Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Jeg ELSKER kjøtt. Kjøtt er kongen over all mat for min del, og det kommer aldri til å komme en dag der jeg slutter å spise kjøtt. Jeg sier som flere andre her at selvfølgelig bør dyrene behandles ordentlig, men så er det faktisk også slik som det er nevnt, at når det kommer til masseproduksjon så må det bli sånn. Det er ikke mulig å gjøre det stort annerledes. Det er ett par ting som står foran masseproduksjon av mat i køen, blant annet pelsnæringen, så tror ikke det er vits å tenke på at dette kommer til å endres engang. Spis kjøtt, det er jævlig digg, nyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil selvsagt ikke at dyr skal lide for vår føde, MEN, dere er idioter om dere tror våre forfedre hadde overlevd uten kjøttet de spiste. Dere hadde ikke sitti her og gnåla i dag om de var veganere, imot pelsbruk..

Det er stor forskjell på før og nå. Så vidt jeg kan se er det NÅ vi diskuterer.

Vilt og husdyr var pga. det lett tilgjengelige og høye proteininnholdet en nødvendig matkilde i menneskets utvikling.

I dag kan proteininntaket lett dekkes av veganske kilder, som har blitt langt mer tilgjengelige for folk flest.

Jeg er ikke veganer selv (enda), men jeg har all respekt for de som velger å ikke støtte opp om en brutal dyreindustri.

Kan lett anbefale folk dokumentaren Earthlings:

Earthlings (2005) - IMDb

http://www.youtube.com/watch?v=yW3gunMSCu4

http://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys

Ja, den er brutal. Den er fæl. Og den vil sannsyligvis få deg til å føle deg ganske jævlig.

I korte ord går det ut på at mennesket ikke bør ha noen rett til å mishandle andre arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kan proteininntaket lett dekkes av veganske kilder, som har blitt langt mer tilgjengelige for folk flest.

Man kan dekke proteinbehovet og ha en fullverdig diett på veganske kilder, men det er totalt unaturlig for oss som art.

Som nevnt over: vil man spise kjøtt fra dyr som har levd bra og blitt avlivet "humant", spis vilt. Det smaker bedre, gir deg bedre samvittighet og er garantert sunnere en kraftforomega6bombene vi finner i kjøledisken. Gå ut og jakt det selv og du får god trening og en fantastisk naturoplevelse.

Konkurrerer vi på urettferdige vilkår med rifler i jakttårn fra 300 meter? Ta en challenge og utfordre dyret på det fysiske: Kall meg ghey, men jeg får tårer i øynene av denne filmen hver jævla gang. Mennesker er awesome:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dekke proteinbehovet og ha en fullverdig diett på veganske kilder, men det er totalt unaturlig for oss som art.

Som nevnt over: vil man spise kjøtt fra dyr som har levd bra og blitt avlivet "humant", spis vilt. Det smaker bedre, gir deg bedre samvittighet og er garantert sunnere en kraftforomega6bombene vi finner i kjøledisken. Gå ut og jakt det selv og du får god trening og en fantastisk naturoplevelse.

Konkurrerer vi på urettferdige vilkår med rifler i jakttårn fra 300 meter? Ta en challenge og utfordre dyret på det fysiske: Kall meg ghey, men jeg får tårer i øynene av denne filmen hver jævla gang. Mennesker er awesome:

Unaturlig for oss som art...? Det er da heller ikke naturlig for oss å fly, kjøre bil, hoppe fallskjerm, men vi gjør det da fortsatt?

Har dessverre ikke muligheten til å sette meg ned og se videoene her på jobb, men når det gjelder jakt er det også svært mye...betenkelig som foregår.

Når en i et område år etter år ikke klarer å fylle jaktkvotene er det et tydelig tegn på at kvotene er satt for høyt.

Etter å ha vært med på elgjakt i en årrekke er det svært varierende dyresyn, grad av respekt for naturen, og ikke minst våpenkunnskap (ja, selv med bestått jegerprøve) blant jegere.

Kvaliteten på selve kjøttet er nok langt bedre. Og jeg nekter absolutt ikke for at det smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Industrialisert landbruk er ikke pent. No two ways about it. Enten det gjelder frukt og grønnsaker (se på behandlignen av de som høster inn tomater i sør-Italia, salatplukkere i USA f eks) eller det er kjøttproduksjon.

Dyreslakt involverer død, blod, innvoller og søl. Uansett om det skjer i en thailandsk bakgård eller et slakteri i Østfold.

Og dette er resultatet av krav om stadig billigere mat.

Jeg tror vi skal være forsiktige med å glorifisere norsk landbruk, særlig kyllinghold. Samtidig vil jeg våge påstanden om at norsk landbruk, både dyrking og dyrehold, er bedre enn en god del andre land, som f eks USA, der det er en langt mer industrialsert tilnærming til det hele.

Når det er sagt, så spiser jeg kjøtt, og jeg spiser det med god samvittighet.

Samtidig, med tanke på befolkningsvekst og bomønstre, klarer jeg ikke å se hvordan vi som samfunn skal klare oss uten industrialisert landbruk. Man kan selvsagt disuktere i hvor stor grad det bør/kan være industrialisert, men tror det vanskelig lar seg gjøre å basere seg på et landbruk anno 1920 i disse dager.

Vil anbefale folk å se dokumentaren "Food Inc." også.

http://www.youtube.com/watch?v=Szvo7cOC6TU

Nårt det gjelder filmen som TS la ut, merker jeg at piggene kommer ut når det brukes ord som "holocaust", som jeg synes er respektløst overfor de jødene som ble utrydda av nazistene under krigen. Og når jeg ser kilden, "Vegetano Italiano" (eller noe i den duyren), skjønner man jo at dette kommer til å være propaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unaturlig for oss som art...? Det er da heller ikke naturlig for oss å fly, kjøre bil, hoppe fallskjerm, men vi gjør det da fortsatt?

Har dessverre ikke muligheten til å sette meg ned og se videoene her på jobb, men når det gjelder jakt er det også svært mye...betenkelig som foregår.

Når en i et område år etter år ikke klarer å fylle jaktkvotene er det et tydelig tegn på at kvotene er satt for høyt.

Etter å ha vært med på elgjakt i en årrekke er det svært varierende dyresyn, grad av respekt for naturen, og ikke minst våpenkunnskap (ja, selv med bestått jegerprøve) blant jegere.

Kvaliteten på selve kjøttet er nok langt bedre. Og jeg nekter absolutt ikke for at det smaker godt.

Ja, klart det er unaturlig or oss med all teknologien. Det jeg prøver å poengtere er at jeg synes det er rart å klassifisere noe så biologisk naturlig som å spise kjøtt som prinsipielt galt for oss som art. Jeg er selvfølgelig 100% enig i et mye av kjøttproduksjonen (især kylling og egg) er under enhver kritikk, og jeg synes ikke kjøttprisene her til lands er særlig høye.

Når det gjelder elgjakta er jeg dessverre ganske enig med deg. Å bestå jegerprøven er en vits og noe en hvilken som helst rosablogger med et helgekurs skulle klart. Skyteprøven for storvilt er også barnemat med dagens moderne våpen. Når gjelder det jaktetiske, så er det mer dyresyn og etikk det står på, enn jaktferdigheter. Å skyte en elg som står i ro med en moderne jaktrifle er ganske lett. Når sekstiåringene med grå stær som jakter en gang året skal skyte elg i sprang på to hundre meter blir det grisete. Elgjakta i Norge har blitt en instans av gubberier, og det er veldig synd med en så viktig del av norsk kulturhistorie og en så fin matressurs som elgen er. Det er ekstremt mye elg her til lands, og den tåler tung beskatning, men det kan godt hende at noen lokale kvoter settes for høyt. Fuglejakta, derimot, har gått over alle støvleskaft og jeg er for et totaltforbud i et par år fremover. Ser at jeg sporer litt av her, men dette er et kjært tema for meg.

Dyreslakt involverer død, blod, innvoller og søl.

Det gjør det, og sånn må det være. Så lenge dyret drepes raskt og uten unødvendig stress ser jeg ikke noe problem med at det blir grisete. Om vi skal diskutere slakt er halal- og særlig kosherslakting nok litt i grenseland av hva jeg synes er greit, men det er et sårt tema for mange. For øvrig er både blod og innmat herlige matressurser som skal utnyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør det, og sånn må det være. Så lenge dyret drepes raskt og uten unødvendig stress ser jeg ikke noe problem med at det blir grisete. Om vi skal diskutere slakt er halal- og særlig kosherslakting nok litt i grenseland av hva jeg synes er greit, men det er et sårt tema for mange. For øvrig er både blod og innmat herlige matressurser som skal utnyttes.

Jeg er så enig, så enig!

Dessverre, på grunn av hvordan samfunnet vårt er, tror jeg det er mange som ikke skjønner hva som ligger bak pakka med nakkekoteletter eller biffen de henter fra kjøledisken i butikken.

Når det gjelder halalslakting, er vel selve teknikken, altså hvordan dyret drepes, ikke særlig annerledes enn 'vanlig' slakting, hovedpulsåren i halsen skjæres over. Men ved halal, og kosher (vennligst rett på meg om jeg tar feil), er ikke dyret bedøvet. Og ved halal skal det leses en bønn over dyret og det skal være retet mot Mekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved halal, og kosher (vennligst rett på meg om jeg tar feil), er ikke dyret bedøvet. Og ved halal skal det leses en bønn over dyret og det skal være retet mot Mekka.

Er vel ca de samme reglene ja. Tror ikke jøder leser bønn over dyret, men det er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig, så enig!

Dessverre, på grunn av hvordan samfunnet vårt er, tror jeg det er mange som ikke skjønner hva som ligger bak pakka med nakkekoteletter eller biffen de henter fra kjøledisken i butikken.

Når det gjelder halalslakting, er vel selve teknikken, altså hvordan dyret drepes, ikke særlig annerledes enn 'vanlig' slakting, hovedpulsåren i halsen skjæres over. Men ved halal, og kosher (vennligst rett på meg om jeg tar feil), er ikke dyret bedøvet. Og ved halal skal det leses en bønn over dyret og det skal være retet mot Mekka.

Er vel ca de samme reglene ja. Tror ikke jøder leser bønn over dyret, men det er jeg litt usikker på.

Mulig jeg er litt på bærtur her, baserer tross alt hele skiten på en propagandavideo jeg så hvor kua vralta, stavra og rauta rundt med blodet fossende i flere minutter. Å komplett kappe halspulsårene vil nok ta livet av et dyr like fort som det meste av storviltjakt, så jeg skal nok ikke klage for mye på det. Har for øvrig sett flere eksempler ved buejakt hvor dyret blir gjennomskutt, titter kjapt opp og fortsetter å gresse i noen sekunder før det faller dødt om. Da har vi en avlivning etter min smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt på bærtur her, baserer tross alt hele skiten på en propagandavideo jeg så hvor kua vralta, stavra og rauta rundt med blodet fossende i flere minutter. Å komplett kappe halspulsårene vil nok ta livet av et dyr like fort som det meste av storviltjakt, så jeg skal nok ikke klage for mye på det. Har for øvrig sett flere eksempler ved buejakt hvor dyret blir gjennomskutt, titter kjapt opp og fortsetter å gresse i noen sekunder før det faller dødt om. Da har vi en avlivning etter min smak :)

Et korrekt plasser skudd eller pil på jakt skal drepe momentant og ingenting er bedre enn det. Helt enig.

I vanlig, 'norsk' slakt skal det jo skje veldig fort også når man tar hovedpulsåren. Og dessverre skjer det feil her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder halalslakting, er vel selve teknikken, altså hvordan dyret drepes, ikke særlig annerledes enn 'vanlig' slakting, hovedpulsåren i halsen skjæres over. Men ved halal, og kosher (vennligst rett på meg om jeg tar feil), er ikke dyret bedøvet. Og ved halal skal det leses en bønn over dyret og det skal være retet mot Mekka.

Per norsk lov må dyret være bedøvet først. Hvordan det gjøres i det store utland er nok mer betenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per norsk lov må dyret være bedøvet først. Hvordan det gjøres i det store utland er nok mer betenkelig.

Det var det jeg mente. Beklager om jeg var uklar. I Norge og vanlig slakt skal dyret være bedøvet. Husker at det var noe frem og tilbake om dette for et par år siden i forbindelse med halal, men husker ikke hva enden på den visa var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal begynne å dele ut omtanke og medlidenhet for andre levende vesner, så finnes det så mange milliarder mennesker - mine artsfrender og vesener jeg har så utrolig mye mer til felles med enn dyr - som har det mye jævligere enn all verdens skrekkvideoer du kan vise meg fra kjøttproduksjon at jeg rett og slett ikke klarer å bli opprørt av matindustrien.

Selvsagt er det kjipt å tenke på at søte kyr og kyllinger kanskje har det vondt i sine korte liv. Enda kjipere er det å tenke på at langt flere mennesker lever 3-4x levetiden til kyr og kyllinger henslept i langt større lidelse – kanskje endatil fordi de ikke har tilgang til å spise disse kyrne og kyllingene. Men mennesker er jo ikke like søte, så da er det kanskje ikke så farlig?

Ok, den siste setningen der var en spissformulering. Det handler jo selvsagt om hva man velger å prioritere, og vi har alle forskjellige verdigrunnlag. Selv synes jeg at verden er full av langt større problemer enn behandlingen av dyr i matindustrien, og jeg vil ha biffen min. Medium stekt, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er så opptatt av dyrevelferden så er det bare å alliere seg med lokale bønder og jegere. Der vil du få kjøpt hjort, elg, fugl, fisk, høne og sau som har vandret fritt hele sitt liv. Ikke akkurat en "bang for the buck" løsning men samvittigheten din får seg en boost? (Hæ? Kommer ikke kua fra rema??)

Det er forresten et større problem at 80% av befolkningen ikke eter opp maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosher-slakting, utdrag fra Earthlings:

Dyrene ser jo ut til å være i live en god stund etter halsen blir skåret over.

For å være ærlig ser det ganske jævlig ut.

Neat trick... hogg hode av en høne og se hva som skjer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...