Gå til innhold

Kosthold i Jula


NickFitness

Anbefalte innlegg

Haha nei, Men jeg jobber veldig hardt for å få ned fettprosenten. Jeg mener det er ganske kjedelig å legge på seg "fettet du allerede har fjernet".

Hvis du iløpet av en uke klarer å legge på deg store deler av deg du har slanket av deg tidligere, så tror jeg ikke du har jobbet særlig hardt før ferien.

Det er også lov å ta ibruk et veldig nyttig verktøy imot overspising: viljestyrke. Har man spist det dobbelte av vedlikehold og allerede er veldig mett, så trenger man ikke spise en stor sjokoladeplate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du iløpet av en uke klarer å legge på deg store deler av deg du har slanket av deg tidligere, så tror jeg ikke du har jobbet særlig hardt før ferien.

Det er også lov å ta ibruk et veldig nyttig verktøy imot overspising: viljestyrke. Har man spist det dobbelte av vedlikehold og allerede er veldig mett, så trenger man ikke spise en stor sjokoladeplate :)

Du bør ikke komme hit å si at jeg ikke jobber hardt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en studie som Alan Aragon postet hvor en gruppe mennesker fikk 8000 kcal hver dag og det meste de økte i rent fett var 200 gram...

Så tror det stresset du påfører kroppen din er verre enn det at du fråtser i 3 dager i strekk.

Slapp av og kos deg, hvis du nekter deg noe alt av godteri fram til jul er det større sjangse for at du tar helt av i jula og romjula. Og det er ikke alltid like lett å komme tilbake etter å ha "skuffet seg selv" på den måten. Mange (inkl meg selv) har gått på en smell der.

Spis alt med moderasjon så er du ikke utsultet til jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<3 gårundtjuletrecardio <3

Men jeg er enig i de fleste her - kos deg og vær heller mer i aktivitet:-D Julen er til for å nytes, og med så mye herlige ting man kan gjøre sammen med familien går nok kaloriene like fort ut som inn om man bare beveger seg og lar være konsentrere seg så mye om den ekstra maten. Synd å si det, men når du allikvell er på diett til vanlig vil du være så vant til å gjøre de sunne valgene at det antageligvis kommer til å ligge printet inn også i julen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at jeg er den eneste særingen som ikke er vilt begeistra for julemat-rent smaksmessig ikke ernæringsrelatert.

Spiser det meste og er ikke kresen men syntes ikke den typiske julematen er så god, jeg..

pinnekjøtt

sylte

grøt

riskrem

ribbe

pølser

pepperkaker

kransekake

andre "tørre" kaker

gløgg

sild

liker marspian, klementiner og nøtter...

igjen; jeg misliker det ikke men d er ikke noe jeg ser fram til mtp smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julen er til for å virkelig nytes, men det kan gjøres på flere måter! Spise så mye en vil om det er det en ønsker, spise godt og utnytte energien på trening om en vil det, eller å gå inn i julen med en "alt med måte" innstilling. Har selv hatt flere julefeiringer de siste årene preget av anoreksi og derav sunnhets-/mathysteri.. Nøt ikke julen de årene akkurat! Det er helt ok, om en ikke ønsker å ta den helt fullstendig ut med tanke på maten, men en skal ikke være fanatisk heller. Kos deg med den gode maten og alt det sosiale som følger med. Spis en del av marsipangrisen, istedet for hele om du ønsker det, men ikke nekt deg noe du har veldig lyst på! Som mange har poengtert tidligere; det som skjer mellom jul og nyttår, det spiller virkelig ikke så stor rolle i den store helheten.

Selv skal jeg ihverfall nyte det julen har å by på. Mye god mat og tid med familien, forhåpentligvis snø og mange skiturer, skolefri og kos foran peisen med herlige julefilmer, og ikke minst masse trening, fylt av energi. Julen er jo ypperlig for å legge inn en ekstra innsats på treningsfronten. Mat som gir energi og som bygger opp kroppen etterpå, samt god tid til restitusjon(y)

Gleder meg til jul! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en slik tråd hvert år og jeg sier det samme som jeg alltid sier. Det er ikke hva som skjer mellom jul og nyttår som teller, men hva du gjør mellom nyttår og jul. Kos deg med familien i julen, spis det du har lyst å spise. Til syvende og sist vil det ikke spille noen som helst rolle.

Kan vi ikke bare sette det her som svaret på den her tråden, og så stenge den?

Jeg syns jeg har denne diskusjonen med folk hvert eneste år i november og desember, i tillegg til å "trøste" folk i januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at jeg er den eneste særingen som ikke er vilt begeistra for julemat-rent smaksmessig ikke ernæringsrelatert.

Spiser det meste og er ikke kresen men syntes ikke den typiske julematen er så god, jeg..

pinnekjøtt

sylte

grøt

riskrem

ribbe

pølser

pepperkaker

kransekake

andre "tørre" kaker

gløgg

sild

liker marspian, klementiner og nøtter...

igjen; jeg misliker det ikke men d er ikke noe jeg ser fram til mtp smak

Hmm.. hva med å ta noen grep og skape dine egne ,velsmakende, juletradisjoner? Å tvinge folk til å spise ribbe har nok lite for seg, og det er jo utrolig mye mat som gjør seg bedre i godt selskap(= Bare man ikke defaulter til proteinfluff eller grandiosa, og legger litt kjærleik i det burde det jo bli bra uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hva med å ta noen grep og skape dine egne ,velsmakende, juletradisjoner? Å tvinge folk til å spise ribbe har nok lite for seg, og det er jo utrolig mye mat som gjør seg bedre i godt selskap(= Bare man ikke defaulter til proteinfluff eller grandiosa, og legger litt kjærleik i det burde det jo bli bra uansett?

jepp:):) heldigivs har mine nærmeste begynt å innse at ikke allr kan elske julemiddag. I år feirer jeg med kjærestens familie og var dermed instilt på å bare være høflig å spise d som serveres...MEN så tilbø moren hans seg å lage juletorsk til meg :-D hurra!! Ja til juletorsk som Marte-tradisjon:) og så kjører jeg på me hjemmelaga (ikke nødvendigvis sunnifisert..men hjemmelaga!!!) iskrem som jeg skal julepimpe litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp:):) heldigivs har mine nærmeste begynt å innse at ikke allr kan elske julemiddag. I år feirer jeg med kjærestens familie og var dermed instilt på å bare være høflig å spise d som serveres...MEN så tilbø moren hans seg å lage juletorsk til meg :-D hurra!! Ja til juletorsk som Marte-tradisjon:) og så kjører jeg på me hjemmelaga (ikke nødvendigvis sunnifisert..men hjemmelaga!!!) iskrem som jeg skal julepimpe litt

Hjemmelaga iskrem er jo såååååÅåÅåÅÅÅH mye bedre enn butikk-is, så denne er godkjent!:D

Har et par oppskrifter på typ,karamellsaus eller sitronsaus/vaniljesaus, om du mangler ispimp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp:):) heldigivs har mine nærmeste begynt å innse at ikke allr kan elske julemiddag. I år feirer jeg med kjærestens familie og var dermed instilt på å bare være høflig å spise d som serveres...MEN så tilbø moren hans seg å lage juletorsk til meg :-D hurra!! Ja til juletorsk som Marte-tradisjon:) og så kjører jeg på me hjemmelaga (ikke nødvendigvis sunnifisert..men hjemmelaga!!!) iskrem som jeg skal julepimpe litt

Vi har kalkun på julaften vi:-D Svogeren min er fransk, så han er heller ikke helt på de norske tradisjonsrettene. (jeg selv kan ikke fordra verken pinnekjøtt eller ribbe eller medisterkaker/pølser - så jeg er godt fornøyd:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år har jeg bestemt meg for å ta en litt mer kontinental jul, og kjøre gås på julaften:) helstekt gås, med digg saus, sitrus av noe slag, stekte poteter, og "stuffing". Tror jeg:)

Det hørtes latterlig godt ut! Du som er kokk får vel tak i de beste råvarene for det og? Skulle gjerne vært i familien din.

Selv er jeg heldig å ha han franske svogeren (som også er kokk) så vi får inn litt fransk tradisjonsmat istedet for den vanlige norske. I fjor fikk vi servert sinnsykt gode kamskjell til forrett, innbakt indrefilet og bringebær/sitron pannacotta til dessert. Beste julematen jeg har spist!

Har hørt and er godt, så da må vel gås være like godt:)

(sorry for å ha ledet tråden på ville veier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal spise og drikke hver eneste dag, også skal jeg vurdere om jeg orker en lett økt eller to mellom slaga.. De blir garantert gjennomført i bakrus og med lav intensistet...

Så skal jeg stille opp på treningssenteret igjen 2. januar og få bekrefta at det eneste som skjedde med meg selv var en fantastisk jul og det tok bare 1 uke innkjøring igjen og back inn business!!

Denne oppsriften er garantert den beste! :)

De som ikke kan unne seg litt "slack" er gjerne ikke de som klarer å endre livvstil og være godt trent over mange år mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest i tidligere poster at å skjeie ut 1 uke har ikke så mye å si, men i mitt tilfelle så kommer den ene uka fort bli til 2 uker og slik forsetter det.

Det er vel her problemet ligger, tenker jeg. Spesifikt det at du omtaler din manglende selvkontroll som en naturlov, for evig uforanderlig og uunngåelig. Lær deg å kose deg med måte, heller enn å bruke masse tid på å torturere deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel her problemet ligger, tenker jeg. Spesifikt det at du omtaler din manglende selvkontroll som en naturlov, for evig uforanderlig og uunngåelig. Lær deg å kose deg med måte, heller enn å bruke masse tid på å torturere deg selv.

+ 1. Viktig å ha litt balanse og ikke overanalysere absolutt alt som skal inn i gapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er det julaften det er en ekstra god middag. Utover det så spiser jeg kanskje litt julebakst på kvelden om det er plass til mer etter middagen. De andre dagene så blir det kanskje litt spekemat, laks og eggerøre, men det er ikke så annerledes i hverdagen :p

Resten av jula så trener jeg og spiser som normalt. Får ikke behov for å fråtse masse bare fordi godiset er merket med "jul" foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...