Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Ondskap? Vet ikke.. men jeg blir helt satt og direkte trist når jeg ser videor som dette:

57425074

Jeg skjønner hvorfor folk blir vegetarianere, før fnyste jeg av dem, men nå respekterer jeg dem. Jeg har alltid hørt og kanskje visst hvor jævlig matindustrien er, men aldri helt tenkt over det godt nok.

Når man ser det fra noen synspunkter er det jo jævlig, vi er liksom "overrasen" som farmer de mindreverdige rasene på en helt motbydelig måte, akkurat som en alien film.

Man ser sånne videor som det og ser alle de overvektige menneskene som går rundt, som bruker pengene sine på mer mat de ikke trenger så enda fler dyr kan lide..

Jeg skulle gjerne betalt dobbelt pris for kjøtt der jeg virkelig visste at dyrene ble godt behandlet og respektert. Jeg vet det finnes egg fra frittgående høner, det er vel en start, men jeg har hørt de egentlig ikke er særlig frittgående i det hele tatt? De har bittelitt plass å boltre seg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Jeg synes det er motbydelig å bruke holocaust om matproduksjon for sjokkfaktoren. Respektløst og motbydelig. Kall det mye rart men holocaust er det ikke.

"Holocaust has a secure place in the language when it refers to the massive destruction of humans by other humans. "

Må da gå an å være veganer, uten å være fanatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Hadde forventet en video av dyremishandling type verste sort. Men hva er det egentlig som er så fælt her? At det er effektiv samlebåndsproduksjon av mat? Skal love deg at du måtte betalt langt mer enn 2-3x prisen for kyllingfilet om hver enkelt kylling skulle fått en personlig assistent som skal kose og klappe på den helt til den er gammel nok til å få aktiv dødshjelp i en fin seng samtidig som hønemor får være ved siden av og ta farvel. Bør kyllingene ha krav på skolegang og forresten?

Bør mennesket slutte å spise kjøtt? Dyr er ikke mennesker. Dyr har overhodet ingen forståelse av begrepet respekt. Respekt er en menneskelig konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig til sarkasme IAmaBro. Nei dyrene trenger ikke skolegang, men synes ikke de trenger å bli utsatt for unødvendig smerte og redsel for å maksimere profitten. Da synes jeg heller kjøtt bør bli dyrere ved at staten lager lover og reguleringer for at dyrene skal ha det bedre. Ja jeg vet, det er ikke så simpelt.

Men det er det jeg mener, ting er jævlig og ingenting blir gjort og det som kan bli gjort er uhyre kompleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo passe på at maten du kjøper kommer fra gårder hvor dyra får gå fritt og blir behandlet bra fram til dagen hvor de kjøres til slakteren? Så unngår i allefall du å støtte dyremisshandlig (kaller man det det når hønene står tettpakket?), og kan spise Dagros vel vitende om at hun levde et godt liv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker ikke på filmen alene, jeg tenker på matindustrien generelt. De fleste vet jo nå hvordan matindustrien foregår.. jeg har en kompis som jobbet på gård, og der ble grisene blant annet dratt opp i akillesen i kroker og støtet til de døde, mange av grisene skrek lenge og døde ikke på første støt.

Men ikke bare slaktemetoden, jeg mener hele moralen bak det. At dyr bør få gå fritt og ikke lide unødvendig..

Men kanskje jeg bryr meg for mye? Ser ikke ut som mange andre gjør det, men så kan jo verden være et ganske jævlig sted og da hvis man beveger seg utenfor landets grenser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at du måtte betalt langt mer enn 2-3x prisen for kyllingfilet om hver enkelt kylling skulle fått en personlig assistent som skal kose og klappe på den helt til den er gammel nok til å få aktiv dødshjelp

:love::love::love::woot:(y) <3

180 dollar per kg i japan i butikk, $350 Kobe steak dinners are a sellout at upscale Manhattan restaurant (and it's not even listed on the menu) | Mail Online

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg mener, selv om industrien er som den er i dag betyr ikke det at det er riktig? Selv om det krever STORE tiltak for å forandre den. Men hele verdenshistorien er jo eksempler på at ting som ikke er riktig fortsatt blir gjort og akseptert..

Du bør ta i betraktning at "industrien" ikke er en stor enhet, og at det er sterke forskjeller fra land til land, dyr til dyr, firma til firma. Så ting er ikke så enten eller som det fremstilles. Det er ikke ENTEN fritt beite på fjellet eller sild i tønne på fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, å spise kjøtt er ondskap. Jeg mener det er ondskap uansett: Selv om du behandler dyret godt så dreper du et individ som ønsker å leve. En kus liv har like stor verdi for henne som ditt liv har for deg. Heldigvis behøver vi ikke animalske produkter for å spise godt eller holde oss friske, og det er flere og flere som oppdager gledene og godene ved en vegansk livsstil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ta i betraktning at "industrien" ikke er en stor enhet, og at det er sterke forskjeller fra land til land, dyr til dyr, firma til firma. Så ting er ikke så enten eller som det fremstilles. Det er ikke ENTEN fritt beite på fjellet eller sild i tønne på fabrikken.

Ja, jeg vet eirich. Det er det som gjør det så kompleks, hvis vi lager lover og regler i Norge vil vi bare bli utkonkurert av andre land. Jeg har egentlig liten tiltro til at det vil skje særlig mye, det eneste jeg kan håpe på er at om noen tiår så vokser vi kjøtt på trær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Ja, jeg vet eirich. Det er det som gjør det så kompleks, hvis vi lager lover og regler i Norge vil vi bare bli utkonkurert av andre land. Jeg har egentlig liten tiltro til at det vil skje særlig mye, det eneste jeg kan håpe på er at om noen tiår så vokser vi kjøtt på trær..

Er kjøtt som vokser på trær ok for veganere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Thailand går hønene fritt rundt i gårstunet til den dagen de blir slaktet. Der koster kyllingfilet 20 kroner kiloen i butikk og 10 kroner kiloen på det lokale markedet...

Er nok masseindustri der også som forsyner Bangkok og turistområdene med kjøtt, men ihvertfall slik det er på landsbygda og i de mindre byene, og tross alt der 80% av landets befolkning bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har de fleste dyrene vokst opp på en gård, og der får de god behandling, så lenge personene som driver gården er ved sine fulle fem. Så jeg spiser kjøtt med god samvittighet :)

F.eks på denne gården:

Slaktemoden-kylling_12f0999k10e570df366km7ffe-570x320.jpg

Skal ikke kaste stein i glasshus her da jeg selv kjøper kyllingfilet på Rema. Men skulle gjerne sett at normen var litt bedre vilkår i norsk kjøttproduksjon også. Det gir også bedre kvalitet på kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...