Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Neat trick... hogg hode av en høne og se hva som skjer ;-)

Da skjer dette hvis du er jævla flink! :D

Mike the Headless Chicken (April 1945 – March 1947), also known as Miracle Mike,[1] was a Wyandotte chicken that lived for 18 months after his head had been mostly cut off. Thought by many to be a hoax, the bird's owner took him to the University of Utah in Salt Lake City to establish the facts of the story.[1]

220px-MikeTheHeadlessChicken.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så...fordi jeg kan felle en elefant, så er det greit?

Det å spise burger, biff, kjøttdeig og kylling hver dag er ikke vitalt for menneskehetens overlevelse.

Du kan mest sannsynlig ikke felle en elefant, fordi de er fredet. Mye av det du gjør er ikke vitalt for din overlevelse, heller duste argument. Hvor mye menneskelig lidelse ligger det ikke bak klesindustrien eller mikrochip industrien for å tilfredsstille våre behov for internett, data, smart telefon, og den skjorta du har på profilbildet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan mest sannsynlig ikke felle en elefant, fordi de er fredet. Mye av det du gjør er ikke vitalt for din overlevelse, heller duste argument. Hvor mye menneskelig lidelse ligger det ikke bak klesindustrien eller mikrochip industrien for å tilfredsstille våre behov for internett, data, smart telefon, og den skjorta du har på profilbildet ditt.

Jeg vil ikke helt dra sammenligning mellom det å få grådig underbetalt, og det å kronisk mishandle dyr frem til de endelig slaktes slurvete og dårlig.

Hadde menneskeliv gått med i produksjonen av skjorten min skulle jeg heller vært enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante med denne problemstillingen er vel kanskje dette med moral og "ondskapen" forbundet med det å spise kjøtt. Når dette er noe 99 % (?) av verdens befolkning sannsynligvis gjør, så blir det kanskje litt for dumt å si at 99 % av alle mennesker i verden er umoralske og onde, blir det ikke? Skal vi ikke bare chalke det opp (som man sier på godt norsk) til menneskelig natur og naturens gang og move on (mer godt norsk), og isolere det fra moralske standpunkt?

Den samlebåndsproduksjonen som foregår er selvfølgelig litt mer betent. Men samtidig så er det verdt å tenke på at vi mennesker er en del av naturen på akkurat samme måte som alt annet. I prinsippet kan vi ikke si at noe vi gjør er "unaturlig"; det som skjer i produksjonen av kjøtt i dag har vokst frem som følge av at mange mennesker vil ha kjøtt, de vil ha mye av det, og de vil ha det til en ok pris. Det er da naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke helt dra sammenligning mellom det å få grådig underbetalt, og det å kronisk mishandle dyr frem til de endelig slaktes slurvete og dårlig.

Hadde menneskeliv gått med i produksjonen av skjorten min skulle jeg heller vært enig.

Apple fabrikken måtte installere gitter forran vinduene på fabrikkene sine på grunn av store selvmordstall: http://www.dagbladet.no/2012/09/13/nyheter/utenriks/iphone_5/apple/teknologi/23399589/

Det har vært flere dødsfall i forbindelse med syreskader og elektrosjokk hos Telenor sine underlevrandører: http://www.idg.no/nyheter/article98971.ece

Folk synes tydligvis at omfattende menneskelig lidelse er helt ok, så lenge vi får mobiltelefoner og Internett. Men lider dyr for at vi skal få mat, RIOT!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante med denne problemstillingen er vel kanskje dette med moral og "ondskapen" forbundet med det å spise kjøtt. Når dette er noe 99 % (?) av verdens befolkning sannsynligvis gjør, så blir det kanskje litt for dumt å si at 99 % av alle mennesker i verden er umoralske og onde, blir det ikke? Skal vi ikke bare chalke det opp (som man sier på godt norsk) til menneskelig natur og naturens gang og move on (mer godt norsk), og isolere det fra moralske standpunkt?

This.

Jeg mener også at det er et uttrykk for en form for arroganse at i en verden hvor millioner på millioner av mennesker ikke har nok mat å spise, så sitter vi her i den vestlige verden og fråtser i mat og velger bort "av moralske årsaker" mat som ville reddet livet til folk hvis de hadde tilgang til den.

Det vitner vel egentlig bare om et annet aspekt av menneskelig natur: at hvis man har det alt for godt må man konstruere sin egen elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This.

Jeg mener også at det er et uttrykk for en form for arroganse at i en verden hvor millioner på millioner av mennesker ikke har nok mat å spise, så sitter vi her i den vestlige verden og fråtser i mat og velger bort "av moralske årsaker" mat som ville reddet livet til folk hvis de hadde tilgang til den.

Det vitner vel egentlig bare om et annet aspekt av menneskelig natur: at hvis man har det alt for godt må man konstruere sin egen elendighet.

Vent. Det er arrogant å være veganer, som fører til mindre dyremishandling og miljøutslipp?

Det at jeg 2-3 dager i uken skulle velge å spise grønnsaker gjør da ikke at sultne barn i afrika plutselig har tilgang på mer kjøtt. Det er jo ikke slik at vi går inn for å kjøpe kjøtt, bare for så å kaste det, og gni i det inn hos de som har tilgang på mindre mat.

Og det handler vel mindre om å konstruere sin egen elendighet, og mer om omtanke for andre levende vesener som deler verdenen med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent. Det er arrogant å være veganer, som fører til mindre dyremishandling og miljøutslipp?

Det at jeg 2-3 dager i uken skulle velge å spise grønnsaker gjør da ikke at sultne barn i afrika plutselig har tilgang på mer kjøtt. Det er jo ikke slik at vi går inn for å kjøpe kjøtt, bare for så å kaste det, og gni i det inn hos de som har tilgang på mindre mat.

Sett i den sammenhengen jeg skisserte så er det det, ja. Å stå i butikken og si at "jeg vil ikke spise denne kyllingfileten, fordi tanken på at kyllingen kanskje led mens den levde gjør at jeg føler meg uvel" mens det kun noen timers flyreise unna finnes mennesker som er villige til å sette til havs i småjoller for å komme hit i et ørende lite håp om å kunne nyte de samme valgmuligheter som vi har - inkludert muligheten til å kunne spise ferdig forberedt kyllingfilet hver dag - det er et uttrykk for arroganse.

Ikke arroganse av typen "jeg tror jeg er bedre enn deg og vil veldig gjerne vise det", men arroganse av typen "jeg aner ikke hvor godt jeg har det, derfor setter jeg ikke pris på det jeg har".

Og det handler vel mindre om å konstruere sin egen elendighet, og mer om omtanke for andre levende vesener som deler verdenen med oss.

Så, dine medmennesker er ikke andre levende vesener? For all del, for alt jeg vet så kan det tenkes at akkurat du er med i Leger Uten Grenser og bidrar til UNICEF og jobber halsen av deg for å bedre forhold for mennesker verden over. Hatten av i så tilfelle.

Jeg har ingenting i mot veganere som individer; hva folk spiser og ikke spiser og hvorfor er meg i stor grad knekkende likegyldig. Det er når det forsøkes å rasjonaliseres og universaliseres at jeg får litt avsmak. Jeg skal altså føle meg umoralsk og dermed som et dårligere menneske fordi jeg spiser kjøtt, mens veganere har "sett lyset" og kan leve med renere samvittighet? Dette til tross for at moral og etikk er strengt subjektive størrelser, og det at du og jeg har forskjellige verdigrunnlag ikke gjør den ene hverken bedre eller verre enn den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss ha et tankeeksperiment når det gjelder miljøet og om veganisme ble den dominerende dietten i verden?

Vi ville trenge enda større områder til dyrking av mat. Områder som i dag benyttes til beiting er ikke nødvendigvis egna til dyrking av grønnsaker.

Det vil bli et økt behov for insektsmidler til beskyttelse av avlinger, kunstgjødsel for å hindre utarming av matjord, trolig større utbredelse av genetisk modifiserte planter for å øke avlinger og tilpasse dem ulike forhold rundt om på jorda. Et heløkologisk lanbruk vil rett og slett ikke være mulig

Det ville trenges enda mer kunstig vanning og vi ville få økt vannavdampning og vanntap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i den sammenhengen jeg skisserte så er det det, ja. Å stå i butikken og si at "jeg vil ikke spise denne kyllingfileten, fordi tanken på at kyllingen kanskje led mens den levde gjør at jeg føler meg uvel" mens det kun noen timers flyreise unna finnes mennesker som er villige til å sette til havs i småjoller for å komme hit i et ørende lite håp om å kunne nyte de samme valgmuligheter som vi har - inkludert muligheten til å kunne spise ferdig forberedt kyllingfilet hver dag - det er et uttrykk for arroganse.

Ikke arroganse av typen "jeg tror jeg er bedre enn deg og vil veldig gjerne vise det", men arroganse av typen "jeg aner ikke hvor godt jeg har det, derfor setter jeg ikke pris på det jeg har".

Med den logikken der, så har en det jo bedre jo mer kjøtt en spiser.

Det at en går i butikken og frivillig velger å ikke bruke signe egne penger på kjøtt/animalske produkter (som i flere tilfeller kan ha et rimelig lugubert opphav) er IKKE arroganse.

Er det arrogant om jeg f.eks. velger å ikke støtte Apple fordi de opererer med elendige arbeidsforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke helt dra sammenligning mellom det å få grådig underbetalt, og det å kronisk mishandle dyr frem til de endelig slaktes slurvete og dårlig.

Hadde menneskeliv gått med i produksjonen av skjorten min skulle jeg heller vært enig.

Ting kan jo tyde på at om ikke liv går tapt for å produsere produkter til overflatiske beboere av vesten så er det farlige nære.

Det rapporteres jo til stadighet om masse selvmord, fabrikkbranner, barnearbeid, utnyttelse opprør etc etc i tilknyttning til fabrikker som produserer ting som feks skjorta di og ipadden din.

Sånn sett tror jeg et menneske rettighets perspektiv bør få fokus før dyrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den logikken der, så har en det jo bedre jo mer kjøtt en spiser.

Det at en går i butikken og frivillig velger å ikke bruke signe egne penger på kjøtt/animalske produkter (som i flere tilfeller kan ha et rimelig lugubert opphav) er IKKE arroganse.

Det det handler om, er å utvise en viss grad av ydmykhet. Når man står der foran kjøttdisken som flommer over av mat skal man huske på at det finnes folk i verden som ville gitt en arm og et bein for å kunne stå i ens sko. Å da stå der og velge bort all denne maten for å føle seg moralsk overlegen mener jeg er drøy. I det øyeblikk man hevder moralsk høygrunn som grunnlag for valget sitt så vil jeg absolutt si det er arroganse. Å si "jeg vil ikke spise dette fordi jeg ikke liker det", eller endatil "jeg vil ikke spise dette fordi dyrene er så søte" er bedre, for det er i det minste dønn ærlig, og det nedvurderer ikke samtlige mennesker som ikke mener nøyaktig det samme som en selv.

Er det arrogant om jeg f.eks. velger å ikke støtte Apple fordi de opererer med elendige arbeidsforhold?

Forskjellen her, så klart, er at de elendige arbeidsforholdene hos Apple går ut over mennesker, ikke dyr, og at teknologiske duppedingser er en luksusvare på en måte som mat aldri kan bli.

Det er verdt å merke at jeg ikke mener at alle veganere er arrogante folk. :) Jeg har ingenting i mot veganere, de er sannsynligvis hyggelige, fornuftige folk stort sett. Arrogansen jeg snakker om er mer en kulturell greie enn en individuell greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...