Gå til innhold

Vil vi bli korrigert når vi gjør noe feil, eller ønsker vi å trene i fred?


Larskm

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hva dere synes om å korrigere teknikk på utførelsen av øvelser på fremmede, eller bli korrigert på av folk dere ikke kjenner? Er det greit om noen kommer bort til deg med tips og triks, eller ønsker vi helst å trene i fred?

Og hvordan kan man gå frem om man vil si ifra om man ser noen utføre feil teknikk?

Om teknikken er utført til de så grader feil som i videoen under her, så har alle ett ansvar for å si ifra. Men hva om det er mindre justeringer som skal til? F.eks benstilling under knebøy, løfting av rompa under benkpress trening, rulling av rygg på rygghev osv.

http://www.youtube.com/watch?v=riz2caWU9gc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt veldig glad om folk som har peiling sier i fra til meg i hvert fall da jeg alltid trener alene og egentlig ikke har peiling på hvordan jeg ser ut. Litt mer oppgitt blir jeg når folk kommer bort til meg og ber meg om å ta på sikringer når jeg kjører markløft. Var visstnok veldig viktig at de var på :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig glad om folk som har peiling sier i fra til meg i hvert fall da jeg alltid trener alene og egentlig ikke har peiling på hvordan jeg ser ut. Litt mer oppgitt blir jeg når folk kommer bort til meg og ber meg om å ta på sikringer når jeg kjører markløft. Var visstnok veldig viktig at de var på :meh:

Haha! Det eksempelet med sikringer er jo også litt av problemet. Vi ønsker hjelp av folk som vet hva de driver med, men om det kommer personer bort og skal korrigere ting som utføres riktig, så kan det bli litt kleint: p Og når nesten alle mener at de gjør ting riktig (Hvem gjør ting feil med vilje?) så ønsker du ikke å bli oppfattet som den personen som kommer med "feillinfo", eller starte en debatt med personen du skal hjelpe om hvorfor hantelkurl som fullkroppøvelse kanskje ikke er det beste for ryggen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har peiling ja..

Om de ikke har det nei.

Random tips fra fremmede trenger jeg ikke.

Absolutt enig, men folk som gir tips, tror jo at de har peiling uansett om de har det eller ikke! Ellers er jeg enig med trådstarter, når det er fare for alvorlige skader må man si ifra. Ellers er det jo mulig å spørre "unnskyld, jeg så du utførte øvelse X, vil du ha et lite tips?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kjempemye kompetanse på gymet jeg trener, og jeg blir bare glad når det kommer noen som sier feks "prøv å kjør albuene lengere frem, tøy leggene mer så skal du se teknikken sitter" selv om jeg har trent maange år (gjelder å være ydmyk). Veldig få som har 100% perfekt teknikk og det er MYE lettere for andre å se det enn oss selv som løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke imot tips fra folk som ikke har peiling. Det er f.eks irriterende hvis en person sier jeg MÅ dra stanga i nedtrekk ned til brystet for at det skal ha noen effekt. Jeg øker bra av å dra stanga til haka.

Er mange ganger jeg har lyst til å kommentere det enorme jukkinga til tynne tennåringer i biceps curl, men vet av erfaring at de ikke bryr seg, og man blir kjent som bedreviteren.

Folk som er store får kjøre med all jukkingen de vil uten at jeg ofrer det en tanke, da de tydeligvis øker av det de gjør.

Jeg tar gjerne imot tips fra folk med noen års treningsbakgrunn, men bare hvis det er knebøy eller marløft. Har ikke fått noen kompetente til å sjekke teknikken min. Er ellers veldig interessant å høre på erfarne folk øse av kunnskapen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir bare veldig glad hvis noen kvalifiserte gir meg tips, på gymet der jeg trener til vanlig har det enda i skjedd. Og teknikkmessig ha jeg ikke sett noen som kan komme med stort heller desverre.

Ps: mens vi er innom temaet, hvis noen kan stikke innom loggboka mi og gi meg ett par tips ang bøyen(ligger en filmsnutt der) blir jeg veldig glad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk gjør noe feil, så sier jeg fra. Senest i dag gikk jeg til en jente og lærte henne nedtrekk. Det hun gjorde med stangen bak nakken så ut som en kombinasjon av hikke og sittende crunch. Hun ble veldig glad, for hun hadde ikke forstått hvilken muskel hun skulle kjenne det i engang.

For egen del går jeg ofte og henter folk jeg vet er flinke på teknikk og teori og ber den sjekke utførelsen. Helst på siste settet når jeg er tom for energi og alt lett blir bæsj. Skulle godt ønske at flere sa fra til meg om jeg gjør noe som ser dumt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jatakk, om det trenges så gjerne. Its not what you say, its how you say it.(da går jeg ut i fra at du vet hva du gjør..;) )

belærende, ufin, å snakke "ned" til noen vil gjøre at de bare vil forsvare seg selv..

Jeg pleier å ta:

"Hei! Kan jeg spørre om det er noen spesiell grunn til at du gjør xxxxx?"

Da ser jeg hvordan de svarer, og da vet jeg om jeg skal følge opp med

"Kan jeg få komme med et lite tips?" etterfulgt av "Prøv det slik jeg viste, og om du synes din måte fungerer best for deg, så gjør du den bare slik". Har ikke blitt skutt i senk så mange gangene enda. Sist jeg ble skutt i senk begynte jeg å flire, så han ble sur og gikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en fyr til å spotte meg i benken. Sa til han at han ikke skulle gjøre noe med mindre jeg stoppet helt opp.

Han: "Okay, ja jeg ser bare når nervesystemet tar over"

Jeg: "Ehh, ja.. jeg skal ha 3 reps da."

Jeg løfter repsene mine, og så begynner han å si at jeg svaier alt for mye i ryggen og at han har sett folk både brekke ribbein (av å svaie ryggen??) og ryke ryggstrekkerne ved å løfte sånn.

"Jaja, okey. Takk."

Så mitt tips er ikke si noe om du ikke er 100% sikker på at det du kan er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...