Gå til innhold

Kosthold i Jula


NickFitness

Anbefalte innlegg

Det er forsatt en stund til jula, men jeg har lyst til å få noen tips å ikke skjeie altfor mye ut. Familien har alltid mye god mat og enda mer søtsaker, når jeg starter å spise litt godteri greier jeg ikke stoppe før godteriet er slutt. Derfor holder jeg meg totalt unna godteri, men jeg tenker det kommer til å bli tøft i jula. Har lest i tidligere poster at å skjeie ut 1 uke har ikke så mye å si, men i mitt tilfelle så kommer den ene uka fort bli til 2 uker og slik forsetter det. Derfor lurte jeg på om dere har noen tips, og om noen vet hva man kan lage som er sunt, som man kan kose seg med?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid en slik tråd hvert år og jeg sier det samme som jeg alltid sier. Det er ikke hva som skjer mellom jul og nyttår som teller, men hva du gjør mellom nyttår og jul. Kos deg med familien i julen, spis det du har lyst å spise. Til syvende og sist vil det ikke spille noen som helst rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jul EN gang i året, og det er ikke hva du spiser de to ukene som har noe å si, det er de resterende 50 ;) Holder du deg totalt unna godteri kan jeg LOVE deg at du sprekker når det kommer til jul, been there, done that, hehe :p

Andre tips er å spise som normalt og ikke skippe måltider eller spise annerledes fordi det er jul hvis du sier at hvis du først begynner så kommer du ikke til å klare å slutte. Fyll opp på den 'vanlige' maten du trenger uansett og unn deg det du har lyst på etterpå. Det er myyye lettere å hive seg over masse godteri når man er sulten, enn om man er mett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri skjønt denne problemstillingen for å være ærlig. Nå kan det ha noe med at jeg ikke er noe særlig glad i julemat, så det eneste jeg loader opp på er pepperkaker og klementiner, men det er bare et par uker i året. Og forde det er jul er det ikke dermed sagt at man MÅ hive seg over all juleribba mm. bare fordi det er jul. Det er jo helgg og påske og bursdager og ditt og datt ellers i året også, så hvorfor det skulle være noe større problem enn andre uker, skjønner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyll opp med vanlig mat først ja, det hjelper. Og bestem deg gjerne for noen dager i jula der "alt" er lov (julaften, og evt dager der man skal i selskap el.l., man trenger jo ikke å gjøre hver eneste dag i 2 uker til en fest bare fordi det er jul) - ellers ser jeg ikke heller noen grunn til å endre på det kostholdet jeg har i dag. Jeg skal gørrkose meg med pinnekjøtt, ribbe, kalkun og alt det der, uten et snev av dårlig samvittighet:) Så vil det selvfølgelig hjelpe om du også klarer å holde et visst aktivitetsnivå i løpet av jula, men det må være fordi du har lyst til å trene i så fall, ikke fordi du skal stresse med det i disse to ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg holdt på å vri hode av meg ifjor bare ved tanken på jula. I år derimot blir det en helt annen sak! Teller ikke kalorier i hverdagen, kommer ihvertfall ikke til å starte med det i jula :p Så lenge du ikke starter julefeiringa 1.desember så har det vel egentlig fint lite å si, èn god uke i overskudd gjør seg nok sikkert bare bra for treninga skal du se :D Skal spise alt fra peppekaker, til heeerlig pinnekjøtt med masse kålrabistappe, og ikke minst, NYTE DET :) Viktig å ikke la trening og kosthold bli så viktig at det overskygger familiehyggen og gleden ved julen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både gleder og gruer meg til julemat/kosen. Det er for meg en angstfylt opplevelse. Men i år har jeg bestemt meg for at jeg skal spise en normal julemiddag + spise det som blir servert de andre juledagene/nyttårsdagene. Skal også kose meg med de brente mandlene jeg lager og eventuelt annen sjokoladekos/julegodteri som kommer på bordet i løpet av julen. Jeg vil finne tilbake til den gleden jeg hadde når jeg var lita.:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juuul!!!:love: Ah! Gledar meg!! :D

Veeeldig glad i å bake, så her i huset blir det ein del småkaker, men eg eg er ikkje SÅ veldig glad i å ete dei. Klementinar, sjokolade og julemiddagen derimot, det blir det ein del av. Klementinar er jo frukt, sjokolade hadde eg ikkje ville kutta ut uansett, og julemiddagen...<3 Nam!

2-4(store)poteter, ein pølsesnabb eller to, ribbefett, ribbe ("pinnekjøtt" av geit), kålstappe(med mykje smør og fløyte), gulrot og fiskelefse (+restar dagen etter) gjer absolutt ingen "skade". Dersom eg ikkje er aktiv nok i jula til å forbrenne den maten, då fortener eg å legge på meg:p

Jul er jul, det er høgtid og maten står i fokus, i allefall når ein kjem frå gard (hm, kom plutseleg på at vi må slakte ein av dei komande dagane, om det skal bli julemiddag i år). Desember er ein finfin månad for skigåing, aking, snømåking og snøballkrig, aktivitetar som fort forbrenn ein heil julemiddag;) Og om det ikkje gjer det, so what?! Det er ikkje mange dagane det er snakk om, resten av året er det som er utslagsgjevande:)

Ah! Gledar meg sååååååååååååååååååååååååååååååå mykje til juletida begynner!:D Og første snøen ikkje minst!

Så senk skuldrane og tenk ikkje på maten, er berre å gjere som folk flest: ny start 2.januar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråkker litt forsiktig, og sier hvis du absolutt skal unngå godteri både til jul og ellers kan du lett si: skal ikke spise godteri laget av dyr. Mye godteri har gelatin og grisefett i seg. Plusser du på produkter fra dyr også så forsvinner fort sjokoladen også, bortsett fra noen som du må lese bakpå for å finne.

Det var mitt lille bidrag i denne tråden, og støtter samtidig andre sine innlegg om å nyte julen så godt som mulig.

Mvh godtefri i mange år

P.S Gleder meg til jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Om du vil ha noe søtt du kan kose deg med, er det jo den klassiske med frukt, mager kesam/vaniljekesam og nøtter, da. Finnes mye gode oppskrifter på bloggen til Kristine Weber (kriweb.no) og bakekona.blogg.no (:

Om du vil være moderat i jula er det akkurat like greit som å spise hva du vil - det er ditt valg. Men som alle(?) over sier, det er jul en gang i året, og de to ukene teller lite i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsatt en stund til jula, men jeg har lyst til å få noen tips å ikke skjeie altfor mye ut. Familien har alltid mye god mat og enda mer søtsaker, når jeg starter å spise litt godteri greier jeg ikke stoppe før godteriet er slutt. Derfor holder jeg meg totalt unna godteri, men jeg tenker det kommer til å bli tøft i jula. Har lest i tidligere poster at å skjeie ut 1 uke har ikke så mye å si, men i mitt tilfelle så kommer den ene uka fort bli til 2 uker og slik forsetter det. Derfor lurte jeg på om dere har noen tips, og om noen vet hva man kan lage som er sunt, som man kan kose seg med?:)

Er du toppidrettsutøver eller noe? Konkurrerer du på såpass høyt nivå i noe at du ikke kan spise vanlig julemat med familien din i en uke og resikere at du kanskje går opp 1-2kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Kan jeg spørre hvorfor det er galt at h*n vil ha litt stramt kosthold i julen? Det er jo et valg, akkurat som det er å ikke være strikt med hva man spiser. Jeg har også planer om å holde meg unna julekaker, godteri og mye fet mat. Trådstarter ber om tips, ikke kommentarer om hvorfor folk synes at man SKAL spise alt man vil, hvertfall som jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor det er galt at h*n vil ha litt stramt kosthold i julen? Det er jo et valg, akkurat som det er å ikke være strikt med hva man spiser. Jeg har også planer om å holde meg unna julekaker, godteri og mye fet mat. Trådstarter ber om tips, ikke kommentarer om hvorfor folk synes at man SKAL spise alt man vil, hvertfall som jeg forstår det.

Det skjønner jeg, men det er viktig å tenke på det store bildet også, ikke bare de 2 ukene det er jul :) Nå har h*n jo fått endel tips mtp det h*n spurte om også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, var ikke akkurat mange tips i denne tråden.... Derimot masse kommentarer som indikerer "less innpå masse ribbe og bøttevis med godis, hva er galt med deg, det er bare jul 1 gang i året". Fair enough, jeg kommer også antageligvis til å gjøre dette. Men det betyr ikke at trådstarter må det. Du er ikke fitnessfreak bare fordi du ikke skal gå apeshit på julematen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...