Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Positivt med crossfit

  • Sosialt miljø
  • Lagfølelse på trening, mindre rom for å "jukse" og å lure seg selv
  • Få folk bort fra kinesis-maskiner eller bicepscurl og begynne med ordentlige øvelser
  • Sirkeltrening kan være en fin måte å trene på
  • Ofte mye festlig utstyr å leke med på sentrene

Negativt

  • Fryktelig dårlig kvalitetssikring av hvem som får lov å åpne en boks. Du kan få en vektløfter med stålpeiling, du kan få en tulling som har betalt tusen dollar til crossfit sentralt
  • Brukt til for eksempel vektnedgang er for lite og for kort til å gjøre noen særlig forskjell
  • Amrap med øvelser som rykk, støt, bøy, mark. Nei, nei, nei
  • Markedsføres ofte på en måte som er tvilsom og i en del tilfeller direkte uærlig

Asle har skrevet litt om dette i dag også. En TL;DR av den er vel stort sett at det kan være en fin treningsform om du er noenlunde trent fra før, for andre er det mer delt. Som er det jeg også har inntrykk av når jeg ser de jeg kjenner som har prøvd denne treningsformen.

CrossFit - making people fit as fuck eller making people snap shit up? - MyRevolution

Eller så synes jeg at en gyllen middelvei, som Manhandler er inne på kan være veldig lurt, nemlig å benytte seg de treningsprinsippene som er OK fra crossfit, og å droppe ut de som er mindre lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på prøvetime på Crossfit Oslo for et års tid siden og sitter igjen med et ganske godt inntrykk på tross av all mobbingen av opplegget fra kjente og kjære. Kjenner flere aktive crossfitere som elsker det. Og det blir som med styrketrening og alle annen sport hva du gjør det til selv. Her tenker jeg i forbindelse med teknikk, innsats, resultater, begrensninger, skader etc.

Nå kjenner ikke jeg til gjennomføringevnen til de som holder Onramp-kursene (obligatorisk introduksjonskurs i teknikk), men at det i det hele tatt eksisterer er jo et pluss i boken fra meg. Også på prøvetimen hadde jeg med ekstra instruktør for å veilede og kontrollere teknikk underveis. Observerte også at folk ble pushet både opp og ned på belastning, oppfordret til å roe tempo, rettet på teknikk etc i tillegg til det lille ekstra pushet og motivasjonen mange som søker til Crossfit gjerne er ute etter.

I tillegg var det felles dynamisk oppvarming for de øvelsene som skulle gjennomføres og tøying/egenmassasje etter økten.

Jeg har f.eks. et vesentlig mye bedre inntrykk av crossfit enn jeg har av 90%+ av PTene jeg har observert på sentre rundt omkring.

Om målet er allsidig kroppsmestring er crossfit utvilsomt en av de tingene jeg mener man absolutt kan vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min egen del, har jeg drevet med crossfit i snart 1.5 år, etter å ha spilt fotball og innebandy i over 10 år, samtidig som jeg har drevet med diverse andre idretter, styrketrening, ski m.m. Jeg var rett og slett drit lei av alt som heter trening. Var meget skeptisk når jeg meldte meg på onramp kurset, som er nybegynner kurset for å drive med crossfit på crossfit oslo. Hadde sett masse youtube videoer fra crossfit games, som viste topptrente menn og kvinner som drev med helt sinnsyke ting. Hadde det ikke vært for at to kompiser av meg anbefalte det, hadde jeg vel aldri prøvd det.

Noe av det som raskt fenget meg, var det som nevnes flere ganger: Miljøet. Her er det utrolig bra sosialt miljø, hvor man er på fornavn med instruktøren og de fleste av dem man trener med. Ikke noe stygge blikk dersom man spør om noe eller lurer på noe her i gården.

Ja, jeg er helt enig i mye av det som skrive. Pinglo tar opp mye av det jeg også syntes er negativt. "Hvem som helst" kan ta et level 1 kurs å åpne en boks, eller så er det markedsføringen som er noe i overkant...Man kan få kurs og sertifiseringer i hue og rævva. Dersom man heller ikke har fokus på teknikk under øktene, så er det fort gjort å bli skadet. Men sånn er det med all annen idrett også.

Alle dere som nevner "jeg har sett videoer av crossfit" eller "jeg har hørt", blir så usaklig at jeg ikke gidder å bruke energi på det. Syntes det er mye morsomme bilder og videoer i "lol crossfit" tråden, men jeg trenger ikke mange minutter på å finne sånne bilder av diverse andre treninger også. Trodde dette forumet skulle være en plass man kunne diskutere saklig og komme med erfaringer, uten at man sporer helt av, bare det nevnes ordet "crossfit". At man tydeligvis slenger rundt seg med dritt, for noe man aldri har prøvd, blir jo helt idiotisk.

Nå kan jeg bare prate for der jeg trener, men her er det utrolig dyktige instruktører som sier klart ifra at teknikk er det viktigste. Her om dagen drev vi med snatch, hvor man ble filmet, å han gikk igjennom de forskjellige fasene om hva man gjorde bra å hva man måtte jobbe med.

Selv om dette er fitnessbloggen.no, så er det ikke alle som ønsker å delta i diverse fitness konkurranser, å stå å kjøre 5 øvelser på biceps. Hva med at folk faktisk kan respektere at folk er forskjellige,at noen ønsker å drive med crossfit for vi syntes det er morro, sosialt og varierende trening?

For å avslutte, så fant jeg en klassiker fra "lol crossfit" tråden ;)

n't-doing-crossfit-did-not-read-eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3-73.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å innse at crossfit som konsept ikke er noe nytt. Det er i praksis mye av det skikkelig gamle som nå er pakket inn på ny. Og det er mer som en variety pack. De har tatt flere av de beste bitene fra god gammaldags trening og pakket det inn i en kommersiell pakke. Dessverre har de også fylt på med noe av de dårlige tingene for å fylle opp plassen. (Nidar putter aldri bare de bitene du liker best i posene sine!!! ARGH!)

Høy reps tung vektløfting er tull. Men det betyr ikke at alle bevegelsene er like tull med lettere vekter (og høyere reps). Selvfølgelig mener jeg at en ikke skal drive å trene rykk "for time", men lenge før jeg begynte med crossfit ble jeg fortalt at jeg burde trene frivendinger. Og med 3x15 reps. Så dette er forsåvidt ikke noe crossfit tok inn i treningsverden.

Skaderisikoen er jo proporsjonal med ego og motsatt proporsjonal med evner. Slik er jo det i så og si all trening. Kan ikke se at crossfit forandrer noe særlig på dette.

Det også viktig å forstå at en WOD ikke nødvendigvis betyr "for time" eller "amrap". Mye er "for quality", "skill", "strength". Osv. Hele poenget med crossfit er jo at det skal være variert, men ikke helt uten en plan. Bare nesten.

De fleste jeg kjenner som er seriøse i sporten begynte som alle med å gå på de faste øktene og så etterhvert begynte de å trene ved siden av øktene der de fokuserer på det de er dårlig på.

En må liksom skille litt på dem som trener for å konkurrere og dem som trener fordi de liker å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare prate for der jeg trener, men her er det utrolig dyktige instruktører som sier klart ifra at teknikk er det viktigste. Her om dagen drev vi med snatch, hvor man ble filmet, å han gikk igjennom de forskjellige fasene om hva man gjorde bra å hva man måtte jobbe med.

b31.jpg

Negativt med crossfit:

- "snatch", "clean and jerk".

Nei. Bruk norsk når du snakker norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Negativt med crossfit:

- "snatch", "clean and jerk".

Nei. Bruk norsk når du snakker norsk.

Jeg tror det beror på at alle som kurses av CF-trenere får kurset på engelsk. Da er det ikke alltid like lett å vite hva øvelsene heter på norsk. Jeg jobber i et hel-engelsk miljø der engelske ord sniker seg inn i dagligtalen fordi jeg rett og slett ikke kommer på den norske varianten.

Hva om du kommer med en liten ordliste da? Ja, bortsett fra rykk og støt. For det burde jo man rett og slett vite hva er.

Nå har ikke jeg gjort stor research, jeg mener undersøkt, hva alle uttrykkene heter på norsk, men jeg ser stadigvekk øvelser i programmer som:

Snatch pull/hang snatch/box snatch/muscle snatch/power snatch osv osv. og de samme uttrykkene bare med clean. Så kanskje en komplett ordliste for norske crossfittere som vil konvertere til vektløfting hadde gjort seg?

Samtidig gjør jo de engelske uttrykkene det litt festligere når man sier ting som "All girls should learn how to clean properly". Ikke like mye fart i "Alle jenter burde lære ordentlig vending".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg får vel si snara? Men jeg er egentlig litt skuffet over at de ikke har funnet på flere islandske treningsord.)

Tja. Snakker du Islandsk til vanlig? Egentlig har det ikke noe å si siden Islandsk er så kult, så ja; Det må du faktisk si!

Jeg tror det beror på at alle som kurses av CF-trenere får kurset på engelsk. Da er det ikke alltid like lett å vite hva øvelsene heter på norsk. Jeg jobber i et hel-engelsk miljø der engelske ord sniker seg inn i dagligtalen fordi jeg rett og slett ikke kommer på den norske varianten.

Hva om du kommer med en liten ordliste da? Ja, bortsett fra rykk og støt. For det burde jo man rett og slett vite hva er.

Nå har ikke jeg gjort stor research, jeg mener undersøkt, hva alle uttrykkene heter på norsk, men jeg ser stadigvekk øvelser i programmer som:

Snatch pull/hang snatch/box snatch/muscle snatch/power snatch osv osv. og de samme uttrykkene bare med clean. Så kanskje en komplett ordliste for norske crossfittere som vil konvertere til vektløfting hadde gjort seg?

Samtidig gjør jo de engelske uttrykkene det litt festligere når man sier ting som "All girls should learn how to clean properly". Ikke like mye fart i "Alle jenter burde lære ordentlig vending".

Hehe. Ordspill kan sjeldent oversettes, og det er jo helt greit. I mange tilfeller ser jeg også fordelen ved å bruke engelsk. Spesielt hvis det mangler fullgode norske oversettelser (ofte teknisk terminologi, f.eks.).

Jeg kan gjerne bla opp en ordliste, så får ihvertfall alle som frekventerer denne tråden en liten innføring.

Rykk - snatch

Støt - clean and jerk

Overstøt - (split/power/squat) jerk

Frivending - clean/squat clean

Pressvending/styrkevending - power clean

Styrkerykk - power snatch

Rårykk/råvending - muscle snatch/clean

Rykkdrag/støtdrag - snatch/clean pull

Rykk/vending fra heng - hang snatch/clean

Rykk/vending fra boks/kloss - box snatch/clean

Rykkbøy - overhead squat

Fallrykk - drop snatch

Og som påpekt av Pinglo:

Kne/frontbøy - squat/front squat

Kommer ikke på så mange flere varianter å gjøre akkurat nå. Strengt tatt trenger en vektløfter bare rykk, støt, bøy, overstøt og drag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ordet squat har vi ikke et fullgodt verb for på norsk. Tror jeg. Vi har substantivet "knebøy" for "back squat", men for verbet ingenting. Jeg bruker "squat", altså selve handlingen bakom ordet, som en måte å sitte på huk på for å bare bli vant til det. Uttrykket "å sitte på huk" indikerer dessverre ikke at en skal ha hælene i bakken, slik jeg føler "to squat" gjør.

-Hva driver du med?

-Jeg knebøyer, mens jeg albuestrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Snakker du Islandsk til vanlig? Egentlig har det ikke noe å si siden Islandsk er så kult, så ja; Det må du faktisk si!

Hehe. Ordspill kan sjeldent oversettes, og det er jo helt greit. I mange tilfeller ser jeg også fordelen ved å bruke engelsk. Spesielt hvis det mangler fullgode norske oversettelser (ofte teknisk terminologi, f.eks.).

Jeg kan gjerne bla opp en ordliste, så får ihvertfall alle som frekventerer denne tråden en liten innføring.

Rykk - snatch

Støt - clean and jerk

Overstøt - (split/power/squat) jerk

Frivending - clean/squat clean

Pressvending/styrkevending - power clean

Styrkerykk - power snatch

Rårykk/råvending - muscle snatch/clean

Rykkdrag/støtdrag - snatch/clean pull

Rykk/vending fra heng - hang snatch/clean

Rykk/vending fra boks/kloss - box snatch/clean

Rykkbøy - overhead squat

Fallrykk - drop snatch

Og som påpekt av Pinglo:

Kne/frontbøy - squat/front squat

Kommer ikke på så mange flere varianter å gjøre akkurat nå. Strengt tatt trenger en vektløfter bare rykk, støt, bøy, overstøt og drag. :D

Å herre...Lettere å bruke ord jeg kan nesten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This is why we can't have nice things

Så, 13.1 er ute.

Open Workout 13.1

17 minute AMRAP of:

40 Burpees

30 Snatch, 75 / 45 lbs

30 Burpees

30 Snatch, 135 / 75 lbs

20 Burpees

30 Snatch, 165 / 100 lbs

10 burpees

Max rep Snatch, 210 / 120 lbs

Tror faktisk jeg hadde foretrukket sju minutter burpees. I stedet for kombinasjon av rykk som jeg liker så godt og burpees som jeg hater nesten like mye som wall balls. Det blir i alle fall stadig færre burpees :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...