Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Vi har allerede en LOL Crossfit tråd og vi trenger ikke to, så fint om dere tar humoren der istedenfor å avspore denne tråden.

La denne tråden dreie seg om seriøse svar på hva som er positivt og negativt med Crossfit.

-- Moderator --

Det er ikke noe positivt med crossfit. Det som er poenget.

Eller jo, en ting. Det er sosialt, men sosial kan man være etter trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler mye om hva du er ute etter.

Synes du det er gøy med crossfit selv? Liker du å trene utholdenhet med styrketrening?

Som jeg ser det er ikke crossfit mer risikofullt for skader enn hva du gjør det til selv. Om du peiser på med elendig teknikk for å få noe til så fort som mulig, så gjør du det feil. Hold deg kontrollert. Greia med crossfit er også at det kun er en konkurranse med deg selv, med mindre du vil konkurrere sånn ellers. Og da kan du ta deg tid til å utføre øvelser ordentlig, og har en glimrende mulighet til god utholdenhet i styrke og uten skader. Det synes jeg er veldig, veldig bra.

Men om du ønsker å trene for å bli veldig stor og sterk, er det nok ikke riktige veien å gå. Det er mye mer kombinert trening enn som så, som ikke fokuserer kun på dette. Da må du evt trene styrke ved siden av eller kun gjøre det.

Det er iallefall min mening :) Og om noen har lyst til å komme med kommentarer til det, kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan å ha prøvd det, så ser eg for meg dette:

Positivt:

Utholdande styrke

Sosialt

Variert

Supert for å bli atletisk

Negativt:

Skaderisiko

Og for dei som seier at det er ingenting positivt med crossfit, så bør dei kanskje gå eit par rundar med seg sjølve og finne ut om det er noko anna som ligg bak denne negativiteten, sidan ein absolutt skal kritisere aktivitetar som skil seg frå det ein sjølv driv med. I samfunnet vårt idag bør det absolutt vere plass til både styrketrening og crossfit. For å seie det slik, kva er mest skadeleg, å ligge på sofaen og vere inaktiv/utvikle fedmeproblemer, eller å komme seg ut og igang med crossfit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan å ha prøvd det, så ser eg for meg dette:

Positivt:

Utholdande styrke

Sosialt

Variert

Supert for å bli atletisk

Negativt:

Skaderisiko

Og for dei som seier at det er ingenting positivt med crossfit, så bør dei kanskje gå eit par rundar med seg sjølve og finne ut om det er noko anna som ligg bak denne negativiteten, sidan ein absolutt skal kritisere aktivitetar som skil seg frå det ein sjølv driv med. I samfunnet vårt idag bør det absolutt vere plass til både styrketrening og crossfit. For å seie det slik, kva er mest skadeleg, å ligge på sofaen og vere inaktiv/utvikle fedmeproblemer, eller å komme seg ut og igang med crossfit?

Har sett noen økter med crossfit. Nei jeg har ikke prøvd, men det er en grunn.

Selvfølgelig er det bedre å komme igang med crossfit hvis alternativet er sofagris og fedme. Men skal man snu det da, hva er værst av fedme og crossfit som resulterer i prolaps i x-antall virvler som fører til at du havner på sofaen og blir feit. Ja jeg vet det er usaklig, men det var ditt poeng også.

Men joda, du får utholden styrke , det er sosialt og variert. Men spesielt atletisk blir du ikke. Eller nå spørs det hva du mener med atletisk, men mange av de som ser episk ut i crossfit har ofte drevet med idrett / kroppsbygging tidligere. Det er heller ingen spesifikk mål for fremgang i crossfit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikkje seie at eg har allverden med faglig tyngde bak det eg skriv, men meiner iallfall at ved å drive med crossfit kan ein bygge ein atletisk kropp, og med atletisk meiner eg at ein er sterk i forhold til sin eigen kropp, og får ein god fysikk. Ingen som starter på crossfit har vel intensjonar av å utvikle maksstyrken sin til det nivået ein kan få av styrketrening, men det er vel også slik at ein må definere sine eigne mål. Om målet er å finne ei treningsform som er morsom å holde på med, og variert, så trur eg crossfit kan vere supert.

Det eg i bunn og grunn vil fram til er nok at vi ikkje må svartmale treningsformer som absolutt har noko for seg. I samfunnet vårt idag så er det nok av livsstilsproblemer, og vi burde derfor oppmuntre til fysisk aktivitet av alle typer. Det er ikkje alle som trivs framfor speilet i styrkesalen, så det er flott at det finnast alternativer til dei som vil utfolde seg på andre måtar :)

Men å kombinere både styrketrening og crossfit er jo enda bedre. Det beste frå begge leirar!

Det er jo absolutt ikkje slik at ein er skåna for skader innanfor styrketrening heller. Sjølv med god teknikk er det jo mange som blir satt ut av skadar i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett noen økter med crossfit. Nei jeg har ikke prøvd, men det er en grunn.

Selvfølgelig er det bedre å komme igang med crossfit hvis alternativet er sofagris og fedme. Men skal man snu det da, hva er værst av fedme og crossfit som resulterer i prolaps i x-antall virvler som fører til at du havner på sofaen og blir feit. Ja jeg vet det er usaklig, men det var ditt poeng også.

Men joda, du får utholden styrke , det er sosialt og variert. Men spesielt atletisk blir du ikke. Eller nå spørs det hva du mener med atletisk, men mange av de som ser episk ut i crossfit har ofte drevet med idrett / kroppsbygging tidligere. Det er heller ingen spesifikk mål for fremgang i crossfit.

Ohh.. har du SETT noen crossfitøkter!? Da er du vel ekspert :lol:..

Det er litt tragisk med folk som bare har negative ting å si om noe som de ikke har erfaring med selv, og som er positivt for mange som har erfaring. Om målet er å få folk som driver med crossfit over til å drive med ren styrketrening for eks., så tror jeg det er forgjeves da målet for crossfit'ere er å få en allsidig fysikk som er i stand til mer enn en ting. Dessuten foretrekker de fleste et godt treningsmiljø med positiv feedback og ikke grinebitere..

Det er dessuten direkte feil at en ikke kan bli atletisk ved å trene crossfit og det er også feil at en ikke trener for en spesifikt mål. Mange som trener crossfit trener det forskjellig alt ettersom hva målet er. Noen ønsker mer muskelmasse og trener mye tradisjonell styrketrening, mens andre trener mer wod'er. Felles for alle er en fokuserer å trene allsidig. Mye av kritikken går på skader, men det finnes ingen dokumentasjon på at det er mer skader i crossfit iforhold til andre treningsformer. Det forekommer sjeldent/adlri skader der jeg trener. Fokus på god teknikk og moderat belastning i metcon wod'er er nok mye av grunnen. Når vi trener 1-5 RM på egentrening har vi gjerne 2-3 minutter mellom hvert sett og da trenes det ikke på tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh.. har du SETT noen crossfitøkter!? Da er du vel ekspert :lol:..

Det er litt tragisk med folk som bare har negative ting å si om noe som de ikke har erfaring med selv, og som er positivt for mange som har erfaring. Om målet er å få folk som driver med crossfit over til å drive med ren styrketrening for eks., så tror jeg det er forgjeves da målet for crossfit'ere er å få en allsidig fysikk som er i stand til mer enn en ting. Dessuten foretrekker de fleste et godt treningsmiljø med positiv feedback og ikke grinebitere..

Det er dessuten direkte feil at en ikke kan bli atletisk ved å trene crossfit og det er også feil at en ikke trener for en spesifikt mål. Mange som trener crossfit trener det forskjellig alt ettersom hva målet er. Noen ønsker mer muskelmasse og trener mye tradisjonell styrketrening, mens andre trener mer wod'er. Felles for alle er en fokuserer å trene allsidig. Mye av kritikken går på skader, men det finnes ingen dokumentasjon på at det er mer skader i crossfit iforhold til andre treningsformer. Det forekommer sjeldent/adlri skader der jeg trener. Fokus på god teknikk og moderat belastning i metcon wod'er er nok mye av grunnen. Når vi trener 1-5 RM på egentrening har vi gjerne 2-3 minutter mellom hvert sett og da trenes det ikke på tid.

Se over det jeg skriver. Hvor sier jeg at jeg er en ekspert? :lol:.......moron

Positiv feedback er bra det, men man må fortjene det :) Grinebitre er som regel de som oppnår mest anyway fordi disse personene skjønner når ting er ræva og når ting er nokså bra. Ting kan ALDRI bli bra nok.

Nei det er ikke direkte feil. Nevn ÈN person som har oppnådd en atletisk fysikk ved å drive med bare crossfit. Trener man mer tradisjonell styrketrening driver du ikke med crossfit. Det er wod´er som forbindes med crossfit. Det med skader på styrketrening vs crossfit er jo en ting, men hvor mange driver med crossfit i verden vs styrketrening / trening på studio? Ja jeg vet det er stort i USA, men fortsatt. For all del, det er mange som er sinnsykt godt trening og som har en fantastisk teknikk, men disse har som sagt drevet med styrketrening eller annen form for vektløfting tidligere. 1-5 RM er jo greit nok, som du sier har man lange pauser og det er derfor lettere å holde fokus på teknikken. 1-5RM er styrketrening. Det er når dere begynner med disse wod´ene deres alt går i dass. Der er det MYYYE svikt på teknikk. Man trenger ikke være med på en økt for å SE det. Hopp opp og ned, sleng en KB frem og tilbake med krummet rygg, markløft i full fart osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med stokkeland at det er spesielt WOD-konseptet som ikke er helt bra. Teknisk avanserte baseløft kombinert med tidsaspektet er en veldig dårlig kombinasjon, spør du meg. Også "kipping"-øvelsene er jo helt krise. Når en provoserende selvforherligende markedsføring, som får det til å fremstå som den perfekte treningsmetoden kommer på toppen, så er det vanskelig å ikke hate. Det er jo strengt talt tradisjonell sirkeltrening som har fått et nytt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...