Gå til innhold

Vil vi bli korrigert når vi gjør noe feil, eller ønsker vi å trene i fred?


Larskm

Anbefalte innlegg

Er kjempeglad hver gang noen korrigerer meg om jeg gjør feil eller bidrar så teknikken blir bedre!:):) MEN! At de etter å ha korrigert en gang og jeg får det til etter det, så kommer de bortom ca 3-5 ganger, står og ser på hver gang jeg møter på de etter det for å fortelle at nå gjør jeg det bra, eller minne meg på HVOR viktig det er å gjøre riktig (jeg vet dette veeeeldig godt) mellom settene så pausene blir altfor lange, jeg kommer ut av det og blir stressa, er ikke alltid like hjelpsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om noen mener jeg gjør noe feil kan de gjerne komme med sitt innspill til forbedring av teknikken.

Men jeg gidder ikke å ta lengre pauser for og korrigere noen om det ikke er feil som vil ende med skade.

Er litt viktig å prøve og feile.

Samt morsomt og se på rare ting folk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente feil og blei alvorlig sjuk av det. Hvis noen hadde kommet til meg og kommentert pusteteknikk, så hadde jeg kanskje ikke fått oppleve det. Har selv i ettertid kommentert pusteteknikk på flere grupper med 18-åringer, som ikke tenker i de baner i det hele tatt. Hvis folk tar seg nær av at folk bryr seg, så bør dem ta en seriøs kikk i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingenting i mot å bli korrigert på teknikk, men da fortrinnsvis på en konstruktiv måte fra folk som faktisk vet hva de snakker om og kan legge dette fram med en smule folkeskikk. Jeg synes man kan spare seg både for å krast kritisere andre, og å krast svare på innspill fra andre, da begge deler gir dårlig stemning og gir begge parter en dårlig opplevelse. Får du innspill du synes er helt på trynet, ta de med en klype salt, et høflig nikk og fortsett med ditt, verre trenger det ikke å være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er alltid positiv til innspel på teknikk, men har endå til gode å få tips som er "riktig". Har fått nokre kommentarar på benkpress. Fleirtalet ligg med flat rygg og meiner at eg utset skuldrene og ryggen for uheldig belastning ved å spenne meg opp. Eg seier takk for tipset og fortset som før. Har ikkje tid til å ta diskusjonen på trening. Når det heng ein plakat på nedtrekkapparatet om at nedtrekk bak nakken er feil, og folk likevel drar bak, då bryr eg meg ikkje med å sei frå. Det er heller ikkje mitt problem om folk tar kvartbøy. Teknikk som er direkte farleg er ein anna sak.

Jo, men Zeph - benkpress er ikke benkpress. Det du snakker om er styrkeløftbenkpress, og den er ganske forskjellig fra bygger-benkpress. Selv vet jeg forskjellen, så om jeg ser noen kjøre styrkeløft-benk så prøver jeg ikke å få den til å kjøre bygge-benk.

Men ser poenget ditt...å påstå at man kommer til å skade seg fordi man kjører en annen type benkpress blir for dumt. Da viser de jo bare der at de ikke vet hva de snakker om. Men ikke kom og klag på at du ikke får utviklet brystmusklene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det. Har fått kommentar på det og, der eg har svart at eg løfter for styrke. Det er eit kurant innspel. Trur eg skal få litt volum uansett så lenge det går på fram. Vil eg fokusere på volum køyrer eg same stil, men med fokus på hypertrofi. Det reivt godt med MyoReps i benken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er det jo mulig å spørre "unnskyld, jeg så du utførte øvelse X, vil du ha et lite tips?"

Veldig pedagogisk måte å si ifra på. :thumbsup: Eneste er ... sett at lille meg på 1,55 skal prøve å korrigere en diger MC-bamse på to meter som driver helkroppsroing med stang eller helkropps-bicepscurls.. Blir vel klaska rett i veggen. :p

Om noen med peil vil korrigere meg, så blir jeg mer ydmyk og takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen som har peiling prøver å komme med tips, så er det bra.

Jeg vil selv ikke gi tips ettersom alt jeg har lært har jeg lært gjennom å se på andre, og se på youtube. Jeg føler meg derfor ikke kvalifisert til å gi tips, fordi jeg ikke vet alt om teknikk.

Som eksempel: Her om dagen så jeg en som var rundt 20år, han tok dips med 15kg ekstra vekt. Problemet var at når han var i oppreist (strake armer), så var armene skrått vekk fra kroppen. Det så direkte vondt ut, og han gikk så langt ned som var fysisk mulig :D Men om det kan føre til skader... aner ikke, så kan liksom ikke si noe til ham.

Ellers syns jeg, og som jeg også har sagt i tidligere innlegg, at de som faktisk driver stedet bør ta mer ansvar. Vi betaler tross alt opp til 600 kroner måneden. Jeg skjønner at PT skal ha fokus på de som faktisk betaler ekstra penger, men de bør ta tak i alvorlig feiltrening, noe jeg ikke ser at de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen som har peiling prøver å komme med tips, så er det bra.

Jeg vil selv ikke gi tips ettersom alt jeg har lært har jeg lært gjennom å se på andre, og se på youtube. Jeg føler meg derfor ikke kvalifisert til å gi tips, fordi jeg ikke vet alt om teknikk.

Som eksempel: Her om dagen så jeg en som var rundt 20år, han tok dips med 15kg ekstra vekt. Problemet var at når han var i oppreist (strake armer), så var armene skrått vekk fra kroppen. Det så direkte vondt ut, og han gikk så langt ned som var fysisk mulig :D Men om det kan føre til skader... aner ikke, så kan liksom ikke si noe til ham.

Ellers syns jeg, og som jeg også har sagt i tidligere innlegg, at de som faktisk driver stedet bør ta mer ansvar. Vi betaler tross alt opp til 600 kroner måneden. Jeg skjønner at PT skal ha fokus på de som faktisk betaler ekstra penger, men de bør ta tak i alvorlig feiltrening, noe jeg ikke ser at de gjør.

Har du opplevd eller sett at PT har rettet på teknikk uten at det har vært betalt PT time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten digresjon; Folk må bli klar over at de fleste mennesker, elsker å hjelpe folk som ønsker det. Ikke bare blir man glad for å kunne hjelpe, men man kan også lære av å hjelpe andre.

Om folk spør meg, så hjelper jeg mer en gjerne. Om noen ser jeg gjør noe feil, og de ser ut til å kunne sine saker, så setter jeg stor pris på at de sier ifra (Id rather be a fool for 5 minutes, than an idiot for the rest of my life" Elns. Så ta nå å spør om de dere ser trener feil, om de ønsker litt hjelp/tips/råd, kanskje finner dere en ny venn, eller treningspartner i personen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du opplevd eller sett at PT har rettet på teknikk uten at det har vært betalt PT time?

Der jeg trener har de såkalte "motivatortider" hvor en PT er ute i salen og svarer på spm, eller hjelper til i øvelser og retter å teknikk, uten at dette er betalte PT timer:) Et veldig bra tilbud synes jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på om noen hadde korrigert meg ved feil teknikk..

Hadde selv lyst til å si fra til en fyr igår.. en mann i 40 års alderen, tok markløft. 130 kg på stanga eller noe, og ryggen var så krummet som overhodet mulig! og jeg tenkte bare nei nei nei :cry: kjerringa hans stod å så på, og sa tydeligvis ingenting.. kanskje ikke så rart, når jeg så at hun hadde like dårlig teknikk som han :/ men jeg turte ikke å si fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig pedagogisk måte å si ifra på. :thumbsup: Eneste er ... sett at lille meg på 1,55 skal prøve å korrigere en diger MC-bamse på to meter som driver helkroppsroing med stang eller helkropps-bicepscurls.. Blir vel klaska rett i veggen. :p

Om noen med peil vil korrigere meg, så blir jeg mer ydmyk og takknemmelig.

Det der finner jeg fascinerende. Det er mulig jeg rett og slett tar feil, men er ikke litt av poenget med roing og ha en rimelig rett rygg. Det er jo betraktelig lettere å løfte tungt hvis man legger seg tilbake, man får jo moment i øvelsen. Men prøver man å holde rett rygg kjenner man jo at det tar knallhardt på en hel annen måte, men likevel gjør sikkert 90% av de jeg ser på senteret både roing og nedtrekk med en rygg som ligger i en 130 graders vinkel. Hva er greia liksom. Tar jeg feil, eller er så mange folk mer fiksert på kilo enn teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der finner jeg fascinerende. Det er mulig jeg rett og slett tar feil, men er ikke litt av poenget med roing og ha en rimelig rett rygg. Det er jo betraktelig lettere å løfte tungt hvis man legger seg tilbake, man får jo moment i øvelsen. Men prøver man å holde rett rygg kjenner man jo at det tar knallhardt på en hel annen måte, men likevel gjør sikkert 90% av de jeg ser på senteret både roing og nedtrekk med en rygg som ligger i en 130 graders vinkel. Hva er greia liksom. Tar jeg feil, eller er så mange folk mer fiksert på kilo enn teknikk.

Jo, ryggen skal være rett, og bevegelsesbanen ikke så stor. Men pointet var uansett at denne karen regelrett KASTA vektstanga i været så han nesten mista balansen, for hver rep. Vi snakker den øvelsen der du står rett opp og ned, holder stanga med overhåndsgrep og fører den rett opp til ca brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot hvis jeg blir rettet på, men det må da være noen som kan det og ikke sånn mr.sleezy på studioet som tror han vet alt. Han kan svært lite og er rett og slett kvalm. Men jeg har blitt rettet på av andre og tok det til meg. Om det stemmer vet jeg ikke, det var rett etter at jeg startet å trene. Nå sørger jeg for å rappe til meg de to flinke som jobber der, slik at de kan rette på meg. Jeg vet jo at jeg ikke har 100% bra teknikk på alt jeg gjør, dermed er det trygt og godt at de som kan veileder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne bli rettet på, men som andre sier jeg må kunne ha sett at de kan det og har kontroll. Er så sinnsykt mange som har dårlig teknikk at jeg må konsentrer meg ved å ikke se på de.

Retter på mennesker som jeg kan se tåler det.Hvertfall om jeg vet hvordan det utføres og virkelig er trygg på teknikken, som baseøvelsene (mye fordi det har vært så mye teknikk fokus fra styrkeløften at alt er bare brent inni hodet mitt.) Rettet sist i går på noen gutter som lekte seg med benkpress med 40 kilo som var AAAAAAALT for tungt! de tok den ikke ned en gang. Stangen var hvertfall 20cm fra brystet og skeiv.,.. nei off..

Men for å ikke virke oppblåst så har jeg nok teknikkfeil i noen øvelser jeg og . og vil gjerne bli rettet på dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...