøren har nok fått frem målet sitt med filmen hvis du har blitt satt ut og blitt trist og "tenkende" etter å ha sett den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Thailand går hønene fritt rundt i gårstunet til den dagen de blir slaktet. Der koster kyllingfilet 20 kroner kiloen i butikk og 10 kroner kiloen på det lokale markedet...

Er nok masseindustri der også som forsyner Bangkok og turistområdene med kjøtt, men ihvertfall slik det er på landsbygda og i de mindre byene, og tross alt der 80% av landets befolkning bor.

Bor i Bangkok selv, og har faktisk sett at på restauranter i småbyer går høner og kyllinger i bakgården.

Ifølge moren min (som er veterinær og har jobbet i kyllingindustrien tidligere) så har kyllingene det bedre her enn i Norge. Kyllingoppdrett i den vestlige verden er rimelig brutal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier, at de heller hadde betalt mer for kjøttet. Vær så snill å voks opp. Den lille mengden med kjøtt som hadde komt til butikkene hadde vært solgt på sekundet for sikkert langt over 1000 kr per kg. Etterspørselen på kjøtt er såppas stor at disse tilltakene for masse produksjon er nødvendig. Ett dyr vet ikke forskjellen på å være inngjæret i ett hus eller på ett lite beite som også er inngjæret. Forskjellen er bare at den får pustet frisk luft, helt til den må inn på fjøsen igjen.

Dette hysteriet over mat industrien er i grunn ett ganske irrasjonelt tema å prate om. Dette er menneskelig natur, vi har levd på denne måten igjennom titusner av år, forskjellen er bare størrelses skalaen, og at mennesket har blitt en mer emosjonell skapning. Vi er dyr, dyr spiser dyr, dyr skal bli spist av dyr. For at dette dyret skal overleve må det være andre dyr å spise, for at det skal finnes dyr vi kan spise må dyrene komme i fra ett sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...