Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan noen forklare meg hva det er med crossfit dere ikke liker? Eller som ikke er bra, eller hva som er tingen her :p

Det jeg ikke liker er at de som trener det sier det er mye bedre enn all annen trening. Jeg har blitt rakka ned på flere ganger av en som trener crossfit fordi jeg kun bygger en kropp som er fin å se på, men som ikke funker til noe. Crossfit er visstnok sykt mye mer "funksjonell trening man får bruk for i hverdagen" i forhold til å løfte "statiske vekter på et treningssenter".

Dessuten liker jeg ikke konseptet med at mest mulig skal bli gjort på kortest mulig tid. Det er dømt til å gå galt på et eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh.. har du SETT noen crossfitøkter!? Da er du vel ekspert :lol:..

Det er litt tragisk med folk som bare har negative ting å si om noe som de ikke har erfaring med selv, og som er positivt for mange som har erfaring.

Personangrep og ikke-argument. Om du ønsker å fremme crossfit bør du gjøre treningsformen en tjeneste ved å ikke være den som argumenterer for det. ;)

Jeg har forøvrig forsvinnende liten erfaring med å puste under vann, men har fortsatt en relativt negativ holdning til det. Hvorfor? Fordi basic logic og litt forståelse for menneskekroppen tilsier at det ikke er bra for helsa.

Om målet er å få folk som driver med crossfit over til å drive med ren styrketrening for eks., så tror jeg det er forgjeves da målet for crossfit'ere er å få en allsidig fysikk som er i stand til mer enn en ting. Dessuten foretrekker de fleste et godt treningsmiljø med positiv feedback og ikke grinebitere..

Nok et ikke-argument, eller er det en stråmann..? På hvilken planet er styrketrening ikke alsidig? Er du sterk i alle baseøvelser er du også sterk i absolutt alt annet. Kjører du høy intensitet på styrketreninga har du over gjennomsnittlig kondis, og kjører du som mange gjør ei intervalløkt nå og da vil kondisjonen være enda bedre. Jeg spør igjen: Hvor får du/dere denne oppfattningen om at styrketrening er snevert og lite "funksjonelt"/"allsidig" fra? Det er jo det reneste vås.

Det er dessuten direkte feil at en ikke kan bli atletisk ved å trene crossfit og det er også feil at en ikke trener for en spesifikt mål. Mange som trener crossfit trener det forskjellig alt ettersom hva målet er. Noen ønsker mer muskelmasse og trener mye tradisjonell styrketrening, mens andre trener mer wod'er. Felles for alle er en fokuserer å trene allsidig. Mye av kritikken går på skader, men det finnes ingen dokumentasjon på at det er mer skader i crossfit iforhold til andre treningsformer. Det forekommer sjeldent/adlri skader der jeg trener. Fokus på god teknikk og moderat belastning i metcon wod'er er nok mye av grunnen. Når vi trener 1-5 RM på egentrening har vi gjerne 2-3 minutter mellom hvert sett og da trenes det ikke på tid.

Som påpekt over: Når dere trener 1-5RM og uten tidsbegrensning trener dere ikke crossfit, dere trener styrke. God, gammeldags, tradisjonell styrke. Argumentet ditt er feilaktig.

Hva skadestatistikk angår kan jeg ikke uttale meg direkte annet enn at enhver som klarer å legge sin religiøse feber til side klarer å se at et komplekst løft som markløft, utført så raskt som mulig og på tid, er en oppskrift på skade. Snakker da ikke nødvendigvis om akutte skader dere ser på trening, men slitasje, skiveutglidninger, og en haug andre morosaker.

Mener du virkelig at å knuse ut så mange markløft du klarer i løpet av en gitt tidsperiode tillater like god teknikk som å kjøre 4-8 markløft sakte og kontrollert? I så fall er ikke ditt syn på ting heeelt rotet i virkeligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se over det jeg skriver. Hvor sier jeg at jeg er en ekspert? :lol:.......moron

Positiv feedback er bra det, men man må fortjene det :) Grinebitre er som regel de som oppnår mest anyway fordi disse personene skjønner når ting er ræva og når ting er nokså bra. Ting kan ALDRI bli bra nok.

Nei det er ikke direkte feil. Nevn ÈN person som har oppnådd en atletisk fysikk ved å drive med bare crossfit. Trener man mer tradisjonell styrketrening driver du ikke med crossfit. Det er wod´er som forbindes med crossfit. Det med skader på styrketrening vs crossfit er jo en ting, men hvor mange driver med crossfit i verden vs styrketrening / trening på studio? Ja jeg vet det er stort i USA, men fortsatt. For all del, det er mange som er sinnsykt godt trening og som har en fantastisk teknikk, men disse har som sagt drevet med styrketrening eller annen form for vektløfting tidligere. 1-5 RM er jo greit nok, som du sier har man lange pauser og det er derfor lettere å holde fokus på teknikken. 1-5RM er styrketrening. Det er når dere begynner med disse wod´ene deres alt går i dass. Der er det MYYYE svikt på teknikk. Man trenger ikke være med på en økt for å SE det. Hopp opp og ned, sleng en KB frem og tilbake med krummet rygg, markløft i full fart osv osv.

Du uttaler deg så skråsikkert, at det virker som at du oppfatter deg selv som en ekspert i alle fall. Det trenger ikke stå i klartekst. Du trenger selvsagt ikke komme med positiv feedback når du ikke mener det, men å klage og gnåle over noe du sannsynligvis ikke har så mye peiling på, vitner om en veldig negativ innstilling til det som ikke passer inn i din lille boks. Noe behovet for å kalle "moron" også vitner om?

Din oppfatning av CrossFit er at det kun dreier seg om wod'er hvor det kun er høy intensistet med mange repitisjoner. Wod'er kan imidlertid også være trening som IKKE går på tid eller antall runder/repitisjoner (eks. finne sin 1RM i et gitt løft). CrossFit er ikke begrenset av bare metcon wod'er. Veldig mange trener tradisjonell styrketrening i tillegg til wod'er nettopp for å få økt styrke. I kombinasjon med wod'er får en da utholdende styrke. Det er bare tull at en ikke kan ha god teknikk om en ikke har bakgrunn med vektløfting. God teknikk avhenger av kvaliteten til instruktøren og dedikasjonen til studenten. Alt kan læres.

Hvis CrossFit skulle være ensbetydende med skader dersom en ikke har løftebakgrunn, så er det rart jeg aldri har opplevd skader/ubehag eller hørt om andre som har det i boksen jeg trener. Kan det være fordi vi anbefales å ikke ta kipping pullups for eks. før vi kan ta minst 10 stricte (for å ha nok styrke/støtte til å tåle belastningen)? Kanskje fordi vi stadig får tilbakemelding på teknikken vår på markløft, knebøy, clean, snatch etc og blir bedt å om å ta lav belastning inntil teknikken sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke liker er at de som trener det sier det er mye bedre enn all annen trening. Jeg har blitt rakka ned på flere ganger av en som trener crossfit fordi jeg kun bygger en kropp som er fin å se på, men som ikke funker til noe. Crossfit er visstnok sykt mye mer "funksjonell trening man får bruk for i hverdagen" i forhold til å løfte "statiske vekter på et treningssenter".

Dessuten liker jeg ikke konseptet med at mest mulig skal bli gjort på kortest mulig tid. Det er dømt til å gå galt på et eller annet tidspunkt.

Aha, skjønner. Den kan jeg se. Jeg har bare sett noen økter på nettet og syns igrunn det har fått veldig mye omtale, syns det så litt moro ut, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, skjønner. Den kan jeg se. Jeg har bare sett noen økter på nettet og syns igrunn det har fått veldig mye omtale, syns det så litt moro ut, men ...

Samme her.

Kikke litt på nett og frem og tilbake, og syntes det i utgangspunktet så artig ut, vel, kanskje interessant ut, men så kikka jeg litt mer, leste litt mer, fra begge sider av gjerdet, og kommer til å holde meg langt unna bokser, wod'er, rhabo-klovner (bare det burde får varsellysa til å blinke), og ja, i det hele tatt, hele kulturen rundt det, arrogansen.

Gi meg et gym (hvorfor i faens helvete skal det kalles en føkkings "boks"), et treningsprogram (et jeg liker, ikke noe som sendes ut fra crossfit-kardinalene i junaiten), og hva faen er gæli med å ha en beindag, overkroppsdag, armdag eller hva pokker, hvorfor skal det være fran og dan og lana og lara og gudene veit hva faen i helvete annet.

også steinalderkost da. Å, beklager, paleo.... don't.even.get.me.started.

(sorry til mod dersom mod mener dette burde være i den andre lolfit-tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Workout of the day

En sammensetning av øvelser og repetisjoner, som skal gjøre fortest mulig

Jeg har egentlig ikke lyst til å legge meg opp i denne diskusjonen, men en WOD er ikke nødvendigvis amrap eller for time. Kan også være "jobb deg opp til 80 % av 1rm markløft og kjør 4-5 sett av 3ere der". Eller en teknikkøkt olympiske løft. Og hva teknikk gjelder, så har jeg sett flere bli beordret ned på lavere vekt for å ta vare på teknikken her hos CrossFit Reykjavik.

Jeg begynte med crossfit fordi de hadde et begynnerkurs i olympiske løft og oly-timer med en fantastisk trener og derfor likevel måtte melde meg inn, i tillegg til at jeg var nysgjerrig på CrossFit-fenomenet. Jeg har noen crossfitøkter i uka fordi jeg synes det er moro og koser meg i boksen, men jeg kunne aldri hatt WODer som eneste treningsform. Hatt et crossfitsenter som eneste senter, ja (er jo fantastisk utstyr her!), men ønsker å supplere med rene oly-økter og mer vanlig styrketrening. Og jeg må også tilføye at jeg har fått noen aha-opplevelser på bøyteknikken min etter at jeg begynte å trene CrossFit. I tillegg er det i alle fall her stor fokus på mobilitet, noe jeg tror mange hadde hatt godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke lyst til å legge meg opp i denne diskusjonen, men en WOD er ikke nødvendigvis amrap eller for time. Kan også være "jobb deg opp til 80 % av 1rm markløft og kjør 4-5 sett av 3ere der". Eller en teknikkøkt olympiske løft. Og hva teknikk gjelder, så har jeg sett flere bli beordret ned på lavere vekt for å ta vare på teknikken her hos CrossFit Reykjavik.

Jeg begynte med crossfit fordi de hadde et begynnerkurs i olympiske løft og oly-timer med en fantastisk trener og derfor likevel måtte melde meg inn, i tillegg til at jeg var nysgjerrig på CrossFit-fenomenet. Jeg har noen crossfitøkter i uka fordi jeg synes det er moro og koser meg i boksen, men jeg kunne aldri hatt WODer som eneste treningsform. Hatt et crossfitsenter som eneste senter, ja (er jo fantastisk utstyr her!), men ønsker å supplere med rene oly-økter og mer vanlig styrketrening. Og jeg må også tilføye at jeg har fått noen aha-opplevelser på bøyteknikken min etter at jeg begynte å trene CrossFit. I tillegg er det i alle fall her stor fokus på mobilitet, noe jeg tror mange hadde hatt godt av.

Så noe positivt er det altså? Syns det ser så allsidig ut, derfor jeg kunne tenkt meg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personangrep og ikke-argument. Om du ønsker å fremme crossfit bør du gjøre treningsformen en tjeneste ved å ikke være den som argumenterer for det. ;)

Jeg er faktisk veldig enig at personangrep er en dårlig form for diskusjon, men noen ganger senker en seg desverre til samme nivå som den som kritiserer. Jeg har vel mistanke om at målet til mange som kritserer CrossFit, nettopp er å irritere frem en usakelig respons. Jeg skal forsøke å holde "ikke-argumentene" til et minimum ;).

Saklige argumenter er selvfølgelig veldig ok å diskutere, men jeg oppfattet ikke det som saklig. Gjorde du?

Jeg har forøvrig forsvinnende liten erfaring med å puste under vann, men har fortsatt en relativt negativ holdning til det. Hvorfor? Fordi basic logic og litt forståelse for menneskekroppen tilsier at det ikke er bra for helsa.

Var dette et saklig argument? Javel. Poenget mitt var at de som erfart CrossFit kanskje har noe mer erfaring enn de som ikke har erfart det som kan være verdt å høre. Folk som forsøker å puste under vann har neppe så mange erfaringer å dele med andre om hvordan det var i etterkant.

Nok et ikke-argument, eller er det en stråmann..? På hvilken planet er styrketrening ikke alsidig? Er du sterk i alle baseøvelser er du også sterk i absolutt alt annet. Kjører du høy intensitet på styrketreninga har du over gjennomsnittlig kondis, og kjører du som mange gjør ei intervalløkt nå og da vil kondisjonen være enda bedre. Jeg spør igjen: Hvor får du/dere denne oppfattningen om at styrketrening er snevert og lite "funksjonelt"/"allsidig" fra? Det er jo det reneste vås.

Kjører du intervalløkter så trener det i tillegg til styrke.

Mener du at en kan få god kondis av å kjøre høy intensitet ved å trene med tunge løft? Er det ikke det som CrossFit får pes for med hensyn til skader?

Som påpekt over: Når dere trener 1-5RM og uten tidsbegrensning trener dere ikke crossfit, dere trener styrke. God, gammeldags, tradisjonell styrke. Argumentet ditt er feilaktig.

God gammeldags tradisjonell styrketrening må vel anses som en del av CrossFit, i likhet med turn, sirkeltrening og olympiske løft.

Hva skadestatistikk angår kan jeg ikke uttale meg direkte annet enn at enhver som klarer å legge sin religiøse feber til side klarer å se at et komplekst løft som markløft, utført så raskt som mulig og på tid, er en oppskrift på skade. Snakker da ikke nødvendigvis om akutte skader dere ser på trening, men slitasje, skiveutglidninger, og en haug andre morosaker.

Religiøs feber? Hvor ble det av sakligheten?

Jeg kan ikke uttale meg om andre, men selv stopper jeg heller opp om jeg blir så sliten at det kan gå ut over teknikken ved for eksempel markløft. Selv om hver wod er en slags konkurranse og en trener for et resultat, så tror jeg mange prioriterer teknikk og skadeforebygging fremfor å spare noen sekunder/minutter. Det kan godt tenkes at det er et større problem i fobindelse med konkurranser hvor det kjempes om penger/ære og noe som burde tenkes på av arrangørene.

Mener du virkelig at å knuse ut så mange markløft du klarer i løpet av en gitt tidsperiode tillater like god teknikk som å kjøre 4-8 markløft sakte og kontrollert? I så fall er ikke ditt syn på ting heeelt rotet i virkeligheten

Om en trener for eks. med 50% av 1RM, så kan en nok klare 20 repitisjoner med ganske bra teknikk selv om det går på tid, gitt at en fokuserer på teknikken og tar pauser ved behov. For noen kan nok konkurranseinnstinktet bli for stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe positivt er det altså? Syns det ser så allsidig ut, derfor jeg kunne tenkt meg det :)

Gi det et forsøk hvis du finner en boks i nærheten? Men det varierer jo mye fra boks til boks også, akkurat som at det finnes udugelige PT'er og fitnesscoacher finnes det også udugelige crossfit-trenere. Såfremt du ikke forventer å bli den beste styrkeløfteren, maratonløperen osv. er det i alle fall en artig avveksling fra det vanlige gymmet :) og treningsgleden min har tatt av i det siste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi det et forsøk hvis du finner en boks i nærheten? Men det varierer jo mye fra boks til boks også, akkurat som at det finnes udugelige PT'er og fitnesscoacher finnes det også udugelige crossfit-trenere. Såfremt du ikke forventer å bli den beste styrkeløfteren, maratonløperen osv. er det i alle fall en artig avveksling fra det vanlige gymmet :) og treningsgleden min har tatt av i det siste!

... um.. boks? :huh::p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttaler deg så skråsikkert, at det virker som at du oppfatter deg selv som en ekspert i alle fall. Det trenger ikke stå i klartekst. Du trenger selvsagt ikke komme med positiv feedback når du ikke mener det, men å klage og gnåle over noe du sannsynligvis ikke har så mye peiling på, vitner om en veldig negativ innstilling til det som ikke passer inn i din lille boks. Noe behovet for å kalle "moron" også vitner om?

Din oppfatning av CrossFit er at det kun dreier seg om wod'er hvor det kun er høy intensistet med mange repitisjoner. Wod'er kan imidlertid også være trening som IKKE går på tid eller antall runder/repitisjoner (eks. finne sin 1RM i et gitt løft). CrossFit er ikke begrenset av bare metcon wod'er. Veldig mange trener tradisjonell styrketrening i tillegg til wod'er nettopp for å få økt styrke. I kombinasjon med wod'er får en da utholdende styrke. Det er bare tull at en ikke kan ha god teknikk om en ikke har bakgrunn med vektløfting. God teknikk avhenger av kvaliteten til instruktøren og dedikasjonen til studenten. Alt kan læres.

Hvis CrossFit skulle være ensbetydende med skader dersom en ikke har løftebakgrunn, så er det rart jeg aldri har opplevd skader/ubehag eller hørt om andre som har det i boksen jeg trener. Kan det være fordi vi anbefales å ikke ta kipping pullups for eks. før vi kan ta minst 10 stricte (for å ha nok styrke/støtte til å tåle belastningen)? Kanskje fordi vi stadig får tilbakemelding på teknikken vår på markløft, knebøy, clean, snatch etc og blir bedt å om å ta lav belastning inntil teknikken sitter?

At en dyktig instruktør reduserer sjansene for skader i crossfit betyr ikke at sjansene for skade -gitt en like dyktig instruktør- ikke er høyere i crossfit enn i andre treningsformer. På samme måte betyr ikke det at du opplever din instruktør som dyktig at alle andre instruktører er dyktige. Det betyr faktisk ikke engang at din instruktør er dyktig, bare at det oppleves sånn av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det Asta skriver er jo det positive med crossfit, de rene styrketreningsdelene! :roflmao:

Det var vel ikke det jeg prøvde å si, jeg mente at styrkeøktene med tunge vekter og få reps er en viktig del av crossfit også. Jeg har økter som er amrap og ft også, men forventer ikke å perse i bøy av det. Jeg trives med en kombinasjon av de rene styrkeøktene og for eksempel amrap-wods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...