Gå til innhold

Hvordan er forholdet deres til mat?


Stardust

Anbefalte innlegg

Er det slik at de fleste her går på diett eller har en eller annen form for kostholdsplan opp mot treningsopplegg?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har aldri tenkt over kostholdet mitt med tanke på trening, da jeg alltid har vært opptatt av sunn og "ren" mat. Men i det siste har jeg begynt å lure på om jeg bør være snillere med kroppen min mtp påfyll av feks proteiner da jeg sjeldent spiser kjøtt og trener styrke 5 dager i uken.

Har ingen ønsker om å "vokse", men vil at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg mest mulig av treningen samt restituere seg uten "kunstig" tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser hva jeg kommer over. Som oftest lager jeg maten selv, så jeg vet hva maten min består av. så lenge jeg får i meg nok proteiner, så teller jeg ikke kcal eller karbs og fett. Iblant drar jeg jo ut med venner og koser meg ekstra, uten noen som helst form for dårlig samvittighet! Nok proteiner er viktig for musklene dine:) Enten du vil vokse eller beholde muskelmasse slik den er. Om du sliter med å få i deg nok proteiner kan du jo gå til innkjøp av proteinpulver? Bare blande ut med melk og vips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brydde meg ikke noe særlig i begynnelsen, har alltid spist sunt med unntak av at jeg bare drakk brus ingenting annet før. Men nå passer jeg på å få i meg nok av det jeg trenger for å gå litt opp i vekt og ned i fett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste :D

Rett og slett fordi jeg aldri er sulten om morgenen uansett, og fordi jeg ikke har ork til å drive med 6 bittesmå måltider annenhver time.

Passer på å få i meg nok protein, men hovedregelen er at innenfor de 8 (av og til 9) timene er det fritt vilt; er det noe som ser digg ut i kjøleskapet, så blir det spist :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste :D

Rett og slett fordi jeg aldri er sulten om morgenen uansett, og fordi jeg ikke har ork til å drive med 6 bittesmå måltider annenhver time.

Passer på å få i meg nok protein, men hovedregelen er at innenfor de 8 (av og til 9) timene er det fritt vilt; er det noe som ser digg ut i kjøleskapet, så blir det spist :D

PF lenge leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skulle opp i vekt spiste jeg igrunn det jeg kom over, og holdt orden på proteininntaket. Nå på diett pleier jeg bare å passe på ca makroner og temmelig nøyaktig kcal ;) IIFYM. Men hadde kanskje vært lettere å hatt en fast plan ja, så skal vurdere å lage en i helga tror jeg :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor hjemme hos foreldrene mine så noe diett funker ikke for meg nå. Holder meg unna godteri og ferdigmat/junkfood i ukedagene, har moderat inntak av godteri/junk i helgene. Tar dobbel porsjon kjøtt og salat/grønnsaker og halv porsjon karb(ris, pasta ol) til middag. Passer på å ikke drikke sukkerholdige drikker.

Spiser typ knekkebrød med pålegg til frokost og lunsj, og CC(+ tilbehør) til kvelds, spiser mammas middag, men velger glutenfrie alternativer hvis jeg kan.

Prøver å høre på magen og ikke hodet, og har sluttet med småspising.

Teller ikke kcal eller proteiner eller noe. Baker lavkarbo brød, knekkebrød eller lager hjemmelaga frokodtblanding, så kan jeg spise det med god samvittighet.

Regner med jeg blir mer obs på kosthold når jeg flytter hjemmefra, var det før da jeg bodde for meg selv,men orker ikke når jeg bor hjemme :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaker det godt skal det spises, gjør det ikke det så skal det hives.

Dvs ting som rent vann, ris, dressing, vanlige poteter, fisk er off the menu.

Her går det i potetgull, frukt, brus og junk food, samt masse billig kjøtt og pasta.

Ord som kalorirestriksjon, fettprosent, diett og deffing eksisterer så vidt i min virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et kostopplegg jeg liker - som tillater meg spise meg ordentlig mett til de fleste måltider (på grønnsaker, that is :)) på fornuftig kalorimengde - orker ikke gå rundt og være sulten.For tida logger jeg det jeg spiser - fordi jeg ikke følger planen slavisk, og fordi jeg har blitt oppmerksom på at jeg spiser endel mer proteiner enn jeg strengt tatt trenger. Prøver å holde oversikten over fordelinga av protein, karbo og fett, samt finne "kalorifellene".

- forøvrig tenker jeg at et fornuftig, balansert og variert kosthold der en får i seg "nok av alt" er det beste for kroppen. Hvis du av en eller annen grunn ikke vil spise kjøtt, finnes det mange andre proteinkilder; tunfisk, egg, proteinpulver, mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser etter målsetting.

Tidligere har jeg bare skulle bli "sunn, sterk og glad", og da spiste jeg for nettopp det - lagde det jeg hadde lyst på av gode råvarer og i de porsjonene jeg skulle ha lyst på. Enkelt og greit.

Så gikk jeg over til en lærefase hvor jeg ville teste litt forskjellige type filosofier og lærte mye om hvordan kroppen responderte på det, hva jeg selv trives med og i hvilken grad hode/kropp fungerer under ulike former for kostendringer. Etter det spiste jeg etter en egenkomponert plan basert på erfaringene i noen måneder og som fungerte helt fint.

Men i høst bestemte jeg meg for at jeg ville jobbe mer målrettet mot å debuttere i bodyfitness og satt bort kosten til coachen og følger planen hans (selvfølgelig med noe påvirkningskraft selv) og trives med det.

Aller best var riktignok "sunn, sterk og glad"-perioden og jeg tror det er mer levelig for hvermannsen så lenge man lærer seg porsjonskontroll, hva kroppen trenger og lager mesteparten av maten selv, men også kostplanen min nå begynner å dreie seg litt i den retning igjen siden jeg begynner å få solid kontroll på justeringer og (ekstrem)grovregning av makroer selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden går jeg ned i vekt. Da spiser jeg bare mindre (litt mer protein, litt mindre karb), og unngår godteri o.l.

Ellers spiser jeg alt. Spesielt havregryn. Ikke for mye, ikke for lite. Spiser uansett tilnærmet ingenting junk eller halvfabrikata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser etter "egenlaga" regler.. Men jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelse og har fortsatt et anstrengt forhold til mat. Du skriver du alltid har spist sunt og ikke tenkt noe mer over det - perfekt! Fortsett med det. Ingenting er bedre enn å ha et avslappet forhold til mat :) Har du stabil vekt, god fremgang på trening og nok energi så er det ingenting i veien med å fortsette som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...