Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ingen tvil om at matproduksjonen slik den foregår mange steder i dag er helt forkastelig i forhold til dyrevelferd. Å si at dyr ikke føler smerte, ikke bryr seg om hvorvidt de står i en trang bås eller er ute i skogen osv, sier langt mer om intelligensen til den som uttaler seg enn intelligensen til dyrene (forøvrig er smerte en rent fysisk opplevelse, via nervesystemet, og en forutsetning for å oppdage fare og komme seg unna med livet i behold, og opplevelsen av smerte har absolutt ingenting med psykisk intelligens å gjøre).

Jeg er absolutt ikke imot å spise kjøtt, men det er revnende likegyldig hvorvidt man anser det å spise kjøtt for "naturlig" eller "unaturlig" - kall det hva du vil, det rettferdiggjør ikke fysiske overgrep og dårlig behandling av andre levende vesner. Og det hjelper heller ikke det spor at det finnes vel så mange mennesker som lider - den store forskjellen her er at dyrene i enhver situasjon er totalt uten mulighet til å forsvare seg mot våre overgrep.

At dyr i kjøttproduksjon i dag föres opp på mais, beinmel og korn er også noe som i det lange løp slår tilbake på oss selv, da det gir dårligere kjøttkvalitet og ytterligere krøller til forholdet mellom omega 3/6, og næringsinnholdet i maten generelt.

Jeg sitter dessverre ikke på noen fasit for hvordan ting kan gjennomføres på en bærekraftig og mer dyrevelferdsmessig måte, men at noe må gjøres mange steder er det liten tvil.

EDIT: ET stort steg i riktig retning kunne vel vært å sette opp prisene på fast food ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at dyr ikke føler smerte, ikke bryr seg om hvorvidt de står i en trang bås eller er ute i skogen osv, sier langt mer om intelligensen til den som uttaler seg enn intelligensen til dyrene (forøvrig er smerte en rent fysisk opplevelse, via nervesystemet, og en forutsetning for å oppdage fare og komme seg unna med livet i behold, og opplevelsen av smerte har absolutt ingenting med psykisk intelligens å gjøre).

Det er for så vidt en sannhet med modifikasjoner. Nocicepsjon er et stimulig av en nerve som gir smertesvar, men det er ikke smerte før det tolkes av hjernen som dette. Vi har mange eksempler på ulik oppfattelse av smerte med samme nocicepsjon (f eks vil det gjøre vondere for deg om jeg klyper deg i armen, enn om du gjør det samme selv med samme trykk) og man kan oppleve smerte uten nocicepsjon. For eksempel vil et insekt respondere på nocicepsjon f eks i form av berøring av ekstrem varme, men vil trolig respondere mer på refleksnivå uten å tolke dette som smerte på samme måte som vi gjør. Den emosjonelle biten av smertefølelsen er veldig stor, og er avhengig av en relativt stor hjernekapasitet. Trolig vil f eks et menneske, en elefant, en gullfisk og en mus ha vidt forskjellig oppfatning av det å bli brent av en varm stav en gang om dagen. Uansett: dyr føler selvfølgelig smerte og er ikke glad i det. Jeg synes ikke at dyr skal føle mer smerte enn ytterst nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a quote from Jeremy Bentham, the philosophical godfather of animal rights, who said the single most important question is not “Can they reason?” nor “Can they talk?”, but rather “Can they suffer?” This argument is often seen as the cornerstone of the animal rights philosophy. The irony of this quote is that Jeremy Bentham actually saw nothing wrong with eating meat. He ate meat once per day. But, he lived by the code that man should seek to give farm animals a decent life, and strive to offer the animal a death that was less painful than what would have awaited them in the natural world.

Har egentlig ikke veldig lyst til å delta i diskusjonen her, da det virker som om det er ganske mange forskjellige som foregår på en gang.

Jeg ønsker bare å påpeke at å bruke Earthlings som hovedkilde ikke viser en representabel side av hvordan slakting pågår. Må huske at det er en dokumentar som har som mål å vise det mest groteske, ikke normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter dessverre ikke på noen fasit for hvordan ting kan gjennomføres på en bærekraftig og mer dyrevelferdsmessig måte, men at noe må gjøres mange steder er det liten tvil.

Kjøp lokalt og et opp maten din.

Finnes nok av bønder der ute som ønsker å drive økologisk men som velger å gi faen i hele greia fordi folk flest ikke "orker" å betale prisen. Hadde folk flest kasta mindre mat så ville prisøkningen i realiteten blitt 0,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jaggu mange dyr der ute som er ondskapsfulle også! Hvis måsene hadde mutert seg til 4x vår størrelse skal jeg love deg at de ikke hadde nølt med å spise oss heller.

Å spise andre dyr er naturens lov, dyr spiser hverandre og vi spiser dyr.

Måsen er en ond jævel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

post-18875-14440931183436_thumb.jpg
Helt enig, å spise kjøtt er ondskap. Jeg mener det er ondskap uansett: Selv om du behandler dyret godt så dreper du et individ som ønsker å leve. En kus liv har like stor verdi for henne som ditt liv har for deg. Heldigvis behøver vi ikke animalske produkter for å spise godt eller holde oss friske, og det er flere og flere som oppdager gledene og godene ved en vegansk livsstil :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ondskap? Vet ikke.. men jeg blir helt satt og direkte trist når jeg ser videor som dette:

57425074

Jeg skjønner hvorfor folk blir vegetarianere, før fnyste jeg av dem, men nå respekterer jeg dem. Jeg har alltid hørt og kanskje visst hvor jævlig matindustrien er, men aldri helt tenkt over det godt nok.

Når man ser det fra noen synspunkter er det jo jævlig, vi er liksom "overrasen" som farmer de mindreverdige rasene på en helt motbydelig måte, akkurat som en alien film.

Man ser sånne videor som det og ser alle de overvektige menneskene som går rundt, som bruker pengene sine på mer mat de ikke trenger så enda fler dyr kan lide..

Jeg skulle gjerne betalt dobbelt pris for kjøtt der jeg virkelig visste at dyrene ble godt behandlet og respektert. Jeg vet det finnes egg fra frittgående høner, det er vel en start, men jeg har hørt de egentlig ikke er særlig frittgående i det hele tatt? De har bittelitt plass å boltre seg på..

Så gå å betal dobbel pris for viltkjøtt da. Å nei, det er ikke spesielt vanskelig å få tak i viltkjøtt året rundt i dagens samfunn. Og Stange-kyllinger. Egg-produksjonen i Norge er vel og merke kritikkverdig under alle forhold, men da kan man jo bare la det være.

Som toppen av næringskjeden sier det seg selv at vi skal spise kjøtt. Å ikke spise kjøtt er unaturlig. Like unaturlig som det vil være for en hest å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være vegeterianer stemmer neppe godt overense med vårt opphav som jeger/sanker. Jeg har snakket med diverse frustrerte ernæringsfysiologer som forteller om at det er vanskelig å få til et godt kosthold for de fleste, da det er ganske mye grønt og frukt fra forskjellige steder som skal settes sammen hver dag. B12 er så å si håpløst. Det samme gjelder D3. Selv forsøker jeg å spise villfisk, vilt og ellers forsøker jeg også å handle på en gård utenfor karlstad, der mesteparten av dyrene går ute hele året og har det rimelig godt, inntil et skudd smeller da. Raskt og smertefritt. Hønseegg får jeg fra en fyr som lar hønene løpe ute og rote i skogen. De finnes, de også. Også såååå gode og gule plommer.

Å være vegetarianer/veganer er jo helt latterlig. Hipsterholdningen bør være ulovlig, helseproblemer som de prakker på samfunnet og ikke minst, de forsvarsløse barna sine !

Når man er så heldig å være en omnivorous apex predator så må man jo nyte godt av det ! Pakk i seg alt man får tak i, som er naturlig vel og merke ! Behandla mat kan dra i krigen å ikke komme tilbake.

Forstår problemstillingen ang. dyrenes ve og vel, men MYE VIL HA MER, og sånn er det bare. Næringen vil jo TJENE MEST MULIG, forbrukerne vil BETALE MINST MULIG og summen av det er det dyrene som får svi for.

For å være HELT ærlig, jeg lukker øyna å spiser biffen og tenker ikke ett sekund over dyra som har gått med.

Gelé inneholder jo gelatin som er lagd av sener, knokler og HUD fra dyr ! Spis mer gelé så går mindre til spille i kjøttproduksjonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være vegetarianer/veganer er jo helt latterlig. Hipsterholdningen bør være ulovlig, helseproblemer som de prakker på samfunnet og ikke minst, de forsvarsløse barna sine !

Nå vil jeg ikke påstå det står særlig respekt av å latterliggjøre noen kun fordi de ønsker bedre forhold for dyr, og selv velger å spise mat uten dyrelidelse i produksjonen. Det i seg selv er en veldig uegoistisk og omtenksom tankegang.

Det de gjør påvirker ikke DEG på noen som helst måte. Hvorfor denne idiotiske holdningen?

Ellers må du gjerne fortelle meg om disse helseproblemene veganere prakker på samfunnet.

Tror nok om du tenker deg litt om, så vil nok du også innse at f.eks. fastfood og sukkerholdig brus tårner godt over de fleste andre matvarer når det gjelder helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være vegetarianer/veganer er jo helt latterlig. Hipsterholdningen bør være ulovlig, helseproblemer som de prakker på samfunnet og ikke minst, de forsvarsløse barna sine !

Når man er så heldig å være en omnivorous apex predator så må man jo nyte godt av det ! Pakk i seg alt man får tak i, som er naturlig vel og merke ! Behandla mat kan dra i krigen å ikke komme tilbake.

Forstår problemstillingen ang. dyrenes ve og vel, men MYE VIL HA MER, og sånn er det bare. Næringen vil jo TJENE MEST MULIG, forbrukerne vil BETALE MINST MULIG og summen av det er det dyrene som får svi for.

For å være HELT ærlig, jeg lukker øyna å spiser biffen og tenker ikke ett sekund over dyra som har gått med.

Gelé inneholder jo gelatin som er lagd av sener, knokler og HUD fra dyr ! Spis mer gelé så går mindre til spille i kjøttproduksjonen :D

Ha gjerne hodet trøkka godt opp i ræva selv (lukke øya som du selv kaller det), men den arrogante holdninga der er lite imponerende. Jeg også lurer litt på helseproblemene de prakker på samfunnet? Fortell gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både diskusjonen omkring Apple og dyrenes velferd i moderne matproduksjon er et resultat av kapitalisme. Deal with it.

At enkelte vil ha god samvittighet og spise økologisk/vilt kjøtt eller kjøtt slaktet/produsert på en mest human måte (eventuelt frastå fra kjøtt) er helt OK, og som jeg skrev tidligere: "Whatever makes you happy".

Medaljens bakside er disse konsekvensene vi diskuterer i tråden, den strake motsetning er kommunisme. Så lenge samfunnet vårt styres av egoistiske individer(noe vi alle er, i større eller mindre grad) så vil produksjonen presses, og forholdene lide, for størst mulig profitt.

Et paradoks med utnyttelsen av avbeiderne i apple er at pga av den vanvittige profitten Apple har så får noen andre mennesker det ganske mye bedre. Jeg tenker ikke bare på topplederne eller mellomledere i apple. Ringvirkningene av store selskap med stor omsetning og profitt fører faktisk til arbeidsplasser andre steder enn kun den aktuelle bedrift pga økt handlekraft hos de som jobber i apple. Så summen av velferd i verden øker ved kapitalismen, men noen får det selvsagt verre. Alternativet er at alle har det ræva (som for eksempel i min samboers land, hviterussland) og det er mye verre etter min mening.

Selv om jeg lever i ett land som Norge og har bedre velferd enn de fleste andre land så har ikke jeg råd til å:

1) Kun spise økologisk kjøtt eller viltkjøtt eventuelt kjøtt som produseres på en dyrere måte i dag for å bedre dyrenes velferd

Har intensjon om å starte familie, kjøpe hus osv, vi har alle våre drømmer. Og da setter jeg meg selv før slike hensyn, det gjør 95%, og det med god grunn. Overlevelse.

Dersom dyrene kan få det bedre uten at jeg må lide nevneverdi, så er jeg selvfølgelig veldig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke dyrere med et vegansk / tilnærmet vegansk kosthold.

Men det er kjipt å spise kvist, planter og frø. Er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kjipt å spise kvist, planter og frø. Er det ikke?

Jeg kan ikke nyte et måltid uten å vite at noe døde for det. Fra spøk til revolver, jeg føler mye av de "sunne" grønnsakene man trenger for å få høyere proteininnhold i maten, smaker balle (linser og bønner) i tillegg kommer de i alt for små esker. De kommer i sånne små pakker og er ikke spesielt billige. Jeg prøver og komme meg over 200g prots dagen. Jeg tror ikke jeg kunne klart det med et vegetarisk kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke kjipt hvis man foretrekker det? Det er kjipt hvis man føler man ofrer seg og får lite igjen for det.

Nei, for all del. Foretrekker man planter og frø fremfor kjøtt, be my guest. Men vi er kjøttetere. Er en grunn til at vi har huggtenner som andre rovdyr og at kjevene våre har blitt mindre gjennom tiden, fordi vi ikke trenger like mange jeksler til tygging av planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...