Gå til innhold

Fete rutiner på gymmet


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jente på gymmet i ettermiddag. Lasta opp 45 kg på benken (i tillegg til stanga) Wow tenkte jeg og fulgte spent med. Er ikke hver dag jeg ser damer som tar 65kg i benkpress. Hva skjer? Jo hun får hjelp av partneren til å løfte stanga av 'knaggene' senker stanga ca 7 cm, og så rett opp igjen.

Mulig dette er en særdeles ny og fet rutine som jeg ikke kjenner til - men jeg skjønte ikke helt poenget med den øvelsen der? OG treningspartneren gjorde akkurat det samme.

De var så fornøyde etterpå, snakket høyt om ny rekord i deres 1/5 benkpress og at de 'levde lenge på den'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente på gymmet i ettermiddag. Lasta opp 45 kg på benken (i tillegg til stanga) Wow tenkte jeg og fulgte spent med. Er ikke hver dag jeg ser damer som tar 65kg i benkpress. Hva skjer? Jo hun får hjelp av partneren til å løfte stanga av 'knaggene' senker stanga ca 7 cm, og så rett opp igjen.

Mulig dette er en særdeles ny og fet rutine som jeg ikke kjenner til - men jeg skjønte ikke helt poenget med den øvelsen der? OG treningspartneren gjorde akkurat det samme.

De var så fornøyde etterpå, snakket høyt om ny rekord i deres 1/5 benkpress og at de 'levde lenge på den'

:D HAHA! Så morsomt! Så faktisk det samme selv her om dagen, men det var ei som skulle løfte 35 kg (totalt). Så ut som hun sleit litt med vekta for å si det mildt... Hva er vitsen med å kjøre tungt når man ikke gjør øvelsen riktig? Men så husker jeg tilbake på da jeg for første gang var borti benkpress og jeg gjorde samme feil. Rettet fort opp i det :-)

Ellers så jeg ei på senteret her en dag som drev med seriøs core trening. Ble seriøst imponert. Bestod av mange øvelser med mange repitisjoner og nesten ingen restitusjon. Hun hadde tydeligvis god kjernemuskulatur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente på gymmet i ettermiddag. Lasta opp 45 kg på benken (i tillegg til stanga) Wow tenkte jeg og fulgte spent med. Er ikke hver dag jeg ser damer som tar 65kg i benkpress. Hva skjer? Jo hun får hjelp av partneren til å løfte stanga av 'knaggene' senker stanga ca 7 cm, og så rett opp igjen.

Dei som har trent ei stund driv gjerne med sånt for å jobbe med den delen av løftet.

Dei er riktig nok normalt menn med svær mage, ein planke på brystet og 4 gonger så mykje vekt på stanga. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som har trent ei stund driv gjerne med sånt for å jobbe med den delen av løftet.

Dei er riktig nok normalt menn med svær mage, ein planke på brystet og 4 gonger så mykje vekt på stanga. :p

De fleste som trener på den måten, gjør det ikke fordi de har peiling på lockout trening som kun spesielt interesserte folk driver med... Det er det som er så ufattelig trist o_O:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som har trent ei stund driv gjerne med sånt for å jobbe med den delen av løftet.

Dei er riktig nok normalt menn med svær mage, ein planke på brystet og 4 gonger så mykje vekt på stanga. :p

Jeg har spurt før, men har enda ikke fått noen god forklaring på hvorfor det er greit å gjøre det der med planke på brystet, men ikke uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spurt før, men har enda ikke fått noen god forklaring på hvorfor det er greit å gjøre det der med planke på brystet, men ikke uten...

Planken er der kun av praktiske omsyn.

Grunnen er at dei som ikkje har planke normalt gjer det fordi dei ikkje veit betre, eller har alt for mykje vekt på stanga. Dei som har planke der veit mest sannsynleg kva det går i og kva som er poenget med å trene eit mindre rørsleområde.

Eg løftar aldri dei tyngste setta utan kloss, riktig nok av andre grunnar enn dei som brukar planke.

Så eg har ingenting imot det, men når det blir korta ned til 5 cm med 40 kg på stanga så har nokon misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden de som ikke har planke der ikke vet hva de gjør, så får de ikke noe utbytte ut av det? Høres veldig rart ut spør du meg...

Svært lite utbyte vil eg påstå ja.

Dei som trener med planke gjer det gjerne ikkje heile tida heller. Det er som sagt for å trene på lockout, den øverste delen av løftet. Ein person utan særleg treningserfaring bør gå lengre ned for i å i det heile tatt bruke musklane. Ved å kun løfte i toppen er det strengt tatt kun triceps som jobbar. Du ser vel at det er litt dumt i ei øving som har fokus på bryst?

Styrkeløftarar har gjerne eit breiare grep, samt skikkeleg oppspenn, som gjer at dei trener meir effektivt enn dei som ikkje veit betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dagen gikk jeg inn i styrke rommet og skulle ta knebøy.. Hvorpå jeg finner stanga på gulvet med 80 kg vekter på, i knebøy racket.. Jeg begynner og plukke av,ser meg rundt og jammen sitter det en på benkpress benken og ser på meg:p Han drev med markløft ja.. Greit det finner på noe anna jeg, sa jeg. Rommet var TOMT.. Stanga for mark står i hjørnet for seg selv og matta for mark ligger utafor knebøy racket.. Og ja, det bråker når 100kg blir sluppet i bakken for hver rep.. Han fikk også beskjed av instruktør som svingte innom styrkerommet av at det fint kunne gjøres på matta.. Så da gjorde jeg ferdig skulder ovelsen, fant så stanga som sto i hjørnet og tok foroverbøyd roing på matta.. (starting strength er egentlig ganske fort gjort og gjennomføre.. Kan fint tvinge det ned i en halv time per økt..) Så, spurte jeg pent om jeg kunne få bytte plass med han.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy, mark og benk ene dagen. Knebøy, foroverbøyd roing og skulderpress andre dagen. 2 oppvarmingins sett, så 3x5(unntatt mark som er 1x5) Har lagt på en øvelse til på skulder(rotatorcuff/deltoid) pga av skulderplager.

Denna feite rutina tar ikke all verdens tid altså:p Legg til at jeg har 3 minutter og gå til gymmet så er det helt gull(y)

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...