Gå til innhold

Vil vi bli korrigert når vi gjør noe feil, eller ønsker vi å trene i fred?


Larskm

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke spes bra erfaringer med å prøve hjelpe folk, spes ikke unge mennesker da de gjerne vet alt fra før uansett.

Kan sikkert ha mye med stedet, folkene og måten man snakker til dem på. Jeg er ofte ganske firkantet (mulig jeg blir mykere når jeg er sliten), men av en eller annen snodig grunn er det bare to stykker som har nektet å høre på. Jo, og en relativt erfaren, men han hørte ikke på PT-en heller når jeg viste hvor farlig han var i både benk, mark og knebøy...Jeg har faktisk en liten gjeng som hele tiden kommer bort til meg å spør og graver nå, og det er jo litt gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener på et senter med
veldig
mange flinke folk, så jeg synes som regel det er superbra hvis noen ser at jeg har feil/dårlig teknikk og kommer bort for å gi tips!
:)
Jeg er nok litt nazi når det kommer til bra teknikk også da :ninja:

Men ser alltid an hvem tipset kommer fra, ikke bestandig jeg tar til meg tipsene.. Hehe
:p

Har sett mye rare teknikker i det siste, men tør ikke å si noe i tilfelle personen synes det er flaut/irriterende at jeg
(lille meg liksom...)
kommer med tips..
:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt veldig glad om noen hjalp meg med teknikken! Så lenge det er konstruktiv og velbegrunnet kritikk selvsagt ;)

Tror generelt at grunnen til at mange kan bli sure og komme i forsvarsmodus når de blir korrigert, er at de tar det som personlig kritikk.

Når man er ny på et treningsstudio og driver med øvelser som kan a) gi deg et bedre liv, B) ikke gjøre en dritt for deg, eller c) ødelegge deg for veldig lang tid fremover, så bør man ikke være det. Jeg hadde sikkert blitt litt satt ut jeg også om noen hadde brølt til meg at jeg gjorde noe feil, men jeg hadde antatt at de ikke gjorde det for å være slemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart få beskjed om jeg gjør en øvelse feil eller kan få bedre utbytte av den ved å gjøre noe annerledes. Men(!) da må man også kunne gi meg en solid forklaring hvorfor jeg burde endre utførelsen. Jeg har møtt mange stokk dumme bedrevitere rundt omkring, Ting må henge på greip for at jeg skal gidde å følge med i mer enn 10 sekunder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gjerne hatt noen råd så om dem hadde hatt peiling hadde det bare vært hyggelig :). Men nå trener jeg hjemme så det blir desværre dårlig med det...

Vi stalkere sliter litt med det å komme inn. Da er det jo innbrudd i tillegg liksom. Du kan jo bare gå til "Stalker-busken" og invitere oss inn,dah! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den gamle gymmen jeg trente på før var det ofte litt yngre skoleungdom der som konstant hadde feil i teknik.

  • juksing i nedtrekk ved å dra seg bakover
  • jukking på BC
  • markløft ut av den tredje verden
  • knebøy inn av den siste verden
  • føtter som spreller i luften under benkpress
  • folk som slår hodet i kabelstativet under nedtrekk dips pga svaiing med kropp
  • and the list goes on

Hvis jeg ser at noen gjør feil gang på gang på gang og jeg VET at det er feil så er det vel min plikt å si fra?

Blir vel som å kjøre forbi et ulykkested uten å stoppe?

Det som jeg har blitt obs på er at folk tar nedtrekk bak hodet, noe som over lengre tid skader kalsiumkulene i skulderen som da må igjen bli erstattet med stål/titankuler (ref: Arnold Schwar.) - Dette er da noe jeg fikk høre av en eier på en gym jeg var hos.

En øvelse skal ikke utføres unaturlig for leddene mtp slitasjer, og det er mye rart ute å går.

Heldigvis på Trento Sørumsand så har de flinke instruktører som veileder folk hvis det er noe, skal selv ha en teknikkdag på onsdag for å justere den litt.

Har sjelden blitt justert av andre, men det er pga opplæringen jeg får før en øvelse, og det at jeg spanderer på meg selv en PT time 1 gang i året :)

Men for all del, skulle noen se at jeg gjør en øvelse feil, så bare si fra, kan hende jeg jukser litt på det siste settet også :D

Mvh

Pro JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser at noen gjør feil gang på gang på gang og jeg VET at det er feil så er det vel min plikt å si fra?

Blir vel som å kjøre forbi et ulykkested uten å stoppe?

Jeg ser på det mer som ansvaret for å forsøke å stoppe folk fra å kjøre i fylla. Det kan hende det går greit, men siden sjansene er store for skader er det lurt å si fra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er alltid positiv til innspel på teknikk, men har endå til gode å få tips som er "riktig". Har fått nokre kommentarar på benkpress. Fleirtalet ligg med flat rygg og meiner at eg utset skuldrene og ryggen for uheldig belastning ved å spenne meg opp. Eg seier takk for tipset og fortset som før. Har ikkje tid til å ta diskusjonen på trening. Når det heng ein plakat på nedtrekkapparatet om at nedtrekk bak nakken er feil, og folk likevel drar bak, då bryr eg meg ikkje med å sei frå. Det er heller ikkje mitt problem om folk tar kvartbøy. Teknikk som er direkte farleg er ein anna sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung og akuratt hadde begynte å løfte så likte jeg at folk kommenterte treningen min, hvis ikke de kommenterte spurte jeg de store gutta om jeg gjorde det riktig. Nå i ettertid er jeg glad jeg gjorde det, for det er fult mulig jeg ikke hadde hatt den fremgangen jeg har hatt.

Nå som jeg trener på idrettssenteret til NTNU hvor alle er relativt voksene så må jeg si jeg driter i om de skader seg. At en 14 år gammel kid har dårlig teknikk for å løfte mye ser jeg på som relativt normalt, men på universitet så bør man være smart nok til å skjønne at teknikk er alfa og omega. De har jo tross alt fått med seg viktigheten av et treningsprogram med markløft og knebøy, da håper jeg de har fått med seg viktigheten med teknikk i de 2 øvelsene også.

Jeg retter aldri på dårlig teknikk, men jeg observerer i håp at de går på en smell slik at jeg får sett det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjerne tatt imot tips og korrigering på utføringen av øvelsene jeg gjør. Dog, det er ikke store styrkemiljøet på treningssenteret jeg trener ved, så det er heller ikke store utvalget å spørre. Har vært noen som har kommet bort og lurt på hvilke øvelser det er jeg kjører for rumpa og om jeg kan vise de dem, så det er jo litt morsomt. Utenom det fortelelr jeg sjeldent hvordan folk skal gjøre ulike øvelser. Til det føler jeg meg ikke kompetent nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det mer som ansvaret for å forsøke å stoppe folk fra å kjøre i fylla. Det kan hende det går greit, men siden sjansene er store for skader er det lurt å si fra... :)

Og når man prøver å rette på de får man dette her, iallefall de som er litt eldre:

post-2278-14440833772732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...