Gå til innhold

Hvordan er forholdet deres til mat?


Stardust

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg telte kalorier fra før jul og helt frem til for bare noen uker siden. Jeg fikk i meg alt for lite, noen dager var jeg nede i 700kal.. I helgene kunne jeg finne på å spise en del usunn mat og "ødela" for meg selv, fikk dårlig samvittighet og presterte dårlig på trening pga mangel på energi i ukedagene. Nå har jeg sluttet å telle absolutt alt, jeg vet ca hvor mye de forskjellige matvarene inneholder og jeg vet nå at jeg trenger mer næring for å nå målene mine. Jeg orker heller ikke å nekte meg selv om jeg har veldig lyst på litt kosemat i ukedagene. På denne måten blir det ikke så uoppnåelig om dere skjønner.. Det jeg ikke kunne ha i løpet av uka hadde jeg altid mest lyst på, og når lørdagen kom så spiste jeg for mye.. Nå når jeg vet jeg "får lov" i ukedagene frister det ikke like mye heller :) Det gjelder å finne en balanse, og jeg har forstått at om jeg skal gå på en form for diett så må jeg sette en sluttdato uansett om jeg ikke er fornøyd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et elsk/elsk-forhold til mat!

Spiser det jeg vil, når jeg vil, prøver å velge sunnere alternativer, og spiser dritt når jeg har lyst. Vet ikke om det er å ha et sunt forhold til mat, men jeg gjør bare som jeg vil, og liker det. Kommer fra en person som har telt kalori til kalori og målt grønnsaker på grammet. Mer avslappet nå, kan man kanskje si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Jeg prøver å ikke tenke på hvor mye jeg putter i meg (til en viss grad, selvfølgelig) så lenge det jeg putter i meg er nyttig for kroppen min - jeg har kuttet ut alt av sjokolade, chips, smågodt, sukkerholdig drikke osv. Noen ganger elsker jeg mat og eksprimenterer mye, andre ganger vil jeg bare spise questbarer og er drittlei. Prøver å holde meg til måltider på faste tider og ikke småspising - om jeg småspiser er det frukt eller noen ts med yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som kunnskapen har kommet seg har forholdet blitt mye bedre. Lager all mat selv, evt salatbar om jeg er på skolen. Da kan man jeg spise nok, samtidig som man unngår junk, godteri og sukkerdrikke. Også er det viktig at det ikke går utover det sosiale etter min mening, så sier aldri nei til en tur på byen eller en middag ute.

Som sagt, for min del har kunnskapen ført til en mye sunnere holdning, spesielt psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et for stort fokus på mat kan for en som meg--med generelt sett dårlig apetitt--ødelegge treningen. Første året jeg trente var det som regel for dårlig matinntak som gjorde at jeg hoppet over treningsøkter, fordi jeg følte jeg ikke ville få nok igjen for innsatsen jeg la igjen på senteret.

Siste 3-4 månedene har jeg enkelt og greit gitt faen, og det har vært en befrielse. Spiser kanskje ikke nok, men det går. - Og jeg slipper det kontinuerlige stresset i forhold til mat.

Egg har i stor grad vært redningen min. Tar meg 5 minutter å steke opp 5-6 egg, og det glir lett ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer en for meg er å få i meg nok proteiner, sunt fett og fiber. Jeg er et vanedyr, så kostholdet i ukedagene er så og si det samme, med litt variasjon i middagene og da vet jeg hvor mye jeg spiser sånn cirka uten at jeg trenger å regne over kalorier inn og ut.

På lørdagene koser jeg meg med god middag og godteri, og jeg har ingen problemer med å drikke vin eller ta en annen godsak her og der hvis skulle bli tilbydd, men jeg går ikke amok med hurtigmat og godteri på hverdagene.

Lever ikke på noen diett, men prøver å ha et kosthold hvor jeg kan leve normalt og slappe av uten at det går utover kropp og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslappet forhold til mat, spiser etter PF, men kan skli ut litt i helgene.

prøver å holde meg mest mulig til gode råvarer fremfor prossesert mat. Dels pga næringsinnhold, dels for at jeg da vet hva jeg putter i meg, men mest fordi det er artig å eksperimentere på kjøkkenet iblant.

Mat er "grunnstoffet" i livet, så hvorfor ikke leke litt kjemiker og blande ting i hytt og gevær for så å se hva som kommer ut av det? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Jeg elsker mat, men får ikke lov å spise i nærheten av det jeg ville gjort :) Siden jeg skal ned i vekt :) Hater det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GuJunPyo

Hehe, jeg spiser for det meste sunn og ren mat. Men 10-15% av kostholdet mitt hverdag består av litt usunn mat. Så jeg spiser mest sunt og koser meg litt med usunt, i moderate og fornuftige doser selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forhold til mat avviker nokså betraktelig fra normen. For tiden spiser jeg hva jeg vil (stort sett kjøtt, grønnsaker, frukt og bær) 5 dager i uka og faster -- bortsett fra 100kcal~ verdt med drikkebuljong som oftest -- 2 ikke-sammenhengende dager. De dagene jeg spiser er det ett måltid på kvelden, etter trening, jeg blir så mett av at jeg ikke får noen cravings overhodet hvis neste dag er fastedag. Det har blitt en del besøk hos Mr Hong og Djenghis Khan i det siste, hvorpå jeg drikker Oreoshake på TGI eller Egon (ennå ikke avklart hvilken som er best, TGI blender sin altfor mye dog) som dessert. Sparer enormt mye tid på dette ved å slippe småspising og et stort antall måltider gjennom dagen. Det blir også færre besøk på dagligvarebutikken. Win-win.

Når jeg etter hvert begynner å bulke tenker jeg at jeg kutter ned til én fastedag for å fremme kalorisk overskudd. Akkurat nå ønsker jeg å fjerne ett kilo fett for å se etter om jeg faktisk har magemuskler og jeg synes det er utrolig mye enklere å motivere seg til to fastedager enn mikro- og porsjonskontroll gjennom hele uka på et 1800kcal/dag-regime, så får vi se om det gir resultater eller ei. :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg velger mat går jeg for mat som er god og næringsrik. Min kropp er mitt tempel, og jeg kaster ikke bort tiden med å spise mat som er kjedelig eller næringsfattig når jeg kan spise godt! Jeg elsker mat og koser meg hver eneste dag, men har vel ikke opplevd å ha lyst på junk eller butikksnop de siste 4-5 årene. Det går i kjøtt, fisk, fjærkre, grønnsaker, bær, nøtter, frukt, frø og egg for det meste, en mix av paleo, lavkarbo og supermat, og jeg lager rå sjokolade og lavkarbo-kaker når jeg har lyst. :)

Jeg teller ikke kcal eller karbo, men ligger på rundt 70g karbo om dagen ved å velge mat som naturlig er lav på dette. Har holdt en 100% stabil vekt de siste 4(?) årene med denne "metoden" (uavhengig om jeg trener 0 eller 6 ganger i uka), spiser så mye jeg vil og det jeg vil. (y)

I graviditeten har jeg økt litt på karboinntaket, men kommer til å gå tilbake til normalen når den er over. Mat! :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke på diett. Har ingen kostholdsplan. Teller ikke kalorier. Unngår potetgull/søtsaker i ukedagene. Spiser hva jeg vil på lørdager. Drikker proteiner på treningsdager i perioder med mye stress/skolearbeid. Ellers lager jeg den maten jeg liker å spise, i ukedagene. Trener i snitt 6 timer i uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva skal man si. Har vell et hat/elsk forhold til mat. Veldig glad i å lage mat, men for glad i å spise den:eek::rolleyes: Har telt kalorier i 5 år nå og klarer ikke slutte med det. Liker å ha litt kontroll. Som noen andre nevnte var jeg og helt nazi før. Veide salaten 1g for mye spiste jeg den ikke..altså måtte ta bort det ene grammet;):cautious: hehe..ja er ikke sånn nå!:D Prøver stadig å finne en gyllen middelvei sånn at jeg kan dra på middag hos venner uten å frike ut. Det føler jeg at jeg kan nå til en viss grad:whistle: Har veldig lett for å bli for opphengt i kosthold. Akkurat nå trives jeg godt med å spise mye fisk, grønnsaker, havregryn og litt frukt. Prøver meg og på min litt egen versjon av pf, altså teller kaloriene men spiser fra 14-24. Er b-menneske(y) Tror vertfall jeg aldri blir helt ferdig med å eksperimentere og lære mere om meg selv og mitt spisemønster. Har lært her inne at egg ikke er fyfy men er bra feks;) Så nå skal jeg straks ha dagens første måltid. Omelett med egg, kalkunskinke og squash :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...