Jump to content

Speedbird

Members
  • Content Count

    265
  • Joined

  • Last visited

  1. Ja takk, begge deler. Men ikke så mange negative. 4 sett med 1 kontrollert rep (5-15s) er nok for én treningsøkt. Som andre påpeker er restitusjonstiden lengre, men samtidig får du mye igjen for det. Ring rows/liggende roing i ringer/stang er også en utmerket øvelse. For å ikke glemme passiv heng. Det er viktig at man trener opp både passiv og aktiv heng i stang. Det styrker både rygg- og gripemuskler. Nedtrekk er jeg ikke så fan av. Da foretrekker jeg assisterte pull ups. Men samtidig så tager man vad man haver. Har man bare nedtrekksapparat så får det duge. Husk at du ikke trenger å trene kun en øvelse her.
  2. Hvorfor ikke bare gjøre som legen foreskriver? Så kjører dere en ny test.
  3. Turnere kan sjeldent hoppe (bra) siden alle hopp de gjør er på fjæret gulv. Så jeg vil tippe alle idretter hvor spenst og eksplosiv styrke i beina er viktig vil en vektløfter være bedre i. Men både turn og vektløfting er relativt tekniske idretter som gir utøverne en veldig bra evne til å lære nye ting (idretter). Vi også tro at det er stor forskjell på hvorvidt man velger en vektløfter i 69kg-klassen eller 105+
  4. Du tar opp to forskjellige saker. Politiet i Norge er ikke lovgivende makt. Det er Stortinget som er det i Norge. Og derfor er det ikke riktig å trekke dem inn i denne diskusjonen. At forbud mot narkotika ikke virker er en helt annen diskusjon og jeg er enig at regulering er bedre. Det forandrer ikke det faktum at politiet er utøvende makt i Norge. De skal blant annet følge opp at lovene Stortinget har vedtatt følges, uansett for tåpelige lovene er. Den beste måten å gjøre det på er forebygging. Samfunnet er ikke tjent med å ta folk for kriminelle handlinger hvis man kan unngå at dem gjør de i utgangspunktet. Tilstedeværelse vil forebygge åpenlyst salg og kanskje vil risikoen for å bli tatt gjøre at kommersielle treningsentre ikke vil bli arena for dette. Kanskje alle bolerne flytter til private ukontrollerte gym. Eller kanskje forekomsten reduseres. Det vet man ikke på forhånd, men de har ikke så mye å tape på å prøve.
  5. Fortsatt har disse stoffene kommet fra et sted. De har ikke spontanoppstått på kjøkkenbenken. De kommer gjerne via organisert kriminalitet i omtrent alle tilfellene. Da faller penger inn i et system som er basert på urettferdighet, vold og menneskehandel. Unntaket må vel kanskje være selvdyrket cannabis. De færreste cannabisbrukere dyrker sin egen. Spesielt gjelder det de som bare gjør det en gang i blant (og ikke er den kriminelle kjernen blant brukerne).
  6. Hverken cannabis eller doping er offerløs kriminalitet. Selve bruken er forsåvidt det. Men fra et sted må dette kjøpes, og videreselges og produseres. Og det er det som er problemet med doping og "ufarlige" narkotika som MDMA og cannabis. Jeg tror heller en (streng) regulering hadde ført til mindre ulovlig omsetning enn forbud mot bruk, men det er en helt annen diskusjon. Når man aksepterer at det er slik loven er, og man skal se på om politiets innsats for å håndheve denne ved å drive oppsøkende og forebyggende tjeneste. Så kan man trekke paralleller til i sommer. Det var mange skriverier og uttalelser om reduksjon av enkel vinningskriminalitet i perioden med terrorberedskap. På grunn av mer synlig politi. Da synes jeg det er en grei slutning å trekke at mer oppsøkende virksomhet og synlig politi på en arena vil kanskje redusere forekomsten av en viss type kriminalitet (som arenaen er kjent for).
  7. Jeg trener bein 5 av 7 dager i uken. Noen uker er jeg mer restituert enn andre da belastningen går i syklus. Det er helt uproblematisk å trene samme muskel flere ganger per dag, eller dager på rad. Hvor lang tid den trenger på å restituere avhenger av belastning og muskel. F.eks. vil det ta lengre tid å restituere fullt etter en tung markløftøkt, enn en tung knebøyøkt.
  8. Det er fordi i USA så kan man regne bort sukkeralkoholer og fiber fra "net carbs" selv om de per definisjon faller under kategorien karbohydrater. Slike barer, selv om de fremstår som kjernesunne, er like usunne som annet godteri - bare i lavkarboversjon. Det er mer enn bare karbohydratinnholdet som er med å bestemme om noe er verdt å spise eller ikke.
  9. Det kommer jo an på hvordan økten ser ut. Hvis man skal sammenligne med en "vanlig" trening så må man se på volumet og ikke på tiden du bruker. For å ta en typisk økt som kommer ofte i min programmering: O.G. Volkswagen 21-15-9 Bench press @ bodyweight Strict pull ups Den tar gjerne under 10 minutter, men det er 45 reps på hver øvelse. Om du hadde trent 3x10-12 med pause så hadde du nok brukt vesentlig lengre tid.
  10. Flere har sikkert sett denne videoen og vet at den egentlig ikke handler om crossfit i det hele tatt. Det nevnes, men fyren har et syn på trening og bevegelse som er ganske interessant og friskt. Grunnen til at jeg like vel legger linken i dette underforumet er fordi han, i motsetning til veldig mange andre "autoriteter" er svært åpen og positiv til mye av konseptet. Selv om han ikke følger det selv. Jeg anbefaler å delta på en av hans movement-x! Et av de bedre seminarene jeg har vært med på. "All of these people who likes to criticise crossfit they eat the breadcrumbs below crossfit's table. And they need to have a bit of respect there." http://www.youtube.com/watch?v=qxsZy1vFOHE
  11. Bergen: Bergen Performance Center/Crossfit 5071 Stavanger: Stavanger Vektløfterklubb i Alexander Kiellandsgt. Crossfit Centrum Hillevåg. Vesentlig bedre utstyrt enn Elixia Hillevåg, og et større miljø for vektløfting. Crossfit Centrum Forus - meget bra utstyrt og mange racks. Bryne: Crossfit Centrum Bryne
  12. Jeg kjenner bare til dem gjennom dette forumet så har ikke brydd meg så mye om det. Jeg forholder meg til min trening, og mine økter - og de jeg trener sammen med. Folk med litt erfaring fra treningsbransjen siler informasjonen sin godt uansett kilde. Ut i fra hva jeg har hørt er ikke utsagnene nødvendigvis noe verre enn jeg har hørt fra andre aktører, for ikke å snakke om treningsblader (for kvinner). Jeg tror flere kan ha godt av å vektlegge det folk sier om sin egen trening, og sitt inntrykk fremfor å tillegge dem argumenter fra CF hq. Da jeg tok level 1 satt jeg igjen med et vesentlig bedre inntrykk av crossfit enn jeg gjorde før. Selv om jeg tar forskningen og påstandende deres med en klype salt - basert på egen erfaring. Jeg tror også at skal man være god i alt (ikke best, men god) så må man ofre såpass mye fra nisjene at man bare blir medium. I CF-konkurranser er det en viss bias mot styrkerelaterte øvelser der sterke utøvere får et fortrinn fremfor bevegelige, eller teknisk dyktige. Jeg skulle likt å sett økter med 100m sprint for tid. Kort hvile og så max reps frittstående hspu. Faller du er du ute. Da skal man se at Froning og co kommer til å slite.
  13. Jeg trener et spesialisert crossfitprogram (om man egentlig kan kalle det det, siden cf-hq hevder at man ikke skal spesialisere seg). Crossfit football. Det er egentlig et treningsprogram utviklet for amerikansk fotball, men noe tilpasset crossfit sitt øvelsesdomene. Vi kaller øvelsene for de amerikanske navnene fordi programmeringen er satt opp med disse - og det gjør at det er litt lettere å søke opp videoer. Spesielt som i dag når det står "single leg alternating bounds" osv. (Og så har vi både trenere og medlemmer som ikke er norske). Jeg opplever programmet som vesentlig mer solid enn de nærmest tilfeldige øktene som er på mange av treningsentrene rundt omkring. Invictus sitt program er også solid for dem som ønsker å bli bedre i crossfitkonkurranse. Føler også det er en del haters gonna hate, men samtidig legger jo den veldig amerikanske stilen til crossfit opp til det. Og siden jantelov nærmest er fremmedord der borte legger jo gud og hvermann ut videoer selv uansett hvor god teknikk de har (vi har ALLE vært der teknikkmessig). Dessverre blir de av idioter pushet hardere, eller av late trenere bare ignorert når de presser seg selv. Det er tydeligvis ikke om å gjøre å ta vare på seg selv. Så lenge man er raskere enn han ved siden av.
  14. Programmet legges ut hver dag her: http://crossfitfootball.com/training/todays-training/ Altså du får ikke vite akkurat hva du skal gjøre før samme dag, men det følger et gitt mønster: Hele programmet er forklart i denne pdf-en: http://powerathletehq.com/wp-content/uploads/2013/08/PA-Guide-to-CFFB-v1.pdf
  15. Ganske solid treningsprogram hos de her folkene: http://crossfitfootball.com/ Det er spesifikt laget for dem som driver med lag/bane-sport som fotball, rugby, am. fotball osv.
×
×
  • Create New...