Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå vil jeg ikke påstå det står særlig respekt av å latterliggjøre noen kun fordi de ønsker bedre forhold for dyr, og selv velger å spise mat uten dyrelidelse i produksjonen. Det i seg selv er en veldig uegoistisk og omtenksom tankegang.

Det de gjør påvirker ikke DEG på noen som helst måte. Hvorfor denne idiotiske holdningen?

Ellers må du gjerne fortelle meg om disse helseproblemene veganere prakker på samfunnet.

Tror nok om du tenker deg litt om, så vil nok du også innse at f.eks. fastfood og sukkerholdig brus tårner godt over de fleste andre matvarer når det gjelder helseproblemer.

Gidder ikke si så mye mer enn at jeg sa min mening som er at jeg syns vegetarianere/veganere er latterlige FORDI vi er en top predator, og dermed er SKAPT for å spise kjøtt, men du gikk rett til personangrep å kalte holdninga mi idiotisk.

Du klarte atpåtil å BARE fremme den delen av innlegget mitt som passa deg, og klarte som Se og Hør å vinkle innlegget mitt til å passe din sak best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke si så mye mer enn at jeg sa min mening som er at jeg syns vegetarianere/veganere er latterlige FORDI vi er en top predator, og dermed er SKAPT for å spise kjøtt, men du gikk rett til personangrep å kalte holdninga mi idiotisk.

Du klarte atpåtil å BARE fremme den delen av innlegget mitt som passa deg, og klarte som Se og Hør å vinkle innlegget mitt til å passe din sak best.

Jada, kjempeskyldig i både personangrep og uthenging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, kjempeskyldig i både personangrep og uthenging.

Skrev jeg noe om uthenging ? Nei, derimot fjerna du omtrent 3/4 av innlegget mitt for å vinkle det best mulig for argumentene dine.. Du kom tilogmed med noen argumenter som var helt ubrukelige om du hadde tatt med resten av innlegget.

Personangrep, ja. Hva ellers skal man kategorisere det som når du trumfer igjennom at holdninga mi er idiotisk ?

Jeg sier at noe er latterlig, altså noe til å le av, du sier at holdninga mi er idiotisk, ergo du kaller MEG som person for en idiot.

Tenk litt over ordbruken din før du angriper individer. Idiotisk er ett mye krassere ord enn latterlig, så bør du virkelig gå noen runder med deg selv om dine holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være vegetarianer/veganer er jo helt latterlig.

Jeg syns det er respektløst å bare si at det er latterlig. Virker som om du tror at det strengt tatt ikke er mer til dette enn at det var noen hippier fra 60-tallet som en dag ikke hadde bedre å finne på enn å gå rundt å si at alle skulle slutte å spise kjøtt.

Vegetarianer livsstilen har blant annet en solid bakgrunn i Hinduismen.

"Hindus advocate the practice of ahiṃsā (non-violence) and respect for all life because divinity is believed to permeate all beings, including plants and non-human animals." - Hinduism - Wikipedia, the free encyclopedia

Dog er det ikke slik at alle Hinduer er vegetarianere. Kan ta meg selv for eksempel, jeg er født vegetarianer fordi at foreldrene mine er det, og fordi at vi kommer fra den delen av India (Gujarat) hvor det er vanlig å være vegetarianer.

Men for all del, jeg prøver ikke å "konvertere" deg til å mene noe annet. Du har fortsatt rett til å ha dine formeninger, og for min del er det helt greit. Men jeg syns det var en banal påstand fra din side, var det som motiverte meg til å svare på innlegget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er respektløst å bare si at det er latterlig. Virker som om du tror at det strengt tatt ikke er mer til dette enn at det var noen hippier fra 60-tallet som en dag ikke hadde bedre å finne på enn å gå rundt å si at alle skulle slutte å spise kjøtt.

Vegetarianer livsstilen har blant annet en solid bakgrunn i Hinduismen.

"Hindus advocate the practice of ahiṃsā (non-violence) and respect for all life because divinity is believed to permeate all beings, including plants and non-human animals." - Hinduism - Wikipedia, the free encyclopedia

Dog er det ikke slik at alle Hinduer er vegetarianere. Kan ta meg selv for eksempel, jeg er født vegetarianer fordi at foreldrene mine er det, og fordi at vi kommer fra den delen av India (Gujarat) hvor det er vanlig å være vegetarianer.

Men for all del, jeg prøver ikke å "konvertere" deg til å mene noe annet. Du har fortsatt rett til å ha dine formeninger, og for min del er det helt greit. Men jeg syns det var en banal påstand fra din side, var det som motiverte meg til å svare på innlegget ditt :)

Bra svar, og det er helt greit, akkurat som du lar meg ha mine meninger, så er det helt greit at du har dine.

Mange av dagens vegetarianere er bare halvveis og det er her man finner størst andel av personer som lider av spiseforstyrrelser, forvrengt kroppsideal, vranglære til å tro at vegetarisk kosthold er sunnere, osv.

Dessuten er det, som tidligere nevnt, unaturlig for mennesker å leve på ett vegetarisk kosthold. Ja, vi kan det, men det er ikke optimalt. Hadde det vært meningen hadde vi hatt ett mage/tarmsystem som drøvtyggere.

Det som jeg derimot er enig i at man kan, og bør, diskutere er MENGDEN kjøtt som konsumeres. Noe som er helt bortkasta å diskutere, er dyrenes vilkår. Markedskreftene rår, og det vil ALDRI bli innført regler som forbedrer dyrevelferden nevneverdig, rett og slett fordi at det er for uøkonomisk.

Har gjort det til en grei regel å ikke diskutere religion med folk og bare akseptere at de tror det de gjør, problemet her er derimot at, ikke alle, men endel tror så hardt at de nekter å la andre "ikke tro".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlign tenna dine med tenna til en hest da, hvis det er så vanskelig for deg å skjønne. Gi hunden din et kjøttstykke, så ser du om han/hun spiser det. Spiser den det er det en grunn til at han/hun har huggtenner. Jeg sier ikke at vi mennesker ser ut som den her

saber-tooth-tiger.jpg

Huff da-hårsår?;)) Jeg skjønner godt hva du skriver. Hunden min spiser kjøtt, bein o.l. han. Forskjellen på han og meg er at jeg bruker kniv og gaffel til å skjære passe biter jeg stapper i munnen og tygger de med de bakerste bissene jeg har. Hunden min har ikke lært å spise med kniv og gaffel, så ja- når han får et realt rått kjøttstykke, bruker han hjørnetennene til å rive av stykker som er store nok til å svelge.(De kan ikke bevege kjevene fra side til side som oss.)

Men nå spiller det vel ingen trille hvordan tennene våre ser ut- vi får det jo i oss på et vis, det viktigste er vel hvordan systemet bearbeider maten vi pakker i oss.

Men diskusjonen handlet vel i utgangspunktet om dyrevelferd o.l., ikke hvem som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, vi er altetende. Men at vi har "huggtenner" og fått mindre kjever fordi behovet for plantetygging ikke er like stort er ikke feil.

Poenget ditt er korrekt - mennesket har spist kjøtt igjennom tidene. Men grunnen til at vi har små tenner og små kjever er nok mer sannsynlig pga at vi begynte å steke/grille maten, noe som gjør den mykere å tygge. I tillegg gir den lille kjeven større plass til stor hjerne (hodet kan ikke ha ubegrenset størrelse pga fødselskomplikasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot at dyrene skal ha det forferdelig. Men jeg vil tro det er vanskelig å forandre en industri med at vi alle skal bli vegetarianere/veganer eller hva man kan være. Om vi alle skulle bli en form for vegetarianere, så ville uansett en ny ubalanse oppstå. Dette er jo på grunn av forskjellige ubalanser i vår verden den dag idag. Jeg tror det heller er viktig å rette fokuset på hvor man kjøper maten, hvor mange ganger i uka man spiser kjøtt, og være generelt bevisste på dyrevelferden.

Mange av de som sverger til grønnsaker som fullkost vil alltid argumentere for at vi ikke er skapt med et rovdyrs tenner,mage eller fordøyelse. Jeg vil velge å tro på den veldig sultne følelsen jegfår, på rødt kjøtt (når det har gått lang tid), som noe som ligger på naturens side og ikke noe jeg har lært meg til å få som barn. Det er også sånn at flere dyr som blir kariktisert som planteetere (grønnsaks etere som jeg liker å kalle de), aldri er helt fullstendige planteetere. Ta bjørnen som et eksempel. Kosten består av 70-80% bær og sånt. Men alikavel spiser den fisk og fra andre kjøttkilder. Apene som også er det nærmeste mennesket dna messig, spiser også kjøttkilder selv om de hovedsaklig spiser vegetarisk kost.

Nå skulle jeg hatt en skikkelig indrefilet av hjort. ÅÅÅåååh nomnomnomnnom :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget ditt er korrekt - mennesket har spist kjøtt igjennom tidene. Men grunnen til at vi har små tenner og små kjever er nok mer sannsynlig pga at vi begynte å steke/grille maten, noe som gjør den mykere å tygge. I tillegg gir den lille kjeven større plass til stor hjerne (hodet kan ikke ha ubegrenset størrelse pga fødselskomplikasjoner).

Joda, vi har spist kjøtt siden tidenes morgen. Vi har og spist bær, frukt, grønnsaker siden tidenes morgen. Kornet er noe som har kommet etterhvert, som det kan spekuleres i om vi egentlig trenger så mye av? (Denne store hjernen vår kommer til å bli vår dauen snart) og bla bla bla.. Men, trenger vi egentlig alt dette kjøttet? Muligens.. Men for pokker, må det vel gå ann å bedre forholdene for dyrene vi spiser den stakkels stunden de er i live?? For ikke å snakke om når de blir avlivet? Greit at det skal være effektivt og på samlebånd for at vi skal kunne dytte mere kjøtt inn i kroppene våre... mmmm, Nesten så burgern tyter ut av øra på oss. Grådigheta lenge leve, og stakkars dem som våger å øke prisen på kjøtt altsåh;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ondskap? Vet ikke.. men jeg blir helt satt og direkte trist når jeg ser videor som dette:

57425074

Jeg skjønner hvorfor folk blir vegetarianere, før fnyste jeg av dem, men nå respekterer jeg dem. Jeg har alltid hørt og kanskje visst hvor jævlig matindustrien er, men aldri helt tenkt over det godt nok.

Når man ser det fra noen synspunkter er det jo jævlig, vi er liksom "overrasen" som farmer de mindreverdige rasene på en helt motbydelig måte, akkurat som en alien film.

Man ser sånne videor som det og ser alle de overvektige menneskene som går rundt, som bruker pengene sine på mer mat de ikke trenger så enda fler dyr kan lide..

Jeg skulle gjerne betalt dobbelt pris for kjøtt der jeg virkelig visste at dyrene ble godt behandlet og respektert. Jeg vet det finnes egg fra frittgående høner, det er vel en start, men jeg har hørt de egentlig ikke er særlig frittgående i det hele tatt? De har bittelitt plass å boltre seg på..

Neida, dessverre er ikke disse frittgående hønene særlig frittgående.. Desverre:cry: I min råsa drømmeverden har jeg et småbruk, med kun de dyra jeg trenger-okey da, litt flere;) Men hadde vært kjekt å vite at dyra har det bra den tiden de lever.. Man vet jo ikke lengre om de "økologiske" dyra har det så kjekt... Mye vil ha mer, grådigheten lenge leve:))) Wehee, vi menneskene er awsome altså....(ironi...) Derfor klarer vi nok fint å utrydde oss selv rimelig fort;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, vi har spist kjøtt siden tidenes morgen. Vi har og spist bær, frukt, grønnsaker siden tidenes morgen. Kornet er noe som har kommet etterhvert, som det kan spekuleres i om vi egentlig trenger så mye av? (Denne store hjernen vår kommer til å bli vår dauen snart) og bla bla bla.. Men, trenger vi egentlig alt dette kjøttet? Muligens.. Men for pokker, må det vel gå ann å bedre forholdene for dyrene vi spiser den stakkels stunden de er i live?? For ikke å snakke om når de blir avlivet? Greit at det skal være effektivt og på samlebånd for at vi skal kunne dytte mere kjøtt inn i kroppene våre... mmmm, Nesten så burgern tyter ut av øra på oss. Grådigheta lenge leve, og stakkars dem som våger å øke prisen på kjøtt altsåh;))

Nei, jeg er helt enig i at argumentet "vi har gjort det siden tidenes morgen" er veldig tynt. Vi er tilpasset en høster-jeger (hunter-gatherer) livsstil, og mesteparten av dagens mennesker lever jo derfor ikke slik vi "egentlig skal". I dag er det fullt mulig å overleve uten kjøtt, så å bruke dette som et argument mot vegetarianisme blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest tror vegansk mat automatisk må være kjipt, men det trenger absolutt ikke være det:

pizza%20vegetar.jpg

vegansk%20omelett.jpg

tempeh%20pytt%20i%20panne.jpg

pastarett%20pesto.jpg

VeganMisjonen

Jeg har spist de brune greiene som er på pizzaen, øverst på bildet der. Vi fikk serverte tofu og sånt til alle måltider i en uke. Personlig syns jeg det smaker ................. !!! Når BBQ dagen kom fråtset jeg i kjøtt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er helt enig i at argumentet "vi har gjort det siden tidenes morgen" er veldig tynt. Vi er tilpasset en høster-jeger (hunter-gatherer) livsstil, og mesteparten av dagens mennesker lever jo derfor ikke slik vi "egentlig skal". I dag er det fullt mulig å overleve uten kjøtt, så å bruke dette som et argument mot vegetarianisme blir feil.

Jupps, og hvor ofte må vi ut å skyte vår egen mat?? (joda, viltkjøtt er snasent det-når det er felt av en jeger som KAN å felle et dyr... Ikke mange som klarer det, gett... De skyter det som krype og gå kan, til og med bikkjene dems..:confused: Man får være som man er, når man ikke ble som man skulle... el. no sånt. Har aldri prøvd vegetarisk mat, men det ser jo godt ut da..;) Men, mye jeg har smakt som ser godt ut, som smakte bærsj;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" learned that the body can become healthier and more efficient by excluding it from the diet. How? Think back to Thanksgiving or Christmas day when all you did was eat, usually meat. What did you want to do after? – Sleep! Your body had one priority, and it will literally put you in shutdown to achieve it. Digestion is particularly taxing on the body, and nothing takes more of your body’s resources to digest than meat. The first benefit I had when I became a vegetarian was an abundance of energy. You know those days when you have heaps of spring in your step and you are super productive? That’s me every day. Energy = action. And action = results"

For en logikk fra Billy Simmonds. Det hadde ikke noe med mengden mat man spiser på de dagene, det er kjøttet skyld! ( Hentet fra hjemmesiden hans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...