Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Og det er helt legit, men over tid sliter jeg med å se vinningen annet enn det sosiale og for å vedlikedholde.

Coach Sommers sa det fint.

Dilettantes (those people who merely dabble with new program after new program) usually jump ship as soon as the training either gets hard or boring - thereby ensuring that they will never be good at anything.

Hmm, vet ikke helt hva jeg skal svare på den. Trening er nemlig ikke for meg sosialt, og jeg får ihvertfall bra god trening av crossfit. Går jo i baseøvelser osv, det eneste er at det er variasjon i oppsett av programmene så det ikke alltid er same old, same old.

Sitatet derimot; Det er vel sånn man luker ut de svake? ;) De som gir seg om det blir tungt eller kjedelig burde ikke drive med crossfit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

Ja, jeg var rimelig død i kroppen etter CFO-basicgratistimen jeg deltok på i desember i fjor. Vet egentlig ikke om det ligger særlig mye treningsvitenskap og empiri bak designet av øktene annet enn "gjør mange mer eller mindre fornuftige frivektsøvelser til en omtrent kaster opp"-prinsippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri prøvd Crossfit, men har litt fordommer mot det pga måten mange som driver på med det hauser det opp. Man kan gjenkjenne en Crossfit-er på Facebook-statusene;) Blir litt mye og masete for min del.

Er ikke heller fan av trening som går ut på å bli mest mulig sliten. Er litt for glad i pauser mellom settene:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg skal prøve meg på Crossfit i mai; ikke sikkert jeg holder på lenger enn on-ramp, men det blir gøy tenker jeg. Kommer dog ikke til å forsøke meg på det som foreslås i "crossfit fail compilation x". Lakse-kroppshevinger er for eksempel helt uaktuelt.

Prøvde du det ut? Good/bad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha sett over tråden på nytt sitter jeg egentlig med inntrykk av at de som er de mest kritiske røstene mot crossfit er sannsynligvis de som ikke har forstått hele konseptet. Det skiller jo seg fra de fleste andre treningsformer ved at det ikke er noe spesialisering. Da kom jeg til å tenke på at vi fikk tilsendt mesteparten av teoriinformasjonen på epost før trenerkurset. Jeg har funnet frem linken og denne teorien er gratis tilgjengelig her: http://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_Seminars_TrainingGuide_012013-SDy.pdf

Det står en del der om hva som er formålet og hvilken definisjon de har på "fitness". Som vitterlig er kjempeessensielt når man skal diskutere hvilken trening som gir best resultater på det området. Det nytter ikke å blande epler og bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente endel Crossfitt i Forsvaret, og jeg kan ikke legge skjul på at det var bra - Selv om treningen var veldig rettet til hva vi drev med.

Selv er jeg veldig tilhenger av ordentlig styrketrening, men fikk bryne meg skikkelig på ordentlige crossfitt-økter med instruktører som faktisk har greie på hva de gjør!

utholdenhet, kombinert med styrketrening er ganske så rått og du får virkelig kjørt deg til den siste bit. Selvfølgelig avhenger det av at du faktisk gjør en innsats da du er i det, og setter opp intensiteten skikkelig. Da avslutter du i allefall ikke Crossfritt-økten med tanker som at du kunne ha ytet mer! ;)

Anbefales i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente endel Crossfitt i Forsvaret, og jeg kan ikke legge skjul på at det var bra - Selv om treningen var veldig rettet til hva vi drev med.

Selv er jeg veldig tilhenger av ordentlig styrketrening, men fikk bryne meg skikkelig på ordentlige crossfitt-økter med instruktører som faktisk har greie på hva de gjør!

utholdenhet, kombinert med styrketrening er ganske så rått og du får virkelig kjørt deg til den siste bit. Selvfølgelig avhenger det av at du faktisk gjør en innsats da du er i det, og setter opp intensiteten skikkelig. Da avslutter du i allefall ikke Crossfritt-økten med tanker som at du kunne ha ytet mer! ;)

Anbefales i allefall :)

Har crossfit infiltrert forsvaret, også? Er du sikker på at det ikke var sirkeltrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har crossfit infiltrert forsvaret, også? Er du sikker på at det ikke var sirkeltrening?

Veit at oppe ved Gsv så har de kalt det crossfit.

Ja. Det har vært omtrent akkuratt samme konsept som sirkeltrening, men nå har de også snakket om hvor ekstremt effektivt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg synes er bra med Crossfit er økt interesse rundt de olympiske løftene, samt knebøy og frontbøy.

På et vanlig treningssenter er det som regel ingen som tar knebøy, og olympiske løft er vel snart bare en myte.

Men, når man kaller det for "Crossfit" så er det plutselig ikke så farlig lengre og både unge og godt voksne kaster seg ut i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...