Gå til innhold

Slarti

Medlemmer
  • Innholdsteller

    293
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av Slarti

  1. Hm. Kommer kanskje litt an på hvordan man ser på saken. De vanligste proteinkildene er vel fisk, fugl og kjøtt. De har i snitt rundt 20 % protein, dvs. 200 g per kilo. Kilosprisen ligger vel fra rundt 120 kr og oppover for ferskvare, litt mindre for frossenvare, la oss si 100 kr. 100 kr for 200 g protein blir til 500 kr for 1 kg protein. Mitt proteinpulver koster ikke så mye. Cottage cheese har vel rundt 12 % protein (ikke heng deg opp i det tallet, spiller liten rolle om det skulle være 11 eller 14, jeg bare gidder ikke å sjekke det nå) og koster 15 kr per 250 g eller noe i den dur.
  2. Det irriterer meg også: Folk som blir voldsomt støtt på vegne av andre som de mener muligens kunne bli støtt.
  3. Kunne ikke sagt det bedre. Desverre er det nå blitt et fenomen. Hver eneste dag ser vi et bilde av en overvektig jente eller kvinne i avisen, med en overskrift á la "Hylles i sosiale medier" eller "Her er hennes svar på kroppshysteriet".
  4. Like ille som BFF-jenter som bare MÅ ta sine glute bridges, foam rolling (seriøst! no kidding!) eller andre _gulv_øvelser i 2 knebøystativ samtidig istdenfor å dele på 1, slik at vi andre som faktisk vil ta knebøy må vente på dem..
  5. Gutter helt opp i 20+ alderen som k-o-n-s-t-a-n-t prater under hele "økten" deres (som såklart varer minst like lenge som min), og det på et lydnivå at hele gymmet bare må få med seg hva de prater om. Ikke engang hodetelefoner med musikk nesten på maks kan stenge det ut. Hvordan i helvete skal man da få konsentrert seg?
  6. Jeg var veldig fristet til å hjelpe evolusjonen med dens survival-of-the-fittest-program, men det hadde krevd noen straffbare handlinger, så jeg bestemte meg for å la være. Spurte resepsjonisten om de ikke kunne sette opp et skilt med "vennligst ikke misbruk knebøystativet til å kjøre gulvøvelser". Hun hadde full forståelse, men mente at de ikke kunne kjefte på sine medlemmer.
  7. Når jeg må vente på at 2 bestevenninner med hønsehjerne blir ferdig med glute bridge i knebøystativ, selv om jeg gjør dem oppmerksom på at den øvelsen kan de ta hvor som helst på gulvet i hele treningssenteret. Og så klarer de ikke å dele et stativ, nei, de blokkerer 2 stativ samtidig. Og så samme igjen uken etterpå. Og uken etterpå.
  8. Jeg skriver at man kommer til å le av dagens kunnskap. Du vrir det om til at jeg skal ha skrevet at dagens kunnskap kommer til å bli byttet ut. Det taler for seg selv, så jeg kommenterer det ikke mer. Jeg skrev ikke noe sted at dagens kunnskap plutselig vil være helt feil. Som jeg faktisk forklarte 2 ganger før i mine forrige innlegg, så finnes det en holdning som har kjennetegnet vitenskapen i hundrevis av år, nemlig den at man mener at dagens kunnskap er den endelige sannheten, og denne holdningen synes jeg er arrogant, spesielt med tanke på at historikken har motbevist denne påstand
  9. Hvor skriver jeg at dagens kunnskap automatisk vil vil være feil i fremtiden? Takk. I rest my case. Det er denne arrogansen jeg mente. Takk, I rest my case. Det er logisk vas. Såklart er det et argument for å bruke tilskudd. Så lenge sannsynligheten for at det gir helsegevinst (eller i verste fall ikke gjør noe i det hele tatt) er høyere enn den for at det gjør skade, kan man vel fint ta mer enn minimum anbefalt mengde. Hva slags argument er det? Hva jeg kan og hva jeg ikke kan, vet du veldig lite om. De argumentene du etterlyser har blitt fremlagt av andre i denne
  10. Def.: et produkts verdi = det som kjøperne er villige til å betale for det. Har ingenting med produksjonskostnader eller kvalitet å gjøre. Jfr. treningsklær som produseres for 3 kr i Bangladesh og som selges i Norge for 900. Ellers enig i at tysk CC er bedre og billigere.
  11. Dette er totalt relevant, fordi du har helt rett. Vi kan kun lage anbefalinger utifra dagens kunnskap. Nettopp. Og dagens gjeldende kunnskap er imorgen gårsdagens utdaterte kunnskap, og det skulle gjøre oss litt mer ydmyk, mtp. vitenskapshistorien, og spesielt de medisinske fag, ikke sant? Det var det som var hele poenget mitt og derfor er det relevant. Og så skriver du at vi vet godt hvor mye vi trenger og når det blir fare for toksisitet, samt at grenser for og mangelsymptomer er godt undersøkt. Det er jeg jo 2/3veis enig i. Men for veldig mange stoffer finnes ingen toksisitetsdata. Uans
  12. Men vi kan kanskje være litt mindre bombastiske og retthaberske?
  13. At det finnes argumenter for å bruke kosttilskudd. Og at man ikke bør latterligjøre den som tenker annerledes. Kan godt senere vise seg han hadde rett likevel. Jeg vet ikke hvilken side som har rett i den aktuelle diskusjonen, fordi begge sider har gode argumenter.
  14. "A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it." Max Planck, Scientific Autobiography and Other Papers, 1950
  15. Det finnes noen argumenter for å bruke kosttilskudd selv om man har et variert kosthold.Et av dem er at selv om man vet godt hvor mye man minst må ha av mikronæringsstoffer for å ikke bli syk, så vet man til sammeligning lite om hva som er den optimale mengden, eller når mer tilførsel ikke lenger har noen merverdi. Alle offisielle anbefalinger om daglig inntak reflekterer dessuten kun dagens kunnskap. Om 10 år vil dagens kunnskap være utdatert, og om 100 år vil man le av den. Mange av dem som stilte seg mot de etablerte og som har blitt latterliggort i sin tid har i ettertiden fått rett. Dette
  16. Slarti

    Psoriasis

    Støtter denne, bruker selv vanlig håndcreme på hendene og albuene 1-2 ggr. daglig.
  17. Slarti

    Psoriasis

    Det er riktig at det finnes store forskjell i hvor utpreget den er, men det hersker stor enighet om at stress og alkohol fremmer utbrudd, samt at sollys (UV) bedrer. Kortison har lenge vært standardbehandling når det gjelder kremer, men blir mer og mer avløst av D-vitaminderivater. Jeg har hatt det på knoklene på hånda, albuene og et sted i nakken. Det forsvant da jeg begynte med høydose omega-3 for flere år siden. Det kommer av og til tilbake, men kun i nakken, og da er det alltid stressrelatert. Da smører jeg på Betnovat i 2 dager og så er det borte. Sunn ernæring, sunn livsstil, samt at
  18. Slarti

    Psoriasis

    Du bør ta 3 spiseskjeer om dage , og som nevnt over, reduser stress og dropp alkohol. De to fremmer utbrudd.
  19. Slarti

    Dagens negative

    Sengeliggende med over 39 i feber siden søndag. Hodepine og null matlyst. Klarer såvidt å presse i meg 5-6 tørre Digestive-kjeks i løpet av dagen. Bæææh.
  20. Slarti

    Psoriasis

    Høytdosert omega-3 (minst 2 g/dag) samt D-vitamin (finnes i omega-3-oljer og melk) hjelper (egen erfaring, samt at den farmakologiske virkemekanismen også tilsier det). Sollys (UV). Solarium (men helsefarlig). Det finnes cremer/salver med derivater av D-vitamin (calcipotriol ol.). Cortisonsalve hjelper også, men skal ikke brukes over lengre tid. Hvis det er riktig ille må andre legemidler til, gjerne i kombinasjon med UV-lys (gjøres på sykehus).
  21. Kjører X-size programmet med toppsett på mark, dvs. opptil 12 reps per sett. Det passer meg godt siden jeg da løfter lavere vekt, og da blir ikke grepstyrken min begrensende lenger. Samtidig blir det fin trening for grepstyrken også.
  22. Helt OK. Men da bør du også vurdere å ta vekk følgende fra første innlegg i denne tråden, det var nemlig dette som gjorde at jeg postet i denne: Det er veldig moro å fundere på de spørsmålene som er så grunnleggende for vår forståelse av universet, livet og ikke minste trening, treningseffekt, hvorfor vi spiser som vi spiser, hvorfor vi gjør det vi gjør. Hvorfor er gjesping smittsomt? Hvorfor må mennesker møte veggen/se lyset/ før de velger å gjøre noe med problemer som startet som små og ubetydelige,men siden har vokst seg enorme? Hvordan har det seg at når en vasker sengetøy,
  23. Haha, kjenner meg igjen her!
×
×
  • Opprett ny...