Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har sett noen økter med crossfit. Nei jeg har ikke prøvd, men det er en grunn.

Selvfølgelig er det bedre å komme igang med crossfit hvis alternativet er sofagris og fedme. Men skal man snu det da, hva er værst av fedme og crossfit som resulterer i prolaps i x-antall virvler som fører til at du havner på sofaen og blir feit. Ja jeg vet det er usaklig, men det var ditt poeng også.

Men joda, du får utholden styrke , det er sosialt og variert. Men spesielt atletisk blir du ikke. Eller nå spørs det hva du mener med atletisk, men mange av de som ser episk ut i crossfit har ofte drevet med idrett / kroppsbygging tidligere. Det er heller ingen spesifikk mål for fremgang i crossfit.

Jeg har trent aktivt crossfit no i 1 år. Det er en god og effektiv treningsmetode som du kan kombinere med ren styrketrening utenom. Der jeg trener har vi crossfit , olympisk løft og kettlebell. Ja det er en skade risiko, men den er der om du utfører øvesler/ teknikker feil :) Jeg selv har blitt mye sterkere og mer utholden uten skader, men det er fordi jeg fokuserer på riktig teknikk fremfor tung styrke i begynnelsen.

Da jeg begynte med Crossfit føltes det ut som jeg aldri hadde trent i hele mitt liv... Og jeg har bare positive ting å si.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rene crossfitsentere ifh til f.eks elixias x-fit time?

Har trent x-fit på elixia siden timen ble introdusert og er godt fornøyd. Men trener mest for at det er moro og sosialt, og for å stramme opp nærmere 40 års neglisjering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er rene crossfitsentere ifh til f.eks elixias x-fit time?

Har trent x-fit på elixia siden timen ble introdusert og er godt fornøyd. Men trener mest for at det er moro og sosialt, og for å stramme opp nærmere 40 års neglisjering..

Ganske forskjellig etter min mening. Elixia sitt opplegg er mer litt standard sirkeltrening der man bare tar å gjør noen øvelser uten pause. Da jeg var på det var det typisk sånn 1 minutt-stasjoner. Jeg har også lagt merke til at de kjører veldig mye av det samme. Øktene er omtrent satt sammen bare for å være jævlige. Det varierer nok fra senter til senter da de antageligvis ikke har en felles programmering på disse øktene.

På crossfitsentre, gjerne kalt box, er det som oftest en trener som lager det langsiktige treningsprogrammet. Eller at man følger programmet til en annen box. Her er øktene satt opp etter en plan med stor variasjon i øvelser og tidsdomener. Mange klager ofte på at baseløftene ikke kommer konsekvent nok til at det blir bra styrketrening, men det er forsåvidt ikke poenget heller. Crossfits mål er ikke å gjøre deg spesialisert eller god på én ting.

En annen ting man legger spesielt godt merke til er miljøet. Crossfitmiljøet er ofte mer sammensveiset og det sosiale aspektet står sterkere enn på alle andre gym jeg har vært innom.

Og ja, jeg glemte det viktigste. Det er ikke uvanlig at enkelte kaster t-skjorten. Både kvinner og menn. ;-)

Klysete. Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst. Gikk i klasse med han på VGS, artig fyr med mye peiling.

Selvfølgelig! Christian er helt konge : )

Han var lagføreren min i tillegg, så har fått min dose av han ja ! ;p

Han vet hva han driver med da det kommer til trening, men det er ikke han som bedrev tiden sin med crossfit. Var et annet befal vi hadde under den tiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Spørsmålet blir vel heller om den gode teknikken hans i rykk og støt kommer til å koste så mye tid at han ikke har sjangs til å henge med eller ei:p

Hadde han villet, hadde han vel vunnet, men hadde han meldt seg på hadde vel grenene blitt 2000 meter svømming med vektvest og klatring for å favorisere de andre atletene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han villet, hadde han vel vunnet, men hadde han meldt seg på hadde vel grenene blitt 2000 meter svømming med vektvest og klatring for å favorisere de andre atletene :p

Det tviler jeg sterkt på.

Klokov slo riktignok Rich Froning i wod'en Isabel som er 30 reps på tid med 100 kg rykk. Klokov med tiden 5:47 og Froning med tiden 6:09 (altså 22 sekunder raskere). Det må allikevel anses som den WOD'en som spiller mest på Klokovs styrker. Hadde han meldt seg på CrossFit Games, så hadde han gjort det bra i økter med tung vektløfting, men hatt store problemer med veldig mye annet.

Nå det er sagt så kommer ikke Klokov til å stille i CrossFit Games så lenge han er profesjonell vektløfter. Hvorfor skal han det? Ingenting er fetere enn å konkurere i vektløfting i OL :D

At han velger å tjene penger på å holde seminar for vektløft interesserte crossfittere er jo også ganske lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han villet, hadde han vel vunnet, men hadde han meldt seg på hadde vel grenene blitt 2000 meter svømming med vektvest og klatring for å favorisere de andre atletene :p

Nå må du huske på at det er mye kroppsvektøvelser i Crossfit, og her sliter mange av de større utøverene! Slik jeg forstår så er han over 100 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Hvorfor er det slik i nesten alle Crossfit videoer at de først drar mark på tid med rygghelsa som innsats og spretter som gale, men på siste reppen så slipper de bare stanga ned. Når du først har bounca 20 mark, så kan du være kar til å sette den fra deg, ikke den der "too cool for school greia" i 2xU leggvarmere eller tights under shortsen.

Måtte bare få det ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik i nesten alle Crossfit videoer at de først drar mark på tid med rygghelsa som innsats og spretter som gale, men på siste reppen så slipper de bare stanga ned. Når du først har bounca 20 mark, så kan du være kar til å sette den fra deg, ikke den der "too cool for school greia" i 2xU leggvarmere eller tights under shortsen.

Måtte bare få det ut :p

Det bråker mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var er crossfit? Før meg så ser du ut som en blandning Mellan

Styrkeløft, vektløfting, cirkus artister, og gymnastikk.

Gjerne nåe som kan fylle in så jeg kan bli lit klokere :)

I all hovedsak sirkeltrening. Gjør litt av alt, så du blir god på alt.

Men istedenfor standard sirkeltrening så har man egne sirkeltreningsgymer, og man skaffer et godt miljø hvor folk pusher hverandre og man holder orden på rekorden sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...