Jump to content

Juliaa

Members
  • Content Count

    141
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Juliaa last won the day on June 10 2018

Juliaa had the most liked content!

About Juliaa

  • Rank
    Member
  • Birthday 12/06/1990

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Juliaa

    Pulsklokke

    Hvorfor kjøpe 210 når du kan få 220 for bare 200kr mer? Kulere klokke og nyere modell.Jeg synes egentlig ikke noen av hverken Garmin eller Polar sine klokker er optimale for langrenn, men såklart - alle klokkene kan jo bruker til det. Alle skiløperne bruker 920, men det er vel mer en markedsføringsgreie Selv kjøpte jeg 620 for noen måneder siden. Strålende fornøyd med den, men ser at kanskje ikke har behov for alle funksjonene på klokken. Samtidig, nå koster den bare 2800 på XXL så forferdelig mye dyrere enn de "billige" modellene er den jo ikke. Garmin har forresten også kommet med en ny modell med pulsmåling på håndleddet, Garmin 225. Tror ikke det har kommet så mange tester av den enda, men vil tippe den er ganske lik som 220. Bare sykt mye diggere å slippe pulsbelte.
  2. Hva var dine høydepunkter og nedturer? Opptur: Jeg har endelig slått meg til ro med at jeg aldri kommer til å bli så sterk og rask som jeg var (det krever bare altfor mange treningstimer og for mye struktur til at det blir gøy) Nedtur: Jeg fikk kyssesyken, noe som resulterte i ødelagt maratonopplegget. Kanskje enda verre at jeg omtrent ikke fikk trent i juli, som jo er den fineste utetreningsmåneden. Hvilke mål nådde du? - 200m på under 28sek - Oslo Maraton sub 4 timer Beste treningsminner fra året? 4 timers rulleskiøkt med pappa og bror i strålende fin midnattssol på Helgeland Noe du vil klare før året er omme? Nei, eller jeg vil ”klare” å få til en skitur, men det blir mer opptil værgudene enn meg selv Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv? Sterkere? Nei. Bedre? Nei, har aldri vært i dårligere form (med unntak av 2013). Selvsikker? Oh yeh, jeg kan FINT leve med denne ”dårlige” formen. Hva er målene for 2015? Ikke være dårligst i familien i Birken Gjøre en innsats for å klare 100 push og 20 pulls (har hatt det som mål altfor lenge uten at jeg egentlig har gjort noe med det).
  3. Jeg synes også Tyskland er de som har imponert mest. Brasil har vært skuffende, det samme med Uruguay og til dels Argentina. Ser mange nevner Nederland som en het kandidat til gull, selv synes jeg de har spilt heller svakt mesteparten av tiden. Spesielt førsteomgangene har vært dårlige. Ja, de vant 5-1 over Spania, men når man ser hvor mye Spania slet mot Chile så sier ikke det så veldig mye. Kampen mot Australia var ikke spesielt imponerende. Jeg hadde stor tro på Belgia før mesterskapet, men de skuffet i den første kampen, selv om de kom seg i andre omgang. Blir spennende å se de i neste kamp. Ellers synes jeg de afrikanske lagene har vært svake, med unntak av Elfenbenskysten som har vært ok. Den afrikanske nedturen toppet seg i går med Song og Assou-Ekotto. Haha, krise. Moro å se innsatsen til lag som Australia og Chile. Fin kamp av Kroatia i natt, synes de spiller godt, dog ikke like bra som TV2 skal ha det til. Gleder meg som en unge til i kveld Først Coluombia - IC også Uruguay - England. Blir kult å se om Cuadrado spiller like bra som sist. Edit: Måtte le skikkelig da jeg så denne:
  4. Ganske uenig med personen over her. Dersom du ønsker å bli virkelig, virkelig god, men aldri har drevet aktivt med langrenn før mener jeg det kan bli svært vanskelig å nå toppen. Spesielt i Norge der det er ekstremt mange gode utøvere. Langrenn er en teknisk idrett, og det krever svært mange treningstimer for å få en dugende teknikk. Selv om mange av norges beste langrennsutøvere ikke satset for fullt før de gikk på videregående så har de aller fleste trent langrenn aktivt siden barneskolen. De vil dermed ha et forsprang som et vanskelig å hente inn. Om målsetningen din imidlertid er å gjøre det godt i mosjonsklassene (og da klassisk stil) så tror jeg du kan klare dette med en del teknikktrening. Det vil først og fremst være i de flate partiene du vil ha mye å hente. I bakkene klarer man seg med god kapasitet.
  5. Det "verste" er at det sikkert er et helt random oppsett som vinner . VM-tipping er egentlig mer flaks enn skills. Vi som tror vi har peiling bare overanalyserer alt. Jaja, gøy er det i alle fall! For de som ønsker å sette seg litt mer inn i lagene som er med i VM så går det en ganske kul serie på NRK nå, laget av FIFA. Greie og enkle analyser av lagene, samt litt historie og slikt. Synes det er mye morsommere å se på kampene når man i alle fall kan litt om de som spiller. Check it out: http://tv.nrk.no/serie/veien-til-brasil/KOID21001314/sesong-1/episode-1 --- Ellers kan det være greit å merke seg at Ribery er ute. Enda en nedtur for Les bleus, tviler på at de gjør det så bra. Dog, man vet jo aldri helt med Frankrike.
  6. Hehe, har tippet seier til Argentina over Spania i en annen konkurranse, så prøver en ny vri her. Forøvrig tror jeg Belgia kan overraske litt, ung tropp som spilte jævlig bra i kvaliken. De slapp inn kun 4(!) mål på 10 kamper i den tøffeste kvalikgruppen i Europa. Belgia har også kanskje det største luksusproblemet når det kommer til midtstoppere: Kompany, Vermaelen, Van Buyten, Lombaerts og Vertonghen. Puh, hardt valg. Men ender vel opp med Kompany + Vermaelen ( ) i midten. Tror forresten jeg bytter om på gruppe H, Sør-Korea kan fort vekk danke ut Russland. Vanskelig å spå hvordan de russiske spillerene gjør det, de fleste er rimelig overbetalte i den russiske ligaen.
  7. Nå har jeg også mekket meg et oppsett. Prøvde meg på et litt annet oppsett enn hva jeg har bettet andre steder. Gruppespillet bør være ganske safe, kanskje med unntak av gruppe C og D. Dog mulig det blir noe surr med gruppeplasseringene, men sånn er jo VM - alt kan skje
  8. I denne tråden var det veldig mange merkelige innlegg. Virker som mange (de fleste) mangler ganske grunnleggende samfunnsøkonomisk forståelse. For det første må man diskutere hvorfor vi faktisk har landbruk i Norge. Jeg ønsker ikke å gå så veldig inn på det temaet da det blir veldig synsing. Men i utgangspunktet er det gode argumenter for å ha en landbrukssektor i Norge. Det opprettholder kulturlandskapet, noe som er viktig for turismen, men også på grunn av det kulturelle. Selvforsyning er et annet argument. Selv om vi ikke har 100 prosent selvforsyning så ser jeg ikke det som noe problem da man ved en krisesituasjon kunne lagt om til et kosthold og produksjon av matvarer med høyere energitetthet. Jeg ser dog ikke den største faren for noen krisesituasjon, selv om man aldri skal være helt sikker. 100 prosent selvforsyning er heller ikke ønskelig da det hindrer en del utviklingsland i å få vekst i økonomien, men akkurat DEN diskusjonen blir lite relevant i denne sammenheng. Andre argumenter er at det er med på å opprettholde en spredt bosetning. Således kan man si at norsk landbruk har en del positive eksterne virkninger, samt at det bidrar til en del fellesgoder. Når man skal se om et samfunnsøkonomisk virkemiddel er det mest fornuftige må man se på to ting: Har tiltaket ønsket effekt? Finnes det andre tiltak som kan løse problemet på en mer effektiv måte? Det er klart at subsidier bidrar til de overnevnte positive virkningene. Slik sett kan man argumentere for at vi bør fortsette å subsidiere landbruket. De aller fleste andre land, deriblant USA, subsidierer eget landbruk. Når det kommer til det andre punktet er det derimot rom for forbedringer. Ved å subsidiere får man et effektivitetstap som er uheldig for samfunnet som helhet. Dersom vi i stedet hadde hatt direkteoverføringer til bønder ut i fra hvor mye de bidrar til de overnevnte virkningene hadde vi unngått mye av effektivitetstapet. Vi hadde spart Norge for enorme summer, samt at bøndene ville fått høyere lønninger. Her er det egentlig bare en vinn-vinn situasjon for alle utenom enkelte mellomledd. Vel og bra, men hvorfor er dette så vanskelig i praksis? For det første vil en direkteoverføring stå som en kostnad på statsbudsjettet, og den vil dermed være veldig enkel for eksempelvis en FRP-regjering å fjerne når eldrebølgen slår inn for fult. For det andre kan bli vanskelig å måle hvor mye den enkelte bonde faktisk bidrar til fellesskapet. Her er det dog fremmet en god del fornuftige forslag slik at denne forklaringen blir ganske svekket. Veldig synd at det skal være slik, da både Norge og bøndene kunne kommet bedre ut av det med en annen landbrukspolitikk. Edit: Jeg glemte helt å nevne overproduksjon. Det er virkelig helt på tryne at vi skal dumpe melk (ost) i utlandet. Det er jo en gave til utenlandske forbrukere som nordmenn må betale prisen for. Da jeg bodde i Australia kostet for eksempel Jarlsberg det samme som i Norge, det burde den ikke gjøre.
  9. Kult! Elsker slike konkurranser, og har allerede joinet et par stykker Lager meg en konto når jeg er ferdig med en kjip eksamen i mergers & acquisition på mandag. Gleder meg helt vilt til fotball-VM. Selv om jeg elsker PL, Primera, Bundes osv. er det noe eget med VM. Gruppe D bli knalltøff. Synd for alle som har tippet Uruguay høyt oppe om Suarez skulle ryke. Eller, synd for dere - bra for meg Har noen kompiser som heier på Liverpool, og har tippet Uruguay i finalen, lukter en kasse med øl til meg. Her er forresten de bekreftede troppene for de som måtte være interesserte: http://www.tv2.no/2014/05/07/sport/fotball/fotball-vm/5573924
  10. Det er helt greit at man er fornøyd med kroppen og ønsker å fremme et sunt kroppsbilde. Det jeg stiller meg kritisk til er måten man ønsker å spre dette budskapet. Hvorfor må man vise frem sin egen mage for å vise at man er ”normal og fornøyd”? Det er klart at kropp selger, og jeg tviler på at bildet hadde skapt like mye oppstyr dersom det var uten flashing av magen. Jeg synes dog det er noe trist at man føler at man må vise kropp for å få frem et ellers godt budskap. Jeg ser poenget med at man kan være fornøyd med kroppen sin selv om man ikke har six-pack, men hvorfor må man vise magen sin for å få frem dette? Jeg synes for øvrig det er helt bak mål at man skal kommentere om hvorvidt kroppen til denne damen er sunn eller ikke. Det tror jeg kjæresten hennes har mye bedre grunnlag for å bedømme enn alle her inne. Dersom hun har et kosthold som gir henne det hun har behov for, beveger seg nok, har en normal fettprosent og sist men ikke minst har et godt selvbilde, hva er det da å diskutere?
  11. Juliaa

    Romaskin-test

    Her er jeg ganske uenig. Vet med sikkerhet at de beste norske juniorene ror 2000m-romaskin på under 7:20. Jeg synes heller ikke 9:27 er en særlig bra tid, faktisk ganske dårlig. Det tilsvarer en hastighet på rundt 2:22/500m, det er noe alle klarer med minimalt med trening. ___ Dersom jeg var deg vill jeg ført fokusert på å forbedre teknikken. Tenk på at når du begynner taket er det beina som jobber, her ser jeg forferdelig mange som failer. Videre jobber du med ryggen, og til slutt armene. Veldig mange ror med armene gjennom hele taket, det er lite effektivt. De fleste er betydelig sterkere i bein og armer så du sparer mye tid om du klarer å bruke disse musklene mer effektivt. Siste delen av taket er det omvendt, her begynner du med armene som går ut først, fortsetter med ryggen og til slutt beina. Forsøk å ro så rett frem som mulig, slik at ikke energien forsvinner på veien. Et annet triks er å sette motstanden litt lavere, og heller ha høyere frekvens. Spesielt da du er jente og ikke veldig tung. Jeg vil tippe 4-6 kan være passelig motstand for deg. Sett den i alle fall ikke på 10(!). Av økter som raskt vil få deg i bedre roform kan jeg anbefale: 1) 2-3x2000m, P=3-4min. 2) 3x6min, P=2min. De første 3 minuttene ror du middels hardt, de neste 2 ror du ganske hardt og det siste minuttet ror du nesten på maks. Denne økten er ganske fin for du lærer deg å holde igjen i starten. 2000m er en ganske tricky distanse. De første minuttene kjennes alt veldig lett, men derifra og inn er det et helvete. Forsøk derfor å holde igjen litt i starten, men ikke så mye at du taper for mye tid. 3) 4x1000m., P=2min. Ro ganske fort i 750m, og full spurt i 250m.
  12. Dersom fart er det du har til hensikt å forbedre ville jeg primært øvd på nettopp det. Rykk og støt er komplekse øvelser å lære så jeg tviler på at du vil få det største utbyttet av å bruke mye tid på å lære deg disse, mtp. dine mål. Skulle du deltatt i 100m i OL hadde det kanskje hatt noe i seg å trene disse øvelsene, men da ønsket er å prestere i fotball ville jeg heller fokusert på funksjonell styrketrening for din idrett. Av øvelser som er relativt enkle og som vil utvikle både eksplosivitet og styrke, er øvelser som knebøyhopp (begynn med lette vekter 25kg-ish), bulgarsk utfall m/hopp, KB sving, push press, mark og frivendinger (dersom du finner noen som kan lære deg det). Fint at du trener hamstring, fortsatt med det. Man hører jo omtrent daglig om fotballspillere som ryker ut med hamstringskade. Dette kan forebygges med trening, nordic hamstring er en superbra øvelse, strak mark er et greit alternativ. Jeg ser ikke poenget med å trene masse overkropp, det gjør deg tyngre og dermed treigere. Ja, alle vet at sprintere trener noe overkropp, men de fokuserer kun på å løpe fort. Fotballspillere løper ikke i 10 sek, de er på banen i 2x45min, da er det ikke noen fordel å være superstor (dog noe avhengig av posisjon på banen). Jeg antar at du også vil bli bedre med ball, da er det ikke hensiktsmessig å bruke en haug med tid på å få større brystmuskler. Spenst kan fint trenes uten vekter, og det er vel egentlig også det beste og letteste. Her er det viktig å begynne forsiktig så man ikke ryker på en skade. Tren både horisontal og vertikal spenst, begge deler er viktig i fotball.
  13. HBO, Fri Flyt, Finansavisen, Sky sports, Surfer magazine, Vogue Fr, Kunst, Aftenposten, The Economist, Harvard Business Review og Financial Times. Haha, det var visst mer enn jeg trodde. Får heldigvis en del av det gratis. Prøvde en gang å abonnere på brød, men det funket dårlig.
  14. De beste trenerne jeg har hatt har vært de som har sett helt normale ut, verken spesielt trente eller utrente. Tar man en tur på Olympiatoppen, der jeg tørr påstå man finner Norges beste samling av idrettskunnskap, ser ikke trenerne noe utenom det vanlige trente ut (mange har til og med litt mage ) . Så nei, dersom målet ditt er å nå folk med behov for stor kunnskap vil jeg på ingen måte si at man trenger å se spesielt bra ut. Nå er det imidlertid mye som sier meg at dette kanskje ikke er de kundene du ønsker å nå ut til med det første. Vil heller tro du sikter deg inn på sentere à la Sats og Elixia. Etter min oppfatning er det tilnærmet null kunder der som søker trenere med detaljkunnskap om hvordan man skal komme seg fortest ned en slalåmbakke. Jeg tror heller de aller fleste heller er ute etter 1) å få en bedre kropp, og/eller 2) den generelle helsegevinsten. Tror veldig mange av disse har en oppfatning om at en trener som ser bra ut også vet hvordan man best skal komme i mål med de overnevnte målene (selv om det på ingen måte nødvendigvis er tilfelle). Da vil de naturligvis velge en "fit" trener. Synd, men (trolig, mulig, mest sannsynlig) sant
  15. 6000 er dagene jeg drikker, sånn ca 0-3 dager i uken. Dessverre mer mot 3 enn 0 dager i det siste. Men tja, dersom jeg ikke drikker, eksempelvis i dag: Frokost 1: sjokkis Frokost 2: 3dl yoghurt, 2/3 CC beger, 60gram müsli, 1 banan og jordbær Lunsj 1: 3 brødskiver med smør, majo, ost og skinke og brunost Lunsj 2: tunfisksalat med rømme, eple, løk og diverse Middag: kjøtt med fløtepoteter, saus med masse digg i og brokkoli Kvelds: 3 rundstykker med (masse) pålegg Men i dag har jeg trent 3 timer da, hvorav 2 timer roing. Gidder ikke å gå i underksudd.
×
×
  • Create New...