Gå til innhold

Kosthold i Jula


NickFitness

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lutefisk har jeg faktisk aldri prøvd :s

Det skal du takke høyere makter for :D

Skal folk seriøst spise "sunt" i jula? Og kanskje ikke engang spise en skikkelig julemiddag? Det er jul en gang i året for pokker! Da skal man kose seg med god mat, mye fri, kos på TV, fin stemning, og familie og venner. Slanke og sunnhetspeset kan man ta over nyttår, slik resten av landet gjør.

Jeg gler meg vertfall som en unge til pinnekjøtt (vi kaller det ribbe), julepølse, julekaker, kanskje vanlige kaker, julebrød, snop og sjokolade :love: Og selvsagt... "same procedure as last year, miss Sophie?" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så glad i julemat desverre. Noe som gjør at de jeg feirer jul med alltid maser om at jeg må spise mer. Spise mer gjør jeg hvis jeg får mat som smaker godt, begynner å bli lei av at folk rundt meg maser på at jeg skal spise ting jeg ikke liker.

Drikker derimot en god del gløgg mellom første desember og julaften :) er veldig glad i varme drikker. Så gløgg, irish coffee og kakao blir det nok en del av :p Muulig jeg kjøper en sjokolade adventskallender til meg selv også >.> har ikke helt vokst fra meg det.

Noe som er problem med jula for meg er heller at jeg sitter en del mer stille. Rett før jul har jeg eksamen, så da sitter jeg bare forran bøkene mine hele dagen. Og når eksamen er ferdig så må jeg jo ta igjen alt jeg har gått glipp av på xbox fronten. Men skal prøve å stå på skøyter og snowboard i år :) kanskje jeg oppdager at det kan være gøy det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal spise like mye julemat som hvert år, slik at jeg må låne joggebukser av mormor etter middag fordi jeg ikke får puste i kjolen!

hvis man absolutt må slanke seg i jula.. da er det akkurat de samme rådene som ellers.. bortsett fra at man kanskje også burde begynne å vurdere muligheten for at man har en spiseforstyrrelse, og kontakte hjelp.

Beklager, men la oss kalle en spade for en spade. Spis med god samvittighet, kos dere med alt som hører med! Kanskje dere til og med setter en ny pers på trening med det berømte juletrykket! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe, hva er sunest av julepølse, lutefisk og pinnekjøtt :-p ?

Tja, hvis du liker Lutefisk med alt det klassiske tilbehøret (kokt potet, bacon,smeltet smør, ertestuing,brunost, sirup,dijonsennep, grovsennep,sennepspulver, lefser og akkevitt) så koser du deg ihvertfall, og det er veldig sunt!

Ellers er jo lutefisk hovedsaklig vann,så burde være fint for folk som skal ned i vekt, om man spiser fisken alene^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe, hva er sunest av julepølse, lutefisk og pinnekjøtt :-p ?

Mat er mer enn bare makro- og mikronæringsstoffer, og det å kunne kose seg med familie og venner med god mat en kort periode er så ufattelig mye bedre for den generelle helsen enn det vil være å eventuelt unngå å legge på seg det ene kiloet i løpet av juleperioden. Og det er seriøst det aller verste som kan skje: du legger på deg 1-2 kilo.

Verden går ikke under, du får ikke plutselig mangelsykdommer, hjerteinfarkt eller kreft av å bare ta avgjørelser med ganen i et par ukers tid.

Som andre her har sagt: hvis alt arbeidet en legger ned ellers i året blir totalt ødelagt av de to ukene med kos, så har en ikke jobbet særlig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt kan det jo også bety at man har jobbet steinhardt og har en fettprosent på 0,4 :p

Men som jeg har sagt noen ganger, det er jul bare én gang i året og den er til for å nytes. Med mindre man har fitness-konkurranse el.l i romjula, så er det bare å nyte jula med fri og god mat med venner og familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan er, og jeg bør vel nevne at dette ikke kun er fordi det er usunt, men fordi jeg rett å slett tåler sukker og hvete veldig dårlig, er og kose meg med det jeg får servert :) Med det mener jeg at når jeg er hjemme hos mamma og pappa med jul, hos svigers 1. juledag, på julebord ++ så spiser jeg det jeg får servert (og det inkluderer en julesokk fulstappet med snop på julaften selv om jeg er 23 år og utflytta for lengst :love:) og koser meg med det :D

Men samtidig så prøver jeg å begrense meg i hverdagen selv om det er jul, og trener som vanlig. jobber i butikk så jeg skal jobbe hele jula/romjula så det hjelper jo litt på rutinene... Skriker magen etter litt kos i hverdagen så unner jeg meg julebrus uten sukker og klementiner :)

Vondt i hodet og magen + litt ekstra julekiloer er verdt det for min del i hvert fall :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd om kosthold i jula: Kos deg ! Spis det du har lyst på :)

Jeg ender som regel opp med å se sånn ut etter jula

sj%C3%B8ku.jpg

Eneste problemer denne julen er at jeg allerede ser ca sånn ut...Får se hvor det ender :D Men skal kose meg uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kos deg i julen, det er det høytider er til for. spiser du litt mye av middagene eller av kakene er det bare å være i mer aktivitet som det ble nevnt tidligere her. Du kan også la vær å spise julekaker og fet juelmat. Når det kommer til stykket så er det du som bestemmer hva du putter i deg. Det er din kropp og ditt hode, du styrer det! uansett lykke til i julen med hva du enn bestemmer deg for !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange hadde kost seg bedre hvis de ikke tenkte så forbanna mye på MAT!! Spise når du er sulten. Slutt når du begynner å bli mett.. få fokuset bort fra kaloriene og fokuser på alt det andre et måltid innebærer; sosialt samvær, gode samtaler, smakene og luktene. En blir ikke feit av å smake på noen småkaker. En blir feit av å tømme kakeboksen-over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss tenker på hvordan vi skal "angripe jula", av ulike årsaker. Selv skal jeg kose meg med julematen uten å telle kalorier og makroer, selv om jeg sikkert også går for ekstra grønnsaker, som ellers. Men jeg vet også at jeg lett får veldige cravings når jeg spiser mye sukker og karbohydrater, og har problemer med å stoppe igjen når jeg først begynner å spise snop eller kaker- og jeg er istand til å spise masse marsipan, skumgodterier og vingummi!! Og jeg vet at det blir cravings når jeg er tilbake til normalkost igjen etter jul - noe som nesten er verre enn hva jeg evt. legger på meg. Litt som om jeg skulle festrøyke i jula etter å ha slutta å røyke... Derfor tenker jeg på å også ha noe "alternativ snop", "Kristine Weber-bakst" og frukt på lager - for å balansere det hele litt så jeg ikke tar helt av på sukker...og sånn sett føler jeg meg litt i samme båt som trådstarter - det er ikke alltid frykten for kiloene som gjør at vi tenker på hvordan en kan legge opp julekosen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...