Gå til innhold

Hva studerer du?


Marna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Inb4 ny nordlending hatetråd. Spøk til side, hvorfor vil du egentlig flytte? :)

Tromsøværinger er verdens hyggeligste folk, men det er langt unna hjemstedet mitt og klimaet her er litt for røft for meg.

Men det viktigste er at eksamensformen her ikke helt fungerer for meg. Den er meget krevende. I Bergen har man deleksamener over hele semestrene, mens man i Tromsø har en gedigen eksamen helt i slutten av våren + muntlig-eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :p kan jeg spørre hva en nyutdannet dataingeniør sånn ca tjener?

Nå skal jeg prøve å ikke høres veldig cocky ut, men jeg tror det er verdt å nevne at jeg er siv.ing i forhold til lønn. Jeg tror gjennomsnittet ligger på 450-470k første året, med litt ymse ekstra i forhold til bonus. Personlig har jeg en veldig bra bonusordning og kommer nok til å tjene en god slant på toppen av dette, men vet ikke om det noe veldig god idé å slenge rundt inntekt på internett.

Men det beste er hvor latterlig bra jobbmarkedet er. De fleste har jobb 6-12 måneder før endt studie, og jeg fikk flere tilbud om intervju gjennom linkedin/klasselister enn jobber jeg faktisk søkte på selv. Og jeg har helt middelmådige karakterer og ingen spesiell erfaring eller kunnskap utenfor studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dataingeniør, så har nesten ikke brukt matematikken, hverken i studiet eller jobb. Eneste unntakene er statistikk i kunstig intelligens og diskret matematikk (som jeg liker) i algoritmer og datastrukturer, o.l. Det er også en del matematikk i signalbehandling(fourier) og kryptering om man tar sånne type fag. Tror det er ganske mye verre på byggingeniør, men min lille erfaring er at matte er mye greiere når man bruker det til praktiske ting. Men det kan være ganske frustrerende, spesielt når man bruker 3 år på å bli ferdig med noen fag (død over Matte 4D).

Må du ikke være veldig glad i å mekke med data etc. hvis du skal være dataingeniør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det å utdanne seg til ingeniør også er svææært ulikt med tanke på hvilken retning en velger. Byggingeniør er en av de tyngre retningene når det kommer til matematikk og mitt inntrykk av de jeg kjenner som har tatt studiet og arbeider med det nå er at de virkelig må ha interesse for og kompetanse knyttet til grunnleggende forståelse for matte. Ser for meg at kan bli tre (kanskje flere) lange år dersom hun strever med/ikke liker matte.

Men igjen - alt er mulig!! Kanskje med rett lærer, motivasjon og lyst så kan matteinteressen vekkes! En vet virkelig aldri og eneste måten å finne ut av det på er å prøve :) selv HATET jeg matte på GK og vk1, forstod nesten ingenting.. Så fikk jeg en fantastisk lærer siste året, plutselig så jeg lyset, ting bare løsnet og ble lett - og jeg ble uventet veldig glad i matte! Så dersom hun har vært landtidsarbeidsledig ser Jeg for meg (håper i alle fall :)) at hun er veldig motivert for utdanning, retning på livet og framtidsutsikter for god jobb - noe som kan gi motivasjonen hun trenger!

Jepp.

Basert på det du sier og mine egne tanker om det, tror jeg egentlig ikke at det er veien å gå for henne. Om det kun var ett tungt matematikkfag man måtte gjennom hadde det vært en ting, men slik jeg skjønner det er matematikk og fysikk noe som går igjen omtrent gjennom hele utdanningen, så da blir det nokverre.

Er usikker på om hun er motivert nok med tanke på matematikken og villig til å gjøre det som skal til. Strøk selv når jeg gikk GK i gamle dager, mye fordi jeg slurvet på ungdomskolen, men har lært meg matematikk i voksen alder og synes det er veldig spennende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer læringspsykologi med vekt på atferdsvitenskap (bachelor ved Hioa) og kommer til å gå videre på en master i læring i komplekse systemer :)

Vil anbefale deg å også sjekke ut sosionom utdanningen! Kommer litt an på hvilken vinkling du vil ha.. Vernepleier/pedagogikk/sosionom.. Manga av disse gir deg samme/lignende arbeidsmuligheter etterpå.(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ikke være veldig glad i å mekke med data etc. hvis du skal være dataingeniør?

Ikke så mye mekking på data, det er mest software det er snakk om. Men du bør vel ha en viss interesse for teknologi, og gjerne litt for programmering. Når det er sagt er det mange som går gjennom studiet uten å lære seg å programmere noe særlig utenfor de spesifikke programmeringsfagene og ender i jobber som rådgivere/analytikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer læringspsykologi med vekt på atferdsvitenskap (bachelor ved Hioa) og kommer til å gå videre på en master i læring i komplekse systemer :)

Vil anbefale deg å også sjekke ut sosionom utdanningen! Kommer litt an på hvilken vinkling du vil ha.. Vernepleier/pedagogikk/sosionom.. Manga av disse gir deg samme/lignende arbeidsmuligheter etterpå.(y)

Hva blir forskjellen på læringspsykologi med vekt på atferdsvitenskap og Vernepleie-studie? Vi har i allefall utrolig mye atferds analyse her ved HiØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir forskjellen på læringspsykologi med vekt på atferdsvitenskap og Vernepleie-studie? Vi har i allefall utrolig mye atferds analyse her ved HiØ

Tja :) Hva er utrolig mye atferdsanalyse? Jeg samarbeider med ei fra vernepleier i praksisen min nå og hva de trodde var mye atferdsanalyse er i grunn ikke mye sammenlignet med oss. De bruker blant annet andre begreper enn det som er "riktig" innen vitenskapelig atferdsanalyse og har generelt praksis som ikke baserer seg på atferdsanalyse.

ALLE fag jeg har hatt retter seg mot atferdsanalyse selv ex.phil og ex.fac. Nå vet ikke jeg hvordan fagene deres er lagt opp, men for de jeg har snakket med fra vernepleier på Hioa har de gjerne fag om anatomi osv osv.. Kan strekke seg litt mer inn på sykepleier/pleie rollen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja :) Hva er utrolig mye atferdsanalyse? Jeg samarbeider med ei fra vernepleier i praksisen min nå og hva de trodde var mye atferdsanalyse er i grunn ikke mye sammenlignet med oss. De bruker blant annet andre begreper enn det som er "riktig" innen vitenskapelig atferdsanalyse og har generelt praksis som ikke baserer seg på atferdsanalyse.

ALLE fag jeg har hatt retter seg mot atferdsanalyse selv ex.phil og ex.fac. Nå vet ikke jeg hvordan fagene deres er lagt opp, men for de jeg har snakket med fra vernepleier på Hioa har de gjerne fag om anatomi osv osv.. Kan strekke seg litt mer inn på sykepleier/pleie rollen. ;)

Med utrolig mye så mener jeg at alle fag er fokusert på atferdsanalyse. Bortsett fra fysisk helse :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
bachelor geografi, viderutdanning i geografiske informasjonssystemer og master i fysisk planlegging (arealplanlegging)

anbefales ikke...

Hehe, høres ut som tunge studier. Men regner med grunnen til at du begynte å studere dette vel var en stor interesse for geografi. Er derfor interessant å høre hvorfor du ikke anbefaler det. For tungt, eller er veivalget her noe du angrer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utdannet ingeniør i (mikro)elektronikk, og tar nå Master of science of micro- and nano systems technology ved HBV (forskningsavdelingen). Studiet går ut på matte, mer matte, og anvendt bruk av matte i alle varianter. Retningen jeg har valgt dreier seg om design av mikro- og nanoelektromekaniske systemer, det vil altså si at man kombinerer elektronikk og mekanikk i bitteliten skala. Veldig spennende :happy:

Videre dreier studiet seg om drastisk reduksjon av sosiale antenner, og økning av tykkelse på brilleglassene...

Og jenter? Kom dere inn på realfag! Det er her de beste mannfolkene er. Ikke er det stor konkurranse om dem heller, just sayin' :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, den mattediskusjonen:

Man ikke trenger å være sterk i matte fra VGS, eller "naturlig smart", eller whatever for å bli ingeniør (jeg er ingen av delene). Bare bestem deg for hva du vil, and go get it. Men ja, man må ha bestemt seg. Det krever selvfølgelig noen tøffe tak, spesielt hvis grunnlaget er dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...