Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke lyst til å legge meg opp i denne diskusjonen, men en WOD er ikke nødvendigvis amrap eller for time. Kan også være "jobb deg opp til 80 % av 1rm markløft og kjør 4-5 sett av 3ere der". Eller en teknikkøkt olympiske løft. Og hva teknikk gjelder, så har jeg sett flere bli beordret ned på lavere vekt for å ta vare på teknikken her hos CrossFit Reykjavik.

Jeg begynte med crossfit fordi de hadde et begynnerkurs i olympiske løft og oly-timer med en fantastisk trener og derfor likevel måtte melde meg inn, i tillegg til at jeg var nysgjerrig på CrossFit-fenomenet. Jeg har noen crossfitøkter i uka fordi jeg synes det er moro og koser meg i boksen, men jeg kunne aldri hatt WODer som eneste treningsform. Hatt et crossfitsenter som eneste senter, ja (er jo fantastisk utstyr her!), men ønsker å supplere med rene oly-økter og mer vanlig styrketrening. Og jeg må også tilføye at jeg har fått noen aha-opplevelser på bøyteknikken min etter at jeg begynte å trene CrossFit. I tillegg er det i alle fall her stor fokus på mobilitet, noe jeg tror mange hadde hatt godt av.

Beklager, da har jeg misforstått litt.

Jeg har ingen problem med å innrømme at CF har sine positive sider, og at det er mange kunnskapsrike folk i miljøet er det ingen tvil om.

Likevel står jeg for det jeg skrev ovenfor, at det er endel negative aspekter ved det. Selv føler jeg at konseptet som helhet har litt holdningsproblemer. En liten form for arroganse, slik som Gamlebyen skriver. Ikke minst når det kommer til markedsføringen. Og mye av det du skriver som positive sider, ser jeg ikke at har noe med crossfit og gjøre, egentlig? bøyteknikk, mobilitet?

Ellers så vil jeg ikke starte noen battle. Jeg har nok med quiz battelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en dyktig instruktør reduserer sjansene for skader i crossfit betyr ikke at sjansene for skade -gitt en like dyktig instruktør- ikke er høyere i crossfit enn i andre treningsformer. På samme måte betyr ikke det at du opplever din instruktør som dyktig at alle andre instruktører er dyktige. Det betyr faktisk ikke engang at din instruktør er dyktig, bare at det oppleves sånn av deg.

Her var det mange forutsetninger. Med alle forutsetningen kan en jo snu helt på det du sier også. Problemet er vel at det finnes lite forskning av eventuelle skader innenfor ulike treningsformer så da må en ty til synsing. Poenget ditt slik jeg ser det er at folk generelt ikke har peiling på teknikk og dermed ikke kan vite om instruktøren derfor instruerer riktig. Jeg ser den og det er klart det finnes varierende kvalitet på instruktører. Det gjør det kanskje innenfor andre styrketreningsformer også? Til slutt er vi vel også ansvarlige selv for å løfte med så korrekt teknikk som mulig og det er jo mye å lære av å lese og se på video av de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, da har jeg misforstått litt.

Jeg har ingen problem med å innrømme at CF har sine positive sider, og at det er mange kunnskapsrike folk i miljøet er det ingen tvil om.

Likevel står jeg for det jeg skrev ovenfor, at det er endel negative aspekter ved det. Selv føler jeg at konseptet som helhet har litt holdningsproblemer. En liten form for arroganse, slik som Gamlebyen skriver. Ikke minst når det kommer til markedsføringen. Og mye av det du skriver som positive sider, ser jeg ikke at har noe med crossfit og gjøre, egentlig? bøyteknikk, mobilitet?

Ellers så vil jeg egentlig ikke battle deg, jeg har nok med quiz battelen ;)

Har ikke så lyst til å battle selv heller, får bytte over til quiz-battle hvor man ikke risikerer at det eskalerer til enda mer skitkasting som i de x antall andre crossfittrådene her. Og...

Nei, crossfit er ikke det eneste som funker og så klart ikke det beste hvis du har mål innenfor en spesiell idrett

Ja, enkelte "crossfitere" har en tåpelig religiøs holdning som om ingenting annet gir resultater, men det gjelder heldigvis ikke alle.

Trives jeg med crossfit for det? Ja.

Gleder jeg meg til trening? Ja.

Resultater? Ja.

Finnes det annet som også kunne gitt meg treningsglede og resultater? Sikkert, men nå har jeg funnet noe som i alle fall passer meg godt.

Ps: jeg har også store problemer med paleo-trenden, men det er sikkert mye fordi jeg er så glad i sjokolade. Sånn, takk for meg her, viktigere å nyte langrennsstafetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, da har jeg misforstått litt.

Jeg har ingen problem med å innrømme at CF har sine positive sider, og at det er mange kunnskapsrike folk i miljøet er det ingen tvil om.

Likevel står jeg for det jeg skrev ovenfor, at det er endel negative aspekter ved det. Selv føler jeg at konseptet som helhet har litt holdningsproblemer. En liten form for arroganse, slik som Gamlebyen skriver. Ikke minst når det kommer til markedsføringen. Og mye av det du skriver som positive sider, ser jeg ikke at har noe med crossfit og gjøre, egentlig? bøyteknikk, mobilitet?

Ellers så vil jeg ikke starte noen battle. Jeg har nok med quiz battelen ;)

Jeg er helt med på at måten det markedsfører på kan oppfattes arrogant og at dette irriterer mange. Jeg er overbevist på at det kan være lurt med tanke på å verve nye medlemmer, men jeg tror vel de fleste crossfittere tar mye av det som promoteres med en god klype salt. Det er svulstige salgsarguementer og må forstås sånn.

Hvis CrossFittere har et holdningsproblem, så skulle en tro vi som trener CrossFit her på Fitnessbloggen hadde et behov for å skrive negativt om andre treningsformer? Forekommer det? Den eneste treningsformen jeg ser får pes er CrossFit.

Jeg leste Gamlebyen sitt innlegg og så blant annet hans reservasjon mot Pukie klovnen. Jeg får unnskylde avataren min.. det ble den i mangel på annet bilde. Kanskje jeg bytter etterhvert.. har ennå til gode å kaste opp eller se noen kaste opp på trening. Har heller heldigvis ikke fått rabhdo, men tviler vel også på at jeg har kapasitet nok til å trene meg så i stykker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig enig at personangrep er en dårlig form for diskusjon, men noen ganger senker en seg desverre til samme nivå som den som kritiserer. Jeg har vel mistanke om at målet til mange som kritserer CrossFit, nettopp er å irritere frem en usakelig respons. Jeg skal forsøke å holde "ikke-argumentene" til et minimum ;).

Saklige argumenter er selvfølgelig veldig ok å diskutere, men jeg oppfattet ikke det som saklig. Gjorde du?

Var dette et saklig argument? Javel. Poenget mitt var at de som erfart CrossFit kanskje har noe mer erfaring enn de som ikke har erfart det som kan være verdt å høre. Folk som forsøker å puste under vann har neppe så mange erfaringer å dele med andre om hvordan det var i etterkant.

Nei, det var et usaklig motargument til et usaklig argument. Hvorvidt man har erfaring med noe behøver ikke ha noe å si. Jeg kan si det er kjempefordelaktig å male hele kroppen blå før man trener styrke, fordi jeg har erfaring med det mens du ikke har det. Du trenger dog ikke være noe geni for å se at dette ikke henger på greip, ei heller trenger du å tilegne deg erfaring med blåmaling på trening.

Kjører du intervalløkter så trener det i tillegg til styrke.

Mener du at en kan få god kondis av å kjøre høy intensitet ved å trene med tunge løft? Er det ikke det som CrossFit får pes for med hensyn til skader?

CrossFit får, for mitt vedkommende, pes for å kjøre komplekse styrkeøvelser på tid der målet er å klare flest mulig repetisjoner. Det er veldig stor forskjell på dette, og det å kjøre 4x6 eller 3x8 sakte og kontrollert med tung vekt og manipulere pauser slik at man holder pulsen høy.

God gammeldags tradisjonell styrketrening må vel anses som en del av CrossFit, i likhet med turn, sirkeltrening og olympiske løft.

Veldig godt mulig, men argumentet ditt kokte ned til: "Crossfit er bra, fordi jeg trener tradisjonell styrke." Det blir stikk motsatt av sannheten, som må være at Crossfit inkluderer tradisjonell styrke, fordi tradisjonell styrke er bra.

Religiøs feber? Hvor ble det av sakligheten?

Med dette reffererte jeg like mye til det man ser ellers på nettet som til deg. Folk liker å ha en fanesak, noe å skrike litt om, og for dem som har "oppdaget" crossfit er dette bortimot Guds gave til mennesket. Ingen over, ingen ved siden. Kipping-rør og merkelige (men selvsagt imponerende og utfordrende) kettlebell-øvelser er plutselig sååå mye bedre enn tradisjonell styrke- og kondistrening at det ikke kan sammenlignes engang.

Jeg kan ikke uttale meg om andre, men selv stopper jeg heller opp om jeg blir så sliten at det kan gå ut over teknikken ved for eksempel markløft. Selv om hver wod er en slags konkurranse og en trener for et resultat, så tror jeg mange prioriterer teknikk og skadeforebygging fremfor å spare noen sekunder/minutter. Det kan godt tenkes at det er et større problem i fobindelse med konkurranser hvor det kjempes om penger/ære og noe som burde tenkes på av arrangørene.

Om en trener for eks. med 50% av 1RM, så kan en nok klare 20 repitisjoner med ganske bra teknikk selv om det går på tid, gitt at en fokuserer på teknikken og tar pauser ved behov. For noen kan nok konkurranseinnstinktet bli for stort..

Du sier du ikke kan uttale deg om andre, men det er jo nettopp det du gjør når du sier at crossfit er bra. At crossfit er bra og har lav skaderisiko fordi du har rett fokus og trener på en gitt måte som kan føyes inn under samlebegrepet "crossfit" betyr ikke at crossfit er en aktivitet med lav skaderisiko, eller er bedre enn alternativene for resultatene den enkelte er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig godt mulig, men argumentet ditt kokte ned til: "Crossfit er bra, fordi jeg trener tradisjonell styrke." Det blir stikk motsatt av sannheten, som må være at Crossfit inkluderer tradisjonell styrke, fordi tradisjonell styrke er bra.

Ja CrossFit inkluderer tradisjonell styrketrening fordi det er bra :)

Med dette reffererte jeg like mye til det man ser ellers på nettet som til deg. Folk liker å ha en fanesak, noe å skrike litt om, og for dem som har "oppdaget" crossfit er dette bortimot Guds gave til mennesket. Ingen over, ingen ved siden. Kipping-rør og merkelige (men selvsagt imponerende og utfordrende) kettlebell-øvelser er plutselig sååå mye bedre enn tradisjonell styrke- og kondistrening at det ikke kan sammenlignes engang.

CrossFit er ikke bedre enn tradisjonell styrke- og kondistrening etter min mening, men jeg tror ikke det nødvendigvis er dårligere heller. Det er en alternativ treningsform som funker for meg og jeg liker det.

Du sier du ikke kan uttale deg om andre, men det er jo nettopp det du gjør når du sier at crossfit er bra. At crossfit er bra og har lav skaderisiko fordi du har rett fokus og trener på en gitt måte som kan føyes inn under samlebegrepet "crossfit" betyr ikke at crossfit er en aktivitet med lav skaderisiko, eller er bedre enn alternativene for resultatene den enkelte er ute etter.

Det stemmer. Jeg kan ikke uttale meg om andre enn meg selv. Betyr det at jeg ikke bør skrive noe her?

Er ikke ansvaret for skaderisiko hos uttøveren uansett treningsform? Det er opp til alle å ha rett fokus på teknikk og skadeforebygging. Det er selvsagt et ansvar hos de som driver et treningssenter også iform av kvalifiserte instruktører, men til slutt er det opptil utøveren å lytte, svelge egoet og lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis CrossFittere har et holdningsproblem, så skulle en tro vi som trener CrossFit her på Fitnessbloggen hadde et behov for å skrive negativt om andre treningsformer? Forekommer det? Den eneste treningsformen jeg ser får pes er CrossFit.

.

Men objektivt sett; du greier ikke å se at det kanskje er en grunn til noe av kritikken til Crossfit-konseptet?

Jeg er helt enig i at en slik kritikk må være saklig og begrunnet godt. Det gjelder uansett hvilken treningsform man kritiserer.

Når det kommer til styrkeløft, så har jeg, som selv er innenfor miljøet, også noen kritiske bemerkninger. Ingen er perfekte.

Når det kommer til holdsningsproblem, så mente jeg forsåvidt ikke i forhold til det å kritisere et treningskonsept. Jeg ser ikke nødvendigvis på det som et holdningsproblem. Det kommer litt an på grad av saklighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men objektivt sett; du greier ikke å se at det kanskje er en grunn til noe av kritikken til Crossfit-konseptet?

Jeg er helt enig i at en slik kritikk må være saklig og begrunnet godt. Det gjelder uansett hvilken treningsform man kritiserer.

Når det kommer til styrkeløft, så har jeg, som selv er innenfor miljøet, også noen kritiske bemerkninger. Ingen er perfekte.

Når det kommer til holdsningsproblem, så mente jeg forsåvidt ikke i forhold til det å kritisere et treningskonsept. Jeg ser ikke nødvendigvis på det som et holdningsproblem. Det kommer litt an på grad av saklighet.

Jo jeg ser at det kan være et problem for folk med for stort konkurranse innstinkt og kanskje for lite kunnskap å trene CrossFit. De som ikke lytter på instruktør med tanke på teknikk og hvor behovet for å levere et eller annet resultat overskygger kvaliteten på treningen. En av "reglene" er jo å legge igjen egoet ved døra.. det høres kanskje klisje ut, men det er egentlig kun snakk om å oppnå treningskvalitet og unngå skader.

Det er sikkert en eller to som driver med styrketrening også som kanskje av og til løfter mer enn teknikken kan bære. Kanskje ingen burde få lov til å trene før alle har gått gjennom 1 år med trening kun med plastrør? Hadde sikkert ikke vært en dum ide.. selvom jeg sannsynligvis hadde blitt ganske utålmodig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja CrossFit inkluderer tradisjonell styrketrening fordi det er bra :)

CrossFit er ikke bedre enn tradisjonell styrke- og kondistrening etter min mening, men jeg tror ikke det nødvendigvis er dårligere heller. Det er en alternativ treningsform som funker for meg og jeg liker det.

Det stemmer. Jeg kan ikke uttale meg om andre enn meg selv. Betyr det at jeg ikke bør skrive noe her?

Er ikke ansvaret for skaderisiko hos uttøveren uansett treningsform? Det er opp til alle å ha rett fokus på teknikk og skadeforebygging. Det er selvsagt et ansvar hos de som driver et treningssenter også iform av kvalifiserte instruktører, men til slutt er det opptil utøveren å lytte, svelge egoet og lære.

Jeg er ikke ute etter å sverte noen, ei heller være den som "skriker høyest" i håp om at det er nok til å lure folk til å høre på meg. Jeg er ute etter fakta.

Fakta: Å utføre en kompleks, tung øvelse på tid øker skaderisikoen over å utføre samme øvelsen et gitt (lavt) antall ganger kontrollert og behersket. Ja, man kan gjøre førstnevnte relativt trygt med fokus på god teknikk, men all else being equal vil sistnevnte alltid være tryggere. En motorsykkel kan veie mer enn en bil, det betyr ikke at motorsykler generelt veier mer enn biler. En kvinne kan løfte tyngre enn en mann, det betyr ikke at alle kvinner løfter mer enn alle menn. Crossfit kan gjennomføres på en måte som gjør det like trygt som styrketrening, men det betyr ikke at all crossfit utføres slik, og i allefall ikke at det er bedre eller tryggere.

Fakta: Den beste treningsøkten er den man gjennomfører. Om man kjører crossfit fremfor å sitte på sofaen fordi det er det eneste som engasjerer er det flott, forutsatt at man ikke skader seg. Det betyr alikevel ikke at det på noen måte er den beste treningsfilosofien for å oppnå hverken styrke, kroppsestetikk, kondisjon, rehabilitering eller skadeforebygging.

Fakta: Begrep som "funksjonell" og "allsidig" trening er nonsense. Det betyr ingenting. Ja, en Olympisk spydkaster er antagelig en dårligere svømmer enn en som konkurrerer i svømming på nasjonalt nivå, men en sånn similie kan man ikke dra. Et godt styrketreningsoppsett gjør deg garantert, 100% sikkert sterkere og mer motstandsdyktig mot skade enn et tilsvarende godt crossfit-oppsett, og enhver styrkeøkning betyr økt funksjonsgrad i hverdagen. Det er ikke sånn at man ikke blir bedre på å løfte vaskemaskiner og sofaer av å ta squats og markløft.

Fakta: Markedsføringen av Crossfit er direkte kvalmende. Den er ofte like like sannferdig som reklamer for balsamer som skal "revitalisere hår (klinisk dødt) med vitaminer og mineraler" dødt vev ikke har noen nytt av Frankenstein-style, eller TV-Shop-reklamer som lover sixpack og enciffret fettprosent på 6-8 uker. Det påståes at crossfit er bedre, gir "funksjonell" styrke, og atletisk kropp. At "crossfitterne" omtrent har gjenoppfunnet hele treningskonseptet. Alle påstander frontet av vakre, sterke mennesker får etterhvert en hærskare av fanatiske, lite beleste etterfølgere, som gjør frontingen enda mer smertefull for andre oppegående mennesker. Alt dette gir ikke akkurat opphav til mye velvilje mot crossfit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å holde meg unna. Gikk ikke. Dere er advart, dette har jeg tenkt MYE over - min refleksjon er dermed dette LANGE notatet.

Først er det essensielt å vite at jeg testet Crossfit i dets spede begynnelse her i Norge. Jeg har vært innom en god del bokser og jeg har aktivt lest temaer og problemstillinger rundt Crossfit. Jeg er egentlig ambivalent når det kommer til denne diskusjonen, men selve organisasjonen kalt CF gir meg hakeslepp til tider. Selv om jeg har mine meninger skal det sies at jeg trener ofte med folk som bedriver Crossfit, og således har jeg en viss respekt for miljøet.

Crossfit er genialt i den måten at de får folk opp av sofaen, det for folk til å trene. Treningsformen gir resultater og baserer seg på et godt gammaldags oppsett kalt sirkeltrening, med noen små og større twister her og der. Crossfit skal også få poeng for å sette Olympiske Løft tilbake på dagsorden, og for å fokusere på løft basert på baseøvelser. Alt i alt så har pakken lagt til rette for veldig mye bra. Det virker også som et sammensatt miljø, og folk er engasjerte. Det er ikke å legge skjul på at folk som ikke trener, eller ikke har trent, føler en stor glede av å trene Crossfit - dette skal ikke kimses av.

Helt ærlig så skulle jeg har anbefalt Crossfit for kjente, hadde det ikke vært for de få, men store, negative sidene jeg personlig mener Crossfit innehar.

As Many Rep As Possible (AMRAP):

Den gangen jeg var innom Crossfit - i sin spede begynnelse her i Norge - slo deg meg en ting. Hvorfor skal alle gjøre mest mulig repetisjoner når det ble reklamert for STYRKE. Med mindre jeg har lært noe fundamentalt galt så er Utholden styrke det stikk motsatte av eksplosiv og maksimal styrke. Det kan godt hende jeg tar feil, men sist jeg sjekket var fremdeles AMRAP eller repetisjoner på gitt tid noe essensielt innenfor Crossfit. Hvorfor i alle dager? Hva er funksjonelt med det? Hva er styrken i det? Hva er MÅLET med det?

Kipping

Jeg vet ikke om dette er et resultat av nevnte ovenfor, men det har egentlig ikke noe å si. En kipp er når du bruker en bestemt fot og hoftebevegelse for å skape en kraft. I seg selv er kipping fint, det gir deg en fordel om du skal spare energi og det kan gi deg en fordel om man vil jobbe force reps eller med negativer. I Crossfit virker det som om det skal kippes i alt. Personlig mistet jeg mye av respekten tredje gangen jeg var på en Crossfit samling, og det ble snakket varmt om kipping pullups. Jeg skal ikke gå inn på det i dybden, men om noen vil kan jeg lage en egen tråd med dokumentasjon på hvorfor kipping ikke er sunt i Pullups. Eller i Håndstående Pushups. Kipping kan forsvares i bruk som f.eks. Muscle Ups. Hvorfor får jeg et subjektiv syn av at det som oftest blir brukt svingteknikk blant Crosfittere? Ikke legg så mye i den siste, kan være irritasjonen min som bulger over. Det jeg prøver å si er om man vil fokusere på styrke, og bruken av kjernemuskelatur så kipper man ikke i Pullups. Kjenner jeg ikke tør å skrive mer om det, kan sikkert starte en egen tråd bare av dette.

Profileringen

Fra Crossfitt.no og informasjons-siden.

Ingen tvil om at det er salg i fokus, uten at Crossfit skal få mye pes for det da de ikke er unike akkurat der. Derimot er jeg veldig uenig i utsagnet om at alle kan trene det uavhengig av fysisk form, alder eller kjønn. Virkelig? Det er det inntrykket jeg sitter med når Crossfit-frelste skal promotere eller snakke om Crossfit. Alle KAN trene det. Nei. Alle KAN gå tur, ALLE kan forsøke seg på en fjelltur. Ikke ALLE kan trene Crosfitt. Hvorfor? For fokuset ligger på HØY INTENSITET og FUNKSJONELLE ØVELSER. Mostridende mener jeg.

Sistnevnte tok jeg med for jeg tenkte å slrive mye på feltet, men velger det til en ren Crossfit tråd.

Oppsummering.

Ingen tvil om at Crossfit er noe fint, men nå må snart folk skjønne at det er styrketrening i sirkel - ingen revolusjon. Jeg har enda ikke satt meg tilstrekkelig godt nokk inn i hvordan organisasjonen er styrt til å kunne forsvare det. Derfor lar jeg de meningene ligger. Det eneste jeg vil påpeke er hallelujah stemningen om hvor bra trening Crossfit er. To ting slår meg: Hvorfor er alle de beste innen Crossftt mestere i tidligere styrkegrener, og det tilsynelatende er få produkter av REN crossfit? Til sist spør jeg: om man klarer å tenke på det som sirkeltrening med fokus på styrke og utholdenhet. Hva er egentlig forskjellen på Styrkesirkeltrening og Crosfitt?

Rettere sagt er det noe forskjell?

TL;DR

Det er mange positive og negative sider med CF. Dessverre tror jeg i lengden at de store problemene med de negative aspektene ikke veier opp for de gode.

(innlegget er hentet fra en tidligere tråd, og er noe modifisert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener selv på en crossfit-gym, og er enig i mye av kritikken som kommer mot CrossFit. Jeg gjør kun kipping pullups om konkurranseinstinktet tar overhånd (som det ofte gjør i konkurranser). Olympiske løft/markløft og andre krevende flerleddsøvelser i AMRAPer er jeg også motstander av, og sørger for å la egoet være igjen utenfor om jeg gjør slike økter. Har sett mye dårlig teknikk bli utført her. Men en AMRAP med løping, roing, pushups, dips, burpees, pistols, wall balls, situps, stricte pullups, box jumps, double unders (doble hoppetau) og andre lettere øvelser ser jeg ikke de helt store farene ved. Ja, selvsagt er det en viss skaderisiko, men det er ikke til å komme unna i noen sporter.

Det snakkes mye om disse religiøse overbeviste menneskene som påstår at CrossFit er det suverene alternativet til trening, men jeg har aldri møtt noen av disse, og jeg har snakket med en god andel crossfittere. Finnes de eller er dette bare stråmenn?

På mitt gym har jeg truffet en fin gjeng på 10-20 likesinnede mennesker som ligger rundt samme nivå, og alle er opptatt av å trene for økt styrke, utholdenhet, eksplosivitet og mobilitet. De jeg stod og "discobolte" med på SATS i gamledager var mer opptatt av å få pump i biceps. Vi trener styrke, kjører rointervaller, løfter olympiske løft og trener gjerne noen WODer sammen. Det føles som å være en del av et idrettslag som pusher hverandre frem. Hvor ellers finner man et slikt miljø enn en CrossFit-box (wups, I said it)? I en styrkeløftklubb vil alle bare bli sterke. I en maratonklubb (finnes slike?) vil folk kun løpe langt og fort. På SATS vil folk stort sett se bra ut naken og trener gjerne med headset på mens de ser på seg selv i speilet. I tillegg har man CrossFit-konkurranser å trene mot. Det skal ikke undervurderes.

PS! I tillegg har de bumperweights som gjør at det ser ut som man løfter mer vekt enn man egentlig gjør. Det fører jo til ekstra mange likes på instagram. What's not to like?

Mvh "crossfitter" og tidligere "discoboler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha. Ler hardt av påstander som "Får ikke atletisk kropp av crossfit assss". Lett å bli diskutere når partene har et vidt forskjellig forhold til hva det innebærer, eller?

Crossfit impliserer heller ikke nødvendigvis skade, på samme måte som knebøy ikke nødvendigvis "ødelegger knærne dine, bro". Hadde for øvrig vært greit og sett hva som er standarden (dersom den eksisterer). Jeg føler at de fleste slike diskusjoner nærmest forutsetter at crossfit er olyløft til failure. Det hadde i tilfelle vært interessant å se hva som blir gjort i praksis fremfor å snakke om dette bildet som alltid blir malt frem i slike sammenhenger. For ja, vi har alle sett grusomme videoer på nett.

Positivt med crossfit:

- Kelly Starrett.

- Ofte veldig bra utstyrt.

- Gjør vektløftingmiljøet større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på to CrossFit-økter i mitt liv, begge var før jeg egentlig hadde kommet i gang med trening, og altså godt over et år siden. Jeg deler overhodet ikke noen av medlemmenes inntrykk av at det er høy skaderisiko under CrossFit - det er det bare om du ikke tenker sjæl.

Tvert i mot har jeg aldri vært så utmattet og ydmyket, ettersom selv svigermor knuste meg i samtlige øvelser. Jeg hang etter hvert som et slakt og nærmest gapet etter de utholdne og sterke menneskene rundt meg som hadde vært med et par ganger før, og som hadde fått litt dreisen på det. Og der ligger mye av det som gjør Cf genialt - man lar seg ydmyke med et smil, og kommer tilbake neste gang. Og neste gang.

Coachen gikk rolig gjennom hver øvelse, understreket veldig tydelig at det var viktig med riktig form, og at å gjøre dem riktig er langt bedre enn å gjøre dem fort. At det var flere mennesker der bidro bare til å øke moroa, og vi støttet hverandre, pushet hverandre, og oppmuntret hverandre. Og hver enkelt individ tar øvelsene i sitt tempo, med sin teknikk - og coachen gikk rundt og korrigerte feil i form og utføring.

Hverdagen på gymmen jeg trener nå er en helt annen. Gjør jeg en feil, kan det gå uker/måneder uten at noen sier noe. Jeg har ansvar selv for å finne ut av hvordan jeg skal løfte riktig, hvordan brystet skal presses, skuldrene skal trekkes, armene skal løftet. Jada, jeg tar tyngre vekter, men jeg tror kroppen min hadde vært mer fit for hverdagen om jeg trente crossfit 3 ganger i uka, enn nå som jeg trener styrke 3 ganger i uka.

Enhver treningsform bør følges opp av kunnskap. Trener du crossfit, tabata, powerlifting, vanlig styrketrening - hva enn - så bør du utdanne deg selv i riktig måte å løfte på. Gjør du det, har ingen av delene noen særlig større risiko for skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med Crossfit er de vanvittige utstyrsparkene og at man kan trene i bar overkropp. Det har stor appell til en som har så store muskler og så stort eksponeringsbehov som meg. :D

Akkurat nå trener jeg på Actic og jeg føler meg katabol bare jeg møter opp på senteret. Mandag eller tirsdag trente jeg stående roing med nøyaktig 4,5 ganger så mye vekt som nabomannen som trente markløft. Dette er helt sant. The amount of cancer is too damn high.

Hvilket senter i Bergen har best utstyr?* Ser det ligger et på Bontelabo ved indre (?) Sandviken og så er det vel et i fabrikkgaten?

*Mener egentlig speil, viktig at de er tilgjengelig når jeg har pump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...