Gå til innhold

Kosthold i Jula


NickFitness

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg som syns det er vanskelig å gå ned i fettprosent, føler det er ganske stressende med jul og andre høytider, sånn mat-messig. I fjord så hadde jeg fått mye lavere fettprosent som jeg hadde jobba ræva av meg for hele høsten, og til jula la jeg på meg mye av det jeg hadde jobbet for å legge av meg. Det er min egen feil fordi jeg lot meg selv ikke ha hemninger hele jula + romjula. Skal nok ha en annen taktikk dette året. :) Følger spent med på flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fylle innpå med annen mat først for å ikke klare å spise så mye "usunn" (fy faen jeg hater det ordet) mat må jo være noe av det dummeste du kan gjøre. Da ender du bare opp med å spise dobbelt så masse.

Husk at det som dikterer om du går opp eller ned i jula er kcal inn vs kcal ut. Hvis du spiser frokost, middag og kvelds (?) i normale mengder sammen med resten av familien din, så skal det godt gjøres å spise sinnsykt mye kcal på de 3 måltidene. Da fråtser du, enkelt og greit.

Det handler ikke om å ikke "gidde" å gi folk tips, eller at det er noe galt med å spise fornuftig i jula. Poenget er bare at ved å skulle overdramatisere og bruke mye energi på å gjøre ting så mye bedre, så går vinninga opp i spinninga. Du ofrer 50% av gleden, for å KANSKJE klare å holde formen 2% bedre. Derfor er det en del her som ikke klarer å se poenget.

Når det er en haug med folk som klarer å holde formen bra i jula med å spise akkurat hva de vil, hvorfor skal noen måtte lage fitnesscookies og proteinbarer i jula for å kunne overleve?

Hvis det er samvittigheten din det går på.. så har du faktisk et alvorlig problem hvis du ikke klarer å koble ut hjernen i 1 uke og slappe litt av. ALLE har godt av å gjøre det, og alle på høyt nivå gjør det også. Juletidene er en veldig fin tid å gjøre det på.

Når du sitter der og er 90år gammal, så tviler jeg på at den jula der du spiste proteinbarer og walden farms sjokoladesaus for å ikke gå opp 1% i fettprosent dukker opp som top10 opplevelser du har hatt i ditt liv.

Jeg som syns det er vanskelig å gå ned i fettprosent, føler det er ganske stressende med jul og andre høytider, sånn mat-messig. I fjord så hadde jeg fått mye lavere fettprosent som jeg hadde jobba ræva av meg for hele høsten, og til jula la jeg på meg mye av det jeg hadde jobbet for å legge av meg. Det er min egen feil fordi jeg lot meg selv ikke ha hemninger hele jula + romjula. Skal nok ha en annen taktikk dette året. :) Følger spent med på flere tips!

Da fråtser du i ferien. Du legger ikke på det mange kilo på et par uker fordi det var ribbe til middag og ikke kyllingfilet. Du legger på deg fordi du overspiser, fråtser og ikke gidder å bevege deg.

Jula er jo vanligvis en kjempefin tid å holde seg i aktivitet. Feriedager, fantastisk fin norsk natur, snø og moro. Bare å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skal jeg holde meg til det jeg bruker å spise, og fylle på med magert protein og masse grønnsker. Skal selvfølgelig smalke på all den gode maten, men forsyner meg mer av det som er sunt og litt mindre av det som er litt mindre sunt. Når det komemr til kaker/kjeks/godterier kommer jeg til å lage mitt eget (selv om resten av familien har "vanlig" godteri/kaker). Kommer nok til å runde de fleste oppskriftene til Kristine Weber (kriweb.no) for å si det sånn :9 Også blir det vanlig mengde trening, eller litt mer dersom kroppen vil det :)

Så skal jeg nyte den gode stemningen, tid med familien og fri fra studier! Sagt på en annen måte: Jeg skal kose meg med julestemning og julekos uten å stappe innpå ALT jeg komemr over - bare litt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips er å komme seg ut av huset. Du kan spise vanlig julemat, men man trenger selvfølgelig ikke å spise 1 kg ribbe med 3 kg ribbefett oppå til middag, noemale porsjoner, og man trenger heller ikke spise 3 poser twist iløpet av en dag.. Og kom deg ut, man trenger ikke å få med seg alle julefilmene, for de har man uansett sett 500 ganger før. Aranger akekonkurranser, snøballkrig, skiturer, snowboard, bygge snøhule, bare gå tur i fjell/skog/mark, leke ute med barn i familien/slekt.

Selv er jula den tida jeg går ned i vekt, gjærne 2-3 kg, og jeg spiser alt som blir servert(som jeg tåler da), og det er MANGE familiemiddager og familielunsjer iløpet av de 2 ukene jeg er hjemme, og siden jeg bor på andre siden av landet nå føler jeg meg forpliktet til å dra på flest mulig, siden det går flere måneder mellom hver gang jeg er nord på. Men jeg er veldig flink til å være ute, med kidsa til både familie og naboer, og låner titt og ofte en hund i nabolaget for litt selskap i skogen når jeg er lei av folk. Og når man er ute i flere timer for dagen, så har man ikke tid eller tilgang til godterier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært syk (les: spiseforstyrret) de siste tre julene, så jeg gleder meg ihvertfall til å spise pepperkaker, julemenn og skikkelig pinnekjøtt som alltid har vært min livrett igjen denne julen. Av erfaring kan jeg si deg at en jul uten julekos ikke er særlig hyggelig, og jeg anbefaler deg å bare spise det du har lyst på. Spis det samvittigheten tillater deg, så skal du se at det går helt fint. Tren som vanlig, så er det ikke så vanskelig å komme inn igjen i rutinene etter nyttår.

Du har jo dessuten sunnere alternativer som ofte hører julen til - klementiner, valnøtter, hasselnøtter og kalkun. Det er også er stort utvalg i lettjulebruser. Lag sunnere julekaker med oppskrifter fra nettet, og server slik at både du og familien kan forsyne dere med et sunnere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en slik tråd hvert år og jeg sier det samme som jeg alltid sier. Det er ikke hva som skjer mellom jul og nyttår som teller, men hva du gjør mellom nyttår og jul. Kos deg med familien i julen, spis det du har lyst å spise. Til syvende og sist vil det ikke spille noen som helst rolle.

Godt svar!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså nå må folket roe seg ned litt - såfremt en ikke skal stille i konkurranse rett over jul eller har alvorlige overvektsproblemer, skal det dog sies at man med god samvittighet kan kose seg med julematen. Det er forståelig at folk vil holde seg iform og prioritere sunne matvalg, men det er IKKE sunt velge bort julematen pga fitnesshysteriet.

Legg dette bak dere i denne lille perioden som er en gang i året, og finn fram den gleden over julen som dere hadde da dere var små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså nå må folket roe seg ned litt - såfremt en ikke skal stille i konkurranse rett over jul eller har alvorlige overvektsproblemer, skal det dog sies at man med god samvittighet kan kose seg med julematen. Det er forståelig at folk vil holde seg iform og prioritere sunne matvalg, men det er IKKE sunt velge bort julematen pga fitnesshysteriet.

Legg dette bak dere i denne lille perioden som er en gang i året, og finn fram den gleden over julen som dere hadde da dere var små ;)

(y) (y)... Jeg er klar for julebrus, skumnisser, sjokolade og pepperkaker!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en "alt eller ingenting"- person så synes jeg det skal være lov til å ha gjort seg opp noen tanker om hvordan man vil ha det i jula, og andre høytider. Det aller viktigste for min del er å opprettholde treningsrutiner og gå turer med familiehunden fordi jeg vet at kloke valg på det området fører til kloke valg når det kommer til kostholdet (altså at jeg ikke overspiser). Om man ønsker å lage sunne kaker og kose seg med det, så håper jeg det er fordi det allerede er en del av livsstilen man fører, ikke for å erstatte julekosen. Kos deg - med måte - og hold deg i aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(y) (y)... Jeg er klar for julebrus, skumnisser, sjokolade og pepperkaker!! :D

Hva med Skomakergata da? :(

*skriker høyt og springer rundt i ring med en sur mine om trynet*

Ganske få som spiser julekaker hjemme hos oss, så det blir min "jobb" å gjøre et solid innhugg. Litt vanskelig med "gains" til daglig, så jeg får nytte sjansen i jula :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen har jo så mye god MAT å by på, ikke bare godterier og kaker. Frokoster med julesild, gravlaks og egg, og middagene kan holdes "innafor" hvis man holder seg unna farsemat som medisterkaker/pølser. Pinnekjøtt er faktisk ikke så verst med tanke på sunnhet! Ei heller ribbe hvis man skjærer bort svoren. Men om du er av dem som synes svoren er det beste med ribba, så for all del spis den! Hold deg unna fete sauser, og velg heller skysaus. Alkoholinntaket kan også begrenses. Mandariner er jo perfekt julesnacks, de er jo så gode og søte rundt juletider! Dadler og fiken er også perfekt julesnacks om man ønsker litt sunnere alternativer. Ellers så holder jeg med de andre at det er lurt å spise seg skikkelig mett til hovedmåltidene, så orker man ikke så mye snacks og kaker. Men julen er tiden for å kose seg. Jeg har tenkt til å spise alt jeg har lyst på, men med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til kosthold i juletider:

1) Spis til du er mett, og litt til.

2) 10 kg pers i knebøy

3) ?

For de som på død og liv ikke kan klare seg uten å vite at de har nok kalorier til overs:

Spar inn på de andre måltidene. Eksempelvis kan du kutte karbohydrater de på de øvrige måltidene og ha kun moderat med fett til. Dermed kan du ha spart inn en god del kalorier for den som tenker på det. Man trenger heller ikke tyte ned på sjokolade bare fordi det er jul (det er heller ikke ensbetydende med at man ikke skal gjøre det.. I know I am)!

Jeg er uansett enig med at det ikke er det som skjer mellom jul og nyttår som er problemet. Det er nok de øvrige ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fråtser du i ferien. Du legger ikke på det mange kilo på et par uker fordi det var ribbe til middag og ikke kyllingfilet. Du legger på deg fordi du overspiser, fråtser og ikke gidder å bevege deg..

Spiste sånn cirka det samme som de andre i familien, men de er jo godtegriser hele gjengen. :) Men du det har nok mye med at jeg ikke hadde treningssenter tilgjengelig, altså ikke bevegde meg særlig. Gikk på tur, men ikke så veldig mye.

Kan jo prøve å få hele familien med på fjelltur i år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du toppidrettsutøver eller noe? Konkurrerer du på såpass høyt nivå i noe at du ikke kan spise vanlig julemat med familien din i en uke og resikere at du kanskje går opp 1-2kg?

Haha nei, Men jeg jobber veldig hardt for å få ned fettprosenten. Jeg mener det er ganske kjedelig å legge på seg "fettet du allerede har fjernet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...